یزدفردا"یزدفردا "نماینده مردم اردکان در مراسم رونمایی از کتاب واژه نامه گویشی اردکان اثر زنده یاد دکتر سید محمود طباطبایی اردکانی:آموزش و پرورش و شورای فرهنگ عمومی تدابیر لازم برای حفظ و گسترش فرهنگ و گویش اردکانی را مدنظر قرار دهند

مراسم رونمایی از کتاب "واژه نامه گویشی اردکان" اثر زنده یاد دکتر سید محمود طباطبایی با حضور نماینده مردم اردکان ،خانواده دکتر طباطبائی، جمعی از مسئولان،فرهنگ دوستان و اقشار مختلف مردم در فرهنگسرای آیت ا.. خاتمی برگزار شد.
نماینده مردم اردکان در این مراسم مطلع سخنان خود را با غزلی از حافظ با این عنوان که "معاشران گره از زلف یار باز کنید شبی خوشست بدین قصه اش دراز کنید حضور خلوت انس است و دوستان جمعند و ان یکاد بخوانید و در فراز کنید" آغاز نمود .
نماینده مردم اردکان دکتر سید محمد طباطبایی را استادی ارجمند و دانشمندی فرهیخته و سخت کوش دانست که دلش برای سربلندی ایران عزیز می تپید و به زادگاهش اردکان پرافتخار عشق می ورزید.
تابش ادامه داد: او به مصداق حدیث "حب الوطن من الایمان"به زادگاهش اردکان سرزمین پاکان و نیکان عشق می ورزید ، به اهالی قانع و صبورش به خانه های گلین و زییلو و قالی اش که ثمره تلاش زنان و مردان پرتلاش این سامان است ، به فرهنگ غنی و گویش زیبا و لهجه ملیح مردمانش.
وی با بیان این بیت که " هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق ثبت است بر جریده عالم دوام ما" روح مولف کتاب "واژه نامه گویشی اردکان" را که دلش به عشق دین و آئین و وطن و زادگاهش می تپید را حاضر و ناظر بر این مجلس و محفل دانست.
نماینده مردم اردکان با تقدیر از زحمات فرزندان دکتر طباطبایی بخصوص دختر وی که نقش وصف ناپذیری در گردآوری این کتاب ارزشمند دارد تاکید نمود: دکتر طباطبایی پدر معنوی همه جوانان اردکان است .او که حفظ گویش و اشاعه فرهنگ ، آداب ، سنن و لهجه و گویش و ضرب المثل های اردکانی وامدار تلاشهای ارزنده وی بواسطه تالیف کتابهای فرهنگ عامه ی اردکان و واژه نامه گویش اردکان است .
تابش تاکید کرد: دکتر طباطبائی رسالت خود را به فرهنگ این دیار به انجام رساند و ما نیز باید این مسئولیت سنگین را با تکریم و بزرگداشت اهل فضل و عالمان این دیار و انتقال علم و سلوک و منش و رفتار و آثار آنها به نسل حاضر و آیندگان را ارج نهیم.
وی ادامه داد: تعدد علما و مشاهیر در اردکان تنها و فقط یک افتخار نیست،قطعاً مسئولیت آور نیز هست.باید آنها را خوب بشناسیم و خوب بشناسانیم.در عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات و در فرآیند جهانی شدن و گذر از دوران سنت به مدرنیته باید با استفاده از فناوریهای جدید و تکیه بر سنت و فرهنگ پربار خودمان ، این موج بنیان برکن را از سر بگذرانیم و فرهنگ و باورها و ارزشهای دیرپای مردمان خود را از گزند تحریف و استحاله و محوشدن نجات دهیم.
منتخب مردم اردکان در خانه ملت تصریح کرد: برای ما اردکانیها این دو اثر ارزشمند زنده یاد دکتر طباطبائی گنج های گرانبهایی است که می تواند و باید به حفظ و گسترش فرهنگ و زبان و گویش و لهجه اردکانی در نسل امروز و فردای ما بیانجامد . مسئولان فرهنگی شهر خصوصاً آموزش و پرورش در این راستا نقش اصلی و محوری دارند و امیدوارم این موضوع در شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیز مورد اهتمام قرار گرفته و تدابیر خاصی برای حفظ و گسترش فرهنگ و گویش اردکانی اندیشیده شود، هرچند که خانواده های گرانقدر اردکانی نیز باید به این امر توجه کافی داشته باشند.
تابش در پایان از سرکارخانم ژامک طباطبائی و تمام کسانی که در آماده سازی این اثر ارزشمند و برپایی این مراسم همکاری و اهتمام داشتند تشکر و سپاسگزاری نمود.
سپس از کتاب "واژه نامه گویشی اردکان" طی تشریفاتی رونمایی شد.
در ابتدای این مراسم نیز ژامک طباطبائی فرزند زنده یاد دکتر سیدمحمود طباطبایی با تشکر از همه مردم و مسئولانی که وی را در چاپ این اثر یاری دادند و در حالیکه بغضی در گلویش سنگینی می کرد از علاقمندی پدرش به فرهنگ و گویش اردکان گفت و در ادامه تلاشهایش برای به سرانجام رساندن تحقیقات دکتر طباطبایی، خبر از چاپ کتابی با عنوان "شجره نامه رجال اردکان" در آینده ای نزدیک داد.
از جمله شرکت کنندگان در این مراسم می توان به دکتر دادبه چهره ماندگار عرصه ادبیات عرفانی و حافظ شناس،دکتر عریان آواشناس و رئیس سابق پژوهشکده زبان و گویش سازمان میراث فرهنگی، فرماندار اردکان ،عالیشوندی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع کثیری از فرهنگ دوستان از اقشار مختلف مردم اشاره نمود.

پخش کلیپ از زندگی دکتر طباطبائی،سخنرانی مدعوین و تقدیر از خانم ژامک طباطبایی به جهت تلاش برای چاپ این کتاب از برنامه های این مراسم بود.
همچنین در این مراسم از طرف نماینده مردم اردکان تعداد 200 جلد از کتاب "واژه نامه گویشی اردکان" جهت کتابخانه ها و مراکز آموزشی اهدا گردید.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا