استاندار یزد در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان خواستار شد:

همکاری همه مردم و دستگاهها در برگزاری باشکوه جشن بزرگ اهدای کتاب


مدیرکل کتابخانه های عمومی استان: جشن بزرگ اهدای کتاب استان، برای نخستین بار در کشور با هدف نهادیه کردن فرهنگ اهدای کتاب و مشاركت جامعه در امر ترويج مطالعه و حفظ میراث و فرهنگ مكتوب برگزار می شود.

دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان در سال جاری با حضور استاندار یزد، معاون برنامه ریزی استاندار، جمعی از فرمانداران شهرستان ها، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر یزد، مدیرکل کتابخانه های عمومی و جمعی از اعضای انجمن در سالن مرحوم حمیدیای استانداری یزد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان یزد، مهندس فلاح زاده، استاندار یزد تلاش در جهت كسب علم را امري مقدس دانست و اظهار داشت: آنچه كه مي تواند اين تلاش علمی را ماندگار كند و به آيندگان منتقل نمايد كتاب است.

وی طرح جشن اهداي كتاب و جمع آوري كتابهاي خطي و غيرخطي بلا استفاده مردم را امري خوب و خداپسندانه دانست و خواستار همكاري همه دستگاهها در اجراي هرچه بهتر اين طرح و ساير برنامه هفته كتاب شد.
رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان، در بخش دیگری از سخنان خود به فرمانداران شهرستانها تأکید کرد از تجربیات فرماندار خاتم در خصوص اخذ کامل نیم درصد کل درآمد شهرداری، استفاده نمایند.
محمدرضا فلاح زاده، استفاده از مکان های مناسب جهت احداث کتابخانه در بافت قدیم شهری را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: پیشنهاد ساخت حداقل یک کتابخانه استاندارد برای هر شهرستان در دور سوم سفر استانی ریاست محترم جمهور مطرح و بودجه لازم برای احداث این کتابخانه ها مصوب گردد.
استاندار یزد از تلاشهاي علايي، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در طراحي و پيگيري اجراي طرحهاي نو و كاربردي در حوزه كتاب و كتابخواني تشكر كرد.
مهندس علایی، مدیرکل کتابخانه های عمومی یزد نیز ضمن تشکر از حضور اعضای حقیقی و حقوقی انجمن، گزارشی از سرانه مطالعه کتاب و نشریات در کشور و استان را ارائه و به تشریح آمار مطالعه کتابهای غیردرسی، مجلات و روزنامه ها در یزد پرداخت.
وی شاخص ایجاد کتابخانه ها، تعداد اعضاء و شمارگان كتابهاي داخل كتابخانه هاي استان را رو به رشد برشمرد و اعلام كرد: استان يزد براساس شاخص هاي مختلف كتابخانه اي در رتبه اول كشور قرار دارد.
رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه های عمومی استان بیان داشت: سرانه مطالعه کتاب در یزد، وضعیت مطلوبی در میان استانهای کشور دارد ولی از نظر سرانه مطالعه روزنامه در کشور، استان یزد در رتبه آخر است.
سیدمحمدحسن علايي با بيان اين كه به دلیل عدم همکاری برخی شهرداری ها هنوز نتوانسته ایم سهم نیم درصد شهرداری ها را به طور کامل دریافت کنیم، افزود: البته در این میان، شهرداری هاي تفت و خاتم سهم نیم درصد كل درآمد و بدهي هاي قبلي خود را به طور کامل پرداخت نموده اند که جای تقدیر دارد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، سند چشم انداز نهاد كتابخانه عمومي كشور در سال 1404 را اساس برنامه ريزي هاي اين اداره كل در هفته كتاب دانست و خاطرنشان ساخت: طرح پيش بيني شده اين اداره كل در راستاي رسيدن به اهداف سند چشم انداز است.

وي در ادامه به تشریح برنامه های این اداره کل در هفته کتاب پرداخت و با اشاره به اینکه برای نخستین بار در کشور، جشن بزرگ اهدای کتاب برگزار خواهد شد، اعلام داشت: قرار است با همکاری سپاه الغدیر استان، ادراه کل آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر استان، فرمانداری ها، شهرداری ها و صدا و سیمای مرکز یزد جشن بزرگ اهدای کتاب در روز 24 آبان ماه، همزمان با آغاز هفته کتاب و کتابخوانی در سراسر استان با مشارکت مستقیم مردم فهیم برگزار شود و در این راستا، مردم با مراجعه به پایگاههای پیش بینی شده، کتاب های بلا استفاده، قدیمی و خطی خود را جهت استفاده سایر افراد اهل مطالعه و پژوهش اهدا می نمایند.
علایی، ديدار با خانواده شهداي اهل قلم، ديدار با جاتبازان و ايثارگران اهل قلم، افتتاح اولين مركز توليد كتاب گويا در اردكان با همکاری فرمانداری این شهرستان و سازمان بهزیستی، برگزاري جشن بزرگ كتاب استان، افتتاح شبكه اينترانت داخلي كتابخانه هاي سراسر استان، آغاز طرح هاتف كتاب ويژه اصناف و اجرای طرح تحكيم سواد ويژه نوسوادان را از ديگر برنامه هاي مهم ادار كل كتابخانه هاي عمومي استان در هفته كتاب برشمرد و ابراز اميدواري كرد با همكاري همه نهادهاي ذيربط، اين برنامه ها به شكل مطلوبي اجرا گردند و شاهد رشد چشمگير شاخص هاي كتاب و مطالعه در استان باشيم.
در ادامه برخي از اعضاي جلسه در سخنان كوتاهي به بيان نظرات و پيشنهادات خود در خصوص برنامه هاي هفته كتاب پرداختند.

عالیشوندی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرانجمن کتابخانه های عمومی استان، از برنامه ریزی برای افزایش شاخص مطالعه روزنامه و اجرای طرحهای حمایتی از مطبوعات محلی گفت و خواستار همکاری و تعامل بیشتر اداره کل کتابخانه های عمومی با دبیرخانه کانون فرهنگی هنری مساجد شد.
باغستانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد ضمن اعلام برنامه های آموزش و پرورش در هفته کتاب اظهار داشت: مقرر شده است جشن اهدای کتاب در مدارس برگزار شود و دانش آموزان و معلمین کتابهای بلااستفاده را به کتابخانه مدرسه شان اهدا می کنند. وی افزود: در این هفته همچنین 500 نمایشگاه کتاب در مدارس استان برپا خواهد شد.
محمد فقیه خراسانی، رئیس شورای اسلامی شهر یزد نیز در اظهاراتی خواستار راه اندازی کتابخانه های شبانه روزی در استان شد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا