مدیرکل کتابخانه های عمومی یزد بدنبال برپا کردن آشتی کنان


مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد، برنامه های این اداره را در هفته کتاب و کتابخوانی اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان یزد، مهندس علایی مهم ترین برنامه هفته کتاب امسال را برگزاری جشن بزرگ اهدای کتاب برشمرد و اظهار داشت: این مراسم با همکاری صدا و سیمای مرکز یزد، آموزش و پرورش، هلال احمر و بسیجیان سرافزار، روز بیست و چهارم آبان ماه در راستای حفظ میراث مکتوب و نهادینه کردن فرهنگ اهدای کتاب و نشر معارف و علوم مفید از طریق مطالعه، برای نخستین در کشور برگزار می شود.
علایی افزود: مردم عزیز می توانند کتب بلااستفاده و مطالعه شده خود را از طریق پایگاههای پیش بینی شده به کتابخانه های استان اهدا کنند تا این منابع ارزشمند در چرخه مطالعه قرار گیرد.
وی با اشاره به همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی و سایر ارگانهای فرهنگی استان در اجرای برنامه های هفته کتاب تصریح کرد: جشن بزرگ کتاب در روز 27 آبان ماه برگزار می شود که طی این مراسم از کتابداران نمونه، خادمین کتاب و بزرگان اهل قلم تقدیر خواهد شد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان راه اندازی اولین استودیوی تولید کتاب گویا در یزد و اردکان را از دیگر برنامه های این هفته خواند و هدف از تولید اینگونه کتابها را استفاده نابینایان روشندل از منابع علمی کتابخانه ها و تسهیل امر کتابخوانی در سفر از طریق تولید کتابهای Dazy برشمرد.
سید محمدحسن علایی خاطرنشان کرد: عضویت مردم در کتابخانه ها در طول هفته کتاب به صورت نیم بها خواهد بود و در روز کتاب و کتابخوانی (24 آبان ماه) نیز همشهریان عزیز می توانند به صورت رایگان به عضویت همه کتابخانه های استان درآیند.
علایی از راه اندازی شبکه اینترانت داخلی در کتابخانه های استان برای نخستین بار در کشور خبر داد و افزود: در صدد هستیم با اجرای این طرح، همه منابع کتابخانه ای استان را به هم مرتبط سازیم تا امکان جستجوی کتاب موردنظر اعضا در کل کتابخانه ها فراهم شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد برگزاری جشن کتاب و بسیج برای تقدیر از بسیجان نمونه کتابخوان، دیدار با خانواده شهدای اهل قلم، تجلیل از بزرگان اهل قلم، حضور گسترده کتابداران استان در نماز جمعه شهرستانها و برگزاری نمایشگاه تازه های کتاب در کتابخانه های سطح استان را از دیگر برنامه های این هفته دانست و ابراز امیدواری کرد مردم در هفته کتاب امسال با کتابخانه ها آشتی کنند.
وی اظهار داشت: در راستای طرح ایمن سازی فضای کتابخانه های عمومی، سیستم دوربین مداربسته در همه کتابخانه ها نصب خواهد شد. علایی همچنین راه اندازی سیستم ویدئو کنفرانس برای ارتباط زنده همه کتابخانه ها با یکدیگر را از برنامه های این اداره کل در هفته کتاب دانست.
رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه های عمومی یزد، از تدوین سند نهضت مطلعه مفید در استان با تأکید ویژه استاندار، خبر داد و اصلی ترین هدف اجرای این سند را افزایش سرانه مطالعه مردم استان یزد به 90 دقیقه در سال 94 برشمرد. وی پیشنهاد ساخت حداقل یک باب کتابخانه استاندارد در همه شهرستانهای استان در دور سوم سفر استانی ریاست جمهوری به یزد را از مصوبات جلسه اخیر انجمن کتابخانه های عمومی استان اعلام کرد.
مهندس علایی در ادامه سخنان خود به آغاز طرح تحکیم سواد در نوسوادان با همکاری نهضت سوادآموزی اشاره کرد و اظهار نمود: در نظر است کتابهای مناسب با سطح سواد این عزیزان به آنها معرفی و ارائه شود تا سواد به ابزاری کاربردی و مورد استفاده برای این عزیزان درآید و آموخته های خود را فراموش نکنند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با تبیین طرح ماتریس کتاب گفت: این سیستم نرم افزاری جهت ارائه مشاوره در امر کتابخوانی به مردم، راه اندازی خواهد شد تا همگان بتوانند کتاب دلخواهشان را متناسب با موضوع و سطح سوادشان از میان منابع موجود در کتابخانه ها به راحتی بیابند.
سیدمحمدحسن علایی، در پایان سخنان خود یکی از شاخص های توسعه یافتگی فرهنگی یک شهر را میزان عضویت شهروندان در کتابخانه ها دانست و ابراز داشت: همه ما کتاب می خوانیم اما حضور در کتابخانه و عضویت در آن به معنای فرهنگ سازی برای مطالعه در جامعه است و باید تلاش شود عضویت در کتابخانه ها برای مردم به یک ارزش تبدیل شود.
خاطرنشان می سازد، هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از 24 آبان آغاز و تا 30 آبان ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

یزدفردا





  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا