در مراسم جشن بزرگ کتاب و ولایت یزد

از خادمین عرصه کتاب و کتابخوانی تجلیل به عمل آمد


محمدرضا بابایی، معاون برنامه ریزی استانداری در مراسم جشن بزرگ کتاب و ولایت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تصریح کرد: از زمان مديريت مهندس علایی بر اداره کل کتابخانه های عمومی یزد، تحولات خوبي در بخش كتابخواني استان ايجاد شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان یزد، جشن بزرگ کتاب و ولایت یزد، با حضور بابایی معاون برنامه ریزی استانداری، علایی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، جمعی از مسئولین و مدیران ارشد استان و کتابداران و خادمین برتر عرصه کتاب و کتابخوانی در محل سالن هلال احمر یزد برگزار شد.
مهندس علایی، در ابتدای این مراسم ضمن خوشامدگویی به حاضرین، به برگزاری جشن اهدای کتاب اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح بزرگ در راستاي حفظ ميراث مكتوب و نهادينه كردن فرهنگ اهداي كتاب، نشر معارف و علوم مفيد از طريق مطالعه، براي نخستين بار در كشور در استان یزد برگزار شد.
وی با تأکید بر اینکه استان یزد از جهت شاخصهای کتابخانه ای در سال 88 مقام نخست کشور را به دست آورد، افزود: امیدواریم با تلاش و جدیت همه دستگاهها و حمایت مدیران استان، این موفقیت تداوم داشته باشد.
علایی خاطر نشان کرد: با راه اندازی شبکه اینترانت کتابخانه های استان در هفته کتاب امسال، همه کتابخانه های عمومی استان به همدیگر متصل خواهند شد و اعضا در هریک از کتابخانه های استان می توانند به منابع همه کتابخانه ها دسترسی پیدا کنند و امکان جستجوی مرجع مورد نظر خود را داشته باشند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد، راه اندازی استودیوی تولید کتاب گویا در شهرستان اردکان را یکی دیگر از برنامه های مهم این اداره کل در هفته کتاب برشمرد و ابراز داشت: این استودیوی مجهز، با همکاری سازمان بهریستی استان و فرمانداری اردکان شروع به کار خواهد کرد و به تولید کتاب های گویای دیزی که صدا و متن به طور همزمان در آنها پخش و ارائه می شود، خواهد پرداخت.
سیدمحمدحسن علایی، سرانه مطالعه در استان را 14 دقیقه و 30 ثانیه عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه نوسوادان حدود 250 هزار نفر از جمعیت استان را شامل می شوند، درصدد هستیم با اجرای طرح تحکیم سواد در بین نوسوادان، این قشر را به مطالعه سوق دهیم تا ضمن کاربردی شدن سواد برای این عزیزان، سرانه مطالعه استان به شکل قابل توجهی افزایش یابد و طبق اهداف سند چشم انداز نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال 1404 به 90 دقیقه در روز برسد.
معاون برنامه ریزی استاندار یزد نیز در این جشن ضمن تقدیر از تلاشهای مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و پرسنل و کتابداران این اداره کل در راستای ترویج فرهنگ مطالعه مفید، خاطرنشان کرد: از زمان مديريت مهندس علایی بر اداره کل کتابخانه های عمومی یزد، تحولات خوبي در بخش كتابخواني استان ايجاد شده است.
محمدرضا بابایی جایگاه مطالعه و علم آموزی را در آموزه های نورانی اسلام، رفیع دانست و تصریح کرد: مطالعه و كتابخواني بايد زمينه ساز رشد انسان و ارتباط نزديك او با پرودگار باشد و سبب بهتر شدن زندگي انسان ها شود.
سخنران دیگر این مراسم، عالیشوندی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بود که با تاكيد بر توجه به تاريخ شفاهي كشور خاطرنشان كرد: اگر بر روی تاريخ شفاهي انقلاب اسلامي و تاريخ معاصرمان كار نكينم، بیگانگان طبق سلايق خود روی آن كار خواهند كرد.
پایان بخش جشن بزرگ کتاب و ولایت اداره کل کتابخانه های عمومی استان یزد، تجلیل از کتابداران نمونه، خادمان برتر عرصه کتاب و کتابخوانی، فرمانداران و شهرداران نمونه استان در امر توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و نمایندگان برتر دستگاههای مختلف استان بود.
در این مراسم همچنین از مسن ترین و خردسال ترین عضو کتابخانه های عمومی استان یزد با اهدای لوح سپاس و یادمان خادمین کتاب، تقدیر به عمل آمد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا