وزیر ارشاد :به مجتمع های بزرگ مسکونی اجازه داده می شود که مراکز توزیع کتاب دایر کنند

یزدفردا"سرویس خبر "وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه از تصویب لایحه کاربری فرهنگی در کمیسیون فرهنگی دولت خبر داد و گفت: براساس این لایحه به مجتمع های بزرگ مسکونی اجازه داده می شود که مراکز توزیع کتاب دایر کنند که این کار علاوه بر اشتغالزایی ،دسترسی همگان را به کتاب آسان می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر رشد 10 درصدی چاپ کتاب در سال جاری(1389)، شمارگان انتشار کتاب تا پایان امسال را 70 هزار عنوان اعلام کرد.

به گزارش یزدفردا  به نقل از ایرنا ،'سیدمحمد حسینی' روز شنبه، به تشریح برخی فعالیت های انجام گرفته در زمینه ترویج کتاب و فرهنگ مطالعه پرداخت و گفت: با حمایت های صورت گرفته در 9 ماهه نخست سال جاری، 42 هزار و 986 عنوان کتاب منتشر شده که در مقایسه با سال گذشته(1388) که این عدد 38 هزار و 955 عنوان بود، شاهد رشد 10 درصدی در این حوزه هستیم و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری این رقم به مرز 70 هزار عنوان کتاب برسد.

وی تصویب سند نهضت مطالعه مفید در آبان سال جاری توسط شورای انقلاب فرهنگی را از جمله گام های موثر برشمرد که در آینده به توسعه فرهنگ کتاب خوانی در کشور منجر خواهد شد.

حسینی افزود: این سند در ابتدای سال 1389 در شورای فرهنگ عمومی مطرح و سپس در شورای انقلاب فرهنگی مورد تایید قرار گرفت و به دستگاه های ذیربط برای اجرا و هماهنگی های لازم ابلاغ شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حمایت از تالیف 181 عنوان کتاب ارزشمند، افزود: کتاب های تاریخ اسلام، تاریخ انقلاب اسلامی، فرهنگ دفاع مقدس، جنگ نرم، زندگی مفاخر و دانشمندان ایران و اسلام، ادبیات عاشورایی از جمله کتابهای ارزشمند حوزه های مختلف است که تاکنون مورد حمایت وزارت ارشاد قرار گرفته اند.

حسینی درباره نوسازی چاپخانه های کشور نیز گفت: به دستگاه ها و تجهیزاتی که تاریخ ساخت آنها به پیش از سال 1990 میلادی باز گردد، اجازه ورود به کشور داده نمی شود.

به گفته وی، بزودی شورای سیاستگذاری صنعت و فرهنگ چاپ با کمک تشکل های چاپ نشر شروع به کار می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه از تصویب لایحه کاربری فرهنگی در کمیسیون فرهنگی دولت خبر داد و گفت: براساس این لایحه به مجتمع های بزرگ مسکونی اجازه داده می شود که مراکز توزیع کتاب دایر کنند که این کار علاوه بر اشتغالزایی ،دسترسی همگان را به کتاب آسان می کند.

حسینی در مورد خرید کتاب از ناشران نیز گفت: تاکنون 150 میلیارد ریال کتاب از ناشران خریداری شده و تا پایان سال این رقم به 200 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: کتاب های خریداری شده به کتابخانه های عمومی، کتابخانه های مساجد، حوزه های علمیه و مدارس اهدا خواهد شد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی در ادامه، با اشاره به اینکه در پنج سال اخیر به اندازه 25 سال گذشته نمایشگاه کتاب در کشور دایر شده، خاطرنشان کرد: در سال جاری، 22 نمایشگاه استانی برپا شد و تا پایان سال نیز هفت نمایشگاه دیگر برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در استان های کردستان و گیلان با یک وقفه پنج ساله پیش آمده، امسال نمایشگاه کتاب در سطح استانی برگزار کردیم که این امر با استقبال بی نظیر مردم مواجه شد.

حسینی با اشاره به اینکه برای هر نمایشگاه سه تا چهار میلیارد ریال و در مواردی تا شش میلیارد ریال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت مالی صورت گرفته، خاطرنشان کرد: حمایت از نمایشگاه های تخصصی کتاب های کار برای دانشگاهی، کتاب های کودک و نوجوان، کتاب های دفاع مقدس نیز از دیگر برنامه این وزارتخانه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: برپایی نمایشگاه های 'یاد یار مهربان' برای تجهیز کتابخانه های مدارس از دیگر اقدامات موثری است که با همکاری استان ها در حال انجام است.

وی درباره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال آینده(1390) نیز اظهار داشت: مقدمات کار فراهم شده و کمیته اجرایی هماهنگی های لازم را آغاز کرده است.

حسینی از برپایی مراسم مختلف کتاب سال در 19 بهمن سال جاری، کتاب فصل و جایزه جلال آل احمد خبر داد و گفت: جایزه پروین اعتصامی نیز با رویکرد شعر و ادب و نویسندگان زن در اسفند ماه برگزار خواهد شد.

وی همچنین حمایت از اولین نویسندگان و نوقلمان را از دیگر اقدامات معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا