یزدفردا:اساسنامه «کمیته ملی سواد اطلاعاتی و خواندن» جهت تصویب نهایی به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تقدیم شد

مسؤول كارگروه سواد اطلاعاتي كميسيون نظام اطلاع رساني علم و فناوري در گفت‌وگو با ماهنامه مدیریت ارتباطات گفت: با توجه به فرا وزارتی بودن بحث سواد اطلاعاتی و مدخلیت وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و انجمن‌های مختلف، اساسنامه اولیه‌ «کمیته ملی سواد اطلاعاتی و خواندن» تدوین شده است. اساسنامه به علت فراوزارتی بودن جهت تصویب نهایی به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تقدیم شده است تا پس از تصویب رسماً کار خود را آغاز کند با هدف اینکه هر نهادی بداند که وظیفه‌اش در قبال بحث سواد اطلاعاتی چیست که بتوانیم با مسائل مرتبط منسجم‌تر عمل کنیم.

پرونده‌ جامعه اطلاعاتي پانزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات که زیر نظر سید تقی کمالی تهیه شده است ،مطالب متنوعی با موضوع وب 2 و سواد اطلاعاتي را در خود جای داده است. نقش وب 0/2 در سواد اطلاعاتی نوشته محمدرضا نیازمند، نگاهی به مفهوم سواد اطلاعاتی نوشته محمد جواد اشتری، درآمدي بر آموزش سواد اطلاعاتي نوشته حسينعلي جاهد، سواد اطلاعاتی یا دستیابی به مهارت‌های لازم برای زندگی در جوامع اطلاعاتی نوشته دکتر فریده عصاره، گفت‌وگو با دکتر فریبرز خسروی مسؤول كارگروه سواد اطلاعاتي كميسيون نظام اطلاع رساني علم و فناوري، «يافت»؛ تکه گمشده پژوهش‌های سواد اطلاعاتی کشور نوشته دکتر مریم نظری، سواد رسانه‏های اجتماعی، سواد دهه‏ جدید نوشته محمد مهدی مولایی و مفاهیم اساسی سواد رسانه‌ای انتقادی نوشته امیر یزدیان از موضوعاتی است که در این پرونده مورد بررسی قرار گرفته است.

در ذیل ضمن انتشار بخش‌هایی از دیدگاه‌های دکتر فریبرز خسروی مسؤول كارگروه سواد اطلاعاتي كميسيون نظام اطلاع رساني علم و فناوري، از مخاطبان ماهنامه مدیریت ارتباطات و علاقمندان به موضوعات جامعه اطلاعاتی دعوت می‌نماید متن کامل این پرونده را در پانزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات دنبال کنند.

· افراد در جامعه اطلاعاتی «مراجعه کننده مولد» هستند.

· هر نظام تعلیم و تربیت مانند آموزش و پرورش اگر بخواهد رشد بسامانی داشته باشد باید رویکردی به تفکر نقاد و خلاق داشته باشد.

· تفکر نقاد و خلاقانه و سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای باید در بسته‌هایی تدوین شوند و حد و مرزها و هم‌پوشانی‌های آنها در نظر گرفته شود و به طور برنامه‌ریزی شده مشخص شود که از پیش دبستانی تا سطوح عالی، چه قالبی را بگنجانیم که فرد فارغ‌التحصیل شده به خوبی مهارت‌های سواد اطلاعاتی را بداند.

· مشکل اساسی آموزش و پرورش این است که هنوز رویکرد پژوهشی در مدارس نداریم چه برسد که تفکر خلاق و نقاد را مورد بحث قرار دهیم.

· ابزارهای وب2 مانند فیس بوک، فلیکر و وبلاگ‌ها و نیز ابزارهای اجتماعی در محیط‌های مجازی و ابزارهایی که هر روزه متولد می‌شوند، ذی‌تأثیر هستند. در روش تفکر انتقادی بالاخره این دنیای ارتباطی جدید فرد جدید را متولد کرده است.

· در بحث جامعه اطلاعاتی یا جامعه معرفتی حوزه آموزش و پرورش بسیار مهم است.

· در جامعه معرفتی بحث سواد اطلاعاتی به عنوان یک نیاز مبرم باید مورد توجه قرار گیرد و نمی‌تواند در قالب برنامه کوتاه‌مدت اجرا شود. وزارتخانه‌های متولی مانند آموزش و پرورش و وزارت علوم باید به طور جدی به بحث‌های مرتبط بپردازند و برنامه‌ریزی کنند.

· دو وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش هستند که در بحث سواد اطلاعاتی ذی‌سهم هستند. البته این بدین معنی نیست که سایر نهادها بی‌تأثیرند. وزارت ارشاد و صدا و سیما در پدیدآوری و شکل‌دهی و رشد مهارت‌ها بسیار تأثیرگذارند.

· با توجه به فرا وزارتی بودن بحث سواد اطلاعاتی و مدخلیت وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و انجمن‌های مختلف، اساسنامه اولیه‌ «کمیته ملی سواد اطلاعاتی و خواندن» تدوین شده است. اساسنامه به علت فراوزارتی بودن جهت تصویب نهایی به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تقدیم شده است تا پس از تصویب رسماً کار خود را آغاز کند با هدف اینکه هر نهادی بداند که وظیفه‌اش در قبال بحث سواد اطلاعاتی چیست که بتوانیم با مسائل مرتبط منسجم‌تر عمل کنیم.

· اعضای این کمیته عبارت خواهند بود از رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، نمایندگان تام‌الاختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور)، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی، کتابخانه ملی جمهوری اسلامی، کمیته ملی یونسکو، حوزه‌های علمیه یا ستاد عالی کانون‌های مساجد و حوزه‌ها و 6 نفر اعضای حقیقی از بین خبرگان حوزه فرهنگ، کتاب و کتابداری ترجیحاً با معرفی انجمن‌های علمی ذیربط.

· هنوز به قدرت و کارکرد اطلاعات و تصمیم‌گیری اعتقادی پیدا نکرده‌ایم. به اطلاعات به چشم یک عنصر تأثیرگذار و خلاق نمی‌نگریم. اگر اطلاعات را عامل اصلی تصمیم‌گیری‌های سنجیده بدانیم و اینگونه تربیت شویم خود به خود جوینده اطلاعات خواهیم شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا