نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد در سال 90 به ریاست استاندار


استاندار یزد: رسالت اصلی همه دستگاهها کار فرهنگی است و سایر مسائل در اولویت بعدی است

نخستین جلسه مشترک "انجمن کتابخانه‌های عمومی استان" و "کمیته سند نهضت مطالعه مفید استان" در سال جاری، به ریاست فلاح‌زاده استاندار یزد در سالن حمیدیای استانداری برگزار شد.


 محمدرضا فلاح‌زاده استاندار یزد ضمن انتقاد از عدم توجه برخی مدیران استان به حوزه مسائل فرهنگی، خواستار توجه همه مسئولان به فرهنگ، معنویت، بینش و بصیرت مردم در کنار سایر موضوعات شد.


رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان، انقلاب اسلامی ایران را انقلابی با ماهیت فرهنگی و معنوی خواند و اظهار داشت: رسالت اصلی همه دستگاهها، کار فرهنگی است و وظیفه اصلی و مهم همه ما مدیران رسیدگی به معنویت مردم است و سایر مسائل نظیر امور اقتصادی و عمرانی در اولویت بعدی است و به همین خاطر بنده با وجود مشغله‌های کاری، در تمام جلسات فرهنگی استان شخصاً حضور پیدا می‌کنم و به این مقوله توجه ویژه دارم.


وی با اشاره به تأکیدات ویژه مقام معظم رهبری به حوزه کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: شایسته نیست در حالی که رهبر معظم انقلاب تا به این حد به کتابخوانی توجه دارند و به کتاب سفارش می‌کنند، مسئولان و به ویژه مدیران حوزه فرهنگ به امر کتاب و مطالعه اهتمام نکنند.


علایی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان نیز ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای مصوبات جلسات قبل انجمن و نخستین جلسه کمیته نهضت مطالعه مفید استان، اظهار داشت: در نخستین جلسه کمیته نهضت مطالعه مفید یزد مقرر شد دستگاههای عضو، طرح‌های عملیاتی خود را برای بندهای مختلف این سند ارائه کنند که در این راستان اداره کل کتابخانه‌های استان 7 پیشنهاد را به دومین جلسه کمیته ارائه داده است.


وی، عضویت کارمندان دولت و بسیجیان سراسر استان در کتابخانه‌های استان و شبکه کتابخوانان حرفه‌ای کشور از مهم‌ترین پیشنهادهای این اداره کل جهت تشویق سایر اقشار جامعه به عضویت در کتابخانه‌ها ارزیابی کرد و افزود: پیشنهاد دیگر اداره کل کتابخانه‌های استان اینست که کلیه دستگاههای اجرایی موظف به برگزاری برنامه‌های مشوق کتابخوانی نظیر مسابقات کتابخوانی در بین کارکنان خود و همچنین برگزاری نمایشگاههای کتاب مرتبط به همایش‌های مختلف در حاشیه این برنامه‌ها شوند.


علایی، اختصاص ساعت مطالعه مفید در برنامه هفتگی و درسی دانش‌آموزان را از بندهای مصوبه سند نهضت مطالعه مفید کشور اعلام کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنیم اداره کل آموزش و پرورش برنامه‌ای عملی برای اجرای این مصوبه ارائه دهد و اداره کل کتابخانه‌های استان، کانون پرورش فکری و کانون‌های مساجد نیز امکانات خود را در اختیار این امر قرار خواهند.


وی همچنین از صدا و سیمای استان خواست در طراحی و اجرای برنامه‌های متنوع رادیو تلویزیونی در راستای معرفی منابع برتر و جلسات نقد کتاب به صورت هفتگی با این اداره کل همکاری نماید.


پس از اظهار نظر جمعی از اعضای انجمن و کمیته سند، مصوبات این جلسه مشترک به تصویب اعضا رسید.


پیگیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت جذب دو میلیارد ریال اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری برای تکمیل کتابخانه دکتر جوادی یزد، اجرای مصوبه مجلس در خصوص کسر نیم درصد از کل درآمد شهرداری‌ها از محل اعتبارات متمرکز آنها توسط خزانه‌داری کل و مجوز خرید کتاب و اهدای جوایز برای تشویق مردم و جوانان به شرکت در مساقات کتابخوانی اداره کل کتابخانه‌ها و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تا سقف یک میلیارد ریال از مهم‌ترین مصوبات انجمن کتابخانه‌های عمومی استان بود که در کنار پیشنهادهای اداره کل کتابخانه‌های استان در خصوص سند نهضت مطالعه مفید، به تصویب اعضا رسید.
















  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا