مؤلف کتاب شرح اسم عصر چهارشنبه 27 دی در مراسم نقد و بررسی این کتاب در یزد گفت: محور بودن شخصیت والای مقام معظم رهبری، باعث موفقیت کتاب شرح اسم شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، هدایت‌الله بهبودی، ضمن بیان مقدمه‌ای در خصوص دلایل نگارش کتاب و علت اثرگذاری آن در مدت کوتاهی پس از نگارش گفت: آنچه باعث شده است این کتاب مورد اقبال و توجه ویژه‌ای واقع شود، اینست که به زندگی و سوابق مبارزاتی مقام معظم رهبری پیش از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته است و در واقع شخصیت‌ والای معظم له، محور این کتاب بوده است.
وی همچنین به علل توقف توزیع کتاب در نخستین روزهای عرضه آن در نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و بیان داشت: رهبر معظم انقلاب پس از مشاهده و مطالعه دقیق شرح اسم، در چند مورد اشکالات تاریخی و محتوایی به متن کتاب وارد کردند که پس از رفع این نواقص، ویرایش جدید کتاب چاپ و عرضه شد.
مؤلف کتاب شرح اسم در پاسخ به انتقاداتی که به بخش‌هایی از اسناد وقایع و نقل قول‌های کتاب وارد شده است، گفت: مقام معظم رهبری این کتاب را به طور کامل مطالعه کرده و اشکالات آن را گوشزد فرمودند و پس از رفع نواقص نیز تذکری نداده‌اند که این موضوع نشان دهنده تأیید مطالب کتاب از سوی معظم له است.
در ابتدای این مراسم، ابوالقاسم مقیمی عراقی، مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اهداف نهاد از برگزاری جلسات نقد کتاب در استان‌های مختلف گفت: به دنبال این هستیم که با برپایی اینگونه محافل ادبی، به الگوی روشنی در بحث نقادی کتاب برسیم.
وی ادامه داد: برگزاری مستمر این جلسات، می‌تواند فرهنگ نقادی را در میان اهالی کتاب و کتابخوانی نهادینه کند.
مجید پویان، استاد دانشکده ادبیات دانشگاه یزد و منتقد ادبی هم در این مراسم، علت جذابیت زندگی‌نامه و شرح حال بزرگان را علاقه‌مندی مردم به شناخت زوایای آشکار و پنهان زندگی آنها برشمرد و اظهار داشت: در سنت زندگی‌نامه نویسی فارسی،  کتاب‌های زیادی در مورد علما و افراد بزرگ به رشته تحریر درآمده است ولی در تعداد زیادی از این آثار، مطالب قابل اعتماد و دسته اولی یافت نمی‌شود.
وی سبک ادبی رایج در اغلب زندگی‌نامه‌ها را سبک رئالیسم دانست و گفت: یکی از ویژگی‌های مثبت کتاب شرح اسم، تعهد نویسنده به واقعیت‌نویسی است و در همه قسمت‌های کتاب سعی شده است بیان واقعیت‌ها فدای مصلحت‌اندیشی نشود.
در ادامه مراسم نقد و بررسی کتاب شرح اسم، جمعی از حاضران نظرات خود را در خصوص مطالب کتاب ارائه کردند و به بیان نقدهای محتوایی و تاریخی خود از این کتاب پرداختند که مؤلف اثر و اساتید حاضر در این محفل نیز نکاتی را در پاسخ به این نظرات بیان داشتند.
در پایان‌ این محفل ادبی، با اهدای لوح سپاس و هدایایی از سوی اداره کل کتابخانه های عمومی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از هدایت‌الله بهبودی به دلیل تألیف کتاب ارزشمند شرح اسم تقدیر شد.
خاطرنشان می‌سازد، جلسه نقد کتاب "شرح اسم" که به زندگی مقام معظم رهبری بین سال‌های 1318 تا 1357 می‌پردازد، با حضور مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امام جمعه محمدآباد یزد، مدیران کل کتابخانه‌های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیرکل روابط عمموی استانداری یزد و همچنین 80 نفر از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در سالن ولایت فرمانداری یزد برگزار شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا