مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، چهارشنبه 27 دی در جمع رابطان فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد گفت: هر فعالیت فرهنگی که منجر به افزایش آمار عضویت کتابخانه‌ها و سرانه مطالعه در کشور شود، اقدام درستی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، ابوالقاسم مقیمی عراقی خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات کتابخوانی مکتوب و آنلاین، یکی از ابزارهای فراگیر کردن مطالعه در کشور است ولی همه فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی برای بسط فرهنگ کتابخوانی، معطوف به مسابقه نیست.
وی ادامه داد: هر فعالیت فرهنگی که منجر شود آمار عضویت کتابخانه‌ها و به دنبال آن سرانه مطالعه در کشور افزایش یابد، اقدام درستی است.
مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی تصریح کرد: در سال آینده مسابقه‌های کتابخوانی نهاد، با استفاده از منابع موجود در کتابخانه‌ها برگزار می‌شود تا دیگر مشکل تأمین کتاب برای این مسابقات برطرف شود.
وی به برگزاری جلسات نقد کتاب در استان‌های مختلف کشور اشاره کرد و گفت: سیاست نهاد در موضوع نقد کتاب، در سه سطح ملی، استانی و محلی طراحی شده است که در حال حاضر جلسات نقد استانی به صورت مستمر در حال برگزاری است و جلسه نقد کتاب "شرح اسم" در چهار استان کشور از جمله این برنامه‌ها است.
مقیمی عراقی ادامه داد: با تعاملی که بین نهاد کتابخانه‌های عمومی و رادیو‌های معارف و قرآن منعقد شده است، به زودی برنامه‌های نقد کتاب نهاد از طریق این دو رادیو پخش خواهد شد.
وی به فعالیت کانون‌های ادبی کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این کانون‌ها، به منزله تنها تشکل مردمی مرتبط با نهاد کتابخانه‌های عمومی هستند که باید علاوه بر فعالیت‌های ادبی و شعری، به موضوع معرفی و نقد کتاب نیز اهتمام داشته‌ باشند.
محمدحسین پارسائیان مدیرکل، کتابخانه‌های عمومی یزد نیز در ابتدای این جلسه با اشاره به عضویت 10 درصد از جمعیت استان در کتابخانه‌های عمومی گفت: استان یزد به لحاظ عضویت، رتبه دوم کشور را دارد و در شاخص تعداد کتاب و متراژ فضای کتابخانه‌ای نسبت به جمعیت، مقام نخست کشور متعلق به یزد است.
وی توجه به مباحث فرهنگی کتابخانه‌ها را ضروری دانست و افزود: کتابخانه، تنها قرائت‌خانه نیست بلکه یک مرکز علمی فرهنگی پویا است و باید با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، جایگاه کتابخانه‌ها را در میان مردم ارتقا دهیم.
در ادامه این جلسه مهدیه‌ حسینی مطلق، کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های نه ماهه واحد خود در سال جاری گفت: یکی از کارهایی که باید در دستور کار اداره کل فرهنگی نهاد قرار بگیرد، آموزش نفرات برتر مسابقات کتابخوانی مکتوب است؛ چراکه از میان این افراد می‌توان نویسندگان توانمندی را پرورش داد.
وی با تأکید بر جذب کودکان و نوجوانان به کتابخانه‌ به عنوان یک حرکت ریشه‌ای، افزود: راهکار حفظ مخاطبان کودک و نوجوان کتابخانه‌ها، تشویق آنها است که برای این کار لازم است دامنه هدایای فرهنگی نهاد را به تعداد بیشتری از مخاطبان خردسال خود گسترش دهیم.
عالیه مهرابی، مسئول کانون‌های ادبی کتابخانه‌های عمومی استان یزد، سخنرانی بعدی این جلسه بود که به اجرای موفق برنامه‌های این کانون‌ها در استان اشاره کرد و افزود: با تشکیل این کانون‌ها، تعداد زیادی از شاعران جوان زیر 30 سال استان شناسایی و سازماندهی شدند و استقبال خوبی در همه شهرستان‌ها از فعالیت کانون‌های ادبی شد.
وی بیان داشت: عدم دسترسی اعضای کانون‌ها به کتاب‌های مناسب ادبی، یکی از مشکلات کانون‌های ادبی است که با رفع این نقیصه، شاهد رشد شاعران جوان در استان خواهیم بود.
رابطان فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان نیز ضمن بیان نظرات خود، به چالش‌های پیش روی اجرای برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه های عمومی اشاره کردند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا