معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی : سالیانه چیزی حدود 225 تا 250 میلیون نسخه کتاب در کشور ما تولید می شود. معاون وزیر ارشاد:سالانه 250میلیون نسخه کتاب در کشور تولیدمی شود

یزد :عمادی" خبرنگار یزد فردا : معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  گفت : این دویست و سی و یکمین نمایشگاه کتاب استانهاست که برگزار می شود که از این میزان  به حمدالله با توجه  ویژه ای که در دولت در  حوزه فرهنگ به بحث کتابخوانی هست 131 نمایشگاه کتاب در دولت نهم و دهم با حمایت یارانه ای  برگزار شده است .

علی اسماعیلی درمراسم افتتاحیه دویست و سی و یکمین نمایشگاه استانی کتاب دریزد با بیان این مطلب ،افزود:در سطح منطقه نیزرتبه اول تولیدکتاب را به خود اختصاص داده ایم.

وی ادامه داد:سالانه  69هزارعنوان کتاب در کشور تولید و منتشرمی شود که طی 10ماه اخیر امسال 49هزارعنوان کتاب چاپ و منتشر گردید.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص سرانه مطالعه در کشور گفت : در خصوص سرانه مطالعه کتاب عدد ما ده دقیقه و 48 ثانیه است که نسبت به سایر کشورها به هر صورت یک مقدار باید بیشتر تلاش کنیم اما از نظر سرانه مطالعه عمومی که شامل : قرآن ،  کتاب ،‌مجله ، نشریه و... می شود ما عدد 78 دقیقه را در واقع داریم .

وی،گفت:در حال حاضر2800کتابخانه درسطح کشور فعالیت می نمایند.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاداعلام کرد که طی فعالیت دولت نهم و دهم 1800کتابخانه ساخته شده است که از این تعداد800کتابخانه به صورت مشارکتی بوده است.

اسماعیلی درادامه با اشاره به اینکه بیشترین آثارتولید کتاب در کشوربه حوزه دین اختصاص دارد،گفت:حوزه کودک و نوجوان رتبه دوم را در این خصوص به خود اختصاص داده است.

وی از کاهش 16درصدی آثار ترجمه در کشور خبردادواظهارداشت:درحوزه کودک با افزایش 10درصدی در تولید کتاب مواجه بودیم.

وی در عین حال افزود:در 10ماهه اول سالجاری همچنین 900عنوان کتاب بیش از یکبارچاپ و منتشر شده است.

وی همچنین با اشاره به علاقه مندی مردم به حوزه ادبیات داستانی انقلاب و دفاع مقدس،گفت:کتاب داستانی نورالدین پسر ایران به چاپ سی و سوم رسیده است که این امر نشان می دهد مردم تشنه ادبیات داستانی در حوزه دفاع مقدس و انقلاب هستند.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاددر ادامه با اشاره به راه اندازی بنیاد ادبیات داستانی،گفت:این بنیاد،پاتوقی مناسب برای نویسندگان متعد و انقلابی کشور است که می توانند ازظرفیت و پتانسیل های آن بهره گیرند.

وی افزود:این بنیاد طی برنامه ریزی صورت گرفته ،جشنواره های متنوع فرهنگی نظیر؛جشنواره نوقلمان را برگزار خواهد نمود.

اسماعیلی گفت:231نمایشگاه بزرگ کتاب استانی  بعد از انقلاب اسلامی در سطح کشور برگزارشده است که از این تعداد131نمایشگاه در زمان دولت نهم و دهم بوده است.

وی به سهمیه و رتبه نشر استان یزد اشاره کرد و افزود:یزد دراین خصوص رتبه شانزدهم را برعهده دارد.

وی ادامه داد که طی 10ماهه اول سالجاری 110عنوان کتاب در یزد تولید و منتشر شده است.

وی  خاطر نشان کرد : در بحث نشر ما بیمه صنعت نشر را دنبال می کنیم ، معافیت هایی که می شود برای این مسئله در نظر گرفت و حمایتهایی که می توان داشت و از طرفی دیگر  توسعه نشر الکترونیک از جمله مواردی است که ما در حوزه فرهنگی وزارت ارشاد دنبال می کنیم .

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد همچنین به راه اندازی 31 ایستگاه مطالعه اشاره کرد و گفت:این ایستگاههای برای افزایش سرانه مطالعه وآسان دراختیار قرارگرفتن کتاب راه اندازی شد.

اسماعیلی در ادامه ازاستاندار یزد و مدیران اجرایی دیگر استانها خواست که در خصوص احداث  وراه اندازی فروشگاه زنجیره ای کتاب تلاش نمایند.

وی گفت:یکی از آرزوهای دیرینه مقام معظم رهبری راه اندازی این فروشگاههاست که امیدواریم با همت مدیران اجرایی کشور هرچه زودتر این  امر مهم برای مردم محقق شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا