رييس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پايگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با حضور در سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد، از نزديك در جريان برنامه ها و فعاليت هاي اين سازمان قرار گرفت.

رييس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پايگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با حضور در سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد، از نزديك در جريان برنامه ها و فعاليت هاي اين سازمان قرار گرفت.

      به گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد، رئيس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري در سخناني با اشاره به اهميت اسناد و سوابق تاريخي، حفظ و صيانت از اين مواريث را، گامي ارزشمند در انتقال و نهادينه كردن سنت هاي نيك گذشتگان در زندگي امروزي دانست. دكتر جعفر مهراد منابع مطالعاتي موجود در سازمان اسناد را جايگاه مناسبي براي دانشگاهيان و پژوهشگران دانست و تعامل و همكاري متقابل سازمان اسناد و دانشگاه را ستود. وي ضمن استقبال از پروژه طرح ماشين خوان كردن نسخ و اسناد، با اعلام آمادگي براي هرنوع همكاري اظهار اميدواري كرد با حمايت رياست محترم سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران اين طرح هرچه زودتر مراحل لازم براي اجرايي شدن را طي كند. عضو کميته کتابداری دفتر برنامه ريزی و تحقيقات وزارت علوم تحقيقات و فناوری در تبيين اين فرايند افزود: اين پروژه بايد سريعاً تعريف و اجرا شود تا از امحاء اسناد جلوگيري شده و اسناد طبقه بندي شده در سازمان اسناد به بهره برداري علمي برسد. دكتر مهراد كارهاي انجام شده در مديريت اسناد و كتابخانه ملي يزد را ستود و گفت: استاندار، نمايندگان مجلس و شوراي شهر بايد قدرشناس فعاليت هاي اسناد ملي در استان باشند و از اين فرصتي كه سازمان اسناد ملي كشور در اختيار استان قرار داده نهايت بهره برداري براي ثبت تاريخ و هويت ملي استان بنمايند.

    رئيس مركز منطقه اي علوم و فناوري و عضو کميته ملی ارتباطات کميسيون ملی يونسکو از پروژه نرم افزار پيش گيري از سرقت ادبي و نرم افزار ريشه ياب كه براي اولين بار در تاريخ علم ايران توسط گروه زبان شناسي مركز منطقه اي علوم و فناوري در حال طراحي است خبر داد و افزود: نرم افزار ريشه ياب اسم و افعال برابر با استانداردهاي بين المللي مي باشد. وي آمادگي خود را براي انعقاد تفاهم نامه و هرگونه همكاري متقابل علمي بين مركز منطقه اي علوم و فناوري و سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران اعلام كرد و مقرر گرديد نسخه اي از همه توليدات علمي مركز در اختيار مديريت اسناد و كتابخانه ملي استان يزد قرار گيرد و پس از اخذ مجوزهاي لازم، تفاهم نامه همكاري سه جانبه بين مركز منطقه اي علوم و  فناوري، دانشگاه يزد و مديريت اسناد و كتابخانه ملي استان امضا شود.

    در اين ديدار كه دكتر گزني، معاون پژوهشي پايگاه استنادي علوم جهان اسلام و دكتر توكلي زاده رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد نيز حضور داشتند در خصوص سامانه ماشين خواني، سازماندهي خودكار و ذخيره و بازيابي اسناد مكتوب بحث و تبادل نظر شد. مدير مركز اسناد و كتابخانه ملي استان در سخناني ضمن تشكر از حضور رئيس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري و هيئت همراه در سازمان اسناد ملي در سخناني پيرامون طرح ماشين خوان كردن اسناد گفت: اين طرح كه از سوي گروه علم اطلاعات و دانش شناسي و مركز تحقيقات مهندسي دانشگاه يزد با مشاورت مديريت اسناد و كتابخانه ملي استان يزد پيشنهاد شده است، تهيه يك راهبرد ميان مدت جهت ايجاد سامانه اي است كه قادر باشد اسناد مكتوب كاغذي را دريافت و به صورت خودكار ماشين خوان، سازماندهي و قابل بازيابي كند. محمدرضا ملك ثابت تعامل و همكاري دانشگاه يزد در عملياتي كردن اين پروژه را ستود و ابراز اميدواري كرد بزودي شاهد تحقق آن باشيم. وي برگزاری نشست مشترک اعضای هیأت علمی و دانشجویان گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه یزد و مسؤولان و کارشناسان مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد و نهاد کتابخانه های عمومی استان با حضور آقای دکتر مهراد در دانشگاه یزد را گامي مهم و اثربخش در پيشبرد اهداف دانست و امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان و دانشگاه یزد با مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فنآوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را مثبت ارزيابي كرد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا