مسئول کانون‌های ادبی کتابخانه‌های عمومی استان یزد از عضویت 195 نفر در این کانون‌ها خبر داد و گفت: هم‌اکنون 9 کانون ادبی در سطح شهرستان‌های استان فعال است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، "عالیه مهرابی" با اعلام این خبر افزود: در راستای طرح تشکیل کانون‌های ادبی کتابخانه‌های عمومی، در اواسط سال گذشته فرم فراخوان عضویت در این کانون‌ها در سطح کتابخانه‌های عمومی یزد توزیع شد که با استقبال بسیار خوب اعضای کتابخانه‌ها روبرو شد.
وی ادامه داد: پس از جمع‌آوری فرم‌های عضویت، موفق شدیم 195 نفر عضو فعال را از میان شاعران گمنام و برجسته استانی و کشوری و همچنین علاقمندان به ادبیات جذب کنیم.
مهرابی  با اشاره به اینکه 9 کانون ادبی در سطح کتابخانه‌های عمومی استان فعال است، گفت: هم‌اکنون در شهرستان‌های یزد، مهریز، خاتم، بهاباد، میبد، اردکان و تفت، یک کانون ادبی و در شهرستان ابرکوه به دلیل استقبال خوب مردم و جوانان از فعالیت این کانون‌ها و همچنین پتانسیل بالای این شهرستان در زمینه ادبی، در سطح دو کتابخانه، کانون ادبی تشکیل شد.
وی تأکید کرد: به منظور سازماندهی، برنامه‌ریزی هدفمند برای تقویت شاعران عضو و لزوم تشکیل بانک اطلاعاتی جامع از اعضای کانون‌ها، برای همه اعضای فعال پرونده ادبی تشکیل شد.
این شاعر برجسته کشوری بیان داشت: در سال گذشته و برای یکپارچه‌سازی فعالیت کانون‌های ادبی استان، کتابچه "رایحه" که شامل 25 غزل حافظ است، طراحی و چاپ شد و در اختیار اعضای کانون‌ها قرار گرفت.
وی افزود: در جلسات حافظ‌خوانی کانون‌های ادبی که به صورت هفتگی و یا دوهفته یکبار برگزار می‌شود، یکی از غزلیات این کتابچه مورد بررسی و شرح ادبی قرار می‌گیرد.
مهرابی در خصوص سایر برنامه‌های کانون‌ ادبی کتابخانه‌های عمومی اظهار داشت: علاوه بر برگزاری جلسات حافظ‌خوانی، نقد و بررسی اشعار سایز شاعران، شعرخوانی اعضا و نقد آثار آنها و همچنین معرفی و نقد کتاب از دیگر برنامه‌های فرهنگی این کانون‌ها بوده است..
مسئول کانون‌های ادبی کتابخانه‌های استان یزد در تشریح کارکردهای مهم این کانون‌ها گفت: از ویژگی‌های خاص این کانون‌های ادبی، توجه به شاعران دانش‌آموز و نوجوان است که متأسفانه تا قبل از تشکیل این کانون‌ها، جلسات مناسبی برای رشد و تقویت این شاعران و ارائه آموزش‌های پایه ادبی به آنها وجود نداشته است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا