استاندار یزد عصر شنبه 22 تیر در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در سال جاری گفت: کتاب، مبنای تفکر و نوآوری در حوزه تولید علم است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، "محمدرضا فلاح‌زاده" با تشکر از اهتمام ویژه انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی سراسر استان در پیشبرد اهداف کتابخانه‌ها اظهار داشت: علاقه مردم به خرید و مطالعه کتاب در جامعه ما کم است و یکی از علت های این امر، نبود کتاب‌های سودمند در دسترس و محیط زندگی آنها است.
استاندار یزد تصریح کرد: باید تمهیداتی اندیشیده شود که کتاب مانند سایر لوازم زندگی، به سبد خرید مردم افزوده شود و از این طریق کتاب و مطالعه به معنای واقعی در زندگی همه حضور داشته باشد.
وی همچنین با انتقاد از آمارهایی که از سرانه مطالعه و تعداد کتاب توسط دستگاه‌ها و نهادهای مختلف ارائه می‌شود، تصریح کرد: سرانه‌های مطالعه تنها نباید برای کتابخانه‌های عمومی سنجیده شود، بلکه آمار کتابخانه‌های خصوصی، مساجد و شخصی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
فلاح‌زاده افزود: معمولاً کتابخوانان حرفه‌ای و افراد اهل مطالعه در منزل خود کتابخانه‌ شخصی دارند و زمان عمده‌ای که این افراد برای مطالعه اختصاص می‌دهند، به جای کتابخانه‌های عمومی در منزل سپری می‌شود.
رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود به ارزش کتاب در ایجاد روحیه تفکر و خلاقیت اشاره کرد و گفت: کتاب، مبنای تفکر و نوآوری در حوزه تولید علم است که علم حاصل از این حوزه، در بخش‌های مدیریتی به خدمات مؤثر و سودمند برای جامعه بدل می‌شود.
وی همچنین در ابتدای سخنان خود به حلول ماه رمضان اشاره کرد و بیان داشت: خداوند رجب و شعبان را مقدمه و زمینه‌ای برای ورود بندگان خود به ماه مبارک رمضان قرار داده است و هرکس بخواهد به این ماه شریف وارد شود، باید آمادگی لازم را در دو ماه قبل ایجاد کرده باشد.
در ابتدای این جلسه "محمدحسین پارسائیان" مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در گزارشی از روند تشکیل جلسات انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی استان در سال گذشته و مصوبات آنها گفت: سال گذشته 95 درصد از جلسات مصوب انجمن‌ها در استان یزد تشکیل شد که از این لحاظ این استان، رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داد.
وی افزود: 27 درصد از مصوبات سال گذشته، فرهنگی، 17 درصد با موضوع کتابخانه، 8 درصد با محوریت مسائل مالی کتابخانه‌ها، 7 درصد با موضوع عضو و منابع کتابخانه‌ها، 7 درصد با محوریت تعمیر و تجهیز کتابخانه‌ها و 5 درصد نیز با موضوع فناوری اطلاعات در کتابخانه بوده است و بقیه مصوبات نیز به مباحثی همچنین تبلیغات کتاب و مطالعه، موضوعات جاری انجمن‌ها، تفاهم‌نامه با سایر دستگاه‌ها و جذب خیّران اختصاص داشته است.
پارسائیان همچنین تصریح کرد: در راستای منویات مقام معظم رهبری و به منظور دسترسی هرچه بیشتر مردم به کتاب در مکان‌های تردد، سال گذشته نهاد کتابخانه‌های عمومی اقدام به راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه در این اماکن کرد و در همین جهت، تاکنون 8 عدد از این سازه‌ها در 7 مکان‌ شلوغ شهر یزد نصب شده است.
وی خاطرنشان کرد: تاپایان سال جاری، تعداد ایستگاه‌های مطالعه استان به 15 ایستگاه خواهد رسید.
نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد که با حضور بیشتر اعضای این انجمن در سالن کنفرانس اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد برگزار شد، با مصوباتی همراه بود.
واگذاری کتابخانه شهید مطهری مهریز توسط اداره کل راه و شهرسازی (مجری پروژه) به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تحویل به نهاد کتابخانه‌های عمومی ظرف مدت یک ماه آینده، تصویب تقویم پیشنهادی جلسات انجمن استان در سال 92 و برگزاری همایش اعضای انجمن‌ها و نهضت مطالعه مفید استان در نیمه دوم ماه مبارک رمضان توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان از مهم‌ترین مصوبه‌های این جلسه بود.
براساس مصوبه این انجمن، مقرر شد کتابخانه‌های مرکزی میبد، شهید مطهری مهریز، امام حسن مجتبی اردکان، وکیلی زارچ و شهدای حسینیان ابرکوه توسط اداره کل کتابخانه ها تا پایان مرداد ماه تجهیز و افتتاح شود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا