در آستانه روز ازدواج، جلسه نقد کتاب شهرستان با حضور نویسنده کتاب و اساتید برتر دانشگاه در کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی(ع) ابرکوه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی ابرکوه،در این نشست،کتاب"روابط اخلاقی زوجین" نوشته سرکار خانم "وجیهه فلاح زاده ابرقویی" مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 "عظیمه اکرمی" مسئول کتابخانه امام حسن مجتبی (ع)گفت:کتابخانه در این روز میزبان حضور اساتید گرامی،سرکار خانم "بی بی سکینه رضاییان"،سرکارخانم "فاطمه فلاح زاده" و نویسنده کتاب سرکار خانم"وجیهه فلاح زاده"و جمعی از مشاورین تربیتی و اعضای فعال کتابخانه ها بود.در ابتدای برنامه ،استاد فاطمه فلاح زاده، مجری و منتقد جلسه، مصادف شدن این جلسه را با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به فال نیک گرفت و گفت: این جلسه  اولین نشست نقد شهرستانی کتاب در استان می باشد  و در راستای ترویج فرهنگ نقد کتاب و  مطالعه مفید انجام گرفته است.

وجیهه فلاح زاده ،نویسنده کتاب،ضمن ابراز خرسندی از این که این کتاب در بوته نقد جمعی از اساتید،مشاوران و کتابخوانان قرار گرفته است،در بیان هدف نگارش کتاب گفت:این کتاب بخشی از پایان نامه دوره کارشناسی بنده بوده و کنجکاوی من در خصوص دانستن نظر دین و شرع از یکسو و نظریه روانشناسی روز از سوی دیگر درباره ازدواج و اخلاق زناشوئی مرا به نوشتن این کتاب سوق داده است.

این نویسنده ابرقویی با تاکید بر این که کتاب "روابط اخلاقی زوجین" عصاره ای از مطالعه حدود 80 کتاب در زمینه های فقهی،حقوقی و روان شناسی است خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون در زمینه های زناشوئی و روابط همسران کتابهای متعددی نوشته شده است.در این کتاب نیز تلاش شده با بیانی ساده و روشن برای مردان و زنانی که قصد ازدواج دارند و یا تشکیل خانواده داده اند،نکاتی مطرح شود و سعی من در نوشتن این کتاب این بوده است که ضمن  حفظ اختصار، حداقل هایی که در روابط زن و مرد باید رعایت شود را ذکر کنم.

بی بی سکینه رضائیان،از اساتید حوزه اخلاق، برپایی جلسات نقد کتاب را یک حرکت بی نظیر فرهنگی دانست و از کتابخانه امام حسن مجتبی (ع) به خاطر پیشرو بودن در این امر،قدردانی کرد.

وی با تاکید بر لحن سالم نقد،یادآور شد:نقد صرفا بازجویی معایب نیست،بلكه محسنات را هم در بر می گیرد و از نشانه های پیشرفت یک جامعه،دارا بودن اخلاق نقدپذیری است.نقد آثار و گفتن نکته هایی که منتقدان به آن اشاره می کنند،حتی اگر دقیق باشد و نویسنده هم آن را بپذیرد،از فضل کار و کتاب مورد نقد،کم نخواهد کرد. این عضو کمیسیون امور بانوان شهرستان ادامه داد:در بیان ویژگی های این کتاب باید بگویم: این کتاب در 2فصل نگاشته شده است و هر فصل شامل چند گفتار است.در فصل اول به مفهوم شناسی اهمیت نظام خانواده و پس از آن به بررسی تفاوت های روحی-روانی زوجین پرداخته شده است. فصل دوم این کتاب شامل هشت گفتار است که با تمسک به آیات و روایات اهل بیت-علیهم السلام-به بررسی روابط عاطفی و اخلاقی خوب و سازنده ای که عامل الفت و محبت و تجلی عشق و علاقه زوجین نسبت به همدیگر است پرداخته است. و آنچه دراین  بین مشهود است رعایت چیدمان و پیوستگی فصول و گفتارها است.

در آخر مجری برنامه از نویسنده کتاب که با توجه به وسیع بودن وظایف متقابل زن و مرد،توانسته به صورت کلی این مطالب ارزنده را در یک کتاب کم حجم و پرمحتوا بیان نماید تشکر کرد و گفت:بکارگیری اصول کلی و روشن در این کتاب ، برگرفته از زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) می باشد که در حد بالایی میتواند گره گشای مشکلات خانوادگی در نسل حاضر باشد.

در پایان این نشست از کتاب نامبرده یک جلد به تمامی شرکت کنندگان در این جلسه اهداء گردید.

قابل ذکر می باشد این کتاب با تیراژ 2000 نسخه از انتشارات هدی به چاپ رسیده است.

 

 

   

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا