محمد حسین پارساییان مدیر کل نهاد کتابخانه های استان ومحمد علی دست افشان مدیر عامل انجمن خیران کتابخانه ساز استان  ضمن حضور در جمع خبرنگاران برنامه های نخستین جشنواره  تجلیل از خیرین کتابخانه ساز استان یزد را بیان کردند.

خبرنگار یزد فردا /حمیده کاظم پور:مدیرکل نهاد کتابخانه های استان یزد گفت : نهاد کتابخانه های  استان برای نگهداری کتب خطی و چاپ سنگی  امکانات لازم را ندارد و کتب خطی کتابخانه‌ها به صورت امانی به مخزن کتابخانه وزیری سپرده شده است.

محمد حسین پارساییان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران ، افزود: در حال حاضر 93 کتابخانه نهادی و 20 کتابخانه مشارکتی و در مجموع 113 کتابخانه عمومی در استان یزد مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد:  به ازای هر هشت هزار و 900 نفر یک کتابخانه در یزد وجود دارد که استان یزد به لحاظ تعداد کتابخانه رتبه برتر کشور را دارد.

مدیرکل نهاد کتابخانه های استان یزد گفت :یک میلیون و 776 هزار و 363 جلدکتاب در کتابخانه های استان موجود است که به ازای هر نفر، 1.76 کتاب دارد و  از این نظر نیز یزد در رتبه برتری کشور قرار دارد.

پارساییان ادامه داد: در حال حاضر 62 هزار و 260 مترمربع فضای کمی‌ کتابخانه در استان یزد وجود دارد که به ازای هر صد نفر 6.1 مترمربع است و باید تا سند چشم‌انداز 1404 به 8 مترمربع برسد.

وی  ادامه داد : استان یزد در سه شاخص از مجموع چهار شاخص اصلی کتابخانه‌ها رتبه اول کشور را دارد و تنها در عضویت در کتابخانه‌ها پس از سمنان در جایگاه دومی کشور قرار دارد.

مدیرکل نهاد کتابخانه های استان یزد گفت :ساختمان کتابخانه مرکزی یزد در شش طبقه در حال احداث است و تا کنون پیشرفت 80 درصدی دارد و این کتابخانه برای تکمیل  شدن  به یک میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

وی ادامه داد: کتابخانه مرکزی یزد در صورت تکمیل شدن نیز چون برای ساخت آن توقف 15 ساله صورت گرفت لذا کارایی لازم را ندارد و باید در سند فرهنگی استان به ایجاد مجتمعی به عنوان کتابخانه مرکزی یزد توجه شود.

مدیرکل نهاد کتابخانه های استان یزد گفت : فشار ناشی از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و شش برابر شدن هزینه‌های جاری کتابخانه‌های استان  یزد باعث مشکلاتی در فعالیت کتابخانه ها شد و متاسفانه این امر مدیریت هزینه‌ها در کتابخانه‌های استان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

مدیرعامل انجمن خیران کتابخانه ساز استان یزد نیز در این نشست گفت: وضعیت کتابخانه ها در استان با  تناسب توسعه شهر، توسعه پیدا نکرده  و در حال حاضر ساخت 15 کتابخانه در مناطق مختلف از نیازهای مبرم و لازم است.

محمد علی دست افشان افزود:در کنار مدارس اولویت با پایگاه های مطالعاتی یا همان کتابخانه ها است که  استان یزد در شرایط فعلی نیاز مبرم به 15 کتابخانه جدید دارد و باید این حداقل نیاز برطرف شود تا بتوان فرزندانمان را از  مسیرهایی که شاید به خلاف کشیده  شوند به کتابخانه ها کشاند.

وی ادامه داد: هفت باب از اين كتابخانه‌ها نياز مركز استان بخصوص در مناطق شهرك‌ مهرآوران، شهرك رزمندگان و مجموعه مسكن‌هاي مهر بلوار مدرس و ديگر اماكن داراي انبوه‌سازي‌هاي متعدد و بي‌رويه بدون توجه به مسائل فرهنگي براي شهروندان است و مابقي در ساير شهرستانهاي يزد بايد ساخته شود که با کارشناسی انجام شده  مشخص شده است.

مدیرعامل انجمن خیران کتابخانه ساز استان یزد  گفت: برای ساخت یک کتابخانه در استان باید یک زمین مناسب وجود داشته باشد که کمبود زمین مناسب مشکل اصلی ما است.

دست افشان ادامه داد: دراستان یزد خیرینی آماده تأمین و احداث کتابخانه هستند اما متأسفانه زمین مناسبت که مورد تأیید باشد ، وجود ندارد و چه بسا در شهرستان ها زمین های بسیار مناسب وجود دارد اما یک کتابخانه مناسب شان  آن شهرستان نیست.

وی افزود: برای ساخت یک کتابخانه استاندارد و مجهز نیاز به ۲ میلیارد تومان است و هزینه های میلیاردی که برای ساخت یک شعبه بانک مجلل در سطح شهر می شود  برای تأمین  تجهیزات اکثریت 15 کتابخانه مورد نیاز استان یزد کافی است.

وی ادامه داد: بازسازی کتابخانه های قدیمی و تجهیز کتابخانه ها اولویت های دیگر درامر توسعه کتابخانه ها است و  کتابخانه هایی  که سند و هویت تاریخی شهردارالعلم یزد هستند و بزرگانی در آن پرورش یافته اند و بدلیل فرسودگی تعطیل شده اند  بازسازی  خواهد شد و این امر همت عالی خیرینی را می طلبد که برای فرهنگ جامعه خود ارزش قائل هستند.

دست افشان اظهار داشت:  باتوجه به اینکه نهاد کتابخانه ها غیر دولتی است  لذا به بودجه دولتی  دسترسی ندارد و باید همه کمک کنند تا برای ایجاد و بهسازی کتابخانه ها برنامه ریزی شود.

مدیرعامل انجمن خیران کتابخانه ساز استان یزد  گفت: افراد خیری که  در راستای گسترش فرهنگ مطالعه و ساخت کتابخانه در استان  قصد همکاری دارند می توانند کمک های نقدی  خود را به شماره حساب ۲۰۳۴۰۳۹۳۹۱ بانک تجارت شعبه میدان امام حسین (ع) یزد واریز نمایند یا بصورت حضوری در دفتر انجمن خیرین کتابخانه ساز واقع در کتابخانه امام علی ع یزد مراجعه داشته باشند.

دست افشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اولين جشنواره تجليل از خيرين كتابخانه‌ساز استان در تاريخ نهم آبان‌ماه در سالن شهيد عباس‌پور يزد برگزار می شود ، گفت: هدف از برگزاري اين جشنواره علاوه بر تجليل و تكريم از خيرين كتابخانه‌ساز استان، هماهنگي بيشتر با مسئولين و خيرين استان براي ادامه اين حركت و توسعه سرانه مطالعه در استان یزد است

خبر فوق را به زبان مورد نظر ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا