یزدفردا"در پی انتشار درددل یکی از کارکنان اداره کل کتابخانه های استان تحت عنوان " خدایا!!دیواری کوتاه تر از دیوار ما کتابداران پیدا نمی شود؟! "در یزدفردا ،روابط عمومی این اداره کل با ارسال جوابیه ای به مطالب انعکاس یافته پاسخ داد که ضمن تشکر از روابط عمومی محترم که در کمترین زمان  پاسخگو بوده اند جوابیه عینا منتشر می شود .

مدیر محترم سایت خبری یزدفردا

 باسلام و ادب؛

ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و تشکر از اهتمام ویژه مدیریت و عوامل سایت وزین یزدفردا در انعکاس اخبار و مطالب حوزه کتاب و کتابخوانی، در راستای درج مطلبی با عنوان "خدایا!! دیواری کوتاه‌تر از دیوار ما کتابداران پیدا نمی‌شود؟! که مشتمل بر یکسری مطالب خلاف واقع بود، خواهشمند است برای تنویر افکار عمومی نسبت به درج توضیحات زیر اقدام فرمایید.

الف) در توضیح بخشی از مطالب فوق‌الذکر که بیان داشته است: " آقای مدیر در این کلاس ها با وجود شعار زنده باد مخالف من تاب تحمل یک برگ انتقاد یک کتابدار نیاوردند" لازم است بیان شود با توجه به اینکه موضوع گردهمایی، برگزاری دوره آموزشی بوده است، لذا زمانی برای ارائه نظرات همکاران محترم دیده نشده بود. در عین حال حسب درخواست یکی از کتابداران محترم شهرستان یزد برای قرائت مطلبی طنزگونه در اواسط برنامه، بلافاصله به ایشان برای قرائت این متن فرصت داده شد و نامبرده نیز با حضور در روی جایگاه، همه مطلب خود را برای حاضران خواند که در انتها با تشویق حضار همراه بود. گفتنی است در طول قرائت متن مذکور توسط این همکار کتابدار، هیچ‌گونه برخورد خاصی با وی صورت نگرفت و حتی از جانب مدیرکل محترم کتابخانه‌ها از نامبرده تشکر نیز شد. تنها مورد تذکر در آن جلسه، رعایت احترام ماه محرم از سوی همکاران عدم کف زدن جمعیت بود که آن هم با توجه به اعتراض تعدادی از کتابداران به کف‌ زدن حضّار صورت گرفت.

گفتنی است ادعای عدم انتقادپذیری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی در حالی مطرح می‌شود که ایشان از حدود 8 ماه پیش اقدام به فعال‌سازی وبلاگ برای درج نظرات خود و دریافت نظر همکاران و کتابداران عزیز استان نموده است که این حرکت، اقدامی کم نظیر از جانب یک مدیر ارشد در سطح نهاد و استان است. مضاف بر اینکه مدیرکل محترم استان در این مدت همه نظرات همکاران خود را بدون دخل و تصرف (غیر از مواردی که مخالف موازین اخلاقی باشد)‌ در قسمت نظرات وبلاگ تأیید نموده است.

ب) در خصوص سئوالاتی که از سوی همکار محترم این اداره کل در مطلب فوق‌الذکر آمده است، مطالب زیر به عرض می‌رسد:

1. به استناد ماده 16 بخشنامه شماره 12314/11/ک/ن مورخ 29/3/92 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، باید حجم فعالیت هفتگی کتابداران محترم حداقل 44 ساعت منظور شود و کارکرد نامتعارف (کمتر از میزان موظف) کتابداران باید با حضور در کلاس‌های آموزشی ابلاغ شده از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی جایگزین شود.

لذا با توجه به اینکه کتابداران محترم از تاریخ ابلاغ مصوبه مذکور ماهیانه 5/ 32 ساعت کسر کار داشته‌اند، یکی از راه‌های جبران کسری مذکور (طبق مصوبه نهاد) برگزاری کلاس‌های آموزشی در غیر ساعت اداری همکاران است که البته، امری مرسوم در همه دستگاه‌های اجرایی است و حتی کارکنان سایر دستگاه‌ها برای شرکت در دوره‌های آموزش ضمن خدمت، بخشی از هزینه برگزاری کلاس را نیز پرداخت می‌کنند.

2. با توجه به اینکه همکاران محترم در شیفت‌های مختلف کاری در محل کار حضور دارند و برگزاری کلاس‌ها با توجه به لزوم حضور اساتید خارج از استان، باید به صورت متمرکز در مرکز استان برگزار شود، به ناچار و با تصویب "کمیته اجرایی آموزش و توانمندسازی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان" این دوره‌های آموزشی در رزوهای جمعه برگزار می‌شود.

3. توضیحات این سئوال نیز در پاسخ‌های بالا آمده است.

 4. در طول مدت 2 سال و 2 ماه از حضور جناب آقای پارسائیان در اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، تاکنون جمعاً 4 برنامه در روز جمعه برگزار شده که برگزاری آنها در روز جمعه نیز قطعاً براساس اضطرار صورت گرفته است.

5. در تمامی گردهمایی‌های مذکور، یک ساعت از وقت برنامه برای ارائه نظرات و انتقادات همکاران به صورت کتبی و شفاهی اختصاص یافته که تمامی نکات مکتوب همکاران محترم در اداره کل استان مضبوط است. ضمن اینکه انتقادات و نظرات بعضاً تلخ برخی همکاران عزیز نیز همچنان در قسمت نظرات وبلاگ شخصی مدیرکل استان موجود و قابل دسترسی است.

از سوی دیگر علیرغم همه انتقادات صورت گرفته، رویه مدیرکل استان همواره بر مبنای احترام متقابل، اهمیت به وضعیت همکاران و شنیدن نظرات، انتقادات و پیشنهادهای همکاران محترم بوده است که این مورد با یک نظرسنجی ساده از همه کتابداران استان قابل کشف است.

6. علی القاعده عدم حضور برخی همکاران با هماهنگی قبلی و به علت مشکلات شخصی، طبیعی بوده و لیست همه همکاران غایب به اضافه نام فردی که به صورت اختصاری در نوشته فوق‌الذکر آمده است، در این اداره موجود است. ضمن اینکه طبق قوانین اداری و ابلاغیه نهاد کتابخانه‌های عمومی با غایبین این دوره‌ها برخورد لازم صورت می‌گیرد.

ج) در خصوص بند پایانی متن نویسنده محترم نیز مجدداً تأکید می‌گردد که رویه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان براساس احترام خاص و در خور شأن همکاران و کتابداران عزیز بوده و تحت هیچ شرایطی به احدی از همکاران گرامی توهین یا بی‌احترامی نشده و حق انتقاد سازنده از مدیرکل استان برای کتابداران محترم همواره محفوظ بوده و هست.

امید است توضیحات فوق در جهت اطلاع‌رسانی درست و صحیح به خواننگان محترم سایت خبری وزین یزدفردا، مفید و آگاهی بخش باشد، ضمن آنکه از مدیریت و همکاران محترم سایت وزین یزدفردا که به حق یکی از سایت‌های خبری فعال و به روز استان یزد است، انتظار می‌رود پیش از درج مطالبی که صحت آن به درستی روشن نیست و شائبه انعکاس موارد خلاف واقع در مورد آنها وجود دارد، در جهت راست‌آزمایی محتوای چنین نوشته‌هایی از مبادی مسئول و ذیربط اقدام فرمایند.

روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا