جلسه شورای کتابخانه های عمومی شهرستان یزد با حضور فرماندار و جمعی از اعضا در محل فرمانداری تشکیل و تصمیمات لازم جهت برنامه های بزرگداشت هفته کتاب در یزد اتخاذ شد.

خبرنگار یزد فردا == اعظم السادات میرجلیلی ===فرماندار یزد گفت: کتاب و کتابخوانی باعث جلوگیری از بروز بسیاری از معضلات و آسیب های اجتماعی در جامعه شده و پیشرفت و ترقی اقشار مختلف و جامعه را تسریع می بخشد.

عزیزالله  در جمع اعضای نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان یزد ، افزود: افزایش عزت نفس، آرامش روحی و روانی و خودشناسی از اثرات مطالعه و کتابخوانی است و اقشار مختلف و بویژه نسل جوان و نوجوان می توانند با مطالعه از تجربیات و درسهای گذشتگان و برترین های هر رشته استفاده کنند.

وی ادامه داد: کتاب دوستی مهربان است که تمام علم و توانایی فرد را در اختیار مراجعه کننده خود قرار می دهد و نویسنده هر کتاب نیز سعی می کند مطالب کامل و جامع و خلاصه شده از تجربیات خود را به رشته تحریر در آورد.

فرماندار یزد گفت:با توجه به کمبود بودجه دولتی امکان احداث کتابخانه های جدید در برخی از مناطق مرکز استان امکان پذیر نیست واز خیران دارالعباده تقاضا داریم تا در زمینه احداث کتابخانه یاری رسان نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان یزد باشند.

اظهار داشت: هر اقدامی که باعث ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین مردم شود امری نیکوست که بر افزایش ذخیره فرهنگ جامعه کمک نموده و احداث کتابخانه نیز صوابی ماندگار و باقیات الصالحاتی فنا ناپذیر است.

فرماندار یزد گفت: دربرخی از نقاط شهرستان یزد احداث کتابخانه جدید به شدت مورد نیاز است و در صورت مراجعه خیران معزز نسبت به اختصاص زمین همکاری لازم صورت خواهد گرفت و در منطقه محمد اباد نیز از طرف شورای این منطقه اختصاص زمین برای ساخت کتابخانه جدید تقبل شده است.

مدیر کل نهاد کتابخانه های استان یزد نیز در این نشست گفت: با پیگیریهای انجام شده بخش های اختصاصی در کتابخانه های عمومی از جمله بخش ویزه کتاب های دفاع مقدس راه اندازی شده است.

محمدحسین پارساییان با اشاره به اینکه خرید کتاب برای کتابخانه ها بصورت متمرکز از مرکز انجام می شود، افزود: تاکنون احداث ایستگاه های مطالعه سیار با استقبال چشمگیر مردم مواجه شده و در صورت همکاری بانکها و نهادهای صنعتی آماده ارائه خدمات و ایجاد پایگاههای جدید هستیم.

وی ادامه داد: در مورد ساخت کتابخانه ها و بازسازی کتابخانه های قدیمی نیز بررسی های لازم صورت گرفته و برخی از کتابخانه ها مثل کتابخانه شرف الدین علی که بالای 40 سال فعالیت داشته باید بازسازی شود و امیدواریم با کمک خیران این اقدام صورت گیرد.

مدیر کل نهاد کتابخانه های استان یزد گفت: در هفته کتاب برنامه های زیادی در سطح استان یزد انجام می شود و با توجه به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر هفته کتاب فعالیت دارد لذا نهاد کتابخانه ها نیز مثل دیگرارگانهای مرتبط همکاری لازم را با این اداره کل خواهد داشت.

رییس نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان یزد نیز در این نشست گفت: راه اندازی شش ایستگاه مطالعه در مکان های پرتردد مثل شهرداری، ترمینا ل مسافربری ، راه آهن – برگزاری دوره های آموزشی ویژه کتابداران و تجهیز برخی از کتابخانه های شهرستان یزد برخی از اقدامات این نهاد است.

حسین رفیعی افزود: با توجه به اینکه هفته کتاب در ایام محرم واقع شده این مراسم ها نیز رنگ و بویی عاشورایی گرفته و برگزار می شود.

وی ادامه داد: دیداربا امام جمعه – اجرای طرح اهدای کتاب به کتابخانه ها- عضویت رایگان کتابخانه ها در هفته کتاب – حضور مسئولان در مدارس و اهدای کتاب – دیدار با کتابداران بازنشسته و برگزاری مراسم گرامیداشت هفته کتاب در 30 آبان برخی از برنامه های بزرگداشت هفته کتاب در یزد است.

ابوالفضل خوشنویس بخشدار زارچ نیز در این نشست گفت: خوشبختانه با پیگیری های انجام شده و مساعدت نهاد کتابخانه های عمومی سرانه کتاب بخش زارچ اضافه شده و مشکل کتابخانه شهید بابایی نیز مرتفع شد که قابل تقدیر است.

محمدجواد ابوالحسنی شهردار شاهدیه نیز در این نشست گفت: تاکنون شهرداری شاهدیه نسبت به پرداخت عوارض کتابخانه ها به روز بوده و از انجام هرگونه همکاری و مساعدت جهت اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی دریغ نخواهیم کرد.

حسین عسکرزاده معاون فرماندار یزد نیز در این نشست گفت: طرح نذر کتاب در صورتی که در جامعه همه گیر شود قطعا مشکلات کمبود کتاب بویژه در مناطق محروم رفع خواهد شد و می توان با خرید کتاب هایی که زندگی و سیره ائمه اطهار را به اقشار مختلف و بویژه جوانان آموزش می دهد علاوه بر اجر معنوی باقیات الصالحاتی برای نذرکنندگان ایجاد کرد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان یزد نیز گفت: برپایی نمایشگاه کتاب در سطح استا ن ،اهدای کتاب به مدارس و ... از برنامه های این اداره در هفته کتاب است .

حسین دشتی افزود: با توجه به اینکه با مساعدت اداره ورزش و جوانان زمین احداث هیئت ورزشی نابینایان اختصاص یافته لذا در صورت تمایل خیران امکان ایجاد کتابخانه ویژه نابینایان نیز در کنار همین مرکز امکان پذیر شده است.

مدیر کتابخانه وزیری یزد نیز در این نشست گفت: حجت الاسلام وزیری می گفت: احتکار رزق جان مردم حرام است و احتکار کتاب نیز احتکار رزق روح مردم است و این نیز حرام است و باید فرهنگ سازی شود که افراد کتاب های انبار شده در کتابخانه های خود را جهت استفاده عموم ارائه نمایند.

محمد رضا انتظار بقیت الله افزود: باید فرهنگ سازی لازم صورت گیرد تا به جای هدیه دادن اشیای بیخودی یک کتاب اهدا شود تا استفاده بهتری صورت گیرد ،البته قیمت کتاب در این اواخر بی اندازه گران شده و امیدواریم مسئولان برای این مشکل تمهیدات لازم را بیاندیشند.

عالیه قوامی نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد نیز در این نشست گفت: برگزاری همایش توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی جهت تقدیر از مراکز برتر و طرح ها و ایده های برتر کتابخوانی، برپایی نمایشگاه کتاب به صورت متمرکز و سیار، برگزاری نشست های تخصصی نقد و بررسی کتاب و .... از برنامه های این نهاد در هفته کتاب است.

رقیه کفیل الناس مشاور امور بانوان فرماندار یزد نیز در این نشست با اشاره به راه اندازی کتابخانه های خانگی محله ای بانوان در یزد گفت: این کتابخانه با کمک بانوان در برخی از محلات یزد از جمله منطقه اسکان، حسن آباد و ... ایجاد شده که کتاب هایی با عناوین مشاوره و تربیت فرزند و موارد مرتبط با کودکان و خانواده ارائه می شود و در صورت حمایت مسئولان تقاضای راه اندازی کتابخانه تخصصی بانوان را داریم.

در پایان این نشست برخی از نمایندگان دستگا هها و نهادهای مرتبط شهرستان یزد گزارش برنامه های آن دستگاه در هفته کتاب را اعلام کردند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا