1- خانه پژوهش :
شورای پژوهشی در ابتدای سالجاری در راستای برنامه ریزی ، اجرا و هدایت پژوهش های بنیادی خود اقدام به تشکیل خانه پژوهش نموده که با حضور دکتر همایون برنامه ریزی و توسعه وزارت ارشاد اردیبهشت ماه امسال افتتاح گردید و این محل با هدایت کارگروه های پژوهشی تخصصی تاکنون اقدام به جمع آوری 30 طرح پژوهشی میدانی نموده است و نتیجه آن جهت ارائه در شورای فرهنگ عمومی استان و ابلاغ به سازمان های مرتبط و راهگشا آماده گردیده است.


2- معرفی مرکز پژوهش های فرهنگی و هنری :

در راستای فراهم سازی تجهیزات و استفاده محققان از منابع پژوهشی و اجرای طرح های کاربردی ، مرکز پژوهشهای فرهنگی و هنری دارالعباده نیمه دوم سال 1385 شروع بکار و در بیست و دوم بهمن سال 1385 توسط دکتر صفار هرندی وزیر ارشاد رسماً افتتاح گردید.

این مرکز شامل واحد های بانک اطلاعات پژوهشگران ، کتابخانه تخصصی فرهنگ و هنر ، کتابخانه دیجیتال ، تالار فرهنگ پژوهی ، مرکز تازه های کتاب و مرکز اسناد است. لازم به ذکر است مرکز پژوهشها زیر نظر شورای پژوهشی می باشد و این مرکز به ثبت پارک علم و فن آوری رسیده و دفتر آن در پارک نیز مشغول به فعالیت می باشد.

3- بانک اطلاعات پژوهشگران :

بانک اطلاعات پژوهشگران با هدف ثبت و گرد آوری جمع آوری مشخصات پژوهشگران و محققان یزدی داخلی و خارج استان و ارائه تسهیلات و امکانات ویژه از قبیل تهیه کارت ویژه پژوهشگران و استفاده از کلیه کتابخانه ها و مراکز پژوهشی و امکانات رفاهی گرد آوری و سازماندهی کلیه پژوهشهای انجام شده در حوزه فرهنگی و هنری اجتماعی و جلوگیری از موازی کاری و عضو گیری از طریق سایت تشکیل گردیده است.

4- کتابخانه تخصصی فرهنگ و هنر :

کتابخانه تخصصی فرهنگ و هنر به منظور گرد آوری طرح پژوهشی و پایان نامه های انجام شده توسط شورای پژوهشی و نشریات و فصلنامه های پژوهشی اداره کل و دیگر استان ها ، کتب و کلیه آثار پژوهشی استان و برخی نقاط کشور ، مرجع و کلیات از منابع فرهنگی و هنری واجتماعی و بیش از 7000 هزار جلد از کتب مرتبط و تازه نشر یافته در این حوزه در تیرماه 1385 کار خود را شروع و در بهمن ماه 1385 به صورت رسمی افتتاح گردید. از دیگر منابع این کتابخانه مجموعه مقالات و طرح های ملی انجام شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

5- کتابخانه تخصصی هنرهای نمایشی :

کتابخانه تخصصی فرهنگ و هنر در اردیبهشت ماه امسال یکی از زیر مجموعه های خود را با عنوان کتابخانه تخصصی هنرهای نمایشی یادمان هاشم ارکان با حضور جناب آقای یار محمدی مشاور وزیر ارشاد افتتاح نمود . این کتابخانه شامل 5000 جلد کتاب در زمینه های هنر های نمایشی تئاتر و سینما و برگزاری کلاس های آموزشی و نمایشگاه آثار هنری نیز را در دست اقدام دارد.


6- کتابخانه دیجیتال :

کتابخانه دیجیتال با هدف ایجاد دریچه ای به سوی جریان پرشتاب اطلاعات و مجرایی برای تعامل اندیشمندان ، متخصصان ، دانشجویان به حوزه تخصصی آثار ادبی ، هنری و علمی در تمامی حوزه های علم به صورت دیجیتال می پردازد.

7- تالار فرهنگ پژوهی :

تالار فرهنگ پژوهی به منظور ایجاد جایگاهی جهت تبیین گفتار عالمان و اندیشمندان به پژوهندگان در راه معارف وبینش و استفاده از اماکن گوش تعقل و تدبر و شنوای مباحث و موضوعات کلیدی در بیان معارف دینی و فرهنگ

عمومی راه اندازی گردیده است و این تلاشی است که در کنار استفاده از ابزار و وسایل سخت افزاری از وجود اساتید حوزه و دانشگاه نیز جهت ارتقاء سطح علمی و فرهنگی نسل جوان بهره جست.

8- مرکز اطلاع رسانی تازه های کتاب :

مرکز اطلاع رسانی تازه های کتاب به منظور اطلاع رسانی پیرامون نشر کتب و نشریات تازه منتشره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسات فرهنگی و ناشرانی از استانهایی چون قم ، اصفهان ، تبریز ، مشهد ، کرمان جهت استفاده محققان و پژوهشگران دانشجویان و علاقمندان از سال 78 تاکنون مشغول به فعالیت است.


9- مرکز اسناد :

مرکز اسناد شامل سه بخش روزنامه ، مجلات و نرم افزار نمایه می باشد.


در بخش روزنامه ها ، روزنامه های کثیر الانتشار از سال 1328 تاکنون آرشیو و نگه داری می شود و شامل هشتاد عنوان روزنامه های محلی و کشوری است. در بخش مجلات 850 عنوان مجله به مرکز اسناد ارسال می گردد. در بخش نرم افزار نمایه کلیه مقالات و نقد و گفتگو های مجلات و روزنامه ها از سال 1377 تاکنون را از طریق پدید آورنده ، موضوع عنوان و نشریه جستجو می نماید

یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا