نگذاریم سرنوشت یوزآسیایی مانند شیر ایرانی و ببر مازندران رقم بخورد

عضو شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور گفت: خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی، این گربه سان مهم جانوری را بعد از شیر ایرانی و ببر مازندران جدی بگیریم و تلاش مضاعفی را برای حفظ آن و فراهم کردن شرایط بیشتر زاد و ولدش فراهم سازیم.

"محمدرضا تابش"  در مراسم رونمایی از مجسمه بزرگترین یوز آسیایی ،در اردکان  با بیان اینکه اهتمام به محیط زیست از وظایف حاکمیت ها و در زمره ی مولفه های مورد سنجش در ارزیابی حکمرانی مطلوب است عنوان نمود: شاید بی توجهی به محیط زیست و طبیعت در فرایند صنعتی شدن کشور در گذر از دوران سنت به مدرنیته، باعث شده امروز با مخاطرات جدی در این عرصه روبرو باشیم و تخریب ها در عرصه منابع طبیعی آنقدر جدی است که پایداری تمدن ایرانی را مورد تهدید قرار داده است.

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با تاکید براینکه وضعیت تخریب طبیعت و محیط زیست در استان هایی نظیر یزد که از اقلیم گرم و خشک و شکننده ای برخوردار هستند، واجد دقت و مراقبت بیشتری است اظهار داشت:  در استان با بحران هایی مواجه هستیم که اگر به مدد عقل و تدبیر و بهره گیری از علم و تکنولوژی، از هم اکنون با آنها مقابله نکنیم، فردا خیلی دیر است.

نماینده مردم اردکان با اشاره به برخی معضلات زیست محیطی استان یزد نظیر آلودگی هوا در دشت یزد-اردکان که عمدتا صنایع در آن مستقر هستند، دفع غیر بهداشتی زباله ها و پساب فاضلاب ها، کمبود منابع آب حتی برای شرب و مصارف بهداشتی، مسئله ریز گردها، از بین رفتن گونه های نادر جانوری و گیاهی و در کل تنوع زیستی، خواستار جدیت مردم و مسئولان برای حل آن شد.

عضو شورای عالی محیط زیست کشور اقدام نمادین در ساخت مجسمه یوزآسیایی که در زمره گونه های درحال انقراض جانوری است و تعداد اندکی از آن در استان یزد وجود دارد را ارزنده و درخور تقدیر ذکر کرد

"تابش" با  اشاره به زیستگاه یوزپلنگ آسیایی یا ایرانی در  سطح کشور گفت: در استان یزد نیز در پارک ملی سیاهکوه و پناهگاه حیات وحش دره انجیر اردکان ، کویر بافق و منطقه حفاظت شده کالمند بهادران مهریز وجود دارد و مستلزم توجه ویژه  و فوری بخصوص برای تامین امنیت، غذا و آب سه فاکتور مهم تداوم حیات این گونه جانوری نادر است.

نماینده مردم اردکان همچنین با اشاره مناطق حفاظت شده شهرستان اردکان گفت: متاسفانه یکی از زیستگاه های مهم این جانور که پارک ملی سیاه کوه است مورد بی توجهی محض قرار گرفته و حتی برای تامین امکانات و تجهیزات اولیه منطقه اقدامی اساسی صورت نگرفته است.

وی با انتقاد از این موضوع ، خواستار توجه جدی به رفع مشکلات پارک ملی سیاه کوه و انتقال دفتر سرمحیط بانی پارک به اردکان ،همچنین آغاز عملیات اجرایی احداث مرکز تحقیقات محیط زیست اردکان شد.

شایان ذکر است مجسمه یوز آسیاسی به طول 7 و ارتفاع 4 متر در محل میدان چادرملو ی اردکان نصب گردید.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا