(گزیده‌ای از عملکرد سازمان فاوا شهرداری یزد از سال 1383 تا سال 1393)

مقدمه: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) شهرداري يزد با هدف مديريت و هدايت فعاليت‌هاي فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداري و سازمان‌های تابعه، فراهم آوردن امكانات و زيرساخت‌ها براي تشكيل شبكه‌هاي اطلاع‌رساني و داخلي، بانك‌هاي اطلاعاتي، سيستم‌هاي اطلاعات جغرافيايي، توليد آمار و اطلاعات و ارائه گزارشات توصيفي تحليلي و ساماندهي نظام گردش آمار و اطلاعات و همچنين آموزش، فرهنگسازي و به كارگيري همه امكانات و ظرفيت‌ها در جهت نيل به شهرالكترونيك و توسعه ICT در مديريت شهري، افزايش بهبود سيستم‌ها و افزايش بهره‌وري، بازارشناسي و بازارسازي براي فعاليت‌هاي بازرگاني و درآمدزايي، در سال 1383 تأسيس و فعاليت رسمي خود را آغاز نمود.

در این گزارش سعی شده گوشه ای از عملکرد این سازمان در ده سال فعالیت پرفراز و نشیب آن در ده قسمت و  در قالب فصل‌های زیرساخت و پشتیبانی، امنیت اطلاعات، سيستم اطلاعات جغرافيايي، سیستم جامع اداری مالی، سیستم جامع شهرسازی، نظام جامع آماری، نرم‌افزارهای تخصصی و فرهنگسازی به تصوير کشیده شود.

امید است در این مدت توانسته باشیم با ارائه این اقدامات گامی هر چند کوچک در تسهیل و تسریع ارائه خدمات به شهروندان برداشته باشیم و مسیر را برای ادامه راه در راستای نیل به شهرداری هوشمند هموار ساخته باشیم.

 

زیرساخت و پشتیبانی

 

  يكي از گام‌هاي مهم جهت مكانيزه نمودن شهرداري‌ها در راستاي نيل به اهداف سازمان، مجهز نمودن مجموعه‌ي شهرداري‌ها به تجهيزات شبكه رايانه‌اي مي‌باشد.

به همين منظور سازمان فاوا با در اختيار داشتن افرادي مجرب و متخصص در زمينه IT  و شبكه گامهاي مؤثري در جهت ارتباطات الكترونيكي في‌مابين مجموعه‌هاي شهرداري برداشته است.

در اين زمينه تلاش شده است با نظر كارشناسي، اين امر با كيفيت بالا و قيمتي مناسب در اختيار متقاضيان قرار بگيرد.

 

سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)

 

در حال حاضر، وضعيت امنيت فضاي تبادل اطلاعات كشور، بويژه در حوزه دستگاه‌هاي دولتي، در سطح نامطلوبي قرار دارد از جمله دلايل اصلي وضعيت موجود، مي توان به فقدان زيرساخت هاي فني و اجرائي امنيت و عدم انجام اقدامات موثر در خصوص ايمن‌سازي فضاي تبادل اطلاعات دستگاه‌هاي دولتي اشاره نمود.

 

بخش قابل توجهي از وضعيت نامطلوب امنيت فضاي تبادل اطلاعات كشور، به واسطه فقدان زيرساخت‌هايي از قبيل نظام ارزيابي امنيتي فضاي تبادل اطلاعات، نظام صدور گواهي و زيرساختار كليد عمومي، نظام تحليل و مديريت مخاطرات امنيتي، نظام پيشگيري و مقابله با حوادث فضاي تبادل اطلاعات، نظام مقابله با جرائم فضاي تبادل اطلاعات و ساير زيرساخت هاي امنيتي فضاي تبادل اطلاعات در كشور مي‌باشد از سوي ديگر وجود زير ساخت‌هاي فوق، قطعا تاثير بسزایي در ايمن‌سازي فضاي تبادل اطلاعات دستگاه‌هاي دولتي خواهد داشت.

 

توجه به مقوله ايمن‌سازي فضاي تبادل اطلاعات دستگاه‌هاي دولتي ضروري به نظر مي‌رسد اين امر علاوه بر كاهش صدمات و زيان‌هاي ناشي از وضعيت فعلي امنيت دستگاه‌هاي دولتي، نقش موثري در فرآيند تدوين سند راهبردي امنيت فضاي تبادل اطلاعات كشور خواهد داشت.

 

مشكلات در فقدان  سيستم امنيت اطلاعات شهرداري يزد:

 

-         نبود راهكار مشخص براي حفظ و نگهداري داد ه­ها

 

-         نبود راهكار جامع براي پشتيبان گيري از داده ­ها

 

-         نبود راهكار مشخص براي جلوگيري از دسترسي غير مجاز ( داخلي و خارجي ) به داده­ ها

 

-         نبود روش خاص براي توليد كلمات عبور امننرم افزارهاي سازمان از لحاظ امنيت و حفاظت اطلاعات و همچنين حفاطت خود نرم افزار تست نشده­ اند

 

-         در حال حاضر تمام مناطق و سازمان‌ها به شبكه داخلي مجهز شده­اند و يا در مراحل پاياني تجهيز به سر مي‌برند. شبكه­هايي كه جديداً ايجاد شده­اند مستندسازي شده­اند اما شبكه­هايي كه از قبل وجود داشته ­اند، مستندسازي نشده­اند. در نتيجه مستندسازي كاملي از شبكه­ها و تجهيزات شبكه وجود ندارد

 

-         مشخص نبودن نياز دقيق هر فرد به سخت­افزارها، نرم­افزارها و داده­ ها

 

-         مشخص نبودن سطح دسترسي فرد به سخت­افزارها، نرم­افزارها و داده­ ها

 

-         مشخص نبودن مسئوليت هر فرد در مورد سخت­افزارها، نرم­افزارها و داده ­ها

 

-         افراد براي مسئوليت‌هاي خود آموزش كافي نديده­اند

 

-         مشخص نبودن سر فصل آموزشي‌هاي كه هر فرد با توجه به فعاليتش بايد آموزش ببيند

 

-         مشخص نبودن مسئول امنيت اطلاعات و شبكه

 

 برای رفع این مشکلات پروژه های زیر اجرا شده یا در حال اجرا می‌باشد:

 

-         استقرار سیستم مدیریت امنیت اطلاعات شهرداری مرکز و منطقه یک

 

-         نگهداری سیستم مدیریت امنیت اطلاعات شهرداری مرکز و منطقه یک

 

-         توسعه سیستم مدیریت امنیت اطلاعات به شهرداری‌های مناطق دو و سه و ناحیه تاریخی

 

-         پیاده‌سازی سرویس‌های DNS ،DHCP ،DFS ،Active Directory، ساختار نواحی (Zone) و حیطه‌بندی (VLAN)  شبکه و امنیت سرویس‌های مرکز داده شهرداری یزد

 

در ادامه به تشریح این پروژه ها خواهیم پرداخت:

 

 

 ادامه دارد


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا