مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد علل حريق و مشكلات و تنگناهاي مقابله با آن در عرصه هاي مرتعي و جنگلي استان را تشريح كرد .
سيد ابوالفضل وكيلي گفت  وجود خشكسالي هاي متوالي در استان علاوه بر كاهش تنوع ذخاير گياهي زمينه مناسبي را براي آتش سوزي در عرصه هاي منابع طبيعي بوجود آورده است .
وي افزود در اين شرايط و با توجه به بالا بودن ميانگين دما در تابستان جاري سطح مراتع به انبار وسيعي از علوفه خشك مبدل مي شود كه كوچكترين جرقه اي مي تواند منجر به گسترش آتش در سطح  وسيع گردد.
وي گفت از ابتداي سال جاري 9 فقره آتش سوزي در سطح عرصه هاي منابع طبيعي استان اتفاق افتاده و مساحتي حدود 35 هكتار از اين عرصه ها مورد طعمه حريق شده است كه شهرستانهاي خاتم و تفت به ترتيب با 4 و 3 فقره بيشترين تعداد حريق را داشته اند.
وي خاطرنشان ساخت اين درحالي است كه از سال 88 تا 92  چيزي حدود 13 هكتار از عرصه هاي منابع طبيعي استان طعمه حريق شده كه اين آمار فقط در سال  93  به بيش از 2 برابر افزايش يافته است .
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد با اشاره به همجواري جنگلهاي طبيعي استان در شهرستان خاتم  با استان فارس اظهار داشت در تابستان جاري  وقوع آتش سوزي در شهرستان ني ريز  توسط دامداران به هر دليل اعم از سهل انگاري و يا كم توجهي  بارها منجر به سرايت آن  به استان يزد شد .
وكيلي افزود در همين رابطه در تاريخ هاي 31 خرداد و 9 شهريور ماه دو فقره آتش سوزي عظيم و گسترده در امتداد جنگلهاي زاگرسي در استان فارس صورت گرفت كه با همكاري مردم و دستگاههاي اجرايي  و از جمله بسيج يگان حفاظت منابع طبيعي شهرستان خاتم  اين آتش سوزي ها در مرز شهرستان مهار شد.
وي با بيان اينكه وقوع آتش سوزي در مناطق صعب العبور و دور از دسترس نظير آنچه در شهرستان خاتم و تفت اتفاق افتاد سرعت عمل  مردم و ماموران را كاهش مي دهد افزود  متاسفانه اين امر سبب گسترش حريق و افزايش خسارت مي شود .
وي اظهار داشت در شهرستان تفت نيز به فاصله 10 روز دو فقره حريق در منطقه ده بالا و در سپس سخويد و در ارتفاعات رخ داد كه بعضا ماموران يگان حفاظت منابع طبيعي با 4 ساعت پياده روي و حمل وسايل آتش كوب موفق به اطفاي آن  شدند .
مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد خاطر نشان ساخت در طرح اطفاي حرق اين اداره كل مبادرت به برگزاري كلاسهاي آموزشي محافظين افتخاري و نيز جلسات توجيهي دامداران در سطح شهرستانها نموده كه اين امر در اطلاع رساني به موقع حريق كمك شاياني نموده است.
وكيلي گفت در آتش سوزي هاي عرصه هاي منابع طبيعي بعضا عوامل انساني نقش داشته اند اظهار داشت به عنوان نمونه گردشگران و يا چوپانان بعد از روشن نمودن آتش آنرا به حال خود رها نموده اند كه منجر به ايجاد حريق شده است .
وي با اشاره به آتش سوزي اخير در شهرستان بهاباد اظهار داشت در برخي رسانه ها اينطور عنوان شد كه ماموران منابع طبيعي درست به وظيفه خود عمل نكرده اند ؛ اين در حالي است كه با بررسي صورت گرفته مشخص شد عامل اصلي بحث اطلاع وقوع حريق بوده بطوريكه در بهاباد هنوز انسجام و هماهنگي لازم جهت اطلاع رساني حريق ميان دستگاههاي اداري و انتظامي شهرستان ايجاد نشده بود .
وي فقدان سابقه آتش سوزي موثر در عرصه هاي منابع طبيعي در شهرستان بهاباد را نيز مزيد علت دانست و افزود خوشبختانه با پيگيري هاي به عمل آمده اقدامات لازم جهت ايجاد اين هماهنگي صورت گرفته است .
وكيلي خاطرنشان ساخت با توجه به خطراتي كه پوشش گياهي اندك اما ارزشمند استان را تهديد مي كند در نظر گرفتن بالگرد براي اطفاي حريق ضروري به نظر مي رسد در همين راستا ايجاد 3 پايگاه اطفاي حريق در 3 نقطه كليدي و حساس استان و تجهيز كامل و مناسب آن سرعت عمل ماموران را در كنترل و اطفاي حريق افزايش خواهد دادكه اين موضوع در دستور كار سالجاري نيز قرار گرفته است .
وي با اشاره به اينكه  حفاظت از عرصه هاي منابع طبيعي استان را در سرلوحه وظايف واقدامات خود مي دانيم خاطرنشان ساخت در بررسي علل وقوع حريق اگر به اين نتيجه برسيم كه آتش سوزي ها عمدي است به شدت با متخلفان برخورد خواهيم كرد.
وي از راه اندازي سامانه 1504 در تابستان جاري خبر داد و گفت به طور قطع هوشياري و اطلاع رساني مردم مي تواند نقش موثري در كاهش خسارات ناشي از حريق در عرصه هاي منابع طبيعي داشته باشد .
وي همچنين با قدرداني از مديريت بحران استانداري ، فرمانداران ، ماموران نيروي انتظامي ، بسيج ، دهياري ها و اعضاي شوراي روستايي ، نيروهاي محيط زيست و محافظين افتخاري منابع طبيعي نقش آنها را در حفاظت از عرصه هاي منابع طبيعي مهم و ارزشمند دانست .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا