دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه یزد در گزارشی با قدردانی از همکاری گروه علوم تربیتی دانشگاه در برگزاری کارگاه آموزشی ارزیابی درونی، به بیان نحوه برگزاری و تشریح اهداف و ضرورت های برگزاری چنین دوره هایی  پرداخته است.

متن گزارش بدین شرح است:

گرچه دغدغه بهبود کیفیت در صنایع سابقه طولانی دارد، اما به دلیل افزایش همکاری های بین المللی دانشگاه ها و برخورد با کمبود منابع مالی، نهضت کیفیت خواهی تبدیل به نظریات والگوهای تضمین کیفیت شد. جهت رصد، سنجش و تضمین کیفیت چاره ای جز ارزشیابی وجود ندارد. در میان الگوهای ارزشیابی، الگوی اعتبار سنجی که از سه حلقه ارزیابی درونی، ارزیابی بیرونی و رتبه بندی تشکیل می شود دارای بیشترین سابقه است.

 همگام با تحولات جهانی، طرح ارزیابی درونی از دهه 80 خورشیدی مورد تاکید وزارتین علوم و بهداشت قرار گرفت به طوری که 500 گروه آموزشی وزارت علوم و اکثر گروه های پزشکی این طرح را انجام دادند در حالی که در دانشگاه یزد اقدام قابل قبولی انجام نشد.

در این راستا و پس از تحولات رخ داده در هیات رییسه، دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه یزد مصمم است با همکاری گروه‌های آموزشی، طرح ارزیابی درونی را اجرایی سازد تا به نتایج ذیل دست یابد:

-          تعیین اهداف گروه هماهنگ با طرح جامع دانشگاه یزد

-          تعیین راهبردهای تحقق اهداف

-          مشخص شدن نقاط قوت و ضعف، داشته ها و نداشته های گروه

-          تصریح انتظارات گروه از مسؤولان دانشگاه

-          تعیین خط مشی دانشگاه در فرایندی مشورتی

اولین اقدام عملی دفتر نظارت و ارزیابی، برگزاری کارگاه ارزیابی درونی در طی 8 روز است که از 8 تا 17 شهریورماه جاری با مشارکت اعضای هیات علمی برگزار شد.

در روز اختتامیه کارگاه، دکتر محمد صالح اولیاء رییس دانشگاه، تمام وقت در جلسه حضور داشت و پس از استماع دغدغه های همکاران، طی سخنانی، به تاکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر انجام این طرح در گروه های آموزشی، تخصیص بودجه از سوی وزارت علوم برای این طرح به دانشگاه، انعطاف پذیری روند ارزیابی درونی متناسب با ساختار گروه و رشته، همچنین شناسایی و مطالعه ریزبینانه گروه ها و آمادگی مدیریت دانشگاه برای دریافت و اعمال انتظارات شفاف گروه ها اشاره کرد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا