گردآوری مطالب: حمید دهقان بنادکی- مدرس دانشگاه

پيچيده ترين تقاطع غيرهمسطح جهان (تقاطع قاضی هری پرگرسون – لوس انجلس)

این تقاطع غیر هم سطح در لوس آنجلس کالیفرنیا واقع شده و یکی از پیچیده ترین تقاطع های غیر هم سطح در جهان است. در اینجا ورود و خروج به تمام جهت ها انجام می شود. این تقاطع از سطوح مختلفی از پل ها تشکیل شده که یک شبکه ی پیچیده از راه های مختلف را ایجاد می کند و باعث می شود که روانی ترافیک در دو بزرگراه درون استانی حفظ شود. این تقاطع غیر هم سطح در سال ۱۹۹۳ افتتاح شد. پل های این تقاطع در ۴ سطح مختلف واقع شده اند.

 

 

پیچیده ترین تقاطع همسطح جهان (میدان مجیک سویندون، انگلستان)

میدان مجیک در انگلستان در سال ۱۹۷۲ ساخته شد و از ۵ میدان کوچک تر تشکیل شده که یک دایره را تشکیل می دهند. اسم این میدان از یک سریال تلویزیونی کودکانه به نام میدان جادویی ( Magic ) گرفته شده است. این میدان به عنوان چهارمین تقاطع ترسناک انگلستان انتخاب شده است.

 

باریک ترین خیابان جهان  (اسپرورهافس تراب آلمان)

باریک ترین خیابان جهان در شهر بادن ورتن برگ آلمان قرار دارد. عرض آن در باریک ترین جا ۳۱ سانتی متر و در پهن ترین جا ۵۰ سانتی متر است. این راه در سال ۱۷۲۷ و در جریان بازسازی هایی ساخته شده که بعد از یک آتش سوزی بزرگ در سال ۱۷۲۶ که تمام شهر را سوزانده بود انجام گرفته است، و به طور رسمی در اداره ی املاک به عنوان خیابان شماره ی ۷۷ ثبت شده است.

 

 

 

عریض ترین خیابان جهان (خیابان ۹ دو خولیو  بوینس آیرس، آرژانتین)

۹ جولای ۱۸۱۶ روز تولد آرژانتین است. در این روز کشور آرژانتین استقلال خود را به دست آورد و مردم آرژانتین برای بزرگداشت این واقعه ی بزرگ، یک خیابان اصلی در مرکز شهر بوینس آیرس را به نام ۹ دو خولیو نام گذاری کردند. اما این یک خیابان عادی نیست عرض آن ۹ لاین است با باغچه هایی در وسط  دو سمت خیابان. این عریض ترین خیابان جهان است. برای افرادی که سریع راه می روند و پاهای بلندی دارند ۲ چراغ قرمز طول می کشد تا از یک طرف به طرف دیگر خیابان بروند. در حالی که این توقف اجتناب ناپذیر در وسط خیابان امکان مشاهده ی منظره ی زیبایی از شهر و عظمت این خیابان را به افراد می دهد.

 

 

بزرگترين ميدان جهان (مالزیا بوله)

بزرگترین میدان جهان یا مالزیا بوله ؛ در نزدیکي دفتر نخست وزیر است. این محل در واقع یک تپه است. طول خیابان پیرامون این میدان حد اکثر 3.4 کیلومتر است و اسم این خیابان پرشیا ران سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه است.

 

 

 

كوچكترين ميدان جهان (ميدان شهيد حسن شادنوش)

براساس تحقيقات صورت گرفته، ميدان شهيد حسن شادنوش در شهرستان سربيشه استان خراسان جنوبي؛ با قطري در حدود يك متر كوچكترين ميدان جهان است. البته در گينس و يا در ساير مجامع معتبر بين المللي اين مسئله بيان نشده است. این میدان قبلا به عنوان سه راه حاجی زاغی معروف بود و این روزها توسط شهرداری داراب چمن کاری شده است.

 

 

شیب دار ترین خیابان (خیابان بالدوین – نیوزیلند)

خیابان بالدوین که تقریباً در حومه ی شهر دونِدین در جنوب نیوزیلند واقع شده، به عنوان شیب دار ترین خیابان جهان شناخته شده است. این خیابان نسبتاً کوتاه ۳۵۰ متر طول دارد. حد اکثر شیب خیابان بالدوین ۱۹ درجه یا ۳۵ درصد است. این یعنی در هر ۲.۸۶ متر که به صورت افقی در این خیابان حرکت کنید ارتفاع آن یک متر بیشتر می شود. این شیب مثل بسیاری دیگر از خیابان های این شهر به طور غیر عمدی پیش آمده است.

 

 

کوتاه ترین خیابان جهان (اِبِنزِر پِلِیس اسکاتلند)

خیابان ابنزر پلیس در کیتنس اسکاتلند عنوان کوتاه ترین خیابان جهان را در کتاب رکورد های گینس از آن خود کرده است. طول این خیابان تنها ۲.0۶ متر است و تنها یک آدرس در آن وجود دارد که متعلق به درب هتل مَکِیز است که در سال ۱۸۸۳ ساخته شده. به صاحب این هتل گفته شده بود که بر روی کوتاه ترین جهت ساختمان اسمی نوشته شود. نهایتاً در سال ۱۸۸۷ رسماً به نام خیابان خوانده شد.

 

 

 

پر پیچ و تاب ترین خیابان  (خیابان لومبارد – سن فرانسیسکو)

خیابان پر پیچ و خم اصلی، خیابان ورمونت بین خیابان بیستم و بیست و دوم در پورترِرُو ی سن فرانسیسکو است. اما اكثراً فكر مي كنند كه خیابان لومبارد در سن فرانسیسکو كه بین خیابان های هاید و لوین ورت قرار دارد پر پیچ ترین خیابان است که این طور نیست.

 دليل اين مسئله هم این است كه خیابان لوميارد شناخته شده تر و زیباتر است و همچنین بخشی از قسمت ثروتمند نشین شهر است. طول خیابان لوميارد یک چهارم مایل است و محدودیت سرعت در این خیابان تنها ۵ مایل در ساعت است و به سمت پایین یک طرفه است. در دو طرف این خیابان گران قیمت ترین خانه ها، عمارت ها و آپارتمان های سن فرانسیسکو قرار دارند که بسیار طرفدار دارند.

در اصل به دلیل اینکه وسایل نقلیه نمی توانستند در شیب ۲۷ درصدی این خیابان به درستی حرکت کنند ساخته شد؛ پیشنهاد شد که این خیابان به صورت مارپیچ ساخته شود تا بالا و پایین رفتن از آن آسان تر باشد. حالا شیب ۱۶ درصدی آن برای پیاده ها هم مناسب تر است.

 

 

 

طولانی ترین آزاد راه درون كشوري (آزاد راه شماره ۱ – استرالیا)

آزاد راه شماره ۱ در استرالیا شبکه ای از آزاد راه ها است که در تمام قاره ی استرالیا کشیده شده و تمام مراکز ایالات اصلی را به یکدیگر وصل می کند. جمعاً طول آن به ۱۴۵۰۰ کیلومتر می رسد و طولانی ترین آزاد راه در جهان است. روزانه بیش از یک میلیون نفر از مناطق مختلف آن عبور می کنند.

 

 

طولانی ترین بزرگراه جهان (بزرگراه پان امریکن)
بزرگراه پان امریکن بزرگ ترین خیابان یا جاده ماشین رو درسرتاسر جهان شناخته شده است. قبل از ان خیابان یانگ استریت درتورنتو کانادا این عنوان را داشت. اما اکنون و پس از احداث بزرگراه پان امریکن این لقب به این بزرگراه اختصاص یافته است. این بزرگراه ملیت های گوناگون ساکن در قاره امریکا را به یکدیگر متصل می کند و درحدود ۴۸۰۰۰ کیلومتر طول دارد.
این بزرگراه ازمیان ۱۵ کشور ازجمله امریکا ، کانادا، مکزیک، پرو، آرژانتین و السالوادور عبور می کند و ملت های ساکن در ۱۵ کشور واقع در قاره امریکا را به هم متصل می کند.

 

 

 

شلوغ ترین بزرگراه در جهان

بزرگراه شماره 401 در کبک کانادا را می توان شلوغ ترین بزرگراه در جهان نامید. در این اتوبان روزانه 500 هزار اتومبیل رفت و آمد می کنند.

 

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا