سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم اظهار کرد: شهرستان خاتم هر ساله به دلیل کشت فراوان ذرت مورد استقبال زنبورداران مهاجر قرار می‎‎گیرد.

صادقی خبرنگار : 

 دکتر "مجتبی آغاز" در این باره با بیان این که همه ساله ذرت، سطح زیر کشت بسیار زیادی را در شهرستان خاتم به خود اختصاص می‌‌دهد، تصریح کرد: این گیاه یک ساله بوده و دارای گرده فراوانی است که برای تغذیه و تحریک ملکه و زنبورها در اوایل پاییز مناسب هست.

وی افزود: همچنین ذخیره بسیار خوبی برای فصل زمستان و شروع تخم‎‎گذاری ملکه‎‎ها به شمار می‎‎رود به طوری زنبورهایی که در پاییز گرده مصرف کرده‎‎اند، سیستم ایمنی قوی‎‎تری داشته و در بهار نسبت به بیماری‎‎ها مقاوم‎‎تر هستند، در نتیجه شهرستان خاتم هر ساله به دلیل کشت فراوان ذرت مورد استقبال زنبورداران مهاجر قرار می‎‎گیرد.

آغاز در ادامه اظهار کرد: در کنار فرصت مناسبی که برای پرورش زنبورها در فصل کشت ذرت فراهم می‌‌آید، امکان بروز بیماری‎‎های همه‎‎گیر در بین کلونی‌‌ها نیز به وجود می‎‎آید و این بیماری‎‏ها به دو دسته باکتریایی و انگلی تقسیم می‎‎شود.

وی تصریح کرد: عواملی همچون بدی تغذیه، شرایط آب و هوایی نامساعد و بارندگی زیاد نقش موثری در بروز این بیماری‎‎ها دارد و تجمع کلنی‎‎ها در یک منطقه و تماس زنبورها با هم می‎‎تواند باعث گسترش سریع این بیماریها در کندوهای مختلف و وقوع تلفات بالا شود.

وی ادامه داد: استفاده ازموم‏‏ها و کندوهای کهنه توسط زنبورداران و سم پاشی‎‎های بیموقع از دیگر عوامل موثر در انتقال بیماری از کندوی بیمار به کندوی سالم است که از مهمترین این امراض درگیری کندوها با مایت‏‏های واروا، آکارپیس وودی و تک یاخته نوزما است.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم با بیان این که در فصل پاییز و زمستان پرورش نوزاد در زنبورهای عسل کاهش یافته و یا متوقف می‌‌شود، عنوان کرد: در فصل پاییز جرب واروا روی بدن زنبورهای بالغ به سر برده و از همولنف آنها تغذیه میکنند و منجر به ضعف زنبورها و کاهش طول عمر آنها می‎‎شود که در نتیجه مدیریت مبارزه با جرب واروا در فصل پاییز نقش حیاتی در بقای کلونی دارد.

وی گفت: همچنین بیماری باکتریایی نوزما در اواخر پاییز شیوع بیشتری پیدا کرده و به دنبال بدی آب و هوا و تداوم سرما منجر به تلفات بالا در زنبورها می‌شود.

مجتبی آغاز در پایان به زنبوداران توصیه کرد که به ویژه در فصل پاییز با رعایت موارد مذکور و حفظ تماس خود با کارشناسان دامپزشکی مانع از شیوع بیماری و بروز تلفات در زنبورها و از بین رفتن سرمایه خود شوند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا