کار‌شناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان یزد در آستانه فرارسیدن ماه محرم با تاکید بر این که نذورات با ظروف یک بار مصرف گیاهی توزیع شوند گفت:  برای استفاده از هر ظرف یک‌بار مصرف باید به علامت مخصوص تجاری کف ظرف دقت شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد مهندس حسن سلمانی کار‌شناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان یزد به منظور حفظ سلامت عزاداران  هنگام توزیع نذورات در ماه محرم توصیه کرد:  استفاده از ظروف یکبارمصرف بهداشتی و دارای مجوز در توزیع غذا توصیه می‌شود، ظروفی که برای توزیع مواد غذایی نذری استفاده می‌شود باید از جنس PP باشد و تحمل دمای بالای ۶۵ درجه سانتی‌گراد را داشته باشد. همچنین نباید برای سرو غذاهای گرم و چای از ظروف PS استفاده شود و برای استفاده از هر ظرف یک‌بار مصرف باید به علامت مخصوص تجاری کف ظرف دقت شود.

وی افزود: حتی الامکان از ظروف با پایه گیاهی استفاده شود. در مورد ظروف چند بار مصرف پیش بینی مکانی برای شستشو و ضدعفونی آن برای هر نوبت استفاده ضروری است.

سلمانی با بیان این که در تهیه غذا برای عزاداران باید از نمک‌های بسته بندی یددار تصفیه شده دارای مجوز بهداشتی استفاده شود و حتی الامکان از گذاشتن نمک در سر سفره خودداری شود افزود: هنگام توزیع  نذورات حتما از سفره‌های یک بار مصرف برای صرف غذا استفاده و از راه رفتن روی سفره در حین پذیرایی خودداری شود.

وی یادآورشد:  پس از پذیرایی نسبت به جمع آوری و دفع مناسب زباله‌های تولید شده اقدام و از مردم خواسته شود از پراکندن ظروف یکبار صرف در معابر خودداری شود؛ متاسفانه به طور مکرر مشاهده می‌شود که افراد پس از مصرف نذورات؛ ظروف و لیوان‌های یک بار مصرف را به اطراف ریخته که باعث شکل‌گیری صحنه‌های زننده به خصوص در محوطه‌های عزاداری و مراسم‌ها و جوی‌های آب می‌شود.

این کارشناس بهداشت محیط عنوان کرد: توصیه می شود ایمنی مکانهای تهیه و توزیع غذا و نیز محلهای تجمع عزاداران را بررسی شده، پله‌ها و نرده‌ها و سیستم‌های برق کشی روشنایی و گاز بخصوص محل‌های اتصالات آن‌ها مهم‌ترین نقاط حادثه خیز می‌باشند. از بررسی و اطمینان از ایمن بودن آن‌ها غافل نشویم.

وی تاکید کرد: تهیه و نصب تجهیزت اطفا حریق به منظور کنترل و جلوگیری از آتش سوزی احتمالی در محلهای تجمع عزاداران الزامی است،  در مکانهای تجمع عزاداران بویژه اماکن سربسته ضمن نصب تابلوی منع مصرف دخانیات از استعمال سیگار جلوگیری شود.

سلمانی تاکید کرد: ضمن رعایت نظافت و شستشوی مستمر سرویسهای بهداشتی نصب سیستم لوله کشی صابون مایع در آن‌ها صورت گیرد.

این کارشناس بهداشت محیط همچنین تاکید کرد: از ذبح و قربانی احشام در جلوی هیت‌های عزاداری و یا تکایا و مساجد و در معابر عمومی اکیدا خودداری گردد چرا که باعث پراکنده شدن خونابه و فضولات حیوانات در این مکان‌ها و انتشار آلودگی می‌شود.

وی توصیه کرد: جهت توزیع آب، شربت و شیر در بین دسته‌های عزاداری و یا در مراسم با لیوان یک بار مصرف صورت گیرد و از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است جلوگیری شود همچنین  به منظور جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیردار و حساسیت‌های پوستی، وسایل و تجهیزات مشترک ازجمله چادر نماز و حوله از اماکن عزاداری جمع آوری شوند.

سلمانی خاطرنشان کرد: افراد سرما خورده یا مبتلا به آنفلوآنزا و بیماری‌های حاد تنفسی در مجالس عمومی شرکت نکنند، عطسه، سرفه وحتی تنفس این افراد حاوی میکروب‌ها و ویروس‌های ریزاست که به سادگی می‌تواند با هر بازدم محیط را آلوده و افراد زیادی را درگیر کند. همچنین بیماران قلبی، کلیوی، ریوی، زنان باردار و آنهایی که تحت شیمی درمانی قرار دارند از حضور در مکان‌های پرازدحام اجتناب کنند.

 وی افزود: با کفش به مجالس وارد نشوید، حتی اگر برای یک بار در خیابان، پارک، فروشگاه یا توالت‌های عمومی پا گذاشته شود، شیارهای ته کفش فضای مناسبی برای تجمع انواع میکروب‌های خطرناک بیماری زا می‌شود و با راه رفتن بوسیله کفش آلوده در محیط مفروش، آلودگی‌ها و میکروب‌های بی‌شماری را از لابه لای پرز فرش‌ها، موکت‌ها و حتی سنگفرش‌ها به جاهای دیگر منتقل می‌کند. این میکروب‌ها اغلب باعث بروز بیماری‌های گوارشی، ریوی، عفونی و انواع حساسیت‌ها می‌شود.

مهندس سلمانی اضافه کرد: کار‌شناسان بهداشت محیط در این ایام نظارت کافی بر مراسم‌های عزاداری دارند و آماده مشاوره بهداشتی مردم هستند، همچنین شماره تلفن ۷۲۴۵۵۰۰ و سامانه ۱۴۹۰ آماده دریافت شکایات مردمی می‌باشد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا