افرادي که سيگارهاي لايت مي کشند، احساس مي کنند نيکوتين کافي به مغزشان نمي رسد و اين کاهش مقدار نيکوتين سيگار را با افزايش تعداد سيگارهايي که در طول روز مي کشند، جبران مي کنند بنابراين با افزايش تعداد سيگارهاي مصرفي، احتمال ابتلا به سرطان ريه، سکته و ....

کمتر کسي مي تواند مايکل داگلاس، هنرپيشه معروف هاليوود را بدون سيگارش تصور کند؛ سيگاري که اعتياد به مصرف آن باعث سرطان حنجره اش شد...

وقتي پزشکان به داگلاس گفتند سرطان حنجره اش در مرحله ششم قرار دارد، يک مصاحبه مطبوعاتي ترتيب داد و به همه خبرنگاران گفت: «من خيلي خوش بين هستم و مي دانم که مي توانم از پس اين بيماري بربيايم».

روحيه او ستودني بود، اما هيچ کس فکرش را هم نمي کرد که بعد از اتمام دوره هاي شيمي درماني و راديوتراپي، دوباره عکس داگلاس را سيگار به دست ببيند.

پزشکان وي معتقدند که مايکل به مصرف سيگار اعتياد فيزيکي پيدا کرده است و نه اعتياد رواني. آنها مي گويند که خود او نمي خواهد سيگارش را کنار بگذارد؛ حتي اگر به قيمت زندگي اش تمام شود

نظر خود داگلاس هم شنيدني است: «زندگي من با سيگار عجين شده است و حتي اگر من بخواهم، سيگار نمي خواهد مرا ترک کند!»

داگلاس باور دارد که ديگر نمي تواند سيگار را ترک کند و خيلي از سيگاري هاي ديگر هم باورهاي عجيب و غريب زيادي درباره سيگار کشيدن دارند.

باورهايي که ما 7 مورد از رايج ترين آنها را در اين بخش مورد بررسي قرار مي دهيم.

باور اول:

چون من سالم زندگي مي کنم، سيگار کشيدن مشکلي برايم به وجود نمي آورد.

بعضي از سيگاري ها فکر مي کنند خوردن 3وعده غذاي سالم در روز و 30 دقيقه ورزش، مي تواند آثار مخرب سيگار را بر سلامت آنها از بين ببرد در حالي که تحقيقات جديد نشان مي دهند ورزش و تغذيه سالم، نمي توانند عوارض ناشي از مصرف سيگار را در افراد سيگاري کاهش دهند.

هر پکي که به سيگارتان مي زنيد، مي تواند روي بندبند وجودتان تاثير منفي بگذارد و اينکه شما فکر کنيد، مي توانيد با ورزش و تغذيه مناسب، جلوي اين تاثير منفي را بگيريد، يک فکر کاملا آرمان گرايانه است.

باور دوم:

استفاده از سيگارهاي «لايت» براي سلامت من ضرر ندارد.

افرادي که سيگارهاي لايت مي کشند، احساس مي کنند نيکوتين کافي به مغزشان نمي رسد و اين کاهش مقدار نيکوتين سيگار را با افزايش تعداد سيگارهايي که در طول روز مي کشند، جبران مي کنند بنابراين با افزايش تعداد سيگارهاي مصرفي، احتمال ابتلا به سرطان ريه، سکته و حمله قلبي در آنها به مراتب بالاتر مي رود.

به ياد داشته باشيد که مصرف هيچ يک از انواع سيگارها، نمي تواند براي بدنتان بي ضرر باشد.

باور سوم:

مدت هاست که سيگار مي کشم، اگر قرار بود بلايي سرم بيايد، تا حالا آمده بود.

گاهي عوارض مصرف سيگار، خود را سريع و به راحتي نشان نمي دهند. اين عوارض مي توانند طول ساليان، روي هم انباشته شوند و يک دفعه خود را به شکل سرطان يا حمله قلبي نشان دهند آن هم درست وقتي که کار از کار گذشته و ديگر اميدي باقي نمانده است بنابراين اگر از هر سني و در هر شرايطي، سيگار کشيدن را کنار بگذاريد، مي توانيد مطمئن باشيد که بُرد کرده ايد.

هر چقدر سيگار را زودتر ترک کنيد، اجازه نفس کشيدن بيشتري به ريه هايتان مي دهيد و احتمال ابتلا به حمله قلبي هم تا 50 درصد کاهش مي يابد.

متخصصان جامعه سرطان آمريکا مي گويند اگر بتوانيد عادت به سيگار کشيدن را قبل از 35 سالگي کنار بگذاريد، خطر ابتلا به ناراحتي هاي قلبي در شما تا 90 درصد کاهش خواهد يافت.

باور چهارم:

اگر سيگار را ترک کنم، دچار استرس مي شوم.

درست است که ترک مصرف تنباکو مي تواند باعث استرس شود، اما در هيچ کتاب و منبعي گفته نشده که اين استرس براي مدت طولاني با فرد باقي مي ماند و زندگي او را تحت تاثير قرارمي دهد.

تحقيقات نشان مي دهند ترک سيگار مي تواند افراد را تشويق به بهتر غذا خوردن، ورزش و بودن در کنار خانواده بکند که تمام اين کارها، استرس او را تا حد قابل قبولي کاهش مي دهند.

شرکت در کلاس هاي يوگا و مديتيشن هم مي تواند براي افرادي که به تازگي سيگار را کنار گذاشته اند، مفيد باشند.

باور پنجم:

با ترک سيگار دچار اضافه وزن مي شوم و اين از سيگار کشيدن، برايم مضرتر است.

افرادي که سيگار را ترک مي کنند، معمولا براي غلبه بر استرسشان به غذا خوردن روي مي آورند.

به همين دليل ممکن است در ماه اول، با 5 تا 7 کيلوگرم اضافه وزن مواجه بشوند. بهتر است بدانيد عوارض 7 کيلوگرم افزايش وزن، به مراتب کمتر از عوارض دود سيگار است و اين افزايش وزن را مي توان به راحتي و با کمي ورزش از بين برد.

باور ششم:

براي حفظ سلامتم کافي است تعداد سيگارهايي که مي کشم، کم کنم.

کم کردن تعداد سيگارهاي مصرفي در طول روز، اقدام خوبي است اما اين يک راهکار موثر براي از بين بردن عوارض سيگار نيست.

حتي اگر روزي يک نخ سيگار بکشيد، باز هم سموم آن وارد بدنتان مي شود و سلامتتان به خطر مي افتد بنابراين بهتر است به طور کلي دور سيگار را خط بکشيد و براي ترک تدريجي هم به جاي کم کردن تعداد سيگارها، از چسب يا آدامس هاي نيکوتين دار کمک بگيريد.

باور هفتم:

دود سيگار و عوارض ناشي از آن، فقط گريبان خودم را مي گيرد.

به هيچ وجه اين طور نيست. جامعه متخصصان بيماري هاي ريوي آمريکا اعلام کرده است که ساليانه 50 هزار نفر در اين کشور، به دليل استنشاق دود سيگار اطرافيان خود به کام مرگ کشيده مي شوند.

متخصصان معتقدند سموم وارد شده به بدن اطرافيان يک فرد سيگاري به مراتب بيشتر از سم هايي است که با سيگار کشيدن، وارد بدن خود او مي شود.

مركزاطلاع رساني معاونت اجتماعي يزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا