سید صادق طباطبایی برادر همسر سیّد احمد خمینی و خواهر زاده امام موسی صدر  دارفانی را وداع گفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سید صادق طباطبایی برادر سرکار خانم دکتر فاطمه طباطبایی همسر سیّد احمد خمینی و خواهر زاده امام موسی صدر دارفانی را وداع گفت.

 

 دکتر سید صادق طباطبایی فرزند آیت‌الله محمد باقر سلطانی بروجردی در سال ۱۳۲۲ در شهر قم متولد شد. وی  پس از گذراندن دوران دبیرستان در شهر قم و اقامت کوتاهی نزد امام موسی صدر برای ادامه تحصیل راهی آلمان شد. وی در رشته شیمی با درجه تخصص در شیمی آلی در دانشگاه آخن و سپس در دانشگاه بوخوم به تحصیل در رشته بیوشیمی پرداخت و سرانجام موفق به اخذ درجه دکتری در رشته بیوشیمی، در شاخه آنزیمولوژی و ژنتیک گردید و در سن 32 سالگی استاد دانشگاه بوخوم شد.
وی همچنین در سال ۱۹۷۱ (۱۳۵۰) به عضویت جامعه پژوهش گران آلمان DFG در آمده و نتایج پژوهش‌های او در مجله علمی FEBC، ارگان فدراسیون اروپایی بیوشیمیست ها منتشر می‌شده‌ است.
صادق طباطبائی در کنار تحصیل و رشد و تکامل علمی، به کارهای اجتماعی و سیاسی نیز پرداخته‌است. از مبارزه در سازمان کنفدراسیون دانشجویان و محصلین ایرانی گرفته تا بنیان گذاری و عضویت وی در اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا، آمریکا و کانادا و چند دوره دبیر روابط بین‌الملل آن سازمان و نیز عضویت در کادر سر دبیری فصل نامه عقیدتی سیاسی: اسلام مکتب مبارز؛ ارگان انتشاراتی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا، آمریکا و کانادا و بالاخره مبارزه علیه استبداد داخلی و استیلای خارجی همگام با سیاسیون مذهبی و سایر اقشار مردم  و پیروان حضرت امام خمینی، بخش هائی پر کار و پر تلاش در زندگی سیاسی وی به شمار می‌آید.
وی در سال ۱۳۴۴ با دختر خاله خود "فاطمه صدرعاملی" (فارغ التحصیل روانشناسی و نیز جامعه شناسی تعلیم و تربیت) ازدواج کرد که ثمره این ازدواج یک دختر و پسر بنام‌های غزاله (پزشک و متخصص مغز و اعصاب، متولد ۱۳۵۲) و عدنان (دانشجوی حقوق و اقتصاد سیاسی، متولد ۱۳۵۷) است.
دکتر طباطبایی همچنین کتابهایی را نگاشته و ترجمه کرده که از میان آنها می‌توان به "طلوع ماهواره و افول فرهنگ "و " تکنوپولی " و " زندگی در عیش مردن در خوشی" و "زوال دوران کودکی " اشاره کرد. دکتر صادق طباطبایی مجموعه خاطرات سیاسی اجتماعی خود را در پنج جلد تدوین کرده‌است که سه جلد آن تا کنون توسط نشر عروج منتشر شده‌است.

 

آیت الله العظمی علوی گرگانی، محمد باقر قالیباف و جمعی از شخصیت های فرهنگی درگذشت صادق طباطبایی را تسلیت گفتند

 

 

 

آیت‌الله العظمی علوی گرگانی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، سید رضا صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی، محمد صادق صالحی منش استاندار قم و تنی چند از شخصیت‌های برجسته علمی، سیاسی، فرهنگی و دینی درگذشت مرحوم صادق طباطبایی را به حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، یادگار امام خمینی(س) و خانم دکتر فاطمه طباطبایی، همسر مرحوم سید احمد خمینی تسلیت گفتند. 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جماران پیام  آیت‌الله العظمی علوی گرگانی به این شرح است:


بسمه تعالی


قال النبی(صلی الله علیه و آله و سلم) «من مات علی حب آل محمد مات شهیدا»


محضر مبارک زبده العزه و الافاضل حضرت حجه الاسلام و المسلمین آقای سید حسن خمینی زید عزه


خبر درگذشت دایی گرامی حضرتعالی جناب مستطاب آقای سید صادق طباطبایی رحمه الله موجب تأثر و تألم اینجانب گردید.


اینجانب این ضایعه را به محضر بازماندگان آن مرحوم و خاندان محترم امام خمینی رحمه الله و آیت الله سلطانی رحمه الله مخصوصا حضرتعالی تسلیت گفته و علو درجات ایشان را از خداوند خواستارم.


 


محمدباقر قالیباف شهردار تهران هم در پیامی واحد، درگذشت سید صادق طباطبایی و سیده فاطمه خاتمی را به ترتیب به سید حسن خمینی و بیت آیت الله سید روح الله خاتمی تسلیت گفت.


متن این پیام به این شرح است:


جناب حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی دام عظه


درگذشت جناب آقای دکتر صادق طباطبایی، دایی مکرم شما و فعال انقلاب اسلامی را خدمت جنابعالی، والده مکرمه و خانواده‌های مکرم خمینی، طباطبایی و صدر تسلیت عرض می‌کنم. از درگاه ایزد یکتا برای آن مرحوم علو درجات و برای جنابعالی و سایر بازماندگان صبر جمیل خواهانم. 


محمد باقر قالیباف




انا لله و انا الیه راجعون 


با نهایت تأثر و تأسف درگذشت مرحوم ام شهید خانم خلیلی رحمه الله علیها را به بیت معظم حضرت سید روح الله خاتمی (اعلی الله مقامه) تسلیت عرض نموده و رحمت و مغفرت برای آن بانوی مکرمه و صبر و اجر برای بازماندگان آرزومندم.


محمد باقر قالیباف




دکتر سید رضا صالحی امیری، ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در پیام خود علاوه بر ارائه تسلیت به حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، تأثیرگذاری مرحوم طباطبایی در عرصه فرهنگ را مد نظر قرار داده‌است.


متن این پیام به شرح زیر است:


حضرت آیت اللّه حاج سید حسن خمینی (دام عزه)


با سلام و احترام


درگذشت دکتر سیدصادق طباطبایی، یار دیرین امام و انقلاب و سلاله خاندان جلیل القدر طباطبایی و صدر موجب تألم و تأسف فراوان شد.


بدون شک شادروان دکتر صادق طباطبایی، در طول مدت عمر تأثیرگذار خویش از هیچ کمکی به برپایی جمهوری اسلامی دریغ نکرد و در مسیرعلم و فرهنگ نیز کارنامه‌ای درخشان از خود برجای گذاشت.


اینجانب درگذشت زنده یاد دکتر سیدصادق طباطبایی را به محضر جناب عالی و بیت مکرم حضرت امام (ره)، سرکار خانم دکتر فاطمه طباطبایی و خاندان های جلیل القدر طباطبایی و صدر تسلیت می گویم و برای بازماندگان گرامی، صبر و اجر و برای آن مرحوم غفران الهی مسئلت دارم.


 


پیام محمد صادق صالحی منش استاندار قم نیز از این قرار است:


بسم‌الله الرحمن الرحیم


انا لله و انا الیه راجعون


سرکار خانم فاطمه طباطبایی


با سلام و احترام


درگذشت برادر مکرم و معززتان جناب آقای دکتر صادق طباطبایی را به حضرتعالی، بیت مکرم حضرت آیت‌الله العظمی سلطانی و سرور دانشمند و فرهیخته آیت‌الله سید حسن خمینی(ادام الله ظل جلاله العالی) را تسلیت عرض می‌نمایم.


بقاء عمر شریف و عزت توفیق روز افزون‌تان را از پروردگار متعال خواستارم.


محمد صادق صالحی منش


 


همچنین هادی زرندی، تولیت مجتمع دینی فرهنگی امام خمینی(ره) کرمانشاه نیز درگذشت صادق طباطبایی را در قالب پیام زیر به حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی تسلیت گفت.


محضر مبارک آیت الله سید حسن خمینی دام عزه العالی


درگذشت تأثرانگیز دایی مکرمتان مرحوم دکتر صادق طباطبایی فرزند برومند استاد الاساتید حضرت آیت الله سلطانی طباطبایی و استاد والد مرحومم حضرت آبه الله زرندی (ره) را به جنابعالی، بیت و خاندان معظم طباطبایی تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم و علو درجات برای آن مرحوم و برای جنابعالی و بازماندگان محترم، سلامتی و طول عمر و صبر و اجر جزیل از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.


هادی زرندی


تولیت مجتمع دینی فرهنگی امام خمینی(ره) کرمانشاه


 


صادق محفوظی، رئیس مرکز دایره المعارف انسان شناسی و موزه آثار و نسخ خطی و فرهنگی نیز در پیامی به خانم فاطمه طباطبایی، درگذشت مرحوم صادق طباطبایی را به ایشان تسلیت گفت. متن این پیام به این شرح است:




بسم الله الرحمن الرحیم


بانوی مجتهده دکتر سیده فاطمه سلطانی طباطبایی


درگذشت استاد فرزانه دکتر صادق سلطانی طباطبایی را محضر خواهر بزرگوارش  و خاندان معظم تسلیت عرض می‌نمایم. هم او که منشأ خدمات بسیار و نمونه عقلانی و خلیق اندیشه اسلامی بود. خداوند مهربان او را با اجداد طاهرینش محشور فرماید و به بازماندگان صبر و پاداش موهبت نماید.


دکتر صادق محفوظی


رئیس مرکز دایره المعارف انسان‌شناسی و موزه آثار و نسخ خطی و فرهنگی


 


به گزارش جماران پیام حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی رحمانی نیز به شرح زیر است:


انالله و انا الیه راجعون


محضر انور حضرت مستطاب حجت الاسلام والمسلمین و عماد الاعلام، جناب آقای حاج سید حسن خمینی «دامه الافاضاته»


با کمال تأثر و تأسف درگذشت دانشمند گران مایه و فعال در عرصه مبارزاتی قبل و بعد از انقلاب اسلامی، از یاران صدیق رهبر کبیر انقلاب اسلامی، شادروان مرحوم دکتر صادق طباطبایی (تغمده الله برحمه) را به حضرت مستطاب عالی و مادر مکرمه و گرانقدر، حاج خانم دکتر فاطمه طباطبایی، اخوان معظّم و محترم، یادگاران از بیت رفیع المنزله حضرت امام خمینی (س) و سلطانی طباطبایی «دام اجلالهم» تسلیت می گویم. از خداوند متعال برای آن مرحوم، غفران و رحمت الهی و برای هر دو بیت شرف سلطانی طباطبایی و حضرت امام (س) از خداوند متعال سلامتی و صبر جزیل خواستارم.


محمدعلی رحمانی


 


حاج محمد بدری نیز در پیام زیر سر رسیدن خزان عمر سید صادق طباطبایی را به حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی تسلیت گفت.


محضر حضرت آیت‌الله حاج سید حسن خمینی(دامت برکاته)


سلام علیکم


احتراما مشیت الهی بر این تعلق گرفته که بهار فرحناک زندگی را خزانی ماتمزده به انتظار بنشیند و این، بارزترین تفسیر فلسفه آفرینش در فراخنای بیکران هستی و یگانه راز جاودانگی اوست. درگذشت دکتر سید صادق طباطبایی را به محضر حضرتعالی و بیت شریفتان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم مغفور که منشأ خیرو برکت برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند از درگاه خداوند متعال مغفرت، برای جنابعالی و سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم.


ارادتمندتان


حاج محمد بدری

 

بنیاد باران درگذشت دکتر صادق طباطبایی را به یادگار گرامی امام تسلیت گفت.


به گزارش جماران، متن این اطلاعیه در پی می آید:


سرورگرامی یادگارگرامی حضرت امام (ره)
آیت الله سیدحسن خمینی (دام عزه)وبیت معظم حضرت امام خمینی رضوان ا.. تعالی علیه
و بیت شریف و محترم حضرت آیت الله العظمی سلطانی طباطبائی (قدس سره)خصوصا سرکارخانم دکترفاطمه طباطبائی


درگذشت یاردیرین وهمراه امام وانقلاب و تلاش گر و مبارز روزهای سخت و دور از وطن، همراه و هم فکر و خواهرزاده امام موسی صدر، سخنگوی دولت موقت، شخصیت فعال و وفاداربه بنیان گذارنظام جمهوری اسلامی، سیاست مداری بااخلاق و تاثیرگذار از خانواده علم وادب و معرفت و مبارزه در عرصه اجتماع وسیاست، شادروان دکترسیدصادق طباطبائی که صدق گفتار و انصاف و حق گویی را در طول عمر شریف خود به معنای واقعی کلمه در عرصه سیاست نشان داد. را به حضرتعالی وهمشیره محترمشان همسرگرامی حجت الاسلام والمسلمین حاج سیداحمدخمینی "سرکارخانم دکترسیده فاطمه طباطبائی"و همه ارادتمندان به بیت شریف حضرت امام (ره)َ،حضرت آیت الله سلطانی طباطبائی و خاندان محترم صدرتسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقیدسعید آرزوی علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت مینمائیم.
مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره
بنیادآزادی ،رشدوآبادانی ایران (باران
)

رئیس شواری سیاست گذاری ائمه جمعه، محمود احمدی نژاد، سید هادی خامنه ای، دبیر کل مجمع نیروهای خط امام(ره)، معاون سیاسی وزیر کشور، رییس سازمان سما و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پیام های جداگانه ای درگذشت دکتر سید صادق طباطبایی را به حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، یادگار امام خمینی(س) و مادر بزرگوار ایشان تسلیت گفتند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جماران پیام حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی به یادگار امام بدین شرح است:


جناب حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی(دامت برکاته)، سلام علیکم؛


احتراماً در گذشت دکتر سید صادق طباطبایی را به جنابعالی و مادر فاضله و گرامیتان سرکار خانم فاطمه طباطبایی تسلیت عرض می نمایم و از خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و مغرفت الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم


محمود احمدی‌نژاد نیز با ارسال نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی،  تولیت آستان حضرت امام خمینی (ره)، درگذشت دکتر صادق طباطبایی را به وی تسلیت گفت.


به گزارش جماران، متن این پیام به شرح زیر است:


انالله و اناالیه راجعون


حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سیدحسن خمینی


تولیت محترم آستان امام خمینی (ره)


با سلام


درگذشت دایی محترمتان، مرحوم آقای صادق طباطبایی را به جناب عالی و والده مکرمه، بیت معظم و بازماندگان معزز تسلیت عرض می‌نمایم.


از خداوند منان برای آن فقید سعید، غفران الهی و برای جناب عالی و بازماندگان محترم ، صبر و اجر مسألت دارم.


محمود احمدی نژاد


همچنین حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه ای در پیامی درگذشت دکتر سید صادق طباطبایی را به خانواده طباطبایی ، سرکار خانم دکتر فاطمه طباطبایی ، جناب حجه الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی و همسر گرامی و فرزندان ایشان تسلیت گفت.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خط امام ، متن پیام دبیر کل مجمع نیروهای خط امام(ره) به این شرح است…


انالله و انا الیه راجعون


درگذشت برادر گرامی آقای دکتر سید صادق طباطبایی، موجب تاثر و تاسف شد.آن مرحوم که از تبارصالحان و پاکان تاریخ بود و دربیت شریف طباطبایی و خاندان معظم صدر پرورش یافت، سالهای جوانی را در انس با دایی ارجمندش امام موسی صدر وارتباط دائم با امام خمینی صرف مبارزات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کرد و زندگی عافیت طلبانه و رتبه های بالای علمی  وتدریس در دانشگاه را ترک گفت تا در کنار مردم ایران ، گوهر آزادی و مردمسالاری را تجربه کند.


او که به صفای باطن و اخلاق نیکو متصف بود، در مسولیتهایی که پس از پیروزی انقلاب  برعهده داشت ، صادقانه تلاش کرد و منشاء خدمات مختلفی برای مردم و نظام شد.


اینجانب  این ضایعه را به همه علاقمندان و به ویژه اخوان  محترم  و  سرکار خانم دکتر فاطمه طباطبایی  و جناب حجه الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی و همسر گرامی و فرزندان ایشان تسلیت می گویم و علو درجات آن مرحوم را از خداوند متعال مسالت دارم.


سید هادی خامنه ای


همچنین متن پیام محمد حسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور به شرح زیر است:


جناب حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی(دامت برکاته)، سلام علیکم؛


ضایعه اسفبار درگذشت جنای آقای دکتر سید صادق طباطبایی شخصیتی که عمر سراسر اخلاص و پربرکتش را در راه آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ارزانی داشت موجب تاثرو تألم فراوان شد. اینجانب مراتب تسلیت و تعزیت خود را خدمت جناب عالی، والده بزرگوارتان سرکار خانم فاطمه طباطبایی و بیت مکرم و معزز حضرت امام(ره) ایلاغ نموده و از درگاه الهی برای آن مرحوم علو درجات الهی و حشر با اولیاءالله و برای بازماندگان صبر جمیل، طول عمر و سلامتی مسئلت می نمایم.


احمد قلی زاده نیز پیام تسلیتی به شرح زیر خطاب به یادگار امام خمینی(س) ارسال کرد:


یادگار ارزشمند امام، جناب حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛


درگذشت جنای آقای دکتر سید صادق طباطبایی، فرزند برومند حضرت آیت الله العظمی سلطانی طباطبایی، موجب تأثر و تألم گردید، آن مرحوم که از جمله یاران امام راحل بودند در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نقش بسرایی داشتند. این مصیبت را به حضرتعالی و والده مکرمه و بیوت وایسته تسلیت عرض نموده و از درگاه حضرت احدیت برای آن فقید سعید رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.


همچنین دکتر حمید میرزاده درگذشت دکتر طباطبایی را در پیامی به سید حسن خمینی تسلیت گفت.


به گزارش جماران متن این پیام بدین شرح است.


جناب حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، عضو محترم هیأت موسس و هیأت امنا دانشگاه آزاد اسلامی؛


ضایعه اندوه بار درگذشت دایی بزرگوارتان جنای آقای دکتر سید صادق طباطبایی یار دیرین انقلاب و نظام موجب تأثر و تألم گردید. فقدان شخصیتی که عمر با برکتشان را صرف مبارزه با استبداد و استبکار و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کردند، موجب تاثر و تاسف شد. اینجانب این ضایعه جبران ناپذیر را به محضر خانواده معزز حضرت امام (ره) تسلیت عرض نموده و از خداوند رحمان و غفار برای آن مرحوم رحمت و مغرفت و برای بازماندگان صبر و سلامت آرزومندم.

در پی درگذشت دکتر صادق طباطبایی ،دکتر محمدرضا عارف در پیامی خطاب به حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی این ضایعه را به وی تسلیت گفت.




به گزارش جماران متن این پیام به شرح زیر است:


"حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی
خبر درگذشت شادروان دکتر صادق طباطبایی از یاران امام و انقلاب اسلامی موجب تاسف و تالم خاطر شد.
ایشان در قبل و بعد از انقلاب اسلامی منشا خدمات ارزنده ای برای کشور بوده اند و از یاران باوفای بنیانگذار انقلاب محسوب می‌شدند.
اینجانب این مصیبت را به جناب عالی و مادر بزرگوارتان سرکار خانم فاطمه طباطبایی و بستگان داغدار تسلیت عرض می کنم و از درگاه حضرت حق برای آن فقید سعید آمرزش و رحمت و برای بازماندگان معزّزصبر و اجر و سلامتی و برای جنابعالی  که به حق ادامه دهنده راه خمینی  بزرگ هستید طول عمر با عزت توام با  سلامتی و کامروائی مسآلت می کنم .
محمدرضا عارف"


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا