نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جامعه امروز نیازمند ترویج منش ورزش پهلوانی است، گفت: ورزش پهلوانی ریشه در اعتقادات و باورهای ملی و مذهبی ما دارد.

مراسم تجلیل از کهنکسوتان و پیشکسوتان ورزش باستانی و زورخانه ای استان یزد با حضور محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی ، مسعود شریعتی مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد و محمدحسین ارزانش رئیس هیان پهلوانی و زورخانه ای استان در محل هتل والی برگزار شد.

محمدصالح جوکار،در این مراسم اظهار داشت: امروز استان یزد هرچه از ورزش پهلوانی دارد به پشتوانه حرکت کهنکسوتان در ترویج اخلاق در ورزش است.

وی از ورزش زورخانه ای و باستانی به عنوان الگویی در ترویج اخلاق در ورزش یاد کرد و افزود: ورزشکاران این رشته باید برای نسل جوان و نوجوان الگوسازی شوند تا مرام و منش آنها سرلوحه کار ورزشکاران در همه رشته های ورزشی باشد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتقادات و باورهای این ورزشکاران حتی در امور اقتصادی آنها نیز اثرگذار است، عنوان کرد: هیئت ورزشهای زورخانه ای و باستانی استان یزد از جمله هیئت هایی است که هیچ فساد مالی در آن انجام نشده و همه چیز شفاف و روشن است و حتی این موارد نیز برگرفته از منش پهلوانی و اعتقادات این ورزشکاران است.

وی با بیان اینکه گفتمان ورزشکاران زورخانه ای و باستانی، اخلاق مدارانه و با تاسی از منش بزرگان دین است، گفت: این منش و این گفتمان باید گسترش پیدا کند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد نیز در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور در جمع پیشکسوتان و کهنکسوتان ورزش باستانی، بر استفاده از تجربیات بزرگان این ورزش در استان یزد تاکید کرد.

مسعود شریعتی عنوان کرد: در جامعه امروز که بسیاری از ارزش‌ ها کمرنگ شده است، ورزشکاران زورخانه ‌ای و باستانی می ‌توانند بسیار موثر عمل کرده و آیین جوانمردی و اخلاق خود را در جامعه ترویج دهند.

وی از ورزش باستانی به عنوان ورزش ملی و مذهبی یاد کرد و افزود: اصالت ‌های این ورزش باید ترویج شود و نباید اجازه دهیم این فرهنگ‌های زیبا در ورزش زورخانه ‌ای به دست فراموشی سپرده شود.

شریعتی، برگزاری این گردهمایی ‌ها را در راستای احیای منش و اخلاق ورزش‌ زورخانه ‌ای و باستانی بسیار موثر دانست و تاکید کرد: نسل امروز ما نیازمند اخلاق و منش ورزش پهلوانی است.

رئیس هیئت ورزش های باستانی و زورخانه ای استان یزد نیز در این مراسم از فعالیت بیش از سه هزار و ۵۰۰ ورزشکار در این رشته به صورت سازماندهی شده و دارای حکم رده بندی عنوان کرد: ۱۴۵ مرشد رتبه بندی شده نیز در استان یزد مشغول فعالیت هستند.

محمدحسین ارزانش عنوان کرد: ۳۲ کهنکسوت و ۴۵ پیشکسوت نیز در این رشته ورزشی در استان یزد مشغول به فعالیت هستند.

وی همچنین از برقراری ۶۵ زورخانه در استان یزد خبر داد و اظهار داشت: به احتمال زیاد تا پایان سال جاری دو زورخانه دیگر نیز در استان افتتاح خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا