به گفته وزیر دفاع هند، دزدان دریایی سومالی به دنبال حملات پی درپی و شکست در سواحل سومالی و دریایی سرخ، حرکت خود را به سوی اقیانوس هند آغاز کرده اند تا این منطقه را جولانگاه جدید خود قرار دهند.

به گفته وزیر دفاع هند، دزدان دریایی سومالی به دنبال حملات پی درپی و شکست در سواحل سومالی و دریایی سرخ، حرکت خود را به سوی اقیانوس هند آغاز کرده اند تا این منطقه را جولانگاه جدید خود قرار دهند.

به گزارش ایرنا؛ حملات این گروه در چند سال گذشته باعث شد که سواحل سومالی و دریای سرخ برای نفتکش ها و کشتی های تجاری به یکی از خطرناکترین مسیرهای کشتیرانی تبدیل شود.

براساس آمار سازمان بین المللی دریانوردی ،حدود 44 درصد از دزدی های دریایی درسال 2010 میلادی در سواحل سومالی صورت گرفته است.

وزیر دفاع هند گفت که دزدان دریایی سومالی بعد از شکست سنگین درحال انتقال پایگاههای خود از این منطقه به اقیانوس هند هستند.

'مانوهار پریکار' روز دوشنبه در همایش اقیانوس هند افزود: دزدان دریایی در نظر دارند پایگاههای خود را در 30 تا 40 مایل دریایی هند قرار دهند هرچند که هنوز 450 مایل دریایی با هند فاصله دارند.

وی اظهار کرد: هرچند ممکن است که دزدان دریایی سومالی با هند فاصله داشته باشند ولی وزارت دفاع به دقت حرکات آنها را زیر نظر دارد.

وزیر دفاع هند در خصوص درخواست همکاری منطقه ای برای تامین امنیت اقیانوس هند اظهار کرد: باید با حفظ آمادگی و همکاری با کشورهای همسایه از بروز هرگونه فاجعه دراین منطقه جلوگیری کنیم .

پریکار با اشاره به اهمیت اقیانوس هند برای این کشور تصریح کرد این منطقه بیش از 50 درصد از ذخایر نفت جهان و بیش از 45 درصد از ذخایر گاز جهان را در خود جای داده است .

دزدان دریایی سومالی یک تهدید بزرگ برای حمل و نقل دریایی در اقیانوس هند و دریای عربی به ویژه در خلیج عدن که یک مسیر پرترافیک دریایی محسوب می شود .

دزدان دریایی در سال 2011 به 439 کشتی حمله و 45 کشتی تجاری را نیز غارت کردند که بیشترین حملات در خلیج عدن صورت گرفته است .

با افزایش حملات دزدان دریایی ،ائتلاف چند ملیتی برای گشت زنی و مقابله با دزدان دریایی سومالی تشکیل شد.

افزایش تهدید های ناشی از حملات دزدان دریایی سبب افزایش نگرانی هند شده است زیرا بیشترین کشتی های تجاری این کشور از خلیج عدن عبور می کند.

در سال 2014، چهار دریانورد هندی به گروگان گرفته شده از جمله کاپیتان کشتی پس از چهار سال توسط دزدان دریایی سومالی، آزاد شدند.


 

منبع:  ایرنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا