یزدفردا :نتایج آخرین تحقیقات درباره پرواز سانحه‌دیده شرکت هواپیمایی «جرمن‌وینگز» آلمان حاکی از آن است که کمک خلبان با کم کردن «عمدی» ارتفاع باعث سقوط این هواپیمای «ایرباس ۳۲۰» شده است.
 
بازپرس فرانسوی این پرونده روز پنجشنبه در گفتگو با یورو نیوز، گفت کمک‌خلبان ظاهراً به عمد، قصد ساقط کردن هواپیما را داشته است.
 
کارشناسان شرکت هوایی «جرمن‌وینگز» ساعاتی پیشتر بر اساس بررسی‌های بر روی جعبه سیاه هواپیما گزارش داده بودند در لحظات سقوط، مجادله‌ای بین دو خلبان در جریان بوده و یکی از آنها تلاشی ناکام برای ورود به کابین خلبان را داشته است.  
 
یک مقام آگاه و بی نام، ماجرا را برای نیویورک تایمز اینگونه شرح داده بود:‌ «خلبان دوم ابتدا آرام بر در می‌کوبد ولی صدایی نمی‌شنود، سپس محکم‌تر به در می‌کوبد و خواستار باز شدن در می‌شود و باز هم جوابی نمی‌شنود؛ دست آخر سعی می‌کند درب را بشکند که باز هم موفق نمی‌شود.»
 
کارشناسان «جرمن‌وینگز» به رغم این هنوز نتوانسته بودند مشخص کنند کدام خلبان (خلبان اصلی یا کمک‌خلبان) در کابین حضور داشته است. «برایس رابین» بازپرس فرانسوی پرونده، روز پنجشنبه با بیان  نتایج تحقیقات، ابعاد جدیدی از ماجرا را روشن و تصریح کرد کمک‌خلبان، هدایت هواپیما را در لحظات سقوط در دست داشته است. کمک‌خلبان فردی به نام «آندراس لوبیتز» و تبعه کشور آلمان معرفی شده است.
 
رسانه‌های بین‌المللی و کارشناسان پیش از این احتمالات مختلفی را درباره انگیزه احتمالی خلبان حاضر در کابین مطرح کرده بودند.
 
نشریه انگلیسی ایندپندنت به عنوان مثال به نقل از کارشناسان فرانسوی گفت که احتمال بیماری ناگهانی (سکته و یا بیهوشی) و یا خودکشی خلبان هواپیمای سانحه‌دیده وجود دارد.
 
آنها البته احتمال بیماری ناگهانی را دور از ذهن دانسته و گفته‌اند که «برای کاستن ممتد از ارتفاع هواپیما و نگه داشتن این شیب کند شیرجه به سمت زمین، خلبان باید تصمیم و اقدامی هوشیارانه بگیرد» که این به معنای قوی‌تر بودن احتمال سقوط عمدی هواپیمای خطوط هوایی جرمن‌وینگز است.
 
تحقیقات روز پنجشنبه از ابهام‌ها در این باره هم می‌کاهد؛ بازپرس فرانسوی پرونده در کنفرانس خبری روز پنجشنبه تصریح کرد که کمک‌خلبان احتمالاً به عمد هواپیما را ساقط کرده است.
 
بُعد دیگر ماجرا که روز پنجشنبه آشکار شد، بی‌خبری مسافران از فاجعه در حال وقوع در ثانیه‌های پایانی بوده است. «برایس رابین» در این کنفرانس خبری به شرح ده دقیقه پایانی این تراژدی مرگبار پرداخت و گفت قربانیان تا لحظه مرگ از فاجعه در حال وقوع آگاهی نداشته‌اند. به گفته وی، دستگاه ضبط صدا در کابین خلبان، صدای جیغ و فریاد مسافران را تنها در ثانیه‌های پایانی ثبت کرده است.  
 
آقای «برایس رابین» گفت: «ما توانسته‌ایم متن اظهارات ۳۰ دقیقه پایانی را به دست بیاوریم. در ۲۰ دقیقه پایانی خلبان‌ها عادی صحبت می‌کنند و همانند دو خلبان در جریان پرواز رفتار موقرانه‌ای با یکدیگر دارند.»
 
وی اضافه کرد: «سپس ما صدای اتاق فرمان را می‌شنیم که از کمک‌خلبان درخواست می‌کند که کنترل هواپیما را به دست بگیرد و صدای هل دادن یک صندلی می‌آید و بسته شدن در؛ بنابراین فرضیه ما این است که خلبان اصلی برای رفتن به دست‌شویی یا چیزی از این قبیل از کابین خارج شده بود.»
 
آقای رابین ادامه داد: «بنابراین او در این زمان به تنهایی کنترل هواپیما را به دست می‌گیرد... او در این لحظات از سیستم نظارتی پرواز استفاده کرده و ارتفاع هواپیما را کم می‌کند.
 
به گفته وی، این اقدام در این ارتفاع تنها می‌تواند به طور اختیاری و آگاهانه انجام شود.
 
او ادامه داد: «ما صدای فریادهای متعدد خلبان را می‌شنویم که خواستار ورود به کابین است. او خودش را معرفی می‌کند، اما جوابی از کمک‌خلبان شنیده نمی‌شود.»

گفتنی است روز چهارم فروردین یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس 320 متعلق به خطوط هواپیمایی آلمان در جنوب فرانسه سقوط کرد و همه 148 سرنشین ان کشته شدند.

سانحه هوایی در جنوب فرانسه
هواپیمای مسافربری آلمانی با ۱۴۸ مسافر سقوط کرد

 منابع خبری از سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس ۳۲۰ متعلق به آلمان در جنوب فرانسه خبر دادند.

 
به گزارش فرارو، منابع خبری روز سه‌شنبه از سانحه برای یک فروند هواپیمای ایرباس 320 در جنوب شرق فرانسه خبر دادند. این هواپیما مجموعا 148 مسافر داشته که 2 نفر از آن‌ها خلبان و 4 نفر هم خدمه پروازی بوده‌اند. هواپیمای سانحه‌دیده متعلق به خطوط هوایی «جرمن وینگز» بوده است.
 
پایگاه اسپوتنیک نیز گزارش داده است که این هواپیما از شهر بارسلون اسپانیا راهی دوسلدورف آلمان بوده که در منطقه جنوبی آلپ از صفحه رادار محو شده است. 
 
فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد شرایط سقوط هواپیما به گونه‌ای بوده است که به نظر می‌آید کسی در این حادثه زنده نمانده است و اتاق عملیاتی برای بررسی علل سقوط این هواپیما تشکیل شده است.
 
وزیر کشور فرانسه نیز خبرداد که لاشه این هواپیما در نزدیکی یک روستا در جنوب کوه‌های آلپ فرانسه پیدا شده است.  
 
وی با اعلام اینکه تاکنون دلیل سقوط این هواپیمای مسافربری مشخص نشده است، از احتمال کشته شدن  142 تا 150 نفر در حادثه سقوط هواپیما در جنوب این کشور خبر داد.
 
مانوئل والس نخست‌وزیر فرانسه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که احتمالا تمامی سرنشینان این هواپیما جان خود را از دست داده‌اند. وی همچنین گفته علت حادثه هنوز مشخص نیست و او شخصا برای بررسی اوضاع راهی محل سانحه شده است.

همدردی ژرمن‌ها با خانواده قربانیان ژرمن‌وینگز

فدراسیون فوتبال آلمان با انتشار بیانیه‌ای با خانواده‌های ۱۵۰ قربانی سانحه سقوط هواپیمای خطوط هوایی ژرمن‌وینگز ابراز همدردی کرد.

در پی سانحه سقوط هواپیمای ایرباس خطوط هوایی ژرمن‌وینگز آلمان که در آن تمامی 150 مسافر این هواپیما از جمله دو خبرنگار ورزشی ایرانی جان خود را از دست دادند، رئیس فدراسیون فوتبال آلمان بیانیه‌ای منتشر و با خانواده‌های قربانیان این سانحه ابراز همدردی کرد.
 
در این بیانیه به نقل از ولفگانگ نیرشباخ، رئیس فدراسیون فوتبال آلمان آمده است: همه ما به عنوان اعضایی از جامعه فوتبال از حادثه‌ای که رخ داد متأثر شدیم و خود را در غم خانواده‌های قربانیان این حادثه شریک می‌دانیم.
 
همچنین شب گذشته بازیکنان تیم ملی آلمان در مصاف دوستانه خود با تیم ملی استرالیا در شهر کایزرسلاترن (دیداری که با تساوی 2 بر2 خاتمه یافت) که با یک دقیقه سکوت جهت ادای احترام به قربانیان سانحه هوایی ژرمن‌وینگز آغاز شد، با بازوبند‌های مشکی به میدان رفتند.
 
هواپیمای ایرباس A320 خطوط هوایی ژرمن‌وینگز صبح سه‌شنبه در جنوب فرانسه در فاصله 100 کیلومتر شهر نیس به دلیلی نامشخص سقوط کرد که تمامی خدمه و مسافران آن از جمله میلاد حجت‌الاسلامی، خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم و حسین جوادی، خبرنگار روزنامه وطن‌امروز که برای پوشش ال‌کلاسیکو به کاتالونیا سفر کرده بودند، جان باختند.
 
تمرین روز گذشته تیم فوتبال بایرن مونیخ نیز برای ادای احترام به روح قربانیان سانحه سقوط هواپیمای ایرباس خطوط هوایی ژرمن‌وینگز آلمان با یک دقیقه سکوت آغاز شد.

برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که دو نفر از مسافران هواپیمای خطوط هوایی از اتباع ایران بوده‌اند.
 
به گزارش فارس، برخی منابع خبری روز چهارشنبه مدعی شدند که دو نفر از مسافران هواپیمای سانحه‌دیده آلمانی، اتباع ایرانی بوده‌اند.
 
پایگاه خبری «نیوز اگزکیوتیو» نوشته است که دو ایرانی و سه قزاق در این پرواز حضور داشته‌اند، اما اشاره‌ای به منبع این خبر نکرده است.
 
با این حال یک سخنگوی شرکت «جرمن وینگز» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، گفت که هنوز نمی‌تواند هیچ نام یا ملیتی را تائید کند و لیست مسافران تا 12 ساعت دیگر اعلام می‌شود.
 
حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت تا این لحظه این خبر تائید نشده است.
 
روز گذشته یک فروند هواپیمای ایرباس 320 که از شهر بارسلون اسپانیا راهی دوسلدورف آلمان شده بود، ساعتی پس از آغاز پرواز، در بخش فرانسوی آلپ سقوط کرد.

وزارت امور خارجه ایران کشته شدن دو خبرنگار ورزشی ایرانی مسافر هواپیمای جرمن وینگز آلمان را که در جنوب فرانسه سقوط کرد، تایید کرد.

 
این وزارتخانه در تماس خبرگزاری جمهوری اسلامی، تایید کرد که دو ایرانی مسافر هواپیمای آ 320بوده اند که ازبارسلونا عازم دوسلدورف بوده و دیروز (سه شنبه) در جنوب فرانسه سقوط کرده است.
 
این دو نفر میلاد حجت الاسلامی خبرنگار تسنیم و حسین جوادی خبرنگار روزنامه وطن امروز بوده اند که برای پوشش دیدارهای تدارکاتی تیم ملی ایران با شیلی دراتریش و سوئد در استکهلم وهمچنین پوشش خبری دیدار دو تیم بارسلونا-رئال مادرید به بارسلونا سفر کرده بودند. 
 
در سقوط این هواپیما 144 مسافر، 2خلبان و 4خدمه کشته شدند.
 
سفارت ایران در برلین نیز در تماس خبرنگار ایرنا تایید کرد که این دو نفر مسافر این هواپیما بوده اند.
 
فرارو درگذشت این دو همکار را به خانواده های آنان و جامعه رسانه ای کشور تسلیت می گوید.

(تصویر) خبرنگارهای ایرانی پیش از سفر "مرگ"

 
(تصویر) خبرنگارهای ایرانی پیش از سفر
این آخرین عکسی است که دو خبرنگار ایرانی که در سانحه هوایی جنوب فرانسه کشته شدند، همراه با همکاران دیگرشان انداختند.
 
میلاد حجت الاسلامی، خبرنگار خبرگزاری تسنیم (بالا، چپ) و حسین جوادی، خبرنگار روزنامه وطن امروز (پائین، چپ) که برای دیدن بازی ال کلاسیکو (بارسلونا- رئال مادرید) به بارسلون سفر کرده بودند در راه بازگشت به دوسلدورف در سقوط هواپیمای جرمن‌وینگز کشته شدند.
 
پیام یونسی‌پور و سعید زاهدیان، دو خبرنگار دیگری که در این عکس هستند، گفته‌اند که این عکس را در وین، درست پیش از سفر میلاد و حسین گرفتند. آنها می‌گویند که قرار بوده که آن‌ها مسافر بارسلون باشند، اما در آخرین لحظه از این سفر صرف‌نظر کردند.
 
پیام یونسی پور درباره این دو خبرنگار گفته:‌ "ما برای پوشش بازی های تیم ملی به وین آمده بودیم،‌ و آنها برای پوشش خبری ال کلاسیکو با هزینه شخصی خود به بارسلون رفتند و شوق و ذوقشان برای پوشش بازی‌ها حسادت برانگیز بود. آنها برای تهیه بلیت ارزان قیمت‌تر، دو روز در فرودگاه بارسلون معطل شده بودند و سرانجام سوار هواپیمایی شدند که سقوط کرد."
 
منبع: بی بی سی
محمدجواد ظریف درگذشت دو خبرنگار ایرانی در حادثه سقوط هواپیمای ایرباس 320 را تسلیت گفت.
 
به گزارش ایسنا، وزیر خارجه کشورمان قبل از ترک تهران در جمع خبرنگارانی که وی را در سفر به سوییس همراهی می کنند، شنیدن خبر درگذشت دو خبرنگار ایرانی را تلخ دانست و از خداوند برای خانواده این عزیزان و جامعه رسانه صبر و طول عمر مسئلت کرد.
پیام تسلیت روحانی به آنگلا مرکل
رییس جمهوری اسلامی ایران در پیامی، حادثه غم انگیز سقوط هواپیمای مسافربری و کشته شدن مسافرین و خدمه پرواز را به آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و دولت و ملت این کشور تسلیت گفت.
 
به گزارش ایسنا،‌ متن پیام حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:
 
سرکار خانم آنگلا مرکل
 
صدر اعظم آلمان
 
حادثه سقوط هواپیمای جرمن وینگز در ارتفاعات آلپ و کشته شدن مسافرین و خدمه پرواز موجب تاثر و تاسف فراوان گردید.
 
به نمایندگی از سوی ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام تسلیت و مراتب همدردی خود به جنابعالی ، دولت و ملت آلمان به ویژه خانواده قربانیان این حادثه غم انگیز، از خداوند بزرگ برای همه مصیبت دیدگان صبر و شکیبایی مسالت می نمایم.
 
برای جنابعالی سلامتی و برای مردم کشورتان موفقیت و سربلندی آرزومندم .
 
فرارو- یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس ۳۲۰ متعلق به آلمان دیروز در جنوب فرانسه سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن کشته شدند.
 
یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس 320 متعلق به خطوط هواپیمایی آلمان در جنوب فرانسه سقوط کرد و همه 148 سرنشین ان کشته شدند. وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که لاشه این هواپیما در نزدیکی یک روستا در جنوب کوه‌های آلپ فرانسه پیدا شده است.
 
گفته می شود اعضای کادر پروازی هواپیمای مسافربری ایرباس قبل از ناپدید شدن هواپیما از شبکه رادار و سقوط در جنوب شرق فرانسه، تقاضای کمک کرده بودند.
 
سازمان هوانوردی فرانسه اعلام کرد این هواپیما احتمالا حدود ساعت 10 و 47 دقیقه به وقت محلی دچار سانحه شد. در پی این سانحه سهام شرکت ایرباس در بازار بورس پاریس سقوط کرد.
 
این هواپیما حامل 148 مسافر بوده است و برخی از منابع تعداد مسافران را 142 تن اعلام کرده‌اند که 6 تن دیگر نیز از خدمه های هواپیما بوده‌اند و این هواپیما متعلق به خطوط هوایی Germanwings بوده است‎.
 
به گفته مقامات مسئول، 67 نفر از افراد کشته شده در این حادثه از اتباع آلمان بوده اند. 16 نفر از مسافران این هواپیما از یکی از مدارس ایالت نورث راین وستفالی آلمان بودند که به همراه دو معلم خود برای سفر علمی رفته بودند ، کشته شدند. عکس های رویترز و خبرگزاری فرانسه از محل وقوع این حادثه را در زیر می بینید.

براساس آخرین آمار‌ها، همه ساله ۳ میلیارد نفر در سراسر جهان با هواپیما پرواز می‌کنند، و سفر هوایی یکی از امن‌ترین راههای سفر است. احتمال مرگ در یک سفر هوایی ۱ در ۹ میلیون است.

 
اما با این همه حادثه اتفاق می‌افتد، و در صورت چنین رویدادی، باید به بهترین وجه آماده باشیم تا احتمال زنده ماندن خود را افزایش دهیم. همچنین به خاطر داشته باشید که در ۹۵ درصد سانحه‌های هوایی، مسافران زنده می‌مانند، و گاهی شانس زنده ماندن آن‌ها بستگی به آن چیزی‌هایی دارد که باید انجام دهند و یا نباید انجام دهند.
 
به گزارش العربیه، این چند نکته را برای زنده ماندن در یک سانحه هوایی بخاطر داشته باشید:
 
۱- شلوار، پیراهن آستین بلند و کفشهای محکم و راحت بپوشید
لباسهایی که حرکت را آسان کند، کفش بدون پاشنه و لباسهای نخی و یا پشمی ارجحیت دارند، و داشتن یک لباس گرم در مناطق سرد یک مزیت است.
 
۲- صندلی درست را انتخاب کنید
صندلی‌های وسط و کنار درب خروجی ارجحیت دارند. سرنشینان ته هواپیما ۴۰ درصد شانس زنده ماندن بیشتری دارند.
 
۳- کتابچه ایمنی را بخوانید و به نکات ایمنی توجه کنید
حتی اگر می‌دانید که مهماندار چه می‌خواهد بگوید، باز به گفتار او گوش بدهید. درهای خروجی را پیدا کنید و طریقه باز کردن آنرا یاد بگیرید
 
۴- وحشت نکنید و نقشه بکشید
هواپیما‌ها به یکباره سقوط نمی‌کنند. معمولا چندین دقیقه وقت برای برنامه ریزی دارید. درهای خروجی و راه رسیدن به آن‌ها را در نظر بگیرید. سعی کنید متوجه شوید در کجا قرار است سقوط کنید (دریا یا خشکی)
 
۵- کمربند خود را در هرحالت بسته نگهدارید
کمربند خود را سفت ببندید، و مطمئن شوید که روی استخوان لگن و نه شکم بسته شده باشد
 
۶- آماده کوبیده شدن باشید
 
۷- در همه حالت آرامش خود را حفظ کنید. آرامش ده برابر شانس زنده ماندن شما را افزایش می‌دهد
 
۸- اول ماسک اکسیژن خود را ببندید. برای این کار حداکثر ۱۵ ثانیه فرصت دارید، و در غیراینصورت به سرعت از هوش می‌روید
 
۹- خود را از دود کنار بکشید
 
۱۰- هرچه سریع‌تر از لاشه هواپیما دور شوید
هرچه سریع‌تر از هواپیما خارج شوید، از دستورات پیروی کنید، آرام باشید، اثاثیه خود را فراموش کنید، و برای خروج از در امن استفاده کنید
 
۱۱- حداقل ۱۵۳ متر در خلاف جهت باد از هواپیما دور شوید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا