سیدمهدی طلایی مقدم در یازدهمین مجمع هم اندیشی توسعه شهرستان بافق ضمن تشکر از شورای شهر و تسلیت به مناسبت شهادت حصرت فاطمه گفت: یکی از نقاط قوت که پایه و اساس جهت تداوم این مجمع است غیر دولتی بودن آن است که قطعاً اگر به نهاد خاصی وابسته بود باعث می شد گرفتار خیلی از مسائل و مباحث می شد و از هدف اصلی خود دور می ماند.

وی در ادامه افزود: هرچه نظرات مطرح شده کارشناسی تر و منطبق بر اطلاعات دقیق و واقعی باشد, خروجی آن برنامه می تواند نقش خوبی در اجرایی شدن داشته باشد.

خواهش من از همه عزیزان این است که در بیان نظرات و ایده های خود به برنامه ها, سیاست ها به برنامه ها و استراتژی های کشور نیز توجه داشته باشد.

بعضی از پیشنهادات بسیار خوب است اما ممکن است بدلیل یک سری تنگناها و مسائل قانونی نتوان از آن استفاده کرد.

وی با اشاره به پتانسیل های بافق از لحاظ وجود معادن گفت: همان گونه که ایران بهشت صنایع نفتی به شمار می آید, بافق نیز بهشت معادن خاورمیانه است. در بافق کلیه مسائل و بودجه وابسته و در گرو سنگ آهن می باشد. در اولین جلسه ای که شرکت کردم قول دادم تا چند مشکل اصلی بافق یعنی نبود گاز, جاده و بیمارستان مناسب و در بحث های بعدی که پیش آمد واگذاری سنگ آهن را به همراه مسئولین پیگیری کنیم.

وی ضمن اشاره به نقاط ضعف و قوت وابستگی بافق به سنگ آهن عنوان کرد: شاید اگر وابستگی به سنگ آهن در بافق نبود برای سرمایه گذاری در کارهای دیگر اقدامات جدی تری انجام می شد. اما خوشبختانه در بحث هایی که در یک سال اخیر پیش آمد, باعث شد که در کنار توجه به سنگ آهن, موضوع صنعت و توسعه را داشته باشیم که تا اینجا به ۴ محور اصلی دست پیدا کرده ایم:

۱) تکمیل صنایع جوارمعدنی; که خوشبختانه در جلسات مختلف بررسی کارشناسی شده و هم استان و هم کشور و شهرستان در این مسئله هم صدا شده اند. پایه و اساس اجرای برنامه هم صدایی است. مثلاً همه می دانستند یکی از مشکلات بافق نبود آب شیرین است اما تا وقتی همه مسئولین هم صدا و همراه نشدند اقدامی جهت رفع این مشکل صورت نگرفت.که این همدلی امروزه راجع به صنایع جوارمعدنی که پایه و اصلی توسعه شهرستان است شکل گرفته است.

۲) موضوع میراث فرهنگی, صنایع دستی و گردشگری است. پتانسیل های بسیار خوب و عالی در شهرستان وجود دارد. بناهای تاریخی, دیدنی و مذهبی بسیار زیادی در سطح شهرستان دیده می شود. می توان از امامزاده عبدالله که از شاه چراغ و امامزاده طبس کمتر نیست نام برد که می توانیم با سرمایه گذاری و کار بر روی این مورد, گردشگران بسار زیادی را به شهرستان جذب کنیم. این موضوع را در شروع چشم اندازها نیز این گونه مطرح کردیم با اتکا به خداوند متعال و با محوریت امامزاده عبدالله شروع می کنیم.

۳) صنایع جوار ریلی: در بحث صنایع جوارریلی نیز بافق می تواند توسعه و پیشرفت بسیار خوبی داشته باشد. مشاوران سرمایه گذارانی که در شهرستان های دیگر استان قصد سرمایه گذاری دارند, به آنها گوشزد کرده اند که بافق بهترین مکان می باشد و سرمایه گذاری در شهرهای دیگر مقرون به صرفه نیست و درآمدی را نمی تواند برایشان به همراه داشته باشد.

در سفری که مدیر کل راه آهن کشور به بافق داشتند آمادگی کامل خود را جهت همکاری اعلام داشت. در این موضوع نیز می توان به موفق بودن شرکت بافق شهاب اشاره کرد که علی رغم وجود تحریم ها و مشکلات زیادی که وجود دارد کارهای فنی بسیار خوبی انجام داده است و جئا مایه مباهات و افتخار است . پس این پتانسیل در شهرستان وجود دارد.

۴) موضوع چهارم بحث کشاورزی و دامپروری شهرستان است. به ویژه شیلات,نخیلات و پسته چه در بحث تولید و چه در بحث بسته بندی و فرآوری می توان سرمایه گذاری خوبی انجام داد.

وی در ادامه به عملکردهای شهرستان بافق در سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: در مورد جاده بافق یزد ۲۰ کیلومتر جاده باقی مانده که در حال حاضر ۳ پیمانکار مشغول فعالیت هستند که دوپیمانکار آن از پیمانکارهای قوی کشوری هستند و روکش جاده به مناقصه گذاشته شده است. از ۱۶۷ پل,۶۷ درصد آن انجام شده است.

در بحث بهداشت و درمان می توان به تکمیل کادر بیمارستان و پزشکان بافق با حضور پزشکان متخصص در هر زمینه اشاره کرد. همچنین اقداماتی که در جهت ساخت بیمارستان ۹۶ تخت خوابی صورت گرفته است اشاره کرد که انشاالله از فروردین ماه ساخت این بیمارستان شروع خواهد شد .

وی گفت: این فعالیت ها عملکرد شهرستان می باشد نه فرماندار. از نظرات این مجموعه ها همه ادارات و همه مسئولین استفاده کردند و اعتقاد دارم که این تشکل ها نیاز به تقویت دارد.

فرماندار بافق در پایان با اشاره به آخرین صحبت جلسه قبل گفت: رمز موفقیت بافق وحدت, تعامل و انسجام بین مردم و مسئولین می باشد که در بحث توسعه و پیشرفت بافق چیزی مهم تر از این همدلی نیست و خوشبختانه این موضوع در پیام رهبر معظم انقلاب در شروع سال ۹۴ نیز مشخص است. مجموعه های خوبی در بافق شکل گرفته, هرچند بعضی به فکر اختلاف افکنی بوده اند اما انسجام شکل گرفت. ما باید سعی کنیم این همدلی را تقویت کنیم, دچار احساسات نشویم و نظرات کارشناسی شده را ارائه کنیم. من در این مجمع قول می دهم نوروز سال ۹۵ زیباترین نوروز بافق خواهد شد به خصوص اینکه مصادف با ولادت حضرت فاطمه خواهد بود البته این مهم نیاز به برنامه ریزی از هم اکنون دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا