محسن اختياري

بحران آب  را جدي بگيريم .
وجعلنا من الماء كل شئ حي
درست است كه حدود هفتاد درصد سطح زمين را آب پوشانيده است اما اين مقدار آب چيزي در حدود يكهزارم حجم زمين است .
از طرفي از كل اين مقدار آب فقط حدود دو درصد آن  آب شيرين است كه هفتاد درصد آنهم در قطبها و غير قابل دسترس است .
از سوي ديگر از اندك آب شيرين باقيمانده بيش از هفتاد درصد صرف مصارف آبياري كشاورزي ، بيست درصد مصارف صنعتي و تنها حدود ده درصد آن سهم مصارف خانگي است .
به اعتقاد بسياري كارشناسان جهاني به احتمال زياد بسياري جنگهاي آينده بشري بر سر آب  باشد !!
با وجود بحران جهاني در زمينه دسترسي به آب بهداشتي و سالم ، اين مشكل در كشورهاي خشك و كم باراني مانند كشور ما بسيار حائز اهميت است ؛ و عليرغم اين وضعيت بحراني در كمال تاسف موارد زيادي در اسراف و بي مبالاتي در مصرف بي رويه آب مشاهده مي شود كه ريشه در تفكر و فرهنگ اجتماعي ما دارد و اين معضل حل نخواهد شد مگر با كار فرهنگي مستمر .
يكي از اساتيد دانشگاهي كه خانمي اهل كشور آلمان و ساكن ايران بود از اين مصرف بي رويه ما سخت اظهار شگفتي مي كرد و مي گفت : در كشور آلمان با وجود آنكه نسبت به ايران جزء مناطق پرباران محسوب مي شود كه وضعيت آب مانند ايران بحراني نيست ولي نحوه مصرف آب بكلي با ايران متفاوت است و مردم در مصرف آن بسيار دقت و وسواس به خرج مي دهند ؛ و اين نشان مي دهد كه در كشور ما بهيچوجه درك درستي از اهميت موضوع نداريم !
و اين مشكل حل نخواهد شد مگر با انتقال درك صحيحي از بحراني بودن شرايط به جامعه از يكسو و آموزش و فرهنگ سازي در خصوص مصرف درست آب از سوي ديگر .
ممكن است مواردي كه در ظاهر بسيار ساده به نظر مي آيند در عمل داراي اهميت بسيار بالايي باشد ولي ما به اندازه كافي به آن توجه نكنيم ؛ شايد بسياري از ما صحنه هاي زيادي در فيلمهاي خارجي ديده ايم كه فردي با در دست داشتن يك ليوان آب مشغول مسواك زدن است ؛ اما ما چگونه مسواك مي زنيم ؟!
شايد براي باز و بسته كردن شيرهاي اهرمي يك اشاره دست يا انگشت كافي باشد در حاليكه براي شيرهاي معمولي باز و بسته كردن شير مدتي طول بكشد كه خود باعث هدر رفتن مقدار زيادي آب شود .
چرا در زمان شستن ظروف بايد براي مدت طولاني شير آب باز باشد در حاليكه به راحتي مي توان با يك تشت آب گرم اين كار را انجام داد ؟
چرا برخي افراد عادت كرده اند در تمام مدتي كه در حمام هستند بايد شير آب يا دوش باز باشد ؟! در حاليكه مي توان با يك يا دو تشت آب حمام كرد ؟
و موراد بسيار ساده ديگري از اين دست كه نياز به آموزش مداوم و مستمر از طريق رسانه ها و آموزش و پرورش و ساير دستگاههاي مربوطه دارد تا همچنانكه در طي چند سال مواردي مانند بستن كمربند ايمني را در جامعه رواج داديم ، فرهنگ مصرف صحيح آب را نهادينه سازيم ، كه در غير اينصورت قطعا دود آن به چشم همگي ما خواهد رفت .
تا فرداهايي  بهتر .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا