یزدفردا:کارشناس مسائل خاورمیانه دست رد پاکستان بر سینه عربستان در همراهی نظامی با این کشور در حمله به یمن را باعث تحمیل شکست بزرگ سیاسی برای سعودی‌ها و حاصل دیپلماسی موفق ایران پس از سفر ظریف به اسلام‌آباد خواند.

 

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، درباره مخالفت مجلس پاکستان با حضور در جنگ نیابتی عربستان علیه یمن گفت: بعد از بحران یمن تلاش عربستان این بود که بتواند یک محور اسلامی - عربی علیه حوثی‌ها و انقلابیون یمنی تشکیل دهد که در آن علاوه بر کشورهای عربی، کشورهای اسلامی مانند ترکیه و پاکستان نیز حضور و شرکت داشته باشند.

*دولت نواز شریف در همراهی با سعودی‌ها تردید کرد

وی افزود: تلاش‌ها و دست و پا زدن سعودی‌ها علیه یمن و محور مقاومت منجر به این شد که نوعی تردید در دولت نواز شریف در پاکستان برای همکاری و همسویی با محور عربستان سعودی در بحران یمن به وجود آمد و در نهایت هم با صدور قطعنامه‌ای از سوی نمایندگان مجلس پاکستان، حضور نیروی نظامی پاکستان در جنگ یمن منتفی شد.

هانی‌زاده اظهار داشت: سفر محمدجواد ظریف به اسلام‌آباد و مذاکره با مقامات بلندپایه پاکستانی از جمله نواز شریف منجر به این شد که مجلس ملی پاکستان تصمیم بگیرد که اسلام‌آباد نیروهای نظامی خود را علیه یمن در کنار عربستان اعزام نکند که این امر پیروزی سیاسی در حوزه دیپلماسی برای جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود.

*عدم اجازه فرود هواپیمای پاکستانی ناشی از خشم سعودی‌هاست

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: دست رد پاکستان بر سینه عربستان سعودی باعث تحمیل شکست بزرگ سیاسی برای سعودی‌ها در بحران یمن محسوب می‌شود و به همین دلیل، فردای مصوبه مجلس پاکستان در عدم دخالت اسلام‌آباد در امور داخلی یمن، سعودی‌ها اجازه پرواز هواپیمای پاکستانی بر فراز آسمان عربستان را به این کشور ندادند که این امر ناشی از خشم عربستان نسبت به تصمیم پارلمان پاکستان است.

هانی‌زاده گفت: عربستان به دلیل پویایی و تحرک دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در حال از دست دادن هم‌پیمانان خود در بحران یمن و منطقه است.

وی افزود: عربستان تلاش کرد که نیروهای نظامی خود را طی روزهای گذشته وارد یمن کرده و خاک این کشور را اشغال کند، ولی به دلیل شکست در حوزه سیاسی و خروج هم‌پیمانان سعودی در محور ضد یمنی این حمله آغاز نشد که این موضوع هم شکست نظامی دیگری برای خاندان آل سعود محسوب می‌شود، لذا به نظر می‌رسد پایان بحران یمن را از هم اکنون بتوانیم متصور باشیم.

کارشناس مسائل پاکستان در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد:جنگ یمن توطئه بزرگ آمریکا و صهیونیست‌ها/ اسلام‌آباد نقش ریش‌سفید و میانجی را ایفا کند

مدیر رادیو پشتو، جنگ یمن را توطئه بزرگی از سوی آمریکا و صهیونیست‌ها برای به جان هم انداختن کشورهای اسلامی خواند و گفت: پاکستان به عنوان یک کشور بزرگ اسلامی باید فقط نقش ریش‌‌سفید و میانجی را ایفا کند.

عاشق حسین طوری کارشناس مسائل پاکستان و مدیر رادیو پشتو  درباره مخالفت مجلس پاکستان برای حضور در جنگ نیابتی عربستان علیه یمن گفت: وقتی که عربستان و متحدان آن، یمن را مورد تهاجم قرار دادند پادشاه سعودی در تماس تلفنی با نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان کمک بلاعوض یک و نیم میلیارد دلاری این کشور را به وی یادآور و به دلیل ضعف نیروهای نظامی‌اش، خواستار کمک نظامی پاکستان شده بود.

*عربستان به بهانه جنگ یمن به دنبال ائتلاف ضد ایران بود

وی افزود: عربستان به بهانه جنگ با یمن به دنبال ائتلاف علیه ایران بود و در همین راستا مسئولان سعودی تلاش فراوانی را در سفر به ترکیه، اردن و قطر برای همراهی با عربستان به عمل آوردند.

طوری اظهار داشت: نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان به دلیل حضور 10 ساله در عربستان در پی تبعیدش به این کشور، روابط خوبی با سعودی‌ها دارد و می‌دانست که با پا در میانی این کشور حکم اعدامش که توسط پرویز مشرف به عنوان رئیس دولت وقت برآمده از کودتا صادر شده بود، به تبعید تقلیل پیدا کرده است.

این کارشناس مسائل پاکستان اعلام کرد: نواز شریف به خاطر خوش‌ خدمتی به سعودی‌ها آمادگی کشورش را برای اعزام نیروی نظامی علیه یمن اعلام کرد، در حالی که آگاه نبود که مردم، سران و احزاب سیاسی مخالف این حرکت هستند.

مدیر رادیو پشتو خاطرنشان کرد:‌ رسانه‌ها و نویسندگان پاکستانی با انتقاد از نواز شریف، حضور نیروهای نظامی پاکستان در این جنگ نیابتی را تقبیح کرده‌اند، ضمن اینکه این حضور نظامی نیز می‌تواند در روابط با ایران تأثیر منفی بگذارد.

طوری گفت: نواز شریف به دلیل گسترش انتقادات، تلاش زیادی کرد تا با انداختن توپ به مجالس سنا و ملی، نظر مثبت نمایندگان را برای کمک نظامی جلب کند.

وی افزود: مجلس پاکستان جلسه خود را برای بررسی این موضوع از دوشنبه هفته پیش لغایت جمعه برگزار کرد که در نهایت با صدور قطعنامه‌ای مخالفت خود را با کمک نظامی پاکستان به عربستان در جنگ با یمن اعلام کرد.

کارشناس مسائل پاکستان اظهار داشت: نمایندگان مجلس پاکستان از دولت این کشور صریحاً خواستند که کشور بزرگی مانند پاکستان خود را درگیر جنگ با یک کشور مسلمان نکند و اعلام کردند که فقط این کشور می‌تواند نقش میانجی را همچون جمهوری اسلامی ایران در این جنگ داشته باشد و دو طرف درگیر را به صلح و اقدامات مسالمت‌آمیز فراخواند.

*استقبال پاکستان از فرمول ارائه شده ایران برای خاتمه بحران یمن

طوری خاطرنشان کرد: محمدجواد ظریف در سفر چند روز گذشته به پاکستان با ارائه فرمولی درباره پایان بحران یمن، با استقبال گسترده مسئولان اسلام‌آباد از این فرمول مواجه شد.

وی گفت: در این فرمول متوقف شدن بحران یمن و سپس ارسال کمک‌ها به مردم جنگ‌زده و معالجه مجروحان و همچنین قطع مداخله نظامی و تشکیل حکومتی فراگیر به عنوان راه‌حل مثبت پایان بحران اعلام شده است.

مدیر رادیو پشتو اظهار داشت: نمایندگان مجلس پاکستان به دولت این کشور تذکر دادند که نباید پاکستان بخشی از نیروی نظامی سعودی در جنگ یمن باشد، زیرا هیچگاه حرمین شریفین مورد تهدید واقع نشده که پاکستان در این جنگ مداخله نظامی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جنگ یمن توطئه بزرگی از سوی آمریکا و صهیونیست‌ها برای به جان هم انداختن کشورهای اسلامی است و پاکستان به عنوان یک کشور بزرگ اسلامی باید فقط نقش ریش‌ سفید و میانجی را ایفاء کند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا