پیوندی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ظرفیت دبیرکلی سازمان ملل را دارد و حتی می‌توان به او جایزه صلح نوبل را داد

به گزارش یزد فردا به نقل از خبرگزاری دانشجو، محمدحسن پیوندی، قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در یک نشست خبری به مشکلات ایجاد شده در صنعت پتروشیمی به دلیل نبود رگولاتوری اشاره کرد و گفت: به دلیل عدم وجود رگولاتوری قانونمند که ضمانت اجرایی داشته باشد، صنعت پتروشیمی با مشکلات فراوانی مواجه است که می‌توان در این خصوص به پتروشیمی امیرکبیر اشاره کرد که در ٦ ماه گذشته مدیرعامل نداشته است و هم اکنون با سرپرست اداره می شود و این موضوع سبب شده است که این مجتمع در این مدت ٢ بار به تعمیرات اساسی برود.

وی افزود: در صنعت نفت تنوع فرآیند وجود ندارد، اما در صنعت پتروشیمی تنوع فرآیند بسیار است، قدرت اعمال حاکمیت برای رگولاتوری وزارت نفت است، اما با توجه به تاثیرگذاری بالای صنعت پتروشیمی روی دیگر صنایع، ما خواستار اختیارات قانونمند در بخش پتروشیمی هستیم.

تحقق ظرفیت تولید سالانه ١٨٠ میلیون تنی تا پایان برنامه ٢٠ ساله

پیوندی در ادامه گریزی به نقشه راه صنعت پتروشیمی زده و اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در نقشه راه صنعت پتروشیمی با توجه به وجود خوراک همچون چهار میلیون تن اتان، سه میلیون تن گاز مایع و ١٠٠ میلیون مترمکعب متان تا پایان برنامه ٢٠ ساله، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ١٨٠ میلیون تن می رسد.

به گفته وی با تکمیل خط لوله اتیلن غرب، یک میلیون و ٢٠٠ تن به ظرفیت تولید پلی اتیلن سبک و سنگین اضافه می شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: چهار مجتمع پتروشیمی واقع در فاز ٢ پارس جنوبی که وابسته به فاینانس چین هستند پروژه های اعتبار اسنادی (Letter of Credit) آنها باز شده است و کارهای اجرایی در سایت توسعه می یابد.

وی همچنین با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دلایل قانونی اجازه سرمایه گذاری در طرح‌های پتروشیمی را ندارد، گفت: با توجه به مطالعات عمیقی که در صنعت پتروشیمی صورت گرفته است، براین اساس مشخص شد در حال حاضر 57 میلیون تن ظرفیت پتروشیمی در کشور وجود دارد که 17 تا 18 میلیون تن آن خالی است از این مقدار 7 تا 8 میلیون تن مربوط به کمبود خوراک گازی است.

پیوندی ادامه داد: این کمبود خوراک مربوط به عقب ماندگی فازهای 15 تا 18 پارس جنوبی و بخش گازی است بخشی دیگر نیز مربوط به مشکل خروج مدیریت واحدهای پتروشیمی از مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در  روزهای پایانی خود

وی با اعلام اینکه تعیین قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی روزهای پایانی خود را طی می‌کند، گفت: اینکه گفته می‌شود تعیین قیمت خوراک توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت درحال تدوین است درست نیست بلکه بر اساس اصلاحیه قانون هدفمندی یارانه ها در خصوص خوراک پتروشیمی‌ها تدوین این آیین‌نامه با محوریت وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی و با همکاری دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی در حال انجام است اما در نهایت این نظر شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که محور تصمیم گیری وزارت نفت قرار می‌گیرد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در ارزیابی وضع واحدهای تولیدی تصریح کرد: این واحدها حدود ١٧ تا ١٨ میلیون تن زیر ظرفیت کار می کنند که به دلیل کمبود خوراک و نبود هماهنگی میان واحدهای تولیدی، اما در عمل ٥٧ میلیون تن ظرفیت تولید ایجاد کرده ایم.

وی افزود: پارسال نسبت به سال ٩٢ چهار میلیون تن افزایش تولید داشتیم که پیش بینی می شود امسال کل فروش محصولات پتروشیمی به حدود ٣٢ میلیون تن به ارزش ٢٢ میلیارد دلار و صادرات به ١٦ میلیون تن به ارزش ١٠ میلیارد دلار برسد.

پیوندی با اشاره به ظرفیت تولید ٦٠ میلیون تنی کشور، گفت: هم اکنون ٤٤ میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور تولید می شود.

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود با راه اندازی طرحهای در دست اجرا ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در ایران به سالانه ١٢٠ میلیون تن برسد.

هندی ها به دنبال گاز ۲ سنتی

قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه در صورت توافق هسته‌ای و حذف تحریم‌ها ایران آمادگی لازم را برای حضور سرمایه گذاران خارجی به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها ندارد گفت: پیام من به بخش خصوصی این است که هم اکنون می‌توانند زیرساخت‌های مورد نیاز ساخت واحدهای پتروشیمی را در سواحل خلیج فارس و عمان آماده سازی کنند و سود زیادی در این زمینه به دلیل بالا رفتن قیمت زمین به دست بیاورند.

وی همچنین به علاقه سرمایه گذاران هندی برای حضور در پروژه های پتروشیمی ایران اشاره کرده و گفت:  در حاشیه سواحل دریای عمان گفت: از آنجایی که سوال دریای عمان و خلیج فارس به کشور هند نزدیک است و کشاورزی نیز در این کشور از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد، سرمایه گذاران هندی ترجیح می‌دهند به جای بردن گاز و تبدیل آن به اوره در سواحل دریای عمان سرمایه‌گذاری کنند.

پیوندی افزود: در مذاکرات صورت گرفته با هیئت تجاری هند، آنها اعلام کردند که در صورت خوراک ارزان در ایران سرمایه گذاری می‌کنند، گفت: با حذف تحریم هم آمادگی جذب سرمایه‌گذاری خارجی در پتروشیمی نداریم.

به گفته معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مبنای تصور سرمایه گذاران هندی از قیمت گاز طبیعی به پیش از خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی باز می گردد؛ در آن زمان قیمت گاز طبیعی تحویلی به واحدهای پتروشیمی به ازای هر مترمکعب ٢ سنت بود.

وی اضافه کرد: در صورت توافق نهایی ایران با سرمایه گذاران هندی بیش از هفت میلیون تن اوره در واحدهای پتروشیمی در سواحل دریای عمان تولید می شود.

تعبیر قائم مقام پتروشیمی از مذاکرات هسته‌ای

به گفته پیوندی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ظرفیت دبیرکلی سازمان ملل را دارد و حتی می‌توان به او جایزه صلح نوبل را داد، با توجه به اقداماتی که وزیر امور خارجه در زمینه مذاکرات هسته‌ای انجام داده است، امیدواریم که تحریم‌ها حذف شوند، اما تا قبل از رفع تحریم‌ها باید زمینه را برای توسعه صنعت پتروشیمی فراهم کرد.

قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به این سوال که آیا تخفیف قیمت خوراک شامل حال سرمایه گذاران خارجی هم می‌شود گفت: در قانون به صراحت اشاره‌ای به سرمایه گذار داخلی و یا خارجی نشده است. در صورت تردید در این موضوع باید از شورای نگهبان استفسار کرد.

پیوندی با اشاره به تولید کنونی پنج میلیون تن متانول در کشور گفت: تا چند سال آینده این تولید به بیش از ٢٥ میلیون تن در سال می رسد، از این رو از هم اکنون باید به فکر ایجاد واحدهای تبدیل متانول به موادی با ارزش افزوده بالا همچون پروپیلن باشیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا