به نام خدا
نگاهی به استانداران یزد بعد از انقلاب
سرویس مقالات و یادداشت ها ی یزدفردا :


غلامرضا دبیران

دبیران در سال 46 فرماندار یزد بود. او از اوایل سال 58 تا آبان همان سال به پیشنهاد صدوقی، استانداری یزد را پذیرفت. او فقه خوانده بود و یك مجتهد به معنای واقعی بود. در آن دوران جو سیاسی بسیار ناسالم بود و گروههای مختلف فشار می‌آورند. خودش می‌گفت در سال 49 كه فرماندار كل یزد بوده است هویدا تماس می‌گیرد باید به عنوان اولین نفر عضو حزب رستاخیز شوید. نمی‌پذیرد و با توصیه هویدا استعفا می‌دهد. او در جواب هویدا گفته بود: فقط یك حزب وجود دارد. آنهم حزب خدا. ولی در مدت كوتاه استانداری خود با شهید صدوقی رابطه صمیمانه‌ای داشت. ولی مراجعات و فشارها او را نگران و ناراحت می‌كرد. یكبار با ماشین بیوك استانداری برای سركشی به خضرآباد رفته بود، بچه‌های جهاد سازندگی با او برخورد تندی كرده بودند كه چرا با ماشین خارجی آمده است. خلاصه! از این فشارها و مراجعات در رنج بود و علیرغم هماهنگی با شهید صدوقی، درخواست كناره‌گیری كرد. ابتدا در آن زمان شهید صدوقی دخالت چندانی در امور نمی‌كرد و یكبار كه برای تعیین مسئول جدید از او نظر خواسته بودند، صلاح استاندار را مقدم دانسته بود. جالب این كه معاون سیاسی دبیران، بیرجندی بود. یعنی معاون سیاسی ـ امنیتی نیك آئینی، آخرین استاندار رژیم پهلوی. دبیران به علت بیماری سرطان در سال 13645 و در سن 69سالگی درگذشت.‏

حمید قندهاری

قندهاری كه تحصیل كرده انگلیس و اهل تهران بود خیلی تلاش كرد آب را برای یزد تأمین كند ولی راه را اشتباه رفت. می‌خواست از نهر مسیح هرات و مروست آب بیاورد. خیلی هزینه كرد و پروژه مفصلی طراحی كرد ولی شكست خورد. او یكسال استاندار یزد بود. در زمان قندهاری دو اتفاق مهم رخ داد. نخست حادثه طبس و شهادت منتظر قائم و سپس تجمع دیپلمه‌های بیكار در جلوی استانداری كه منجر به اشغال 48 ساعته استانداری توسط آنان گردید. مدیریت ضعیف قندهاری مهمترین عامل تغییر زودهنگام او بود.

علی ثقفی

ثقفی، برادر خانم رهبر فقید انقلاب بود. پیش از استانداری یزد عضو سازمان امور اداری و استخدامی بود. بسیار موشكاف و دقیق بود. اما مهمترین مشكلی كه داشت هواداری از بنی صدر بود. این موضوع خیلی شهید صدوقی را ناراحت می‌كرد. یك بار در یزد به هواداری بنی صدر راهپیمایی انجام شد كه این موضوع آیت ا... را بسیار ناراحت كرد و سبب شد با تلفن وزیر كشور تغییر او را درخواست كند. ثقفی نیز حدود 10 ماه استاندار یزد بود. آخرین سمت اداری او در بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران بود.

علی اصغر گرانمایه

در زمان گرانمایه، استانداری یزد جایگاه واقعی خویش را به دست آورد. او با شهید صدوقی بسیار هماهنگ بود و به طور مرتب با یكدیگر جلسه داشتند. گرانمایه اقتدار خاصی داشت. وقت گذاری هم می‌كرد. یكبار ساعت 2 نیمه شب به صورت سرزده از مخابرات بازدید كرد. او 5/2 سال استاندار بود و ساختمان جدید فعلی استانداری در زمان وی شورع شد. در این سالها اوضاع بحرانی بود و شهادت آیت ا... صدوقی خیلی در روحیه گرانمایه تأثیر گذارد. شروع كار آب در زمان گرانمایه بود. در مراسم افتتاح، مرحوم آیت ا... خاتمی و وزیر نیرو حضور داشتند. مرحوم خاتمی می‌گفت اگر فردی در بیابان بر اثر تشنگی در حال مرگ باشد، حاضر است زندگی خود را برای یك لیوان آب بفروشد. اكنون یزد در حال مرگ است. البته در زمان گرانمایه با همت فراوان شهید صدوقی، دانشگاه علوم پزشكی در یزد بود. پاكسازی ادارات از افراد ساواكی هم در دوران گرانمایه شروع شد. گرانمایه اكنون نماینده كاشان در مجلس است. ذكر یك نكته بسیار جالب هم از رفتار مرحوم خاتمی در این دوران خالی از لطف نیست. زمانی كه انقلاب شده بود، فرماندار قبل از انقلاب اردكان برای كسب تكلیف نزد آیت ا... خاتمی می‌رود، ایشان می‌گوید شما كار خودتان را انجام بدهید تا تكلیف استان و وضعیت سیاسی شروع شود.‏

سید مرتضی فتاح

فتاح قبلا معاون عمرانی گرانمایه بود. او یكسال استاندار یزد شد. فتاح با معاون سیاسی‌اش، یعنی شهید جوكار اختلاف بسیاری داشت. او از جمله استاندارانی بود كه در دوران وزارت محتشمی، مشمول تغییرات یك شبه شد. در آن زمان حاج ابوالقاسم وافی، نماینده تفت در مجلس (نماینده فعلی یزد در مجلس خبرگان رهبری) تلاش زیادی كرد تا فتاح استاندار بماند ولی نشد. سالها بعد فتاح بر اثر ناراحتی قلبی فوت كرد.

حبیب ا... بیطرف

بیطرف یكی از سیاسی‌ترین استانداران یزد بود. او در اشغال لانه جاسوسی نقش داشت و بدین سبب شهرت داشت. او بجای شهید جوكار، از عبدالعلی حمیدیا استفاده كرد. ورود گروهی از سیاستمداران یزدی مانند خورشدنام، حكیمی و اولیا در زمان بیطرف رخ داد. در این دوران امامت جمعه حجت الاسلام صدوقی نیز آغاز شد. حضور میرحسین موسوی برای افتتاح دانشگاه یزد، مصادره برخی انبارها و پیگیری پروژه آبرسانی از فعالیت‌های مهم بیطرف بود. بیطرف تیم هماهنگی داشت و در مدت 2 سال حضور خود در استانداری یزد كارهای مهمی انجام داد.

عبدالعلی حمیدیا

او اصالتا شهرضائی ولی در یزد بزرگ شده بود. بسیار دقیق و از لحاظ اخلاقی و مالی سالم بود. معاون سیاسی‌اش، صحرایی اردكانی بود. در زمان او، پروژه انتقال آب، پیشرشفت خوبی كرد. آقای صدوقی خیلی تلاش كرد كه او را به جای دیگری منتقل نكنند. دوران او 4 ساله بود. در این دوران مهندس سفید، معاون برنامه‌ریزی شد. در زمان حمیدیا هاشمی رفسنجانی 5 روز از یزد بازدید كرد. حمیدیا تا نیمه شب كار می‌كرد. اكثر افراد را خوب می‌شناخت و جدی بود. او اولین استانداری بود كه در ساختمان جدید مستقر شد. در سال 72، حمدیا در حالی كه قصد داشت همراه با امراللهی به سفر خارج از كشور برود، پس از بازدید خانواد كه در اراك ساكن بودند، در جاده اراك ـ قم تصادف كرد و درگذشت. مردم یزد در تشییع جنازه او صحنه‌های باشكوهی آفریدند.

غلامعلی سفید

سفید طولانی‌ترین دوران حضور در میان استانداران یزد را تجربه كرد. از سال 72 تا 80. او تنها استانداری بود كه از دولت هاشمی در دولت خاتمی حضور یافت. سفید بسیار جدی و پیگیر بود. روابط عمومی فوق العاده‌ای داشت. هركسی نمی‌توانست كاری انجام دهد خودش قبول می‌كرد. او جسارت و جرأت فراوانی داشت و گاه تا 20 ساعت در شبانه‌روز كار می‌‌كرد. یك نكته مهم دیگر این كه از خود دفاع نمی‌كرد. می‌گفت باید جای دیگری نظارت كند و این كار را می‌‌كند. شاید دلیل فراوانی حرف و حدیث‌های پس از او حضور پیدا كند. در زمان سفید پروژه‌های مهمی چون انتقال آب اصفهان انجام شد. خاتمی و هاشمی نیز به یزد سفر كردند و در زمینه صنعتی و تأسیسات زیربنایی انتفاقات مثبتی رخ داد.

سید حمید كلانتری

كلانتری برنامه‌های فراوانی و نویی در سر داشت و پروژه‌های تازه‌ای چون پارك كوهستان را افتتاح كرد. او از لحاظ مردمی بودن و سلامت مالی كم نظیر بود. بازدید محرمانه و بدون برنامه از یتیمان از كارهای مثبت او بود. خیلی زحمت كشید تا سرمایه گذاران یزدی را به حضور در یزد تشویق كند. برنامه‌های كلانتری اغلب آینده‌نگرانه بود و خیلی هم به اقشار محروم جامعه توجه داشت. كلانتری برنامه‌های آینده‌اش را نیز بر توجه به همین قشرها تنظیم كرده است.‏

 



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا