سعید فتحی سرپرست یزد فردا طبس / مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: کار برداشت گندم از 2300 هکتار مزارع گندم شهرستان طبس آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود از این سطح مقدار 5750 تن گندم برداشت شود.

به نقل از روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طبس، داود بخشایی اظهار داشت: برداشت محصول گندم از 2300 هکتار سطح زیرکشت این محصول در شهرستان طبس با بکارگیری 24 دستگاه کمباین بومی و مهاجر و 17 دستگاه دروگر از اواخر اردیبهشت آغاز شده که تا اوایل مرداد هم ادامه می‌یابد.

وی خشکسالی و سرمازدگی را از دلایل کاهش سطح قابل برداشت و عملکرد محصول گندم در طبس دانست و یادآور شد: طبسی، بم، سیستان، بک‌کراس روشن، قدس و افق از مهمترین ارقام گندم کشت شده در شهرستان طبس است که پیش‌بینی می‌شود امسال مقدار 5750 تن گندم در شهرستان طبس برداشت شود.

معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس در بخش دیگری از سخنان خود به بیان مهمترین اقدامات انجام شده از سوی این مدیریت برای حمایت از گندم‌کاران طبس پرداخت و خاطرنشان کرد: 1080 هکتار از مزارع گندم شهرستان طبس تحت پوشش طرح جامع گندم با بکارگیری 3 کارشناس ناظر و نیز 900 هکتار هم تحت پوشش طرح خرید خدمات گیاه‌پزشکی با بکارگیری 5 کارشناس ناظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در همین راستا عملیات تغذیه به روش محلول‌پاشی در سطح 150 هکتار با کودهای کامل میکرو، و استفاده از کود آبیاری در سطح 450 هکتار (توزیع 500 کارت رنگ برگ برای تشخیص زمان مناسب تغذیه به روش سرک و کود آبیاری) انجام شده است.

بخشایی افزود: همچنین مبارزه با سن گندم در سطح 52 هکتار، مبارزه با شته در سطح 7 هکتار، مبارزه با زنگ زرد در سطح 2.7 هکتار، و مبارزه با علف‌های هرز باریک‌برگ و پهن‌برگ در سطح 128 هکتار صورت گرفته است.

وی همچنین سطح بیمه محصول گندم در شهرستان طبس را 1186 هکتار اعلام کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا