مدیر کل دفتر امر بانوان و خانواده استانداری یزدگفت: کار گروه زنان و خانواده باید به عنوان یک بازوی اجرایی و حمایتی در کنار دیگر گروه های کاری تشکیل شود و نگاه به آن ، همرديف نگاه به توسعه شهرستان باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " فخر السادات خامسی هامانه" روز دوشنبه 5 امردادماه در جلسه کار گروه زنان و خانواده که در محل سالن کنفرانس فرمانداری تفت برگزارشد اظهار داشت: فعالیتهای دفاتر امور بانوان و خانواده  در سال جاری طبق گفته معاون رییس جمهور در حوزه زنان و خانواده  باید برمبنای توانمند سازی اقتصادی زنان برای افزایش نرخ مشارکتهای زنان و کاهش مشکلات زنان برنامه ریزی و اجرایي شود.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد در ادامه  نرخ مشارکت اقتصادی مردان در کشور را شصت و هفت و پنج دهم درصد  و زنان را  12 درصد اعلام کرد.
وی نرخ بیکاری زنان در کشور را نونزده و هفت دهم درصد عنوان نمود و خاطر نشان کرد که این نرخ در مقایسه با نرخ بیکاری مردان که هشت و هشتم درصد است چیزی معادل دو برابر می باشد. 
" خامسی " تصریح کرد: در بحث کارآفرینی زنان طبق شاخص های کارآفرینی جهانی که در سال 2015 اعلام شد ایران تقریباً رشد 12 درصدی را داشته است.
وی افزود: کشور ایران با وجود رشدی که داشته  از بین 130کشوری که مورد مطالعه قرار گرفته است رتبه 94 را دارد و در میان 15 کشور منطقه متاسفانه رتبه 15 را دارا می باشد که این جای تامل و تفکر دارد.
این مقام مسئول نیز گفت: ایران در بحث کارآفرینی  زنان در میان 77 کشور مورد مطالعه با امتیاز 26 درصد رتبه 73 را کسب کرده که براساس همین گزارش جهانی بیشترین امتیاز آمادگی زنان برای کار آفرینی اعلام شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که جامعه زنان با آن درگیر است بحث زنان سرپرست خانوار می باشد اظهارداشت:در حال حاضر دو میلیون پانصد هزار نفر زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که متاسفانه 88 درصد از زنان سرپرست خانوار بیکار می باشند.
" خامسی " تصریح کرد: در استان یزد طبق آمار چهار و سی یک صدم درصد از زنان سرپرست خانوار شهری هستند و نیز دو و چهل و چهار صدم درصد از زنان سرپرست خانوار روستایی می باشند، بنابراین ما باید به طور خاص و ویژه در زمینه زنان سرپرست خانوار با توجه به پتانسیل های که در شهرستانها وجود دارد با برنامه ریزی خوب و مناسب گام برداریم.
وی ادامه داد: در حوزه زنان و خانواده  باید بحث" تقویت و گسترش سازمانهای مردم نهاد" و دیگری "فعال شدن کار گروه های زنان و خانواده" را ملاک قرار دهیم، بنابراین انتظار ما از کل فرمانداریهای استان این است که حداقل چهار کار گروه زنان و خانواده را در طول سال به شکل فصلی با حضور فرماندار، روسای ادارات و نمایندگان دستگاه ها برگزار نمایند و در کار گروه ها طرح ها و پروژه های حوزه زنان و خانواده مطرح و بر روی آن  بحث و تبادل نظر صورت گیرد و در نهایت تصویب و اجرائی شود.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد یادآور شد: فرمانداریها باید در کنار کار گروه زنان و خانواده گروه های کاری از قبیل گروه کاری اشتغال، سلامت، مبارزه با آسیب های اجتماعی ، آموزش و مشاوره خانواده را نیز فعال نمایند.
وی در پایان اظهار داشت: مشاوران فرماندار در امور بانوان و خانواده باید از پتانسیل نخبگان، فرهیختگان و اساتید حوزه و دانشگاه  در حوزه زنان و خانواده استفاده نمایند.
همچنين در اين نشست، فرماندار تفت به بيان پتانسيلها و ظرفيتهاي شهرستان به ويژه در حوزه گردشگري و بانوان پرداخت.
گفتنی است  در ادامه جلسه هریک از اعضا جلسه نقطه نظرات  خود را در خصوص فرصت ها و تهدیدهای موجود در حوزه زنان و خانواده ارائه نمودند و راهکارهایی را جهت حفظ فرصتها و کاهش تهدیدها بیان کردند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا