عضو هيئت اجرايي خانه كارگر طبس: علاوه بر تعطیلات رسمی کشور، روز کارگر (۱۱ اردیبهشت ) نیز جزء تعطیلات رسمی کارگران به حساب می آید.

طبس- سرپرستی یزدفردا: به قلم محمدرضا امیرسهرابی- عضو هيئت اجرايي خانه كارگر و کارشناس حقوقی شهرداری طبس

با توجه به فرارسیدن یازدهم اردیبهشت ماه (روز کارگر)، ضمن گرامیداشت این روز و تبریک آن به جامعه کارگری شهرستان و ایران اسلامی، قابل ذکر است که:  روز کارگر (۱۱ اردیبهشت)، علاوه بر تعطیلات رسمی کشور، جزء تعطیلات رسمی کارگران به حساب می آید.

بی شک همه ما از شرایط سخت و طاقت فرسای کار برای کارگران اطلاع داریم و این قشر عزیز و سخت کوش جامعه، هم در قانون اساسی تکریم شده اند و هم در دستورات دینی و شرعی.

علیهذا با نگاهی اجمالی در همه عرصه ها، در می یابیم که کارگران نقش مستقیم و بسزائی در امر تولید و خدمت بر عهده دارند و همه واقفند که: رکن اساسی کار، کارگر است.

 امیرسهرابی که در واحد حقوقی شهرداری طبس شاغل و در هیئت تشخیص اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبس نیز عضویت دارد، در ادامه بیان داشت:

کارگر در قوانین موضوعه و به صراحت قانون کار جمهوری اسلامی ایران دارای حقوقی است، بشرح اجمالی ذیل:

در ماده 2 قانون کار؛ تعریف کارگر بدین شرح است: کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند.

در ماده 7 قانون کار؛ تعریف قرارداد بدین شرح است: قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاري را براي مدت موقت یا مدت، غیرموقت براي کارفرما انجام می دهد.

بر اساس تبصره یک ذیل ماده 9 قانون کار:اصل بر صحت کلیه قراردادهاي کار است، مگر آنکه بطلان آنها در مراجع ذیصلاح به اثبات برسد.

مستند به تبصره یک ماده 13 قانون کار: مطالبات کارگر جزء دیون ممتازه بوده و کارفرمایان موظف می باشند بدهی پیمانکاران به کارگران را برابر رأي مراجع قانونی ازمحل مطالبات پیمانکار، منجمله ضمانت حسن انجام کار، پرداخت نمایند.

مستفاد از تبصره یک ماده 21 قانون کار: کارگري که استعفا می کند موظف است یک ماه به کار خود ادامه داده و بدوً استعفاي خود را کتبا به کارفرما اطلاع دهد ودر صورتیکه حداکثر ظرف مدت 15 روز انصراف خود را کتباً به کارفرما اعلام نماید، استعفاي وي منتقی تلقی میشود و کارگر موظف است رونوشت استعفا و انصراف از آن را به شوراي اسلامی کارگاه و یا انجمن صنفی و یا نماینده کارگران تحویل دهد.

به تجویز ماده 62 قانون کار: روز جمعه، روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد میباشد، که البته رعایت تبصره های ذیل این ماده از قانون بایستی دیده شود و در این راستا و مستفاد از ماده 63 قانون کار؛ علاوه برتعطیلات رسمی کشور، روز کارگر یعنی یازدهم اردیبهشت نیز جزء تعطیلات رسمی کارگران به حساب می آید  و به موجب ماده 64 قانون یاد شده؛ مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعاً یک ماه است.  سایر روزهاي تعطیل جزء ایام مرخصی محسوب نخواهد شد. براي کار کمتر از یکسال مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام یافته محاسبه می شود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا