به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد در خصوص حضور اعضای موسسه کراتر فرانسه در شهر تاریخی یزد خبر داد.

مهندس مجتبی فرهمند اظهار داشت: در پی پیگیری های متداوم از سوی مسئولین اداره کل میراث، صنایع دستی و گردشگری استان و تلاش شبانه روزی کلیه همکاران و کارشناسان پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد در راستای پیشبرد اهداف میراث فرهنگی و تحقق ثبت بافت تاریخی شهر یزد در فهرست آثار جهانی، برای دومین بار در سال جاری اعضای موسسه کراتر که وابسته به دانشگاه گرونوبل فرانسه می باشد به منظور تکمیل پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد به این دیار سفر خواهند نمود.

وی افزود: در روز چهارشنبه هفته جاری، یزد به مدت یک ماه میزبان هئیت اعزامی از سوی موسسه کراتر خواهد بود و در طول این مدت کارشناسان اداره متبوع می بایست با همکاری و استفاده از تجربیات علمی و عملی اعضای این موسسه که تجارب موثری در زمینه ثبت آثار جهانی را داشته اند نسبت به تدوین و تکمیل پرونده مذکور اقدام نمایند.

مهندس فرهمند تصریح کرد: فرآیند پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد دارای چهار بخش اصلی می باشد که این چهار بخش از شامل: بخش های توصیف و توجیه که تاکنون تکمیل گردیده است و در حال ترجمه می باشد و بخش پایش که در دست اقدام بوده و حداکثر تا یک ماه آینده به اتمام خواهد رسید و بخش پایانی پرونده نیز با عنوان پلان مدیریت محدوده جهانی بافت تاریخی است که انشاا... با همراهی و همکاری اعضای اعزامی از موسسه کراتر تدوین این بخش نیز در مدت تعیین شده به اتمام خواهد رسید.

فرهمند در پایان اضافه نمود: طی برنامه ریزی های صورت گرفته و ابلاغی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد حداکثر تا آذر ماه سال جاری می بایست جهت ارسال به سازمان جهانی یونسکو آماده گردد که این مهم همت شبانه روزی کارشناسان مربوطه و همدلی و همکاری همه دستگاه های مرتبط با این موضوع را در استان می طلبد.

شایان ذکر است قبل از این در سال 1384 بافت تاریخی شهر یزد با قدمتی به بلندای تاریخ تحت شماره 15000 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا