ایران‌ خودرو و پژو در شرایطی تا چندی دیگر شراکتی دوباره را با هم آغاز خواهند کرد که قرار است محصول ۲۰۸ پژو در ایران به تولید برسد.

به گزارش اخبار خودرو ، ایران‌ خودرو و پژو در شرایطی تا چندی دیگر شراکتی دوباره را با هم آغاز خواهند کرد که قرار است محصول ۲۰۸ پژو در ایران به تولید برسد. به گفته‌های مسئولان گروه صنعتی ایران‌خودرو، با توجه به سرمایه‌گذاری مشترکی که قرار است این شرکت انجام دهد، حداقل یک‌سوم تولیدات این گروه صنعتی به محصولات پژو اختصاص خواهد داشت.

 

به گفته مدیران این شرکت در صورت سرمایه‌گذاری شرکت پژو در ایران و تولید مشترک، زیان وارد شده به ایران بر اثر خروج شرکت پژو در زمان تحریم‌ها نیز جبران خواهد شد.
پژو ۲۰۸ برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲م در انگلیس و فرانسه عرضه شد. خودرویی که به اصطلاح سوپرمینی به شمار می‌رفت و در ۴ مدل یک لیتری، ۱/۲ لیتری، ۱/۴ لیتری و ۱/۶ لیتری ساخته شد و ازآنجاکه گفته می‌شود، قرار است جای پژو ۲۰۶ را بگیرد، پیش‌بینی می‌شود مدل ۱/۶ لیتری آن روانه ایران خواهد شد.
به فاصله ۳ سال از عرضه جهانی ۲۰۶، پای این خودرو به بازار کشورمان باز شد تا کمی به بازار خودرو ایران و به خانواده شیرهای سالخورده جاده مخصوص تازگی و هیجان ببخشد اما تولید این خودرو در کشور نه با عرضه نسل جدید ۲۰۷ متوقف شد، نه با رسیدن پسوند کد ۲ پژو به ۸ و امروز که ۲۰۸ وارد سومین سال تولید خود شده، تداوم تولید ۲۰۶ در کشورمان و تعدادی از بازارهای رو به توسعه دیگر باعث شده تا فروش این سوپرمینی سالخورده اما همچنان محبوب فرانسوی، به مرز ۸میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه نزدیک شود. در واقع، ۲۰۶ با اختلاف زیادی، پرفروش‌ترین ساخته تاریخ پژو لقب می‌گیرد اما خبر خوش اینکه با از سرگیری همکاری ایران‌خودرو با شریک دیرینه خود، پرفروش‌ترین ساخته‌های این روزهای پژو یعنی هاچ‌بک ۲۰۸ و کراس‌اوور کوچک ۲۰۰۸ نیز برای عرضه در بازار کشورمان به صف شده‌اند تا بالاخره شاهد عرضه نسل جدید ۲۰۶ باشیم.
ایران‌ خودرو به احتمال زیاد از اواسط سال آینده عرضه ۲۰۸ را به‌صورت «سی‌بی‌یو» آغاز خواهد کرد. این خودرو جزو خودروهای کم مصرف پژو به‌شمار می‌رود و با قیمتی بیش از ۵۰ میلیون تومان در ایران عرضه خواهد شد.
رشد روزافزون تقاضای بازار برای شاسی‌بلندهای کوچک شهری، پژو را بر آن داشت تا کراس‌اووری برپایه ۲۰۸، در کلاس ساب‌کامپکت عرضه کند که این ۲۰۸ قد کشیده پژو در این بازار رقابتی نیز چه قدر هم موفق شد. پژو تنها در ۲سال، نزدیک به ۲۰۰هزار دستگاه ۲۰۰۸ در بازار اروپا عرضه کرده و این تازه آغاز کار است، چراکه محبوبیت این نیمچه شاسی‌بلند شهری هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و درحال‌حاضر هم پشت سر رنو کاپتور، پرفروش‌ترین کراس‌اوور ساب‌کامپکت بازار اروپا به حساب می‌آید.
همکاری‌های ایران با ۲ شرکت خودروسازی رنو و پژو در سال‌های گذشته در قالب «سی‌کی‌دی» بود که در سال‌های تحریم، این همکاری‌ها قطع یا کاهش یافت اما درحال حضور دوباره فرانسوی‌ها، زمزمه همکاری‌های خودرویی دوباره با رنو و پژو را قوت بخشیده است.
محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان نیز با اشاره به سابقه همکاری ۲۶ساله ایران با پژو اظهار کرد: این شرکت به‌دلیل فشارهای امریکا در زمان تحریم‌ها ناگزیر به ترک ایران شد، بنابراین برای جلوگیری از تکرار این روند باید به‌گونه‌ای رفتار کرد که دیگر گرفتار چنین تله‌هایی نشویم.
نجفی‌منش در پاسخ به این سوال که چطور باید آسیب‌ها را در همکاری با شرکت‌های خارجی به حداقل رساند، گفت: امروز روز دیگری است و ما باید به آینده نگاه کنیم. در ارتباط با شرکت‌های خارجی باید با سرلوحه قرار دادن اصول اقتصاد مقاومتی، کاری کنیم که کمتر آسیب ببینیم. برای این کار باید عمق ساخت داخل را بیشتر کنیم. باید به جای خرید، مشارکت کنیم. «سی‌کی‌دی» باید جمع شود و به این سمت حرکت کنیم که با کمک شرکت‌های خارجی، بازارهای صادراتی جدیدی پیدا کنیم.
وی درباره جدیدترین مذاکرات خودرویی با شرکت‌های فرانسوی گفت: درحال‌حاضر رنو مشغول گسترش روابط است اما هنوز امکانات بانکی لازم ایجاد نشده، در حالی‌که قرادادهای پژو آماده است و دو طرف منتظر اجرایی شدن برجام هستند تا بتوانند از امکانات انتقال پول بین‌المللی استفاده کنند. نجفی‌منش با اشاره به اینکه دیگر سیستم «سی‌کی‌دی» را قبول نخواهیم کرد، گفت: این شرکت‌ها برای ساخت خودرو ۳ مدل درنظر گرفته‌اند که همه مدل‌های خوب و به روزی هستند و قرار است به زودی با قطعه‌سازهای ایرانی و این شرکت‌ها قرارداد همکاری ببندند تا همکاری‌ها بین انجمن قطعه‌سازان ایران و فرانسه توسعه یابد.
در همین حال یک مقام شرکت پژوی فرانسه اعلام کرد که این شرکت در مراحل پیشرفته مذاکره با ایران‌خودرو برای ازسرگیری همکاری‌ها قرار دارد و در همکاری جدید، برای تولید خودروها از آخرین طرح‌ها و موتورهای شرکت استفاده خواهد شد. شرکت پژو سیتروئن فرانسه اعلام کرد، این شرکت در مراحل پیشرفته مذاکرات با شرکت ایران‌خودرو در زمینه تولید خودرو در ایران است و انتظار دارد این مذاکرات پس از دستاورد دیپلماتیک اخیر در زمینه لغو تحریم‌ها، پیشرفت سریعی را شاهد باشد.
«ژان کریستوف کومارد»، مسئول بخش افریقا و خاورمیانه شرکت پژو گفت، توافق انجام‌شده بین ایران و قدرت‌های غربی «مسیر را برای پیشرفت قابل توجه در مذاکرات ما هموار خواهد کرد. »
به گفته کومارد، بر خلاف شراکت فعلی پژو و ایران‌خودرو که براساس آن خودروهای مدل قدیمی شرکت پژو در ایران مونتاژ می‌شوند، در همکاری جدید، برای تولید خودروها از آخرین طرح‌ها و موتورهای شرکت استفاده خواهد شد که این پروژه موجب ایجاد جهشی تولیدی خواهد شد.
پژو که تا قبل از تشدید تحریم‌ها در سال ۲۰۱۱م، یکی از بازیگران مهم خارجی در صنعت خودروسازی ایران بود، با توجه به ورود خودروسازان چینی به بازار ایران، اکنون با رقابت سرسختانه‌تری مواجه خواهد بود، به طوری که شرکت خودروسازی رنوی فرانسه نیز قصد دارد تولید خودروی تندر در ایران را احیا کند.

منبع:صمت

عدم تمایل پژو برای بازگشت به بازار قدیمی

پژو سیتروئن در واکنش به گزارش یک روزنامه هندی مبنی بر مذاکرات این خودروساز فرانسوی با تاتا موتورز برای تشکیل یک شراکت محلی، اعلام کرد برنامه ای برای ورود مجدد به بازار خودروی هند ندارد.

پژو سیتروئن در واکنش به گزارش یک روزنامه هندی مبنی بر مذاکرات این خودروساز فرانسوی با تاتا موتورز برای تشکیل یک شراکت محلی، اعلام کرد برنامه ای برای ورود مجدد به بازار خودروی هند ندارد.

به گزارش ایسنا، اکونومیک تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود همکاری میان پژو و تاتا موتورز ممکن است شامل ایجاد یک شرکت هندی تولیدکننده و توزیع کننده خودروهای پژو در این کشور باشد.

این روزنامه بدون اشاره به زمان بازگشت پژو سیتروئن نوشته بود: این دو شرکت ممکن است فناوری موتور و پلتفرمهای خودرو را به اشتراگ بگذارند.

اما یک سخنگوی پژو به رویترز اعلام کرد تا کنون هیچ تصمیمی برای بازگشت فوری به هند گرفته نشده است. با اینهمه وی خاطرنشان کرد پژو در سال ۲۰۱۴ یک تشکیلات مبتنی بر مناطق ایجاد کرد و این حقیقت که “هند اقیانوسیه” یکی از این مناطق است، نشان دهنده اهمیت بازار هند برای پژو است.

سخنگوی تاتا موتورز در واکنش به این گزارش اعلام کرد با وجود اینکه این شرکت ابتکارهای متعددی را دنبال می‌کند اما در حال حاضر خبر خاصی برای انتشار ندارد.

پژو در سال ۲۰۱۱ حدود دو دهه پس از خروج از هند، برای ورود مجدد به این بازار برنامه ریزی کرد و در آن زمان اعلام کرد حدود ۶۵۰ میلیون یورو (۷۳۰ میلیون دلار)‌ برای ساخت یک کارخانه جدید با ظرفیت تولید سالانه ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو در غرب هند هزینه خواهد کرد.

اما کندی اقتصاد اروپا که پژو را در اواخر سال ۲۰۱۲ به ورطه ورشکستگی کشاند، این شرکت را ناچار کرد برنامه بازگشت به هند را مسکوت بگذارد.

تاکسی و اتوبوس گازسوز در مسیر طراحی

سرمایه‌گذاری ایران‌ خودرو دیزل برای تولید اتوبوس

اجرایی شدن پروژه خط تولید اتوبوس گاز سوز و خط تولید تاکسی با همکاری شرکت ایران‌ خودرو دیزل و ایران‌ خودرو پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت بوده که همزمان با مطرح شدن این پیشنهاد، شرکت ایران‌ خودرو و ایران‌ خودرو دیزل فعالیت خود را آغاز کردند

 

به گزارشصمت ،اجرایی شدن پروژه خط تولید اتوبوس گاز سوز و خط تولید تاکسی با همکاری شرکت ایران‌ خودرو دیزل و ایران‌ خودرو پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت بوده که همزمان با مطرح شدن این پیشنهاد، شرکت ایران‌ خودرو و ایران‌ خودرو دیزل فعالیت خود را آغاز کردند

و حال‌حاضر شرکت ایران‌ خودرو در مرحله طراحی تاکسی بوده و حدود ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیارد تومان برای طراحی و تولید آن سرمایه‌گذاری کرده است. غلامرضا رزازی، مدیرعامل ایران‌ خودرو دیزل نیز چندی پیش در گفت‌وگو با صمت از سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون تومانی برای نمونه‌برداری، طراحی و آزمایش اتوبوس گازسوز خبر داده و گفته بود که شرکت ایران‌خودرودیزل در مرحله نمونه‌سازی اتوبوس گازسوز است و این اتوبوس در ۲ ماه آینده آماده آزمایش خواهد شد. از این رو صمت در گفت‌وگو با کارشناسان شرکت ایران‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل پروژه تولید تاکسی و اتوبوس گازسوز را پیگیری کرده است. مدیرعامل ایران‌ خودرو دیزل با بیان اینکه موتورهای اتوبوس گازسوز از شرکت بنز دریافت شده و هم‌اکنون درحال نصب این موتورها روی اتوبوس گازسوز هستیم به صمت گفت: این اتوبوس‌ها تا یک ماه آینده آماده آزمایش خواهد شد.به گفته غلامرضا رزازی، این اتوبوس گازسوز باید به تایید کارفرما، سازمان شهرداری و وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد و درصورت تایید، به مرحله تولید انبوه خواهد رسید. آنطور که مدیرعامل ایران‌ خودرو دیزل می‌گوید برای تولید اتوبوس گازسوز تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده و قرار است که این رقم به یک میلیارد تومان افزایش یابد.
طراحی قطعات با طول عمر بالا
مدیر طراحی پلتفرم شرکت ایران‌ خودرو نیز به طراحی و تولید تاکسی در این شرکت اشاره کرد و به صمتگفت: برای ساخت و تولید تاکسی باید ۳ مرحله اساسی یعنی طراحی، تولید و خدمات پس از فروش به درستی انجام شود که درحال‌حاضر گروه صنعتی ایران‌ خودرو در مرحله طراحی تاکسی است. آنطور که کیوان وزیری می‌گوید، برای طراحی و تولید این تاکسی ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم است. او با بیان یک مثال توضیح داد: اگر یک خودروی شخصی در سال، ۲۰ هزار کیلومتر پیمایش داشته باشد، در مقابل، حداقل پیمایش یک خودروی تاکسی ۱۲۰ هزار کیلومتر است از این رو با توجه به پیمایش این خودروها نوع طراحی، تولید و خدمات پس از فروش خودروی شخصی با خودروی تاکسی متفاوت خواهد بود. وزیری ادامه می‌دهد: طراحی و تولید تاکسی، طراحی و تولید یک پلتفرم است و از قطعاتی که دارای ضریب ایمنی بالا هستند در تولید آن استفاده می‌شود، علاوه بر آن، قطعات خودروی تاکسی با توجه به میزان پیمایش آن باید از طول عمر بالایی برخوردار باشند از این رو آشنایی سازندگان این قطعات با روش‌های تولید و همچنین توجه به مواد اولیه کیفی برای ساخت این قطعات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مدیر طراحی پلتفرم شرکت ایران‌خودرو به خدمات پس از فروش خودروی تاکسی نیز اشاره کرد و گفت: در صورت مراجعه مشتریان برای تعویض قطعه‌ای از خودروی تاکسی تولید شده، قطعه جایگزین‌شده باید تمامی ویژگی‌های مرحله طراحی قطعه را داشته باشد از این‌رو کیفی بودن خدمات پس از فروش این تاکسی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. وزیری ادامه داد: عوامل زیادی در طول عمر قطعات تاکسی تاثیرگذار است که یکی از این عوامل، چگونگی طراحی قطعات این خودرو است اما عوامل دیگری همانند استاندارد جاده‌های کشور، شرایط حمل‌ونقل عمومی، شرایط سوخت و فرهنگ رانندگی نیز در طول عمر این قطعات تاثیرگذار هستند از این رو علاوه بر دقت در مرحله طراحی قطعات خودرو باید سایر شرایط نیز فراهم شود.ابوالفضل خلخالی، استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت نیز با کیوان وزیری هم‌عقیده است. به گفته خلخالی، طراحی تاکسی باید به گونه‌ای باشد که اجزا و متعلقات آن قابل اطمینان و دارای عمر مناسب باشد. آنطور که این استادیار دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت می‌گوید: تاکسی به فضای بار ویژه‌ای نیاز دارد زیرا تاکسی در سطح فرودگاه‌ها و پایانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد بدین منظور باید توانایی حمل بار را داشته باشد. خلخالی معتقد است، ورود و خروج اشخاص به تاکسی به دفعات زیادی انجام می‌شود، بنابراین باید به‌گونه‌ای طراحی شود که این ورود و خروج به راحتی انجام شود از این‌رو فضای باری که برای یک خودروی سواری معمولی درنظر گرفته می‌شود را نمی‌توان برای ساخت یک تاکسی مورد استفاده قرار داد. براساس این گزارش، شرکت ایران‌خودرو دیزل برای اجرایی شدن پروژه تولید اتوبوس گازسوز یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری درنظر گرفته و تا یک ماه آینده اتوبوس‌های این شرکت آماده آزمایش خواهد شد که درصورت تایید، به مرحله تولید انبوه خواهد رسید. در مقابل، شرکت ایران‌خودرو نیز در مرحله طراحی تاکسی قرار دارد و از آنجایی که طراحی تاکسی با خودروهای سواری معمولی متفاوت است، طراحی قطعات آن نیز باید با حساسیت ویژه‌ای انجام شود زیرا طول عمر قطعاتی که در تاکسی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد نکته‌ای است که باید به آن توجه شود. بنابراین گروه صنعتی ایران‌خودرو در اجرای این پروژه این نکته را درنظر گرفته و معتقد است علاوه بر آنکه مراحل طراحی و ساخت تاکسی تولیدی باید به‌درستی انجام شود، خدمات پس از فروش این تاکسی‌ها نیز باید از کیفیت لازم برخوردار باشد.

داستان بمب خبری ایران خودرو چه بود؟

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه واژه “بمب خبری” اعلام شده تعبیر رسانه‌ای یک خبرنگار از فعالیت‌ها و برنامه‌های این شرکت بوده، از برنامه‌ریزی برای افزایش کیفیت محصولات و طراحی موتور ملی توربوشارژ خبر داد.

به گزارش  ایسنا ،مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه واژه “بمب خبری” اعلام شده تعبیر رسانه‌ای یک خبرنگار از فعالیت‌ها و برنامه‌های این شرکت بوده، از برنامه‌ریزی برای افزایش کیفیت محصولات و طراحی موتور ملی توربوشارژ خبر داد.

هاشم یکه‌زارع اظهار کرد: به دنبال اقدامات صورت گرفته طراحی و تولید موتور سبک دیزلی در مراحل آخر قرار داشته و اواخر سال آینده اولین خودروی سواری دیزلی کشور عرضه خواهد شد.

طراحی موتور ملی توربوشارژ

وی با بیان اینکه موتور ملی توربوشارژ نیز توسط متخصصان داخلی طراحی و تولید شده است، خاطرنشان کرد: این موتور روی خودرو سورن نصب شده و به زودی عرضه آن آغاز می‌شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: قدرت موتور و گشتاور سورن با موتور توربوشارژ معادل ۴۰ درصد افزایش یافته است؛ به‌گونه‌ای که قدرت خروجی این موتور معادل حجم موتور ۲۴۰۰ سی‌سی خواهد بود.

وی درباره قیمت این خودرو اظهار کرد: با توجه به افزایش قدرت موتور قیمت آن بالاتر از سورن فعلی خواهد بود.

کیفیت محصولات راضی‌کننده نیست

یکه‌زارع در رابطه با نارضایتی مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی گفت: مشتریان در کیفیت و خدمات پس از فروش خودروها ذی‌نفع هستند و باید رضایت آنها جلب شود. البته در دو سال اخیر در کیفیت رشد داشته‌ایم؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر درصد مراجعه خودروهای با کارکرد کمتر از ۱۰ هزار کیلومتر به شبکه نمایندگی‌ها معادل درصد مراجعات خودروهای تولیدی سالهای ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ و دوره‌ای است که بیشتر قطعات از خارج از کشور و به صورت سی‌کی‌دی‌ تامین می‌شد.

یکه‌زارع خاطرنشان کرد: البته وضعیت فعلی خودروها از نظر کیفی هنوز هم راضی‌کننده نیست و طبق برنامه، اسفند ماه امسال خودروی رانا به عنوان اولین خودرویی که در کمتر از ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد نیازی به مراجعه به تعمیرگاه نخواهد داشت، عرضه خواهد شد.

اعلام رده‌بندی کیفی قطعه‌سازان و نمایندگی‌ها

وی ادامه داد: در این راستا برای افزایش کیفیت محصولات تولیدی طرح معرفی بهترین و بدترین قطعه‌سازان در دستور کار قرار گرفته و به صورت دوره‌ای پنج قطعه‌سازی که بهترین خروجی کیفی و پنج قطعه‌سازی که پر ایرادترین خروجی کیفی را در محصولاتشان داشته‌اند معرفی خواهند شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تصریح کرد: در حوه خدمات پس از فروش نیز به صورت دوره‌ای سه نمایندگی خدمات پس از فروش که بیشترین میزان رضایت و سه نمایندگی که کمترین میزان رضایت مشتریان را کسب کرده‌اند معرفی خواهند شد.

سومین همایش بین المللی صنعت خودرو برگزار می شود

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس شورای راهبری سومین همایش بین المللی صنعت خودرو گفت: این همایش با عنوان رقابت پذیری و همکاری های بین المللی برای پاسخگویی به نیاز مشتریان و ایجاد تحول در صنعت خودرو، روزهای هشتم و نهم آذرماه سال جاری برگزار می شود.

 

به گزارش  شاتا ،علی محمد گودرزی افزود: عمده ترین اهداف این همایش بین المللی رقابت پذیری در ساخت داخل و زنجیره تامین، طراحی و مهندسی، هزینه بهره وری تولید و مسئولیت اجتماعی بنگاه ها با تاکید بر حوزه های زیست محیطی است.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: همکاری های بین المللی در زمینه بازارهای منطقه ای، فرصت های سرمایه گذاری در زنجیره تأمین، مدل های همکاری و انتظارات سرمایه گذاران از دیگر محورهای برگزاری این همایش است.
رییس شورای راهبری سومین همایش بین المللی صنعت خودرو افزود: در این همایش وضعیت روندهای آتی صنعت خودرو در حوزه های تکنولوژی های جدید، انرژی و محیط زیست، ایمنی، خدمات و به ویژه خدمات پس از فروش مورد بررسی قرار می گیرد.
وی گفت: این همایش با مشارکت و همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، انجمن خودروسازان، انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، انجمن خدمات پس از فروش، گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا برگزار می شود.

قیمت‌جدید محبوب‌ترین‌های ایران‌ خودرو

قیمت روز محبوب‌ترین خودروهای صفر کیلومتر شرکت ایران خودرو در بازار تهران

به گزارش اخبار خودرو ،قیمت روز محبوب‌ترین خودروهای صفر کیلومتر شرکت ایران خودرو در بازار تهران به شرح زیر است؛

1257654_192

مهم ترین اخبار صنعت خودرو

از انفجار بمب در ایران خودرو تا احتمال منتفی شدن شراکت با فولکس واگن

بازدید پرحاشیه محمدباقرنوبخت سخنگوی دولت از ایران خودرو را می توان مهمترین خبر هفته گذشته خودروسازی کشور دانست، بازدیدی که روایت های مختلفی از آن مطرح شد و با تایید و تکذیب هایی همراه بود.

 

به گزارش اقتصانیوز،  صنعت خودرو کشور این روزها آنقدر حالش بد است که هفته گذشته دولت نماینده اش را راهی خودروساز اول «جاده مخصوص» کرد تا چاره ای برای بیرون کشیده دومین صنعت بزرگ کشور از باتلاق رکود بیاندیشد.

این در حالی بود که تنها برخی رسانه های دولتی و دوربین های تلویزیونی مجوز همراهی نوبخت را در ایران خودرو پیدا کردند. یکی از حواشی اصلی این بازدید اما اظهارات سخنگوی دولت در مورد پرداخت تسهیلات به خودروسازان بود، چه آنکه ابتدا گفته شد وی قول پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان کمک مالی را در قالب یارانه تولید، به خودروسازان داده است، اما به فاصله کوتاهی این خبر تکذیب شد.
در متن تکذیبیه ارسالی برای رسانه ها، این طور عنوان شده که سخنگوی دولت از پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه تولید به کل صنعت کشور خبر داده نه فقط خودروسازی.

این در حالی است که برخی منابع آگاه می گویند سخنگوی دولت ابتدا صحبت از پرداخت هزار میلیارد تومان به خودروسازان کرده است. برخی کارشناسان معتقدند، چون این روزها افکار عمومی نسبت به خودروسازی حس مثبتی ندارند، دولت نخواسته با اعلام خبر پرداخت پول به صنعت خودرو، سبب نارضایتی هرچه بیشتر مردم شود.

اما دیگر حاشیه بازدید سخنگوی دولت از ایران خودرو، هشدار اعضای انجمن قطعه سازان ایران مبنی بر اخراج هزار نفر از کارگران صنعت قطعه است. آن طور که خبر می رسد، اعضای انجمن قطعه سازان خطاب به نوبخت عنوان کرده اند ۴۰ هزار کارگر صنعت قطعه به دلیل مشکلات نقدینگی واحدهای قطعه ساز، در آستانه اخراج قرار دارند.

این در حالی است که به گفته رییس انجمن قطعه سازان، ۹ ماه است شرکت های قطعه ساز پولی از خودروسازان دریافت نکرده اند. شنیده می شود به دلیل بالا رفتن حجم مطالبات، قطعه سازان دیگر توانایی تامین قطعات موردنیاز خودروسازان را ندارند.

بمب خبری ایران خودرو
هرچند ایرانی ها عادت دارند ترکیدن بمب های خبری را بیشتر در حوزه ورزش بشنوند، اما این بار گویا قرار است این بمب در ایران خودرو منفجر شود.

آن طور که هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو تاکید کرده که بین ۱۰ تا ۲۰ روز دیگر، صنعت خودرو ایران شاهد ترکیدن یک بمب خبری خواهد بود. هرچند وی به صراحت نگفت که این بمب در چه حوزه ای (تولید، کیفیت، قیمت، شراکت با خودروسازان خارجی،…) منفجر خواهد شد، اما به اعتقاد برخی کارشناسان، احتمال مرتبط بودن آن به «قیمت جدید خودروهای داخلی» و «آمدن خودروسازان بزرگ به ایران»، بیش از سایر گزینه ها است.

به گفته آنها، این احتمال وجود دارد که به زودی قیمت خودروهای داخلی دستخوش تغییر شود و یا اینکه خودروسازان کشور قراردادی جدید با بزرگان دنیا امضا کنند. گفته می شود، شرکت هایی مانند فولکس واگن آلمان و فیات ایتالیا قصد حضور در خودروسازی ایران را دارند و مذاکراتی نیز در این مورد میان آنها و شرکت های خودروساز ایرانی شکل گرفته است.

از آن سو اما احتمال تغییر قیمت خودروهای داخلی نیز وجود دارد، به نحوی که شاید قیمت ها افزایش یافته و یا کاهش پیدا کنند.

برنامه دولت برای قیمت خودرو
دیگر خبر پرحاشیه هفته گذشته خودروسازی کور، احتمال تغییر مکانیزیم قیمتگذاری خودروهای داخلی بود.

بر این اساس، کمیته‌ای به‌منظور بررسی روش‌های قیمت‌گذاری خودرو در دولت تشکیل شده و قرار است انواع مکانیزم‌های تعیین قیمت مورد بررسی قرار گیرد. این در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، خروجی تصمیمات کمیته موردنظر می‌تواند به معنای حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری باشد و درنتیجه زمینه آزادسازی بازار خودرو فراهم شود.

هرچند با کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو، دست خودروسازان برای افزایش قیمت باز خواهد شد، اما با توجه به رکود سنگین بازار خودرو و قهر مشتریان، بعید به نظر می رسد خودروسازان قیمت محصولات خود را بالا ببرند.

اصلاح دستورالعمل واردات
هفته گذشته اما متن کامل دستورالعمل جدید ضوابط واردات خودروهای سواری که به تایید وزارت صنعت رسیده، منتشر شد تا واردکنندگان رسمی و غیر رسمی پس از مدت ها انتظار، تکلیف خود را بدانند.

آن طور که رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان عنوان کرد، براساس دستورالعمل ابلاغی، به منظور اخذ نمایندگی رسمی شرکت های خارجی، مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت، درخواست افراد حقیقی و حقوقی واردکننده فاقد نمایندگی رسمی برای تجهیز شبکه خدمات پس ازفروش را رسیدگی و در صورت احراز شرایط نسبت به ارایه گواهی فعالیت نمایندگی رسمی و عاملیت فروش اقدام می کند.

به گفته نوابی، در صورت عدم وجود امکانات و تاسیسات خدمات پس ازفروش، پذیرش ثبت سفارش از اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی صرفاً پس ازعقد توافقنامه ارایه خدمات گارانتی و وارانتی فی مابین نماینده رسمی و واردکننده و ارایه توافقنامه مذکور به سازمان توسعه تجارت ایران میسر است.

وی تاکید کرده بود که نمایندگان رسمی و عاملین فروش موظفند در صورت درخواست واردکنندگان فاقد نمایندگی برابر شرایط توافقنامه عمل کنند، ضمن اینکه ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده قبل از تاریخ ۲ بهمن ماه ۱۳۹۳ توسط افراد حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی و عاملیت فروش با رعایت دقیق ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و تبصره های آن بلامانع است.

نوابی این را هم گفت که همچنین ترخیص تمام خودروهای ثبت سفارش شده پس از ابلاغ دستورالعمل به گمرک، منوط به ارایه گواهی انطباق کالا (certificate Of Conformity-COC) به گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

فولکس- ایران خودرو منتفی شد؟
احتمال منتفی شدن حضور فولکس واگن آلمان در صنعت خودرو ایران، دیگر خبر مهم هفته گذشته در صنعت خودرو کشور بود. رسوایی بزرگی که فولکس واگن آلمان بر سر آلایندگی خودروهای دیزلی اش به بار آورد، جریمه ای سنگین را نصیب این غول خودروسازی جهان کرده و از همین رو برخی کارشناسان معتقدند این شرکت آلمانی شاید حضور در ایران را از لیست برنامه های خود خارج کند. ظاهرا این شرکت باید به دولت آمریکا رقمی معادل ۱۸ میلیارد دلار بپردازد و این تنها یکی از جریمه هایش به شمار می رود و از همین رو شاید فعلا نتواند به سرمایه گذاری در ایران فکر کند.

دو هفته پیش بود که اعلام شد فولکس با به کار بردن نرم افزاری خاص، سبب شده میزان آلایندگی محصولات دیزلی اش در آزمایش ها و تست ها، کمتر از حد واقعی نشان داده شود و این تقلبی بزرگ از سوی رسانه های جهان لقب گرفت.

از فاین خودروساز آلمانی به عنوان یکی از شرکای احتمالی خودروسازی ایران نام برده می شود، چه آنکه مسوولان ایران خودرو و فولکس نیز تلویحا این موضوع را تایید کرده اند که البته مربوط به قبل از رسوایی این شرکت است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا