یزدفردا:تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ -/ضرورت تدوین سند ملی سیستم‌های حمل ونقل هوشمند

رئیس پژوهشکده حمل ونقل هوشمند دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر ضرورت تدوین سند ملی سیستم‌های حمل ونقل هوشمند تاکید کرد.

رئیس پژوهشکده حمل ونقل هوشمند دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر ضرورت تدوین سند ملی سیستم‌های حمل ونقل هوشمند تاکید کرد.

به گزارش  ایسنا، دکتر سیدمهدی تشکری هاشمی در افتتاحیه همایش ملی معماری سیستم‌های حمل ونقل هوشمند، به سابقه شروع فعالیت‌های رسمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه سیستم‌های حمل ونقل هوشمند از سال ۱۳۸۸ اشاره کرد و گفت: در این مدت اقدامات خوبی در بررسی تصادفات جاده‌ای و اهمیت این حوزه انجام گرفته و ضمن هماهنگی با سازمان‌ها و نهادهای ذیربط ، نیروهای متخصص خوبی در زمینه تحقیقات سیستم‌های حمل ونقل هوشمند در پژوهشکده تربیت شده‌اند.

وی افزود: از نظر دانش سیستم‌های حمل ونقل، ضعف نداریم؛ بلکه مهم‌ترین مشکل در زمینه توافق بر اسنادی است که باید تهیه شود و به نظر می‌رسد این مشکل بیشتر به بحث‌های فرهنگی برمی گردد.

تشکری خاطرنشان کرد: البته با همکاری متقابل با سازمان‌های مسؤول در حوزه حمل و نقل از جمله سازمان راهداری، معاونت‌های حمل و نقل شهرداری‌ها و شرکت کنترل ترافیک کلانشهرها و وزارت کشور توانستیم در جهت توسعه و بومی‌سازی و نحوه بکارگیری سیستم‌های هوشمند مطالعات و تحقیقات وسیعی انجام دهیم.

وی تاکید کرد: اقدامات صورت گرفته بویژه پروژه معماری ملی سیستم‌های هوشمند، در زمان مناسبی انجام شد که نشان می‌دهد مسیر خوبی را انتخاب کردیم که از مسیر اصلی دنیا جدا نیست.

وی تصریح کرد: بدون داشتن یک سند معتبر ملی که مورد قبول همه دستگاه‌های ذیربط باشد و بدون هماهنگی همه ذینفعان این سند ملی، اجرای سیستم‌های حمل و نقل هوشمند به هدف خودش نمی‌رسد و منجر به هدررفت منابع و بودجه‌ها و امکانات می‌شود و حتی تاثیری در ارتقای ایمنی ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: از طرف دیگر باید به سرعت درباره این اسناد تصمیم بگیریم؛ زیرا از سال ۱۳۸۸ که کار در پژوهشکده سیستم‌های حمل و نقل هوشمند شروع شد، تصور نمی‌کردیم تغییرات بین‌المللی این حوزه تا این اندازه، شتابان باشد.

به گفته وی در شرایطی که ما هنوز به یک سند ملی دست پیدا نکرده‌ایم، دنیا از این مراحل گذشته و تقریبا همه برندهای معتبر خودروسازی در دنیا، خودروی اتونوموس یا خودکنترلی را طراحی و تولید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اساسا مباحث مربوط به خودرو و راننده و قوانین و مقررات مربوط به آن در دنیا درحال دگرگونی است، تصریح کرد: ظرف چند سال آینده، آنچه امروز به عنوان راننده و خودرو و مالکیت خودرو مطرح است، وجود نخواهد داشت و همه اینها نیاز به زیرساخت دارد و اگر به آن نپردازیم، دچار عقب ماندگی جدی خواهیم شد.

رئیس پژوهشکده سیستم‌های حمل و نقل هوشمند همچنین بر ضرورت ثبت و ضبط دقیق اطلاعات مربوط به زیرساختهای عادی موجود در جاده‌ها و بزرگراه‌های کشور به منظور تهیه سیستم‌های حمل و نقل هوشمند تاکید کرد.

تشکری، همچنین بودجه‌های فعلی طرح کلان ملی مطالعه و طراحی سیستم‌های حمل و نقل هوشمند را ناکافی دانست و تامین بودجه لازم برای تسریع در اجرای این طرح را خواستار شد.

 

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ -آغاز به کار نمایشگاه تاجیکستان با چهارگانه ایران خودرو

نمایشگاه بین المللی دوشنبه در تاجیکستان صبح امروز -چهارشنبه- با حضور امامعلی رحمان، رییس جمهور این کشور آغاز شد و چهار محصول با برند ایران خودرو در غرفه این گروه صنعتی در معرض دید عموم قرار گرفت.
آغاز به کار نمایشگاه تاجیکستان با چهارگانه ایران خودرو

به گزارش اخبار خودرو ، محصولات چهارگانه ایران خودرو در این نمایشگاه دنا، رانا، سورن و آریسان هستند که این خودرو آخر یعنی آریسان مورد استقبال و توجه تاجیک ها قرار گرفته است.

امامعلی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان در آیین گشایش این نمایشگاه آمادگی کشورش برای توسعه همکاری های اقتصادی با شرکت های بزرگ خارجی را اعلام کرد و گفت: شرکت های بزرگی از ۳۵کشور دنیا در نمایشگاه حضور پیدا کرده اند که از حضور همه آنها در بازار تاجیکستان استقبال خواهیم کرد.
این نمایشگاه تا روز جمعه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

تاجیکستان زمینه و سابقه ای در صنعت خودرو ندارد و تمام خودروهای مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می کند. به دلیل عدم توان مالی مردم برای خرید خودروهای صفرکیلومتر اروپایی، عمده این واردات را نیز خودروهای مستعمل و قدیمی تشکیل می دهد.
مردم تاجیکستان به دلیل قدیمی بودن این خودروها، مصرف سوخت بالا و هزینه قابل توجه نگهداری از ورود خودروهای صفر کیلومتر با قیمت های متناسب با توان مالی آنها استقبال می کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا