این ماده را بخورید تا موهایتان سفید نشود
رژیم غذایی نامناسب موجب نازک شدن، ریزش، کدرشدن و خشکی مو می‌شود. سبک زندگی پر استرس و تغذیه نامناسب مانند کاتالیزور موجب آسیب به موها می‌شود که ترمیم آن چهار سال به طول می‌انجامد.

به گزارش شبکه خبر، تحقیقات جدید نشان می‌دهد: خوردن شکلات به نسبت استفاده از نرم‌ کننده‌ها و درمان‌های دیگر موجب جوانی مو می‌شود.
 
شکلات حاوی رنگدانه‌ای به نام ملانین است که از سفید شدن مو پیشگیری می‌کند و به موها رنگ می‌دهد.
 
بر اساس یافته‌های پژوهشی، موهای نازک و سست نشانه کمبود آهن است و خوردن پروتئین اضافی به رفع این مشکل کمک می‌کند.

محققان معتقدند آهن موجب افزایش استحکام موها می‌شود و تنها ماده ‌معدنی است که حامل اکسیژن در سراسر بدن است و موها را مستحکم می‌کند و موجب تغذیه آن می‌شود.
 
بر اساس یافته‌های پژوهشی، گوشت قرمز، سبزیجات و ماهی که حاوی امگا 3 و6 است، موجب سلامتی و رطوبت پوست سر می‌شوند. همچنین آوکادو و گردو باعث درخشش موها می‌شوند.
نگران ریزش و سفیدی موها در جوانی نباشید
آیا راهی برای دختران و پسران جوان وجود دارد که بدون رنگ کردن موها، تارهای سفیدی که لابه لای موهایشان دیده می شود را تیره کنند ؟! با ماده ای کاملا طبیعی شما می توانید این مشکل را حل کنید .
به گزارش  شبکه خبر، گاهی اوقات به دختران و پسران جوانی بر می خوریم که سن کمی دارند اما از سفید شدن موها یشان رنج می برند و البته نمی خواهند در جوانی آنها را رنگ کنند و خیلی زود مجبور به حل این مشکل با مواد شیمیایی شوند.

از آنجایی که برای رفع هر مشکل، صبر و حوصله و انجام دقیق و مرتب و طبق برنامه باعث به نتیجه رسیدن آن خواهد شد، در این مورد خاص نیز باید این کار تا چهل شب با آرامش و حوصله انجام شود.

به این ترتیب که: دو لیوان آب و دو لیوان روغن زیتون و ۱۰۰ گرم سیاه دانه تهیه کنید.

سیاه دانه ها را شسته و یک شب تا صبح با دو لیوان آب خیس کنید سپس در ظرفی مناسب با دو لیوان روغن زیتون مخلوط کرده و روی شعله ی کم گاز قرار دهید و این مواد آنقدر حرارت ببیند تا آب آن کاملا بخار شود سپس در میکسر خوب مخلوط و له شده، از یک صافی خیلی ریز رد کنید و داخل شیشه در جای سرد و خنک نگهداری کنید.

برای استفاده هم دو ساعت قبل ریشه های مو را با آن خوب ماساژ دهید و با یک کلاه پلاستیکی موها را بپوشانید. بعد از زمان مشخص شده آنها را با آب ولرم شستشو دهید.

این کار تا ۴۰ شب نه تنها موهای سفید شما را خواهد پوشاند بلکه از ریزش موها جلوگیری کرده، در تقویت و رویش موهای تازه نیز کمک خواهد کرد.

 سفیدی مو درمان ندارد
هنوز جوان است. روبه‌روی آینه ایستاده و به تارهای سفیدی که لابه‌لای موهای سیاهش جاخوش کرده‌اند، نگاه می‌کند و می‌گوید: «می‌بینی موهایم از غصه و اضطراب چقدر سفید شده؟»

به گزارش شبکه خبر؛ وی ادامه می‌دهد: «در جوانی پیر شدم! می‌خواهم رنگشان کنم، مامان نمی‌ذاره، می‌گه اگر رنگ به موت برسه، همه موهات هم سفید می‌شه! خاله هم می‌گه ویتامین‌های بدنت کمه، مولتی‌ویتامین بخوری درست می‌شه!»حتما این حرف ها را از دهان خیلی ها شنیده اید، اما واقعا این باورها درست است؟ دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پاسخ به این پرسش می گوید: سفیدی مو دلایل بسیار مختلفی دارد و نه رنگ کردن موها باعث شدیدشدن آن می شود و نه مصرف قرص های ویتامین و انواع و اقسام شامپوها می تواند آن را برطرف کند، زیرا تاکنون هیچ روش درمانی و علمی برای رفع دائمی سفیدی مو کشف نشده است.

رنگ مو از کجا می آید؟

در بین سلول هایی که باعث رشد پوست و مو می شود سلول هایی به نام ملانوسیت وجود دارد که با ساختن ماده ای به نام ملانین و فرستادن آن به داخل سلول ها، باعث ایجاد رنگ پوست یا مو می شوند. دکتر طباطبایی می گوید: ساخته شدن ملانین در پوست دائمی و مستمر است، ولی در مورد موها، رنگدانه ملانین فقط در دوران رشد موها (آناژن) ساخته می شود و برای ساخته شدن این رنگدانه هم آنزیمی به نام «تیروزیناز» ضروری است.

سفیدی مو از 20 سالگی شروع می شود

بطور طبیعی روند سفیدی موها از دهه سوم یعنی 30 - 20 سال شروع و در این سنین موهای سفید تک و توک در سر ظاهر می شود. دکتر طباطبایی با بیان این مطلب ادامه می دهد: در دهه چهارم یعنی 40 تا 30 سال موهای سفید در ناحیه شقیقه ها و در دهه پنجم زندگی یا 50 تا 40 سال لابه لای همه موهای مشکی دیده می شوند و در دهه ششم یا 60 تا 50 سالگی اغلب موهای سر سفید خواهند شد. کمی بعد از موهای سر، موهای ریش و بدن هم سفید می شوند و این یک روند طبیعی است.

او می افزاید: اگر شروع سفید شدن موها قبل از 20 سال باشد، به آن سفیدی زودرس می گوییم که مهم ترین علت آن ارث، استرس های عصبی و بعضی بیماری هاست. این متخصص پوست توضیح می دهد: در شروع سفیدی موها، سلول های ملانوسیت بتدریج کوچک می شوند و ترشح ملانین آنها کاهش می یابد. علاوه بر این، میزان ترشح آنزیم تیروزیناز هم بتدریج کمتر شده که این اولین علامت پیری محسوب می شود.

پوست و موی بدون رنگدانه

دکتر طباطبایی با اشاره به این که در بیماری ای به نام «پیبالدیسم»، به طور ارثی آنزیم تیروزیناز در بدن فرد وجود ندارد یا ساخته نمی شود، بنابراین تکه های وسیعی از پوست و مو یا تمام پوست بدون رنگدانه است و سفید می شود، ادامه می دهد: در مبتلایان به برص یا ویتیلیگو هم پادزهری در بدن بیمار ساخته می شود که سلول های ملانوسیت را می کشد. البته ابتدا سلول های ملانوسیت پوست از بین می روند و در مراحل آخر بیماری برص سلول های ملانوسیت موها هم از بین می رود و پوست و موهای روی آن سفید می شوند. این استاد دانشگاه تاکید می کند: برص، بیماری صعب العلاجی است و علت آن خودایمنی است یعنی به دلیلی ناشناخته، بدن فرد علیه سلول های ملانوسیت خودش پادزهر ترشح می کند.

شروع سفیدی مو در سیاه پوستان تفاوت دارد

به گفته دکتر طباطبایی، شروع سفیدی مو در افراد سفیدپوست از سنین 20 سال به بعد است در حالی که در افراد سیاه پوست، روند سفیدشدن موها از 30 سال به بعد شروع می شود، زیرا در سیاه پوستان، اندازه سلول های ملانوسیت بسیار بزرگ و میزان ترشح ملانین آنها نیز بسیار بیشتر از سفیدپوستان است.

فریب تبلیغات را نخورید

بسیاری از مردم فکر می کنند دچار سفیدی زودرس موها شده اند در حالی که طبق روند طبیعی که گفته شد، بیشتر آنها اشتباه می کنند و روند سفیدی موهایشان عادی و طبیعی است. دکتر طباطبایی می افزاید: برحسب شرایط ژنتیک انسان، ممکن است شدت سفیدشدن موهای شخصی نسبت به دیگردوستان و اطرافیانش سرعت بیشتری داشته باشد، ولی این موضوع غیرطبیعی نیست. وی با اشاره به حساسیت خیلی از افراد درباره سفید شدن موهایشان و سوءاستفاده برخی از این حساسیت ها می گوید: در شبکه های ماهواره ای تبلیغات فراوانی با ادعای اثربخشی دارویی در معالجه دائمی سفیدی موها می شود. آنها مدعی هستند محصول شان می تواند رنگ سفید مو را دوباره به رنگ طبیعی دوران کودکی برگرداند، اما تا امروز هیچ گونه دارویی که از نظر علمی ثابت شده باشد، برای درمان سفیدی مو کشف نشده است.

 وی تاکید می کند: تمام این گونه داروهای ادعایی که به صورت شامپو یا مالیدنی هستند، در واقع رنگ مو است و به طور موقت باعث تیره شدن ساقه موها می شود. این داروها روی ریشه موها که سلول های ملانوسیت در آن قرار دارند، هیچ اثری ندارد و نباید فریب این گونه تبلیغات را خورد.

گاهی موها روشن می شوند، نه سفید

دکتر طباطبایی می گوید: روشن شدن موها و نه سفیدی آنها به علت تماس مستمر موها با نور آفتاب، کم خونی ناشی از فقرآهن، فقر ویتامین12 B و درمان با اینترفرون (اینترفرون ها نوعی از پروتئین ها هستند که موجب تحریک سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها می شوند) اتفاق می افتد و با رفع این عوامل و مشکلات، موها به رنگ قبلی برمی گردند.

این متخصص پوست تاکید می کند: یرخلاف تصور عامه و آنچه در رسانه ها تبلیغ می شود، مصرف قرص های روی در درمان سفیدی موها هیچ اثری ندارد و خرید و مصرف این قرص ها و هر محصول دیگری که برای درمان سفیدی مو تبلیغ می شود، فقط کم پولی جیب فروشنده را درمان می کند، زیرا تا امروز هیچ درمان علمی برای درمان دائم سفیدی مو کشف نشده است.

 

چگونه از ریزش مو هایمان جلوگیری کنیم
همه افراد به طور معمول روزانه ۲۰ تا۱۰۰ تار موی خود را از دست می‌دهند، اما ریزش مو بیش از این مقدار باعث کم مویی فرد می‌شود.گرچه ریزش مو را نمی‌توان به طور کامل کنترل کرد، اما با به کار بستن شیوه‌هایی، می‌توان آن را کاهش داد.

عسل خاصیت‌های فراوانی دارد که از جمله آن پیشگیری از ریزش مو است.

به گزارش  شبکه خبر، همه افراد به طور معمول روزانه ۲۰ تا۱۰۰ تار موی خود را از دست می‌دهند، اما ریزش مو بیش از این مقدار باعث کم مویی فرد می‌شود.


علت ریزش مو متفاوت است از جمله نبود تعادل هورمونی، مراقبت‌نکردن از مو، سوءتغذیه، مصرف بعضی از داروها از جمله داروهای غنی از ویتامین A یا داروهایی که برای درمان بیماری‌های مختلف مانند نقرس، فشار خون، اختلال تیروئید و افسردگی تجویز می‌شود.

گرچه ریزش مو ناشی از موارد یاد شده را نمی‌توان به طور کامل کنترل کرد، اما با به کار بستن شیوه‌هایی، می‌توان آن را کاهش داد.

بالابودن میزان قند عسل، باعث حفظ آب و در نتیجه حفظ رطوبت مو می‌شود. این رطوبت باعث نرم ماندن پوست دور ناخن نیز می‌شود. علاوه بر این، عسل خاصیت ضدباکتریایی دارد که پوست سر را سالم نگه داشته و شوره سر و در نتیجه ریزش مو را کاهش می‌دهد.


یک قاشق مرباخوری پودر دارچین را با یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و روغن زیتون به میزان کافی مخلوط کنید و روی پوست سر قرار داده و ماساژ دهید و پس از 20 دقیقه بشویید. برای به دست آوردن نتیجه مطلوب، این کار را حداقل هفته‌ای سه بار تکرار کنید.

اگر مو بیش از حد در معرض نور خورشید قرار بگیرد خشک و کدر می‌شود. این کدری را می‌توان با مالیدن مخلوطی از دو قاشق غذاخوری عسل و دو پیمانه آب ولرم به مو از بین برد.‌

هنگام استحمام مقداری عسل و روغن زیتون را به شامپوی ملایم اضافه و از آن استفاده کنید تا مو تمیز، براق و نرم شود.‌ شب قبل از خواب یک‌چهارم پیمانه آب پیاز را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و به پوست سر بمالید و صبح روز بعد بشویید.

همچنین می‌توانید زرده تخم مرغ را با مقدار خیلی کم عسل (حدود یک قاشق غذاخوری) مخلوط کنید و به پوست سر بمالید و پس از 30 دقیقه سر خود را بشویید.

البته به یاد داشته باشید برای پیشگیری از عوارض جانبی مانند ایجاد چسبندگی از عسل به میزان بسیار کمی استفاده کنید، هرگز عسل را گرم نکنید و برای نرم کردن مو، عسل را با روغن مخلوط کنید.


گرچه استفاده از عسل برای مراقبت از مو راهکار مناسبی است، اما برای به دست آوردن نتیجه بهتر لازم است برنامه غذایی سالمی را اتخاذ کنید، به عنوان مثال، میوه‌های تازه، انواع سبزی، مغز، جوانه، شیر، غلات سبوس دار، سویا و ماهی را که مصرف آن نه‌تنها برای مو، بلکه برای سلامت بدن نیز مفید است، در برنامه غذایی خود بگنجانید.

 عوامل ریزش و توقف رشد مو
موهای هر فرد روزانه ۳/۳ میلی متر رشد می کند و هر کدام از این رشته ها ۲ تا ۱۰ سال عمر می کند. عوامل مختلف از جمله ناراحتی های عصبی، نگرانی، دلواپسی، اندوه و کم خوابی در ریزش مو تاثیر گذارند، سلامت مو را به خطر می اندازد و موجب توقف رشد مو می شوند.

احسانی، متخصص پوست و مو با اعلام این خبر گفت: همچنین عوامل نرسیدن ویتامین های گروه A، B، C و عدم جذب کلسیم و آهن، مس و ید در بدن و افزایش مصرف شیرینی و نوشابه های گازدار، قند و شکرسبب ریزش مو خواهد شد.

وی افزود: در برخی افراد هم ریزش مو ارثی  است و این ریزش سال به سال پیشرفت می کند که با درمان می توان تا حدودی از ریزش موی ژنتیکی جلوگیری کرد.

ریزش موهای ناشی از اضطراب شدید، اسهال طولانی، استفاده از بیهوشی در عمل جراحی ها تا پس از ماهها برگشت پذیرند.


خبر فوق را به زبان مورد نظر ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا