رنو داستر یکی از موفق‌ترین محصولات رنو است و توانسته از زمان عرضه به بازار تا کنون، در کشورهای مختلف جهان در لیست پرفروش‌ترین خودروهای بازار جای بگیرد.

به گزارش اخبار خودرو، این خودرو در ایران نیز حضور موفقی داشته و با توجه به پیشینه مثبت رنو در زمینه کیفیت و ایمنی خودروهای این برند، داستر به‌عنوان نماینده محصولات رنو در کلاس کراس اوور ها در ایران توانسته نظر خریداران خودرو در کشورمان را به‌سوی خود جلب کند و این مسأله از فروش بالای آن به‌ویژه در ماه‌های اخیر مشخص است.

داستر تاکنون در نمونه‌های تک دیفرانسیل عرضه می‌شد که البته کاملا جوابگوی نیازهای شهری و مسافرت‌های خانوادگی بود و به دلیل ارتفاع بلندتر آن از سطح زمین نسبت به سدآن‌ها، می‌شد روی توانایی‌های آن در مسیرهای خارج از جاده نیز تا حدودی حساب کرد، اما هنوز خریدارانی بودند که یک خودروی آفرود چهار چرخ متحرک واقعی می‌خواستند و این جا است که برادر توانمندتر و البته مجهزتر وارد میدان می‌شود؛ داستر ۴WD اتوماتیک.
این خودرو که عرضه آن به‌زودی در ایران نیز آغاز می‌شود، دقیقا بر اساس نیازهای موجود در بازارهای جهانی ساخته شده است و می‌تواند توانایی‌های یک خودروی چهارچرخ متحرک را با راحتی استفاده از خودروهای با جعبه دنده اتوماتیک ترکیب کند ضمن آنکه همچنان راحتی استفاده در جاده‌های شهری و مسافرت‌های خانوادگی نیز در آن وجود دارد و مهم‌تر از همه این‌ها آنکه کل این مجموعه باقیمتی مناسب در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. خودروهایی در این کلاس هر چند ظاهری شبیه به خودروهای ۴WD دارند اما معمولا به‌صورت دیفرانسیل جلو تولید می‌شوند که بیشتر مناسب تردد در جاده‌ها است و نمی‌توان برای یک سفر آفرود واقعی بر روی توانایی‌های آن‌ها حساب کرد. در مقابل خودروهای ۴WD هم معمولا نمونه‌هایی نامناسب برای تردد در شهرها هستند و نمی‌توانند راحتی یک خودروی شهری را عرضه کنند و همین موضوع باعث می‌شود خریداران بر سر دو راهی انتخاب این خودروها قرار بگیرند اما داستر ۴WD برای رفع این مشکلات راه حل ایده آلی است چرا که از یک سو با داشتن سیستم تعلیق نرم و فضای داخلی بزرگ، خودرویی مناسب برای خانواده‌ها است و از سوی دیگر با بهره گیری از سیستم چهارچرخ متحرک هوشمند، توانایی آفرود بیشتری نسبت به مدل‌های تک دیفرانسیل دارد و همه این‌ها وقتی با جعبه دنده اتوماتیک ترکیب می‌شود راحتی سواری آن را بیشتر نیز می‌کند.
این خودرو از موتور دو لیتری ۱۳۵  اسب بخاری بهره می‌گیرد که پیش از این در نمونه‌های تک دیفرانسیل داستر نیز دیده‌ایم. جعبه دنده این خودرو نیز از نوع ۴ سرعته اتوماتیک باقابلیت تعویض دستی دنده‌ها (تیپ ترونیک) است که می‌تواند ترکیب مصرف سوخت مناسب، آسایش جعبه دنده‌های اتوماتیک و لذت جعبه دنده‌های دستی را به‌صورت همزمان در اختیار راننده قرار دهد. از این جا به بعد تفاوت‌های میان داستر های تک دیفرانسیل و انواع ۴WD بیشتر می‌شود، جایی که داستر جدید از سیستم چهار چرخ متحرک هوشمند باقابلیت تنظیم انتقال نیرو میان دو محور از طریق یک کنترل مرکزی در کابین بهره می‌گیرد و به این ترتیب راننده می‌توان میان وضعیت‌های تک دیفرانسیل (۲WD)، چهار چرخ متحرک (۴WD) و اتوماتیک یکی را انتخاب کند. در وضعیت اتوماتیک، خودرو متناسب با کشش هر محور، گشتاور لازم را در اختیار آن قرار می‌دهد و به این ترتیب در زمان رانندگی در شهرها مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند و در مقابل، زمانی که به دلیل لغزنده بودن مسیر نیاز به وضعیت چهارچرخ متحرک دارید، سیستم به‌طور خودکار می‌تواند گشتاور بیشتری را به محوری با چسبندگی بالاتر برساند تا به این ترتیب ترکیبی ایده آل از یک خودروی شهری و یک خودروی آفرود ایجاد شود.
داستر ۴WD جدید در زمینه امکانات هم گام بزرگی برداشته است چرا که اکنون به‌صورت استاندارد بر روی آن سیستم کنترل پایداری (ESP) نصب می‌شود که در این کلاس قیمتی، آپشن نادری در میان رقبا است. علاوه بر این‌ها، این خودرو از سیستم ترمز مجهز به ABS و EBD بهره می‌برد. رنو داستر ۴WD همچنین به کروز کنترل و سیستم محدود کننده سرعت نیز مجهز است که آسایش زیادی را در زمان سفرهای طولانی فراهم می‌کند.
در داخل اتاق نیز تغییراتی نسبت به نمونه‌های تک دیفرانسیل دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به بهره گیری از سیستم صوتی مجهز به بلوتوث برای تماس‌های صوتی و نصب کنترل‌های سیستم صوتی روی فرمان اشاره کرد ضمن آنکه همچون داستر تک دیفرانسیل، روکش چرم بر روی فرمان آن وجود دارد.
در کنار همه این‌ها، بدون شک مشهودترین تغییر داستر ۴WD نسبت به نمونه‌های تک دیفرانسیل در نمای ظاهری آن است، جایی که گرافیک چراغ‌ها و سپر خودرو تغییر کرده ضمن آنکه Day Light نیز بر روی آن نصب شده است. رنو برای افزایش جذابیت این خودرو، سر اگزوز و باربند آن را به‌صورت کروم کاری شده عرضه کرده و رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی موسوم به Black Diamond بر روی آن نصب شده است و مجموع این عوامل باعث شده در نگاه اول بتوان تفاوت این مدل را با نمونه‌های تک دیفرانسیل دید.
رنو داستر ۴WD قرار است به‌زودی با مدل ۲۰۱۶ روانه بازار خودروی ایران شود و با توجه به امکانات نصب شده بر روی آن و به‌طور مشخص چهارچرخ متحرک بودن این خودرو می‌توان با اطمینان گفت در کلاس خود بی‌رقیب است. با توجه به قیمت این خودرو در بازارهای جهانی پیش بینی می‌شود این داستر آفرود، با قیمتی در حدود ۱۱۵ میلیون تومان در بازار کشور عرضه شود که قیمت مناسبی برای خودرویی در این کلاس است ضمن آنکه تفاوت‌های آن با نمونه‌های تک دیفرانسیل داستر باعث می‌شود پرداخت چنین رقمی کاملا توجیه پذیر باشد و البته نباید فراموش کنیم این خودرو رقیب مستقیمی در این کلاس ندارد و با توجه به اعتبار برند رنو به‌عنوان یک خودروساز اروپایی، خرید آن می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی خریداران خودروهای شاسی بلند باشد.

اولین تجربه رانندگی با رنو ساندرو اتوماتیک

رنو هاچ بک

اولین تجربه رانندگی با رنو ساندرو اتوماتیک

خودروسازان برای فروش بیشتر محصولات خود، ‌روی یک پلت‌فرم اتومبیل‌های مشابه بسیاری تولید می‌کنند تا بتوانند سهم بالاتری در رده‌های مختلف داشته باشند. از همین رو، در راستای گسترش پروژه X۹۰، داچیا که همکار رومانیایی رنو به شمار می‌رود، نگاهش را به کیف پول جوانانی معطوف کرد که هم از کاغذ باریک‌تر بود و هم مایل بودند اتومبیل به‌روزی سوار شوند. در نتیجه شاسی لوگان ۴ سانتی‌متر کوتاه‌تر شد تا بعد از تولید مدل‌های سدان، MCV و پیک‌آپ، ساندرو هم به عنوان مدل ‌هاچ‌بک این خانواده به دنبال موقعیت مناسبی در بازارهای جهانی باشد. گرچه ساندرو در حقیقت کوچک‌ترین اتومبیلی است که داچیا تولید می‌کند، اما بزرگ‌ترین خودرویی به شمار می‌رود که می‌توانید در کلاس سوپرمینی‌ها برای خریدش اقدام کنید.

خبرهای حضور رنو ساندرو یا تندر۹۰‌هاچ‌بک در ماه‌های پایانی سال گذشته، تیتر اول بسیاری از خبرگزاری‌های خودرویی بود؛ اتومبیلی که گرچه نسل اول آن با تأخیر بسیاری قرار است به دست مشتریان داخلی برسد، اما خودرویی به شمار می‌رود که در بدو ورود به بازارهای جهانی، موفقیت‌های بسیاری را از آن خود ساخته بود. حال این سوال وجود دارد که آیا ساندرو می‌تواند موفقیت‌های جهانی خود را در بازار کشورمان هم تکرار کند؟ یا با توجه به برتری پژو ۲۰۶ در رده خودروهای‌ هاچ‌بک ارزان‌قیمت، ورودش به بازار از همان ابتدا هم پروژه‌ای شکست‌خورده به حساب می‌آید؟

طراحی
قبل از آشنایی با توانایی‌های فنی ساندرو، لازم است کمی به ظاهر آن توجه داشته باشیم. همان‌طور که عمده‌ترین دلیل فروش تندر۹۰ نه طراحی خوب و به‌روز آن بلکه برند قابل اعتماد رنو، کیفیت و استحکام قطعات آن بود، نباید هم انتظار این را داشته باشیم که ساندرو اتومبیلی جذاب و دلفریب به نظر آید، چراکه از همان فلسفه طراحی لوگان بهره‌مند است؛ یعنی طراحی کلی این اتومبیل براساس دو کلمه زیبا و اقتصادی شکل گرفته و می‌توان در جای جای بدنه مشاهده کرد که خطوط به کار رفته در آن، در جهت کمتر شدن هزینه تولید ساندرو کشیده شده‌اند. حجم‌های به کار رفته در بدنه منطقی و به دور از اغراق هستند و همین امر باعث شده در مقایسه با اتومبیلی چون پژو ۲۰۶ بزرگ‌تر به نظر برسد. با تمامی این تفاسیر، ساندرو در برخورد اول اتومبیلی شاداب به نظر می‌رسد که با طراحی ساده خود می‌تواند سال‌ها در بازار داخلی کشورمان مشتریان خاص خود را داشته باشد. البته حساسیت‌ها هنگام مشاهده نمای عقب اتومبیل کمی بیشتر می‌شود؛ به طوری که عده‌ای نمای عقب ساندرو را مورد قبول می‌دانند و برخی دیگر به هیچ عنوان آن را نمی‌پسندند. در مجموع طراحی اتومبیل نمره قبولی را می‌گیرد و در روز آزمایش آنقدر در خیابان‌ها متفاوت بود که جلب توجه می‌کرد.
رویه سادگی در عین زیبایی در فضای داخل اتومبیل هم تکرار شده است و البته نباید از جادار بودن این فضا هم گذشت. به لطف همین طراحی ساده و جادار، ساندرو در بالای سر (Headroom)، شانه‌ها و آرنج (Elbowroom) و زانوها (Kneeroom) به ترتیب ۸۷۸، ۱۴۲۵ و ۱۴۵ میلی‌متر فضا در اختیار سرنشین خود قرار می‌دهد که در کلاس سوپرمینی‌ها بی‌نظیر است. بسیاری بر این باورند که بزرگ‌ترین ایراد ساندرو، داشبورد کسل‌کننده آن است. البته این داشبورد مشابه نمونه به کار رفته در داستر است و از همین لحاظ یک قدم جلوتر از لوگان قرار می‌گیرد. اما گویی کلیدهای بزرگ به کار رفته در آن برای افرادی طراحی شده است که مبتلا به بیماری آکرومگالی (بیماری رشد بیش از اندازه بدن) هستند! در حقیقت از لحاظ زیبایی داشبورد ساندرو امتیاز بالایی از آن خود نمی‌کند، اما نمی‌توان از کیفیت خوب قطعات به کار رفته در آن گذشت که همین امر موجب می‌شود در طولانی‌مدت، کابین دیرتر حس کهنگی و فرسودگی به مالک آن بدهد. با توجه به همین ایرادهای واردشده به داشبورد، این بخش در مدل‌های فیس‌لیفت دچار تغییرات بسیاری شد که نمای آن را به سایر محصولات به‌روز رنو نزدیک‌تر کرد. اما در کشورمان از آنجایی که بحث تولید ساندرو نسل اول مطرح است، نباید انتظار داشبوردی دلفریب از آن را داشت. البته باید به این مورد هم توجه داشت که شما با گران‌قیمت‌ترین اتومبیل در کلاس سوپرمینی رو به رو نیستید، بلکه خودروی مورد نظر از سوی داچیا طوری طراحی شد که نیازهای خریدار را برآورده کند. ساندرو آنقدر در این مبحث موفق عمل کرد که توانست تحسین جیمز مِی (از مجریان اسبق برنامه TopGear) را برانگیزد. حتی تکه کلام Good News! که از سوی جیمز می ‌برای گفتن خبرهای مربوط به ساندرو استفاده می‌شد، آنقدر محبوب بود که مبدل به یکی از اِلمان‌های شخصیتی این اتومبیل شد. در بحث فضای بار، ساندرو با صندوق عقب ۳۲۰ لیتری در گروه خود استانداردهای تازه‌ای را تدوین کرده است. البته می‌توان با خواباندن صندلی‌های عقب با زاویه ۶۷ درجه گنجایش این فضا را به ۱۲۰۰ لیتر افزایش داد.

آزمون رانندگی

از آنجایی که ساندروی مورد آزمون فاقد پلاک ملی بود و از جمله اولین ساندروهای واردشده به کشور به شمار می‌رفت، برای بررسی توانایی‌های آن به پیست اتومبیلرانی آزادی مراجعه کردیم. ساندرو با موتورهای گوناگونی در بازارهای جهانی حضور دارد. از نمونه‌های ۱.۲ لیتری ۷۵ اسب‌بخاری گرفته تا ۱ لیتری ۸۹ اسب‌بخاری؛ اما اتومبیل مورد آزمون از قوی‌ترین موتور موجود در بازار برای ساندرو بهره‌ می‌برد؛ موتوری که با کد K4M696 شناخته می‌شود و با عملکرد خوب آن قبلاً در نمونه سدان و پیک‌آپ آشنا شده بودیم. این پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶سوپاپ با خروجی ۱۰۴ اسب‌بخار در ۵۷۵۰ دور دقیقه و گشتاور ۱۴۸ نیوتن‌متر که از دور ۳۷۵۰ در دسترس است، می‌تواند ساندروی ۱۰۸۲ کیلوگرمی را در ۱۱.۳ ثانیه (در شرایط استاندارد) به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند.
البته اتومبیل مورد آزمون از گیربکس اتوماتیک بهره‌مند بود که پیش‌بینی نمی‌شود حداقل در فاز اول ورود ساندرو به بازار داخلی، مشتریان آن بتوانند تجربه رانندگی با نمونه اتوماتیک را کسب کنند. این گیربکس که پوسته آن با گیربکس ۲۰۶ اتوماتیک یکی است، از نوع ۴ سرعته بوده و عملکرد آن مربوط به یک دهه گذشته است؛ چرا که امروزه بسیاری از ‌هاچ‌بک‌های کلاس سوپرمینی از گیربکس‌های ۵ و حتی ۶ دنده اتوماتیک بهره‌مندند. داچیا در زمان معرفی ساندرو گفته بود ۹۹.۹۷ درصد از قطعات به کار رفته در این اتومبیل، با لوگان یکسان است. از همین رو این یک امتیاز مثبت در بازار تأمین قطعات برای این اتومبیل به شمار می‌رود که می‌تواند خیال خریدارانش را راحت کند.
از طرفی دیگر ساندرو ‌روی شاسی BO لوگان قرار گرفته و با اینکه ۴ سانتی‌متر کوتاه‌تر از نمونه سدان است، اما با ۴۰۲۰ میلی‌متر در طول، ۱۷۴۶ میلی‌متر در عرض و ۱۵۳۴ در ارتفاع بسیاری از رقبای خود را در زمینه جادار بودن پشت‌سر می‌گذارد. سیستم تعلیق ساندرو هم به دلیل شاسی یکسان با لوگان به صورت مک‌فرسون جناقی در محور جلو تعریف شده که برای ایمنی بالاتر به میله‌های آنتی‌رول‌بار هم مجهز است. اما تعلیق عقب به گفته داچیا کاملاً برای ساندرو طراحی شده است. در این بخش فنرپیچ‌های میله‌ای تقویت‌شده دیده می‌شود که همراه با خفه‌کن‌های عمودی، سواری راحتی را برای سرنشینان آن به ارمغان می‌آورد. اما همین سواری راحت در حالی که در رانندگی روزمره لذت‌بخش است، در تغییر ناگهانی مسیر باعث آشفتگی در تعادل اتومبیل می‌شود. یکی دیگر از دلایل بروز این آشفتگی، فاصله محورهای بیشتر در مقایسه با پژو ۲۰۶ است که باعث می‌شود ساندرو در زمان ورود به پیچ در زمینه تعادل به حالتی از واماندگی برسد.
نکته جالبی که در آزمون ساندرو در مجموعه پیست اتومبیلرانی مشاهده شد، این بود که اتومبیل‌ هنگام ورود به پیچ با سرخوردن محور جلو (Understeer) رو‌به‌رو می‌شود.
حتی کم کردن سرعت در زمان ورود به دایره پیچ هم کمکی به تعادل بیشتر اتومبیل نکرد و در حالی که محور عقب پایداری خود را حفظ می‌کرد، در محور جلو تایرها به دنبال چسبندگی مناسب بودند. البته خریداران این اتومبیل قرار نیست در پیست‌های اتومبیلرانی به رقابت مشغول شوند، اما این عدم تعادل می‌تواند در جاده‌های بین‌شهری در مواقع مواجهه با پیچ‌های ناگهانی، دردسر‌ساز شود. نکته مثبتی که باید ‌هنگام رانندگی با ساندرو به آن اشاره کرد این است که همانند لوگان، شما در ارتفاع بالاتری در مقایسه با سایر اتومبیل‌ها رانندگی می‌کنید. همین امر به لطف دید عالی از فضاهای کناری، ساندرو را تبدیل به اتومبیلی کرده که می‌توانید به‌راحتی حتی در کم‌جاترین مکان‌ها هم اقدام به پارک آن کنید.
البته زاویه فرمان و موقعیت قرارگیری در پشت فرمان به دلیل صندلی‌های کم‌عمق به هیچ عنوان قابل قیاس با اتومبیلی چون ۲۰۶ نیست، اما اگر بخواهیم آن را با لوگان مقایسه کنیم، مجموعه غربیلک فرمان به همراه نشان‌دهنده‌هایی با زمینه سفید (مانند نمونه به‌کار رفته در لوگان اتوماتیک) محیطی متفاوت را برای شما رقم می‌زند. ساندرو در مبحث ایمنی مجهز به ‌آخرین نسل سیستم ترمز ضد‌قفل (ABS) کمپانی بوش است. این سامانه همراه با EBD (سیستم توزیع نیروی ترمز) و EBA (سیستم ترمز اضطراری) کارایی بیشتر و بهتری پیدا می‌کند. ضمن اینکه باید به این نکته هم اشاره داشت که ساندرو در مرکز Euro NCAP در تست تصادف سرنشینان بزرگسال ۳ ستاره و در آزمون برخورد سرنشینان خردسال ۴ ستاره ایمنی را دریافت کرده است.

وضعیت بازار
ساندرو در بدر ورود به بازار با دو دسته از مخاطبان رو به رو خواهد شد؛ کسانی که علاقه‌مند به تغییر وضعیت و اصطلاحاً تیونینگ اتومبیل خود هستند و افرادی که قصد دارند ضمن مالکیت اتومبیلی باکیفیت، از فضای داخلی آن لذت ببرند. گروه اول بدون شک همچنان به سراغ پژو ۲۰۶ خواهند رفت؛ چرا‌که پتانسیل تغییر وضعیت در این اتومبیل بالاست و همچنان در میان علاقه‌مندان به تیونینگ محبوب است. اما افراد دیگری که مانند بنده مایلند اتومبیل شهری کوچک اما با فضای داخلی جاداری داشته باشند، به سراغ ساندرو خواهند رفت. ضمن اینکه کیفیت ساخت آن همچنان رنگ و بوی فرانسوی‌ها را دارد و سال‌ها طول می‌کشد که در نتیجه داخلی‌سازی قطعات، کیفیت ابتدایی خود را از دست بدهد. البته نباید قیمت تمام شده آن را هم فراموش کرد. شنیده‌ها حاکی از این است که قیمت نهایی ساندرو زمانی مشخص می‌شود که به بازار عرضه شود. اما با توجه به بهره‌مندی از قطعات مشترک با تندر۹۰ انتظار می‌رود در محدوده اتومبیل‌های زیر ۵۰ میلیون تومان قرار داشته باشد که در این صورت می‌تواند موقعیت پژو ۲۰۶ را در بازار داخلی کشورمان به خطر اندازد.

 

آشنایی با شاسی بلند رنو فلوئنس

 

تحلیل خودروی جدید رنو فلوئنس پس از گذشت مدتی از رونمایی آن نمی تواند کار بیهوده ای باشد.

آشنایی با شاسی بلند رنو فلوئنس

اگر به دنبال یک ون چند منظوره و یا یک شاسی بلند مناسب هستید رنو فلوئنس می تواند یکی از بهترین گزینه های مد نظر شما باشد.

 

این خودرو جزء شاسی بلندهایی است که قدرت و قابلیت آفرود مناسبی دارد و در عین حال فضای داخلی کافی را برای سرنشینان و لوازم جانبی که ممکن است در طول سفر به درد یک خانواده بزرگ بخورد را فراهم می کند.

 

رنو اسپیس جدید برای اولین بار در نمایشگاه اتومبیل پاریس ۲۰۱۴ رونمایی شد. این خودرو دارای چهار نسخه Life، Zen، Intense و Initiale Paris است.

 

علاوه بر این طیف موتوری گسترده آن شامل موتور dci 160 به توان ۱۶۰HP و گشتاور۳۸۰Nm و dci 130 به توان ۱۳۰HP و گشتاور ۳۲۰Nm و نهایتا TCe 200 به توان ۲۰۰HP و گشتاور ۲۶۰Nm می شود که با جعبه دنده ها ۶ و ۷ سرعته EDC با کلاچ دوقلو عرضه می شوند.

 

از امکانات پایه موجود بر روی فلوئنس می توان به شیشه جلوی پانورامیک، چراغ های LED، حسگرهای پارک، سامانه سرگرمی اطلاعاتی R – Link2 با صفحه نمایشگر ۸.۷ اینچی و رینگ های ۱۸ اینچی اشاره کرد. قیمت این خودرو از ۳۴۲۰۰ یورو آغاز و تا ۴۶۳۰۰ یورو افزایش پیدا  می کند.

 

آمادگی پژو و رنو برای تولید خودرو در ایران

 

پایگاه اینترنتی نشریه فرانسوی زبان چلینج نوشت: پژو سیتروئن و رنو برای از سر گیری فعالیت هایشان در ایران حاضر به تولید جدیدترین مدل های خود در این کشور هستند.

آمادگی پژو و رنو برای تولید خودرو در ایران

به گزارش اخبار خودرو به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ،پایگاه اینترنتی نشریه فرانسوی زبان چلینج نوشت: پژو سیتروئن و رنو برای از سر گیری فعالیت هایشان در ایران حاضر به تولید جدیدترین مدل های خود در این کشور هستند.

 

شرکت های خودروسازی پژو سیتروئن و رنو قبل از تحریم های بین المللی، بر بازار ایران حکومت می کردند و اکنون به دنبال بازگشت و بازیابی این جایگاه خود هستند. به این ترتیب آنها بی صبرانه در انتظار لغو تحریم ها و سفر لوران فابیوس به تهران برای ملاقات با حسن روحانی رئیس جمهور ایران پس از انعقاد توافق تاریخی درخصوص برنامه هسته ای این کشور هستند. وزیر امور خارجه فرانسه قرار است هفته آینده به ایران سفر کند. پژو سیتروئن و رنو برای از سر گیری کار خود در ایران حاضر به تولید جدیدترین مدل های خود در این کشور هستند.

 

براساس اطلاعات ما، پژو سیتروئن برای تولید پژو دویست و هشت که در سال دو هزار و دوازده به بازار فرانسه عرضه شد و همچنین کراس اوور دو هزار و هشت که در تاریخ دو هزار و سیزده وارد بازار شد در حال مذاکره است. پژو همچنین پیشنهاد تولید مدل سیصد و یک را که در سال دو هزار و دوازده وارد بازار شد ارائه کرده است.

 

این مدل های جایگزین خانواده چهارصد و پنج و دویست و شش خواهند شد که تاریخ عرضه آنها به دهه هشتاد و نود و هشت باز می گردد. پژو سیتروئن ایجاد یک شرکت مشترک با سرمایه گذاری پنجاه پنجاه با شریک سنتی خود ایران خودرو را ارائه کرده است. یکی از منابع داخلی پژو این پیشنهاد را مشابه اقدام این شرکت در ژین با کنسرسیوم دانگ فنگ و چانگان می داند. به گفته وی، این شرکت مشترک که برنامه راهبردی گسترده ای است مرکز تولید خودرو برای ایران و همچنین همه منطقه از جمله روسیه می تواند باشد.

 

رنو که با محصول تندر در ایران شهرت دارد احتمال دارد به گفته مدیر برنامه اش ژرار دوتوربه محصول بسیار ارزانقیمت جدید خود به نام Kwid را در ایران تولید کند. این محصول در بهار گذشته در هند عرضه شد.

 

اما این حضور در بازار ایران برای فرانسوی ها قطعی نشده است. هر چند رنو هرگز به طور کامل ارتباط خود را با ایران خودرو و پارس خودرو قطع نکرده است، پژو سیتروئن به ناگهان در سال دو هزار و دوازده تحت فشار متحد آن زمانش جنرال موتورز آمریکا با ایران خودرو قطع ارتباط کرد. جنرال موتورز از پژو درخواست کرده بود به سرعت خود را با سیاست های آمریکا در قبال ایران تطابق دهد. با این حال، کارلوس تاوارس رئیس پژو سیتروئن نسبت به بازگشت سریع به ایران بدبین است.

 

وی می گوید: «من مشکلاتی را می بینم. ما به این علت که از ایران خارج شدیم مورد انتقاد هستیم. مقالاتی بسیار تهاجمی علیه ما در مطبوعات منتشر می شود.» اما ژان کریستوف کمار مسئول منطقه ای پژو برای احیای روابط توأم با اعتماد به طور مرتب به ایران سفر می کند.

 

اوضاع به حدی پیچیده است که با اینکه پژو سیتروئن از سه سال پیش هیچ قطعه را برای ایران تامین نمی کند ایران خودرو بدون گواهینامه به تولید پژو دویست و شش و چهارصد و پنج در نزدیکی تهران ادامه می دهد. پژو چهارصد و پنج تقریبا به طور کامل و دویست و شش تا حد زیادی از مدتها پیش در ایران می شود.

 

به گفته یکی از کارشناسان، قطعات آنها نیز بلافاصله با قطعات تقلبی چینی جایگزین شد. پژو سیتروئن نیز برای راه آمدن به شریک ایرانی اش چشمان خود را به این موارد بسته و اعلام کرده است از مشکلات ایرانی ها آگاه است. این گونه است که ایران خود پژوهایی را که واقعی نیستند می سازد و می فروشد. سال گذشته نیز حدود سیصد و هجده هزار و هفتصد دستگاه از آنها ساخته شد. بنا بر اعلام انجمن خودروسازان ایران، پژو با سی و پنج درصد بیشترین سهم را در بازار خودرو ایران در اختیار دارد. سال گذشته سی و چهار هزار دستگاه رنو نیز در ایران تولید شد.

 

پژو سیتروئن و رنو در رویای بازیابی نقش پیشگام خود در بازار ایران به سر می برند اما متاسفانه در این مدت چینی ها که کمتر نگران تحریم های بین المللی بودند از راه رسیدند. سازندگان آمریکایی، ژاپنی و کره ای نیز در انتظار بازار خودرو ایران هستند که ظرفیت تولید یک میلیون و هفتصد هزار خودرو در سال را دارد. این رقم معادل دو برابر رقم تولید کنونی در ایران و نزدیک به ارقام بازار فرانسه است.

 

کراس‌اوور هندی رنو در راه ایران؟

 

به‌زودی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران برداشته می‌شوند و این فرصتی برای خودروسازان است تا برای بازگشت به بازار این کشور آماده شوند.

 

به‌زودی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران برداشته می‌شوند و این فرصتی برای خودروسازان است تا برای بازگشت به بازار این کشور آماده شوند. خودروسازی رنو نیز از این امر مستثنی نیست و در حال برنامه‌ریزی است تا نسخه‌ای از کوئید مینی کراس‌اور را که در کشور هند تولید می‌شود، به بازار ایران معرفی کند.

 

Renault KWID

Renault KWID

 

مطابق گفته جرارد دتوربت (Gerard Detourbet)، معاون نیسان-رنو، این خودرو در حال حاضر توجه برخی شرکای ایرانی را به خود جلب نموده است. «دتوربت» در این زمینه به رویترز می‌گوید:

 

این نوع خودرو مطابقت زیادی با این بازار دارد. ما این خودرو را برای مردم ارائه کردیم و آنها هم علاقه خود را نشان دادند. ولی بین علاقه‌مند بودن و تصمیم به خرید، اندکی فاصله وجود خواهد داشت.

 

Renault KWID

Renault KWID

 

در همین حال، وی اضافه می‌کند که هیچ تصمیمی برای مدل‌های جدید برای ایران و یا اینکه این خودروها در کجا مونتاژ خواهند شد، نگرفته است و بر این نکته تأکید کرده است که تهیه این برنامه بیش از یک یا دو ماه طول خواهد کشید.

 

Renault KWID

Renault KWID

 

Renault KWID

Renault KWID

 

پس از انتشار خبر توافق ایران با قدرت‌های جهانی، خودروسازان تکاپوی زیادی برای بازسازی حضور خود در ایران نشان داده‌اند. در این میان، خودروسازان فرانسوی رنو و PSA پژو-سیتروئن به منظور دفاع از جایگاه قدرتمندی که قبل از سال ۲۰۱۱ در بازار ایران داشته‌اند، از این موضوع آگاه هستند که باید گزینه‌های تاریخ‌گذشته کنونی خود را ارتقا دهند.

 

Renault KWID

Renault KWID

 

فروش نسل اول رنو لوگان در ایران رفته‌رفته تحلیل رفته و بر این اساس، «کوئید» می‌تواند راه‌حلی برای احیای فعالیت اقتصادی رنو در ایران باشد. طراحی رنو کوئید براساس پلتفرم جدید CMF-A صورت‌ گرفته‌ است؛ پلتفرمی که قرار است در برخی مدل‌های آینده استفاده شود و رنو-نیسان انتظار دارد تا در سال در زیر پوست بیش از یک میلیون خودرو قرار گیرد.

 

بازار خودروی ایران یک فرصت جهانی است

 

پس از توافق ایران و گروه ۱+۵ بر سر برنامه هسته‌ای تهران، بازار ایران از جذابیت فراوانی برای شرکت‌های خارجی برخوردار شده است، در این بین خودروسازان ازجمله مشتاق‌ترین کسب‌و‌کارها برای بازگشت به ایران هستند.

بازار خودروی ایران یک فرصت جهانی است

به گزارش اخبار خودرو ،پس از توافق ایران و گروه ۱+۵ بر سر برنامه هسته‌ای تهران، بازار ایران از جذابیت فراوانی برای شرکت‌های خارجی برخوردار شده است، در این بین خودروسازان ازجمله مشتاق‌ترین کسب‌و‌کارها برای بازگشت به ایران هستند.

 

چند ساعت پس از اعلام دستیابی به توافق، شرکت پژو برنامه‌هایی را برای تولید در ایران ارائه کرد تا از این طریق جایگاه پیشتازی خود در این بازار را احیا کند. به گزارش بلومبرگ، براساس آمار ای‌اچ‌اس آتوموتیو، پژو، دومین خودروساز بزرگ اروپا، ۲۹ درصد از فروش خودروهای جدید در سال ۲۰۱۴ را در ایران به خود اختصاص داده است. این خودروساز فرانسوی قصد دارد تا سال ۲۰۱۵ سالانه یک میلیون خودرو در آفریقا و خاورمیانه به فروش برساند که از این تعداد دست‌کم ۴۰۰ هزار دستگاه در ایران فروخته خواهد شد. پژو با شرکت ایران خودرو، شریک سابق خود، مذاکراتی را برای تولید خودرو در ایران آغاز کرده است. این در شرایطی است که مرکز آی‌اچ‌اس معتقد است با برداشته شدن تحریم‌ها، بازار خودروی ایران در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ حدود ۱۰ درصد رشد خواهد کرد و میانگین کل فروش خودرو به ۷/ ۱ میلیون دستگاه خواهد رسید.

 

از سوی دیگر، دو خودروساز آلمانی فولکس‌واگن ودایملر هم برای حضور در بازار ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. فولکس‌واگن در بیانیه‌ای که به‌صورت ایمیل منتشر شد، اعلام کرد: «ما درحال بررسی تحولات اخیر هستیم و مذاکرات اولیه را در سطح سیاسی آغاز کرده‌ایم. با این وجود هنوز درمورد حضور در ایران تصمیم‌گیری نشده است. گام‌های بیشتر، بر اساس تحولات آتی برداشته خواهد شد.»

 

به گزارش آیریش تایمز، ازجمله دیگر خودروسازانی که تمایل دارند به بازار ایران وارد شوند، شرکت لوتوس است. این خودروساز بریتانیایی تولید‌کننده خودروهای اسپورت است. از سوی دیگر خبرگزاری پرس تی‌وی نیز معتقد است خودروسازانی مانند تویوتا و هیوندای «فرصت‌های باورنکردنی» در بازار خودروی ایران خواهند داشت، اما کارشناسان صنعت خودرو معتقدند خودروسازان آلمانی و فرانسوی که پیش از تحریم‌ها در ایران حضور داشتند، اکنون از شانس بیشتری برای بازگشت به این بازار برخوردارند.

 

ایران بزرگ‌ترین بازار خودرو خاورمیانه است و سال گذشته ۱/ ۱ میلیون خودرو تولید کرده و ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده است. ویکاس سگال، رئیس بخش خودرو در بانک سرمایه‌گذاری روچیلد، بر این باور است که ایران قابلیت ایجاد«قطب منطقه‌ای صنعت خودرو» را دارد و پیش‌بینی می‌شود که طی این دهه سالانه ۳ تا ۴ میلیون دستگاه خودرو تولید خواهد کرد.

 

برای خودروسازان زمانی بهتر از این برای حضور در بازار ایران وجود نخواهد داشت. زیرا آنها برای جبران کندی رشد فروش در برخی اقتصادهای نوظهور مانند چین، روسیه و برزیل، به‌دنبال بازارهای جدید هستند. این در شرایطی است که هفته گذشته بانک یو‌بی‌اس پیش‌بینی خود را درباره رشد جهانی فروش خودرو برای سال‌جاری به ۳/ ۱ درصد کاهش داد. درصورت تحقق این پیش‌بینی کندترین رشدفروش جهانی خودرو از سال ۲۰۱۰ تاکنون رقم خواهد خورد.

 

بیل روسو، مدیرعامل مرکز مشاوره گائو فنگ، می‌گوید: «ایران پتانسیل عظیمی دارد. اگر به‌دنبال بازاری هستید که قبلا در آن حضور نداشتید، در حال حاضر بازار ایران یکی از بهترین فرصت‌‌های جهان به‌شمار می‌رود.»

 

اما حضور در بازار ایران ساده نخواهد بود. رقبایی، ازجمله خودروسازان چینی، هنگام وضع تحریم‌ها به این بازار آمدند. برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقدند چشم‌انداز بازار ایران به دلیل حضور رقبای چینی تغییر کرده است. خودروسازانی مانند چری، لیفان و جی‌ای‌سی، از خلأ به‌وجود آمده در پی خروج پژو و رنو از ایران به‌شدت سود برده‌اند. شرکت جیلی، مالک شرکت ولوو، در حال مذاکره برای افتتاح کارخانه مونتاژ با ظرفیت تولید حدود ۲۰ هزار دستگاه در سال در ایران است. در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکره، اولین کارخانه مونتاژ جیلی در ایران ساخته خواهد شد. جیلی درحال حاضر دارای نمایندگی فروش در ایران است. ایران در سال ۲۰۱۴ اصلی‌ترین مقصد صادراتی خودروهای چینی بوده است و براساس گزارش مرکز تحقیقاتی برنشتاین، ۱۱۴ هزار خودروی تجاری و سواری به ایران صادر شده است. اما کارشناسان معتقدند برندهای باکیفیت درپی بهبود شرایط اقتصادی پس از لغو تحریم‌ها، می‌توانند سهم خود را در بازار ایران افزایش دهند.

 

این در شرایطی است که رقابت از طرف کشورهای آسیایی و برندهای محلی، پژو را از بازگشت به ایران منصرف نکرده است. این خودروساز در ماه آوریل توافقنامه‌ای را با ایران‌خودرو، شریک پیشین خود، امضا کرد مبنی‌بر اینکه در اسرع وقت تولید از سر بگیرد. پژو هم‌اکنون برای فروش برند لوکس دی‌اس در ایران یک توافقنامه امضا کرده است. شرکت رنو، دیگر خودروساز فرانسوی و رقیب پژو، نیز قصد بازگشت به بازار ایران را دارد. این خودروساز قبل از اعمال تحریم‌ها از ۹/ ۵ درصد بازار ایران برخوردار بود. جروم استول، مدیر فروش رنو، می‌گوید: «ایران بازاری است که ما به آن علاقه داریم، اما ما تنها شرکتی نیستیم که به این بازار علاقه‌مندیم.» شرکت رنو همچنین اعلام آمادگی کرده است که خودروی جدید و ارزان قیمت «کوید» خود را به بازار ایران عرضه کند. رنو در ماه مه خودروی مدل کوید خود را در هند رونمایی کرد. رنو-نیسان قصد دارد با ارائه مدل‌های مختلف خودروهای خود در بازار ایران از مرز فروش یک میلیون دستگاه در سال عبور کند.

 

به‌نظر می‌رسد صنعت خودروی ایران که حدود یک دهم تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد، یکی از اولین بخش‌هایی است که از عادی‌سازی روابط با غرب سود خواهد برد.

 

عیدی خاص نگین خودرو در عید فطر همچنان ادامه دارد

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت نگین خودرو؛ در آستانه فرارسیدن عید سعید فطر، فروش ویژه محصولات نماینده رسمی رنوی فرانسه در ایران آغاز شد.

 

عیدی خاص

عیدی خاص

 

شکوهی مدیر بازاریابی شرکت نگین خودرو با اعلام این خبر افزود: همزمان با رسیدن ایام عید سعید فطر و همچنین کاهش نرخ ارز، نگین خودرو فروش ویژه محصولات خود را از روز شنبه مورخ ۱۳۹۴/۰۴/۲۰ در شعب تهران و نمایندگی های سراسر کشور آغاز کرد و  اقدام به تسهیل شرایط خرید خودرو نمود.

 

وی گفت: عیدی نگین خودرو در پایان ماه مبارک رمضان به دو صورت فروش نقدی و اقساطی به مشتریان ارائه شده است که در طرح فروش نقدی از ۵ تا ۹ میلیون تومان تخفیف برای مشتریان این محصولات اصیل اروپایی در نظر گرفته شده است.

 

در شرایط اقساطی نیز پیش از این نگین خودرو شرایط ویژه فروش رنو داستر را که از پرفروش ترین شاسی بلندهای اروپایی است و توانسته بسیاری از گواهینامه های ایمنی بین المللی را کسب کند با تسهیلات یکساله بدون بهره اعلام کرده بود که با استقبال کم نظیر مشتریان مواجه شد و شرایط رقابتی مناسبی را برای این خودروی اصیل اروپایی فراهم کرد. اما هم اکنون در آستانه فرا رسیدن عید سعید فطر بهترین فرصت برای مشتریان رنو فراهم شد تا بتوانند به بهره بردن از تسهیلات خاص این طرح فروش، مالک محصولات این برند اروپایی با دوره بازپرداخت های ۱۲ ماهه، ۲۱ ماهه و ۲۴ ماهه شوند و از رانندگی با این اروپایی لذت ببرند.

 

شکوهی در ادامه تصریح کرد: رنو داستر اتوماتیک Exclusive و رنو فلوئنس دنده ای Exclusive از جمله محصولات جدید نگین خودرو  هستند که در این عید خجسته برای اولین بار با شرایط خاص و در تعدادی محدود به علاقمندان عرضه می شود. خودرو لوکس سفران ۲۵۰۰ سی سی با موتور پر قدرت ۶ سیلندر و آپشن های کم نظیر نیز بیشترین تخفیف در این طرح را به خود اختصاص داده است.

 

در این طرح تمامی محصولات نگین خودرو با ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی و قیمت قطعی به فروش می رسند.

 

Edite NK – 01 (1)

 

NK -1 Aghsati

 

علاقمندان جهت ثبت نام و یا کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت اینترنتی www.Neginkhodro.com و یا به شعب و نمایندگی های مجاز شرکت نگین خودرو در سراسر کشور مراجعه کنند.

 

برای اطلاع دقیق از شرایط فروش میتوانید به اینجا مراجعه نمایید

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا