بازگشت محسن رضايي به سپاه با موافقت رهبر انقلاب/ فعلا تدريس در دانشگاه امام حسين

شايد شانس محسن رضايي بود كه در برهه هايي كانديداي انتخابات رياست جمهوري شد كه فضاي سياسي ايران دچار پريشان حالي بود و از فضايي منطقي پيروي نمي كرد.
 از روز قدس سال گذشته كه «برادر محسن» يا دكتر رضايي به نام حمايت از مردم فلسطين لباس «سبز» سپاه را از صندوقچه خانه اش بيرون كشيد و دوباره برتن كرد و به ميان مردم آمد، مي شد حدس زد كه محسن رضايي كت و شلوار از تن به در آورده و به نظامي گري سلامي دوباره كرده است.
 
به گزارش هشت صبح، بازگشت محسن رضايي به سپاه عملا به معناي پايان حضور وي در سياست و به عبارت صحيح تر پايان چند دوره كانديداتوري وي در انتخابات رياست جمهوري است. شايد شانس محسن رضايي بود كه در برهه هايي كانديداي انتخابات رياست جمهوري شد كه فضاي سياسي ايران دچار پريشان حالي بود و از فضايي منطقي پيروي نمي كرد. غير از اين بود محسن رضايي بدون ترديد به عنوان يكي از با برنامه ترين و اخلاق مدارترين كانديداهاي رياست جمهوري مي توانست در سياست ورزي موفق تر باشد. 
 
 
 تصميم كبري
 
شايد نوشته محسن رضايي در مرداد 93 مقدمه‌اي براي بازگشت او به سپاه بود. فرمانده اسبق سپاه نوشت: «چرا لباس سپاه پوشيدم؟ بازگشت به ارزش‌هاي انقلاب. كجا رفت آن صميميت‌ها، آن برادري‌ها، آن اعتماد‌ها؟ كجا رفت آن شهادت طلبي، آن مجاهدات بدون ادعا؟ كجا رفت آن دست محرومان را گرفتن؟ كجا رفت اجابت فريادهاي «يا للمسلمين»؟ كجا رفت آن شعارهاي حمايت از مستضعفين و پا برهنه‌ها؟ از حقير پرسيده شد ‌چرا لباس پاسداري بدون درجه سال‌هاي اول انقلاب را در راهپيمايي روز قدس پوشيدي؟ يك كلام خواستم بگويم: برگرديم به ارزش‌هاي انقلاب، برگرديم به صفا و صداقتِ روزهاي آزادي خرمشهر، برگرديم به برادري‌‌ها، برگرديم به فضاي رفع محروميت، برگرديم به سلامت اقتصادي روزهاي اول انقلاب، برگرديم به وحدت روزهاي پس از شهادت شهيد بهشتي. به راستي در كشور چه چيز كم داريم؟ آري، لباس سپاه پوشيدم كه هم از رزمندگان و مظلومين سوريه، فلسطين و عراق حمايت كنم و هم بگويم تنها راه نجات منطقه، اين است كه ما در ‌كشور، عميقا به ارزش‌هاي انقلاب اسلامي برگرديم. اگر موج ناامني كه از سوريه و عراق شروع شده و امروز به فلسطين رسيده است، مهار نشود در ماه‌هاي آينده وارد لبنان و خليج فارس شده و احتمالا در آن صورت به ايران هم كشيده خواهد شد.»
 
به نوشته آرمان، در آن زمان تعداد كمي بودند كه حدس زدند فرمانده قصد بازگشت دارد اما نشانه‌هاي بعدي كم كم نزديكان او را به شك انداخت و در خفا از يكديگر سوال كردند چرا دكتر رضايي در قبال سياست ورزي سكوت كرده است. 
 
 
 
پيش از اين خبر بازگشت محسن رضايي به سپاه به صورت شايعه مطرح شده بود؛ شايعه‌اي كه خبر از حضور رضايي در پست‌هاي مديريتي سپاه مي‌داد. در اين راستا حسين كنعاني مقدم از همفكران و هم طيفان محسن رضايي به تشريح چرايي و چگونگي بازگشت محسن رضايي به سپاه پرداخت: 
 
 شايعه شده است كه آقاي محسن رضايي به سپاه بازگشتند. درست است؟
 
بله؛ ايشان به سپاه برگشتند و مشغول خدمت هستند. آقاي رضايي باتوجه به كادر جديد سپاه، تصميم گرفت تا در زمينه انتقال تجربيات خود به كادر اين نهاد وارد عمل شود و دانسته‌هاي خود را به ديگر سپاهيان منتقل كند. 
 
 چه شد كه او تصميم به بازگشت به سپاه گرفت؟
 
آقاي رضايي مدتي را ترجيح داد تا به امور سياسي بپردازد اما در اين مقطع تصميم گرفت تا بيشتر در سپاه حضور داشته باشد و در اين راستا خدمت كند. 
 
 روند بازگشت او به سپاه چگونه بود؟
 
ايشان طي نامه‌اي به مقام معظم رهبري درخواست بازگشت خود به سپاه را مطرح كرد كه ايشان با بازگشت آقاي رضايي به سپاه جهت تدريس در دانشگاه موافقت كردند و ايشان به سپاه بازگشت. 
 
 تدريس؟
 
بله؛ آقاي رضايي در دانشگاه امام حسين (ع) به تدريس مشغول شدند. 
 
 دليل بازگشت آقاي رضايي به سپاه تصميم به پايان دادن به فعاليت سياسي بود.
 
آنطور كه بگوييم بازگشت آقاي رضايي به سپاه به معناي پايان فعاليت سياسي است صحيح نيست اما او به توصيه امام خميني(ره) عمل خواهد كرد. هنگام تشكيل وزارت سپاه، امام تاكيد مي‌كند كه «بايد سعي كنيد جهات سياسي در سپاه وارد نشود، كه اگر افكار سياسي وارد سپاه شود جهات نظامي آن از بين مي‏رود. هميشه به سپاه سفارش كنيد كه آنان خودشان را يك جنگنده خدمتگزار مردم بدانند.»
چرا محسن رضایی به لباس پاسداری بازگشته است؟
در واپسین روزهای سال ۹۳ پس از انتشار اخبار بازگشت محسن رضایی به سپاه پاسداران توجهات زیادی از طریق رسانه‌ها، اظهار نظر‌ها و شبکه‌های اجتماعی به این مسأله جلب شد که این درخواست محسن رضایی از رهبری و پذیرش سریع آن و فعال شدن پرونده محسن رضایی در زمره پاسداران انقلاب اسلامی چه مفهوم و پیامی دارد تقریبا حدود ۱۸ سال از خروج رضایی از سپاه می‌گذرد پس چرا حالا پس از این همه مدت چنین اتفاقی می‌افتد؟

امیرعلی امیری در یادداشتی در «تابناک» در پاسخ به این پرسش‌ها نوشت: چنین اتفاقی زمانی می‌افتد که پاسداران انقلاب، شاگردان سابق محسن رضایی که کشف و رشد آن‌ها توسط وی در سپاه و جنگ از خصوصیات بارز وی توسط رهبر انقلاب برشمرده می‌شود (در یکی دو سال گذشته و همین اواخر سال ۹۳ مقام معظم رهبری در دو دیدار جداگانه یکی با فرماندهان ارشد ستاد کل نیروهای مسلح و یکی در ملاقات سر لشکر رحیم صفوی اشاره می‌کنند به اینکه این هنر آقای رضایی در شناسایی انسان‌ها و میدان دادن به آن‌ها و...) به عنوان مستشاران طراز اول دفاعی و امنیتی در منطقه خاورمیانه نقش اول را ایفا می‌کنند و پس از بحران لبنان، فلسطین، سوریه، عراق و افغانستان منطقه آبستن حوادث یمن و تجاوز آل سعود به این کشور تا حدودی علوی است محسن رضایی مجددا به جمع پاسداران که البته هرگز هم در طول این ۱۸ سال با وجود همهٔ بی‌مهری‌ها از جمع آن‌ها جدا نبود بر می‌گردد.

در همهٔ این ۱۸ سال به یاد دارم که هر ماه رمضان همهٔ فرماندهان دفاع مقدس مراسم افطار با صفا و صمیمیتی را در منزل محسن رضایی داشته و دارند و او میزبان همرزمان خود است و همه حتی آن‌ها که گا‌ها زبان به تخریب محسن رضایی در فضای سیاسی می‌گشایند حضور می‌یابند و همچون استادی او را در حلقه خود می‌گیرند آری او هرگز با پاسداری فاصله نداشته است با این همه این سؤال و عاقبت این کار و انجام آن در این ایام مرتب مطرح می‌شود.

لذا بنده هم که افتخار دارم چند صباحی یک بار در جلسه‌ای و یا مشورتی با آقا محسن ملاقاتی داشته باشم، از طرف دوستان مختلفی مورد سؤال واقع شده‌ام که آیا معلوم است آقا محسن می‌خواهد چکار کند؟ حالا برای چی برگشتند به سپاه؟ با فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی و غیره چه می‌خواهد بکند؟ شایعه اینکه او قرار است رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بشود درست است یا نه؟ و... .

فکر کردم با انتشار این سطور پاسخی به همهٔ این سؤال‌ها شاید بشود داد لذا به این سبب دست به قلم شدم دیدم برای بررسی این موضوع باید کمی به عقب برگشت نه کمی بلکه حدود ۳۵ سال باید به عقب برگشت تازه سال ۵۷ است و امام چند روزی است به کشور مراجعت کرده‌اند محسن رضایی در مدرسه رفاه با محمد بروجردی ملاقاتی دارند محسن رضایی لیدر گروه منصورون و بروجردی از لیدرهای گروه صف می‌باشد مبارزینی که در سال‌های آخر رژیم شاهنشاهی مبارزه فرهنگی و مسلحانه در کشور دارند و مدت‌ها است راه‌شان را از گروه مجاهدین خلق بدلیل بدلیل انحرافات اعتقادی آن‌ها جدا کرده‌اند و تحت هدایت روحانیت اصیل و مبارز شیعه و پیروی از خط امام (ره) به مبارزه مشغول هستند مهم‌ترین مسأله آن روز حفاظت از جان امام به عنوان قلب تپنده انقلاب است حکومت در دست بختیار و ازتش شاهنشاهی است حکومت نظامی برقرار است مردم مسلح نیستند مبارزه مسالمت آمیز و با دست خالی در برابر تفنگ و تانک‌های آرایش گرفته در خیابان‌ها جریان دارد و در این چنین وضعیتی رهبر انقلاب در وسط کانون بحران یعنی تهران در مدرسه‌ای مستقر شده و در حال هدایت انقلابش و امتش می‌باشد.

تصور حفاظت از چنین شخصیتی و این چنین محل استقراری در آن شرایط زمانی چه حسی دارد نمی‌دانم بالاخره محسن رضایی و بروجردی تقسیم کار می‌کنند که حلقه اول حفاظت مسلحانه از مدرسه رفاه بعهده بروجردی و حلقه دوم را محسن رضایی ساماندهی کند همانطور که می‌دانید زیاد طول نمی‌کشد بساط حکومت پهلوی و دولت بختیار برچیده می‌شود و انقلاب پیروز می‌شود محسن رضایی می‌گوید مجاهدین خلق (منافقین) از چند سالی قبل از پیروزی که از سیر مبارزه امام و روحانیت فاصله گرفته و با مبارزینی در زندانهای رژیم اختلاف داشتند عنوان مجاهدین را برای خود مصادره کرده و در اثنای مبارزات سال ۵۷ هم هوادران آن‌ها با همین آرم و عنوان در راهپیمایی‌ها و تظاهرات شرکت می‌کردند و قصد داشتند که خود را نیروهای پیشگام انقلاب معرفی می‌کنند و سعی داشتند نقش سایر مبارزین و گروه‌ها را که به دلائل امنیتی کمتر تابلو آن‌ها معرفی شده بود راتحت الشعاع قرار دهند.

برای خنثی کردن این توطئه وبا توجه به مسلح بودن منافقین، محسن رضایی مبتکر تشکیل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با ادغام هفت گروه مبارز مسلح شامل منصورون، صف، موحدین و... می‌شود و با تشکیل این سازمان راه فریبکاری منافقین (مجاهدین خلق) را تاحدود زیادی سد می‌کند وبه همین دلیل هم درگیری‌هایی بین این دو سازمان در آن ایام رخ می‌دهد. در هر صورت محسن رضایی دومین مأموریت و مسئولیت خود را دریکی دو ماهه ابتدای پیروزی انقلاب با موفقیت پشت سر می‌گذارد در اردیبهشت ۵۸ شهید مطهری و کمی قبل از آن و در پی بروز مسائل کردستان سپهبد قرنی توسط گروه فرقان ترور می‌شود.

برادر محسن می‌گوید: من حس کردم که با این خلأ اطلاعاتی و نبود یک سازمان اطلاعاتی در کشور که با پیروزی انقلاب به وجود آمده و سلاح زیادی که سازمان یافته و نیافته در دست پس مانده‌های رژیم سابق و گروه‌های چریکی کمونیست و منحرف و منافق که با انقلاب میانه خوبی ندارند امنیت کشور دچار خطر جدی خواهد شد لذا احساس وظیفه کردم مهم‌ترین وظیفه‌ای که برای حفاظت از انقلاب اسلامی بر دوشم است تشکیل و سازماندهی اطلاعات کشور است و لذا با یک اتاق کوچک در ستاد مرکزی سپاه شروع کردم نه اینکه فکر کنید مرکزیتی در کشور به محسن رضایی حکم مسئولیت داده که شما برو اطلاعات درست کن، نه او خودش به این نتیجه می‌رسد و شروع می‌کند و البته همه مسئولین را توجیه می‌کند و با سرعت این سازمان را در سراسر کشور و در بستر سپاه پاسداران سازماندهی می‌کند.

یادم است وقتی سال۵۸فرمانده سپاه یکی از شهرستانهای استان فارس بودم از فرماندهان خواسته شده بود فردی در حد نفر دوم سپاه برای مسئولیت واحد اطلاعات تعیین شود وبا هدایت مستقیم از مرکز این واحد‌ها شروع به انجام فعالیت‌های اطلاعاتی کردند وبخصوص در شناسایی گروه‌های مسلحی که محسن رضایی پیش بینی می‌کرد عن قریب مسلحانه مقابل انقلاب خواهند ایستاد کار بزرگی انجام دادند به نحوی که وقتی در خرداد سال۶۰ منافقین اعلام جنگ مسلحانه کردند اکثر مراکز و مخفیگاه‌ها وانبارهای سلاح و مهمات آن‌ها ورفت وآمد ومقر رهبران آن‌ها برای اطلاعات سپاه شناسایی شده بود ودره‌مان روزهای اول ضربات سهمگینی از اطلاعات سپاه به فرماندهی محسن رضایی دریافت کردند و موج خشونت و ناامنی که در نقشه آن‌ها برای روزهای اول شروع جنگ مسلحانه طراحی شده بود به کلی با شکست مواجه و آن‌ها را مجبور به عقب نشینی و ادامه کار مخفی نمود.

محسن رضایی از زمان شروع به کار در سپاه و پی ریزی تشکیلات اطلاعاتی سپاه از سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که خود از بنیان‌گذاران آن بود کناره‌گیری کرد، حتی قبل از اعلام ممنوعیت فعالیت پاسداران در سازمان‌ها و احزاب سیاسی توسط امام در این مدت محسن رضایی ۲۶ ساله مسئول ستاد خنثی سازی کودتاهای نظامی پس مانده‌های رژیم شاه برای سرنگونی انقلاب هم بود وشخصا درهدایت عملیات خنثی سازی کودتای نوژه شرکت داشت. اقدامات گروه‌های مسلح البته فقط به منافقین محدود نمی‌شد قبل از آن در اکثر نقاط مرزی کشور گروهک‌هایی که اکثرا مارکسیست بودند با سوء استفاده از پتانسیل‌های قومیتی تحت عناوین خلق کرد درکردستان، خلق عرب در خوزستان، خلق بلوچ در بلوچستان، خلق ترکمن در گلستان، خلق مسلمان در آذربایجان ندای تجزیه وجدایی طلبی سر می‌دادند و سازمان اطلاعاتی سپاه تنها سازمان آماده و محوری برای مبارزه وکنترل آن‌ها بود. این یکی از کارهایی بود که محسن رضایی در آن مقطع انتخاب کرد شروع کرد و به انجام رساند و یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های ابتدای انقلاب اسلامی را با هشیاری پیگیری و در خنثی‌سازی آن موفق بود.

حالا جنگ هم یک سالی بود که شروع شده بود، محسن رضایی عضو شورایعالی سپاه و مسئول واحد اطلاعات سپاه است واحد اطلاعات عملیات را در قرارگاه عملیات سپاه در خوزستان را هم راه‌اندازی کرده وحسن باقری را برای مسئولیت آنجا تعیین نموده است. درگیری‌های امنیتی که بسیار هم اهمیت داشت و انسجام و امنیت داخلی را تهدید می‌کرد بیشتر ذهن محسن رضایی را مشغول کرده و از طرفی نگرانی اوضاع جنگ هم هست البته میانه خوبی که با بنی صدر به عنوان جانشین فرماندهی کل قوا ندارد باعث می‌شود خیلی هم در صحنه نبرد نتواند ایفای نقش بیشتری کند ۹ ماهی از جنگ گذشته که سقوط بنی صدر و فرار او از کشور صورت می‌گیرد و درست در همین روز‌ها منافقین اعلام جنگ مسلحانه می‌کنند و رسالت مقابله سازمان اطلاعاتی تشکیل شده توسط محسن رضایی به اوج خود می‌رسد؛ لذا پس از رفتن بنی صدر دو سه ماهی این درگیری‌ها تمام وقت او را می‌گیرد در شهریور سال۶۰ باز محسن رضایی فکر دیگری به سرش می‌زند راه اصلی مبارزه برای برقراری امنیت در کشور و دفع تجاوز چیست او برای به عهده گرفتی فرماندهی کل سپاه اعلام آمادگی می‌کند و در پاسخ امام (ره) که در این صورت مسئولیت مهم اطلاعات کشور چه می‌شود می‌گوید تأمین امنیت با پیروزی در جنگ بهتر تأمین می‌شود و او به عنوان فرمانده سپاه اطلاعات را هم هدایت خواهد کرد اینک او در ۲۷ سالگی با حکم امام فرمانده کل سپاه و راهی مناطق جنگی می‌شود جنگ پس از سال‌ها ی اول انقلاب که بحران امنیتی کشور را تهدید می‌کرد دومین بحران بزرگ کشور بود که از طریق دشمن خارجی به کشور تحمیل شده بود که محسن رضایی رسالت خود را عبور کشور از هر بحرانی که پیش رو داشت می‌دانست شکست‌های استراتژی و تاکتیک‌های جنگی بنی صدر هم باعث زمین گیر شدن جنگ شده و آینده کشور و وضعیت مناطق اشغال شده در هاله‌ای از ابهام است سر‌لشکر رشید، جانشین ستاد کل نیروهای مسلح می‌گوید فرماندهان قبلی سپاه می‌آمدند در قرارگاه چند روزی بودند و می‌رفتند و قرار می‌شد پشتیبانی‌هایی از مراکز سپاه که در جنگ در‌گیر بودند، داشته باشند که بیشتر هم پس از بازگشت به فراموشی سپرده می‌شد حالا محسن رضایی آمده بود من و رحیم صفوی، حسن باقری و... باز هم منتظر چنین رفتاری بودیم ولی او طور دیگری آمده بود او آمده بود که بماند و بجنگد بعد‌ها یاد این داستان افتادم که زمانی نادرشاه در جنگ با افغان‌ها متوجه هنر‌نمایی جنگجویی می‌شود که بسیار خوب می‌جنگد در جایی با او مواجه می‌شود و می‌گوید، پس تو زمان حمله افغان‌ها کجا بودی که جلوی آن‌ها را بگیری آن جنگجو می‌گوید، من بودم ولی نادر نبود قبل از آمدن محسن رضایی من بودم آقا رحیم بود، حسن باقری، عزیز جعفری بود، همت بود، متوسلیان بود، باکری بود، بقایی بود و بقیه ولی محسن رضایی نبود.

در عملیات حصر آبادان برای سازماندهی و فراهم کردن دو گردان نیرو مستأصل بودیم محسن رضایی آمده بود می‌گفت عملیات طریق القدس بزودی باید با چند تیپ نیروی سپاه انجام شود می‌گفتیم یا او نمی‌داند تیپ چیست و یا نمی‌داند عملیات چگونه است از کجا چند تیپ باید بیاید فراموش نکنیم حتی قبل از فرمانده شدن محسن رضایی فرمان بسیج و ارتش بیست میلیونی هم صادر شده بود و بنی صدر برای آن فرمانده تعیین کرده بود یعنی بسیج هم بود محسن رضایی می‌گفت هر عملیاتی که انجام می‌شود با زمان کوتاهی بعد از آن و با استعدادی سه برابر باید عملیات بعدی انجام شود و برای این طرح ریزی عملیات می‌کرد سلسله عملیاتهای کربلا را طرح ریزی کرد او پیگیری کرد تا شهید صیاد شیرازی هم فرمانده نیروی زمینی ارتش شود و در کنار سپاه و کنار محسن رضایی سپاه و ارتش را یک لشکر واحد کردند و در کمتر از یکسال از پاییز ۶۰تا خرداد ۶۱ تدابیر جنگی و عملیاتی محسن رضایی و فرماندهی منحصر به فرد وی ماشین جنگی عراق را چنان دچار انهدام نمود که فریاد مذاکره از کاخ صدام بلند شد یادم است محسن رضایی می‌گفت این مذاکره پیشنهادی صدام مثل جنگ تحمیلی است و نباید زیر بار آن رفت در ۳ خرداد ۶۱ خرمشهر آزاد شد. محسن رضایی حالا در جنگ ژنرال‌هایی تربیت کرده بود که هر کدام به تنهایی قادر بودند و هستند که هدایت نیروهای نظامی و دفاعی چندکشور را بعهده بگیرند در همین مقطع از جنگ است که او متوسلیان و لشکر۲۷ را راهی لبنان می‌کند که مرزهای دفاعی جمهوری اسلامی را خارج از سرزمین اصلی دنبال کند اینک آثار آن حضور در لبنان فریاد بلند افتخار و عزت اسلام است. محسن رضایی بحران جنگ را به کنترل در‌می‌آورد و تا سال‌ها ارتش عراق و دنیای غرب و شرق پشت سر او را زمین‌گیر می‌کند و در ‌‌‌نهایت ایران پذیرش قطعنامه ۵۹۸ را به صدام تحمیل می‌کند.

تاریخ شاهد است ‌با پذیرش قطعنامه توسط جمهوری اسلامی عراق قطعنامه را نپذیرفت بلکه در غرب از طریق منافقین و جنوب ارتش عراق مجددا حملات خود را برای اشغال کشور شروع کرد ولی با شکست مفتضحانه مجبور به پذیرش قطعنامه گردید وصدام روی از مرزهای شرقی برگرداند و به سمت کویت وعربستان نشانه رفت این کار سوم محسن رضایی بود. حالا جنگ تمام شده رهبری انقلاب تغییر یافته در اولین قدم به عنوان فرمانده کل سپاه نیرومند‌ترین ارتش خاورمیانه با رهبری آیت الله خامنه‌ای بیعت می‌کند وبا حکم ایشان که تکمیل حکم امام در تشکیل نیروهای سه گانه سپاه است سپاه را به پنج نیروی زمینی، هوایی و دریایی مقاومت بسیج وقدس مجهز می‌کند وبا تشکیل قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء برای کمک به بازسازی کشور از جنگ خارج شده کمر همت را محکم می‌کند برادر محسن رضایی آماده‌ترین ولایق‌ترین فرد بود که در آن برهه رسالت عبور از بحران سازندگی و رونق اقتصادی کشور را به عهده بگیرد، ولی این مسئولیت به وی داده نشد و در ‌۸سال دولت سازندگی با موانع بسیاری که بر سر راهش بود تمام تلاشش را برای به کار گرفتن انرژی ذخیره شده دفاع وجنگ در کشور را کرد و موفقیتهای بزرگی نیز رقم خورد حالا سال ۷۶است ۸ سال از پایان جنگ می‌گذرد محسن رضایی در این سال‌ها پیش بینی می‌کند که بحران پیش روی انقلاب چیست او در‌می‌یابد که اقتصاد و مدیریت بحران پیش روی ماست تحصیلاتش در مقطع دکترای اقتصاد را تکمیل می‌کند او خود را آماده ایفای نقش در این صحنه به رهبری انقلاب عرضه می‌کند. پس از کش وقوس‌هایی در سمت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از رهبری حکم می‌گیرد و شروع به کار می‌کند حکم مسئولیت وی یکی از احکام تاریخی است که رهبری به این مشروحی صادر کرده‌اند.

خود رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع می‌شود چشم انداز سیاستهای کلان اقتصادی، اصل۴۴ اقتصاد مقاومتی و.... تلاش‌های او در سالهایی است که سال‌های بد اقتصادی است در سال۸۴ کاندیدای ریاست جمهوری می‌شود در روزهای پایانی کناره گیری می‌کند تلاش می‌کند به دولت نهم نزدیک شود وهمکاری کند اما رئیس دولت نهم درکی از کشورداری و اقتصاد ندارد ودرسال ۸۸ محسن رضایی باز کاندیدا می‌شود وهشدار می‌دهد که ادامه ریاست جمهوری احمدی‌نژاد رفتن به پرتگاه است ولی شرایط غبارآلود رقابت‌های سیاسی سال۸۸ منجر به عدم موفقیت وی می‌شود ومحسن رضایی در طول دولت دهم با زهم برای کمک به دولت از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کند اما رئیس دولت راه دیگری را درپیش گرفته اگر محسن رضایی دنبال کنترل بحران است او دنبال بحران آفرینی است و این دو راه به هم نمی‌رسند تا سال ۹۲، حرف‌های محسن رضایی در انتخابات سال ۹۲بهتر شنیده می‌شود، مردم او را صاحب سبک وبرنامه می‌دانند اقبال خوبی به سمت او می‌شود. محسن رضایی در دومین دور کاندیداتوری خود وبا عبور افتخار آمیز از غائله فتنه سال ۸۸ با ۴میلیون رأی و نفر اول شدن در چند استان کشور با محدودیت شدید امکانات توانسته بود پیام خود را به گوش مردم برساند.

اکنون سال۹۳ است محسن رضایی طی نامه‌هایی به سید حسن نصرالله، رهبر انصارالله یمن برخی حرف‌ها و تجربیاتش را با آن‌ها بازگو می‌کند اینک انقلاب اسلامی درگیر یک فرایند دفاعی امنیتی منطقه‌ای در خاورمیانه است اینک هدایت مدافعین اسلام و نیروهای مقاومت ضد صهیونیستی درجبهه‌های مختلف غرب آسیا بر دوش پاسدارانی از نسل شاگردان محسن رضایی است، امروز برگ برنده ایران در منطقه در این جبهه رقم می‌خورد باز هم می‌پرسید چرا محسن رضایی برگشته است به پاسداری و سپاه او باز انجام تکلیفش را در این راه یافته است تایید و موافقت رهبری با پیشنهاد او برای برگشت به سپاه مهر تأییدی است بر صحت این تصمیم و او در راهی قدم می‌گذارد که با آن غریبه نیست.

او سازماندهی نیروهای مدافع انقلاب در خارج از سرزمین اصلی جمهوری اسلامی را از سال ۶۱ در بیروت پایه گذاری کرده است و هم اینک می‌گوید سرباز رهبری و ملت هستم. درود بر غیرتت آقا محسن که با همهٔ این اوصاف، باز هم هنوز درست و حسابی تو را نمی‌شناسیم. همیشه چند گامی جلو‌تر حرکت می‌کردی و می‌کنی و کسی نمی‌تواند باور کند نیروهای اسلام در عراق و لبنان و فلسطین و سوریه و یمن جهاد می‌کنند و محسن رضایی خارج از گود است؛ خدا یار و نگهدارت باشد برادر محسن.
رضایی بازگشتش به سپاه را تکذیب کرد
۲۲ فروردين ۱۳۹۴
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست‌خبری که پیش از ظهر امروز در دفتر این مجمع برگزار شد، با بیان اینکه هم اکنون بحث‌های مهمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح است، اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام به همین دلیل جلسات خود را از اسفندماه سال گذشته به صورت هفتگی و فوق‌العاده آغاز کرده و احتمالاً تا پایان خرداد نیز این جلسات به صورت فوق‌العاده ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح‌هایی همچون سیاست کلی برنامه ششم توسعه و بخشی از سیاست‌های کلی انتخابات باقیمانده و طرح‌های اختلافی میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان همچون طرح رسیدگی به دارایی مسئولان در نوبت رسیدگی قرار دارد که به دلیل بررسی سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه رسیدگی به این طرح به تعویق افتاده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: طرح اختلافی پیشگیری از وقوع جرم که بین مجلس و شورای نگهبان وجود دارد، باقی مانده و لذا ما تا پایان خردادماه جلسات فوق‌العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام را برگزار خواهیم کرد.

رضایی درباره جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام همانند روال هفتگی برگزار شد و سیاست کلی برنامه ششم توسعه در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. البته اختلاف نظری بین مسئولان دولت و مسئولان مجلس وجود داشت. مسئولان دولتی معتقدند که اعداد نباید در این برنامه گذاشته شود، اما مسئولان مجلس و کارشناسان کشور معتقدند که اگر برنامه ششم توسعه، اهداف و ارقام نداشته باشد، قابل نظارت و پیگیری نیست.

وی ادامه داد: ما در این زمینه به یک نقطه نظر متعادل رسیدیم و آن این بود که اعداد مهم و کلیدی مانند رشد اقتصادی را در این برنامه بگنجانیم. تا برنامه ششم توسعه هدف داشته باشد، اما اعداد دیگری که باید بین دولت و مجلس تعیین شود خود مجلس و دولت می‌توانند آن را در برنامه قید و پیش‌بینی کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مباحث مهم داخلی و خارجی ایران، گفت: اقدامی که عربستان نسبت به یمن انجام داده، نه تنها اقدامی اسلامی نبوده، بلکه حتی یک اقدام عربی نیز نیست و اقدامی صهیونیستی است.

رضایی تاکید کرد: اسرائیل و عربستان باید هرچه سریع‌تر از یمن بیرون بروند و در یمن دخالت نکنند و به تجاوزاتشان پایان دهند.

وی با اشاره به سابقه عربستان در جنگ عراق علیه ایران، اظهار داشت: متأسفانه دولت عربستان سعودی عامل اصلی جنگ صدام و حزب بعث علیه ایران بود و در حقیقت عامل اصلی که بعد از اسرائیل و آمریکا صدام را تحریک کرد به 5 استان ایران حمله کند، دولت عربستان بود. لذا 100 میلیارد دلاری که به ما هزینه وارد شد بخش اعظم آن بر عهده حکام سعودی است و آنها خساراتی را به ما وارد کردند و از آن زمان تاکنون نیز دولت عربستان در منطقه ناامنی به وجود می‌آورد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بالاخره حکام عربستان در این زمینه‌ها دست‌شان را رو نمی‌کردند و به صورت پنهانی این اقدامات را انجام می‌دادند، اما عربستان به صورت علنی و غیرانسانی و بدون رعایت استانداردهای بین‌المللی در کشورهایی همچون سوریه، عراق و بحرین دخالت کرده‌اند و امروز نیز آشکارا و علنی با کمک نیروی هوایی خود به یمن حمله کرده و جنایاتی را شبیه اسرائیل در غزه در یمن به وجود آوردند.

رضایی گفت: متأسفانه ارتش عربستان از سلاح‌های ممنوعه همچون بمب‌های ناپال، آتش‌زا و خوشه‌ای در یمن استفاده کرده است؛ این بمب‌ها بعد از جنگ ویتنام ممنوع اعلام شدند و حتی آمریکایی‌ها این بمب‌ها را در بسیاری از مناطق به کار نگرفتند، حتی اسرائیل بمب آتش‌زا و بمب ناپال را در غزه به کار نگرفت، اما عربستان در یمن از آنها استفاده کرده است.

وی با بیان اینکه دیده شده که برخی از مجروحان یمنی حالت سوختگی دارند و خودشان سالم هستند، اما سر و صورت‌شان سوختگی دارد، گفت: عربستان در یمن از سلاح‌های ممنوعه استفاده کرده است.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر دولت عربستان در حال به وجود آوردن شکاف عمیق در بین کشورها و مذاهب اسلامی است و عربستان به صورت علنی با مردم‌سالاری در منطقه و دموکراسی و آزادی‌خواهی مقابله می‌کند و اجازه نمی‌دهد که دولت و مردم یمن برای خود تصمیم بگیرند.

هم‌اکنون گروه‌های یمنی دور هم جمع شده و ترکیبی را برای اداره یمن تعیین کرده‌اند، اما عربستان دخالت کرد و فرد متمردی را که استعفا داده بود، وارد یمن کرد و سیستم مردمی یمن را به هم زد.

رضایی ادامه داد: عربستان در بحرین دخالت کرده و مانع هر نفر یک رأی در بحرین شد، بنابراین جرم سوم حکام سعودی این است که در مقابل مردم‌سالاری، انتخابات و مردم منطقه ایستاده است. پیشنهاد این است که عربستان هر چه سریع‌تر حملات خود را به یمن قطع کند و از این کشور خارج شود تا احزاب و گروه‌های یمنی دور هم بنشینند و دولت خود را تشکیل داده و سرنوشت خودشان را رقم بزنند.

وی درباره مذاکرات هسته‌ای کشورمان، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در مسئله هسته‌ای چارچوب‌ها را دقیقاً مشخص کردند، لذا موافقان و مخالفان می‌توانند در شرایط دوستانه و برادرانه برموضوع منافع ملی بحث کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: البته مسئله هسته‌ای پایان پیدا نکرده و ما باید مشاهده کنیم که دیگی که هم‌اکنون روی آتش گذاشته شده و می‌خواهند آشی از آن بپزند، اولا هیزم این دیگ را چه کسی می‌خواهد بدهد و آیا فقط ایران می‌خواهد هیزم این دیگ را بدهد یا دیگران نیز باید هیزم بدهند و آشی که می‌خواهد پخته شود چه چیزی از آن به ایران می‌رسد، بنابراین در اینکه حرکتی آغاز شده و این سرآغاز مسئله‌ای است، درست است و اینکه دنیا غنی‌سازی ایران را پذیرفته حرف خوبی است، اما اینکه نهایتاً از این مذاکرات چه چیزی قرار است بیرون بیاید باید همه همکاری و تلاش کنند.

رضایی تصریح کرد: در زمینه هسته‌ای مسائل دیگر نمی‌تواند محرمانه باشد و باید به صورت واضح و علنی با مردم مطرح شود و نظر مخالفان نیز اخذ شود، چرا که امروز مخالفان در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای بسیار موثر است، چرا که چهره واقعی از ایران نشان داده می‌شود واگر مخالفان حرف نزنند و تنها موافقان حرف بزنند یا بالعکس چهره واقعی از کشور درست نمی‌شود و طرف مقابل ما از واقعیت جامعه ایران و افکار و ایده‌های ایران علامت غلط می‌گیرد و عقاید جامعه ایران به خوبی منعکس نمی‌شود، بنابراین بهترین راه این است که گروه‌های موافق و مخالف دور هم بنشینند و با هم تعامل کنند و مسائل را پیش ببرند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیوستن شما به سپاه پاسداران صحت دارد؟ گفت: من خودم را سرباز انقلاب و رهبری می‌دانم و رهبر انقلاب هر تصمیمی بگیرند به آن عمل می‌کنم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اولویت اول 20 سال گذشته اقتصاد بود و من و دوستانم تلاش کردیم که تا می‌توانیم به تدوین سیاست‌های کلان اقتصادی کشور کمک کنیم. لذا هم‌اکنون مجموعه‌ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام با نظر مقام معظم رهبری فراهم شده که برخی می‌گویند ما تا 50 سال آینده سیاست‌ کلان اقتصادی داریم و باید به دنبال اجرا کردن آن برویم.

رضایی ادامه داد: اقتدار و امنیت ملی و اقتصاد دو اولویت مهم 10 سال آینده کشور ایران خواهد بود، اما امنیت و اقتدار ما دارای اهمیت است. به طور مثال، مشاهده کنید که ما در هفته گذشته در سیستان و بلوچستان 8 شهید دادیم و اهانت به زوار ایرانی توسط عربستان غیرت هر ایرانی را به جوش آورد، بنابراین امروز امنیت ملی ایران در منطقه تعریف می‌شود و اگر ژئوپولوتیک منطقه و جغرافیای منطقه به هم بخورد این حوادث وارد ایران نیز می‌شود. لذا من معتقدم اقتدار و اقتصاد باید پا به پای هم در سال‌های آینده ادامه داشته باشد.

وی تأکید کرد: افرادی مانند من که زندگی خود را برای اعتلای ایران اسلامی و سربازی ملت و اقتدار ایران گذاشته، همیشه آمادگی دارد که در هر خط مقدمی حضور پیدا کنم و لذا این بستگی به نظر مقام معظم رهبری دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: فعلاً مقرر شده که من تجارب خود را به نسل‌های آینده سپاه منتقل کنم و هیچ چیز دیگری بیشتر از این مطرح نیست و تلاش خواهم کرد که مشورت داده و تجاربم را به نسل‌های آینده منتقل کنم.

رضایی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند در پی اهانت به زوار ایرانی دولت باید حج را متوقف کند. نظرشما چیست؟ اظهار داشت: من نظر خاصی در این خصوص ندارم و به دلیل اینکه این موضوع جنبه دینی دارد، مسئولان کشور باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان لغو همه تحریم‌ها از روز امضای توافق جامع فراهم است؟ تأکید کرد: مسئله تحریم‌های اقتصادی مانند آشی است که ما باید ببینیم چگونه می‌خواهند به ما بدهند و اگر قرار باشد تحریم‌های اقتصادی را فوراً بر ندارند و این در برنامه سه ساله تا 5 ساله صورت گیرد، شیرینی توافق از ما گرفته می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما چند نوع تحریم داریم؛ تحریم اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل کاملاً قابل برداشته شدن است و با یک مصوبه مسئله حل می‌شود. تحریم‌های رئیس‌جمهور آمریکا نیز قابل برداشتن است و او باید تصمیم بگیرد و تصمیمات کنگره نیز همین‌گونه است، چرا که وقتی در سطح جهانی چارچوبی را برای مسئله هسته‌ای می‌پذیریم و شورای امنیت برای آن مصوبه می‌دهد، کنگره آمریکا که نمی‌تواند در مقابل همه دنیا بایستد.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: صداقت آنها نیز این است که آنها هم با یک مصوبه تحریم‌ها را لغو کنند، بنابراین کمتر از دو تا سه هفته کل تحریم‌ها قابل حذف است.
بازگشت محسن رضایی به سپاه

۱۹ فروردين ۱۳۹۴
کنعانی‌مقدم گفت: محسن رضایی طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری درخواست بازگشت خود به سپاه را مطرح کرد که ایشان با بازگشت آقای رضایی به سپاه جهت تدریس در دانشگاه موافقت کردند.

حسین کنعانی مقدم از همفکران و هم طیفان محسن رضایی در گفت‌وگو با آرمان به تشریح چرایی و چگونگی بازگشت محسن رضایی به سپاه پرداخت که متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

شایعه شده است که آقای محسن رضایی به سپاه بازگشتند. درست است؟
بله؛ ایشان به سپاه برگشتند و مشغول خدمت هستند. آقای رضایی باتوجه به کادر جدید سپاه، تصمیم گرفت تا در زمینه انتقال تجربیات خود به کادر این نهاد وارد عمل شود و دانسته‌های خود را به دیگر سپاهیان منتقل کند.

چه شد که او تصمیم به بازگشت به سپاه گرفت؟

آقای رضایی مدتی را ترجیح داد تا به امور سیاسی بپردازد اما در این مقطع تصمیم گرفت تا بیشتر در سپاه حضور داشته باشد و در این راستا خدمت کند.

روند بازگشت او به سپاه چگونه بود؟
ایشان طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری درخواست بازگشت خود به سپاه را مطرح کرد که ایشان با بازگشت آقای رضایی به سپاه جهت تدریس در دانشگاه موافقت کردند و ایشان به سپاه بازگشت.

تدریس؟
بله؛ آقای رضایی در دانشگاه امام حسین(ع) به تدریس مشغول شدند.

دلیل بازگشت آقای رضایی به سپاه تصمیم به پایان دادن به فعالیت سیاسی بود.
آنطور که بگوییم بازگشت آقای رضایی به سپاه به معنای پایان فعالیت سیاسی است صحیح نیست اما او به توصیه امام خمینی(ره) عمل خواهد کرد. هنگام تشکیل وزارت سپاه، امام تاکید می‌کند که «باید سعی کنید جهات سیاسی در سپاه وارد نشود، که اگر افکار سیاسی وارد سپاه شود جهات نظامی آن از بین می‏رود. همیشه به سپاه سفارش کنید که آنان خودشان را یک جنگنده خدمتگزار مردم بدانند.»

خداحافظ جبهه ایستادگی
آرمان اطلاع یافت که محسن رضایی پس از تصمیم قطعی برای بازگشت به سپاه از جبهه ایستادگی که خود روزی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری تشکیل داده بود، استعفا یا انصراف داده و کلید این جبهه را به دست افرادی دیگری از جمله کنعانی مقدم می‌سپارد.

برخی دلیل خداحافظی رضایی با سیاست ورزی را ناشی از عدم موفقیت او در انتخابات‌های پیاپی می‌دانند اما بخشی دیگر معتقدند فضای منطقه سبب شده که محسن رضایی به سپاه بازگردد و برای دفاع از کیان کشور و کشورهای مظلوم منطقه، تجربیات خود از ۸ سال دفاع مقدس را در اختیار دیگران قرار دهد. به هر حال باید بازگشت مجدد او را تبریک گفت: «خوش‌آمدی فرمانده!»
نامه محسن رضایی به رهبر انصارالله

۰۸ فروردين ۱۳۹۴
محسن رضایی در نامه ای به عبدالملک الحوثی، رهبر انقلابی یمن، تاکید کرد: با پیروزی انصار الله ادبیات سیاسی جهان و بلکه مسیر و سرنوشت ملتها در خاورمیانه متحول می شود.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی متن این نامه بدین شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ
 
برادر عبدالملک الحوثی
 
رهبر عالیقدر یمن
 
مقاومت قهرمانانه ملت پر افتخار یمن و پیروزیهای شما فرزندان راستین اسلام را درمقابل متجاوزین قابیلی که با کسب مجوز هجوم از شیطان بزرگ و اسرائیل غاصب به یمن تاخته اند به شما تبریک می گویم. هرچند که دیپلماسی مقاومت درکنار فداکاری درجبهه های دفاع از شرف و حیثیت و حقوق مردم، امری پسندیده و بلکه جزیی از آن است ولی امروز برای آنکه جاهلان متجاوز بر سرعقل آیند مقاومت از دهانه تفنگهای غیرت و شهادت طلبی جوانان برومند یمنی می گذرد. با مقاومت درصحنه نبرد است که میزهای دیپلماسی فعال خواهد شد. بعید نیست در پی آن باشند که پس از قدرتنمایی هوایی، شما را به میز مذاکره دعوت کنند تا یمن را تجزیه وبه دویمن شمالی و جنوبی تقسیم کنند. البته شما مصالح خود را بهتر از هرکس تشخیص می دهید ولی موفقیت دیپلماسیِ فردا به مقاومت امروز شما در صحنه نبرد وابسته است.
 
رزمندگان اسلام
 
توجیهات و استدلالهای دولتمردان عربستان در حمله به یمن ،آنقدر بی محتوا ، سست و دروغین است که هر سوی آن را بپوشانند، سوی دیگر، رسواکننده و برملا است. چه کسی می پذیرد که نامه یک ریس جمهورِ مستعفی و فراری، بهانه ای برای حمله نظامی به یک کشور قلمداد گردد و هزاران فرد بیگناه، به خاک و خون کشیده شوند؟! مگر آنکه او از متجاوزین خواسته باشد که مردم یمن را قتل عام کنید! آنها خوب می دانند که کشتن بیگناهان در محضر الهی و نیز در افکار عمومی جهان، جرمی نابخشودنی است.

بی تردید نزد وجدان خود، پاسخی نخواهند داشت و در نتیجه خواهند گفت آنچه که گفته ایم بهانه ای بیش نیست آنگاه ضعف وترس متجاوزان وروحیه پلیسی دولتمردان عربستان، دراقدام نامشروعشان بیشتر برملا خواهد شد و قطعا همین فقدانِ منطق و اقدام غیر انسانی و غیر اسلامی آنان، شکست متجاوزان و پیروزی شما را به حول و قوه الهی، رقم خواهد زد یعنی تجاوز (که بزرگترین گناه تلقی می شود) همراه با ضعف و وحشت، مشابه اقدامی است که دست پروردگان آنان یعنی داعش، با هدف قدرت نمایی ،اسیران را دست وپا بسته، سر می برند. این گناهانِ نابخشودنی، زمانی که بنام اسلام ویا امنیت، صورت میگیرد به جرم بزرگتری تبدیل می شود.
 
برادر عزیز وانقلابی، رهبر گرانمایه یمن
 
تاریخ نشان داده است که آینده از آن جبهه حق است. امروز جبهه مقاومت دریمن، سوریه، عراق، لبنان، فلسطین وبحرین درمقابل جبهه تجاوز که اسراییل و عربستان است صف ارایی کرده، مقاومت وتجاوز، ادبیات سیاسی جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است. بی شک شما با استعانت از خداوند متعال و پیروزی خود، می توانید نه تنها ادبیات سیاسی جهان، بلکه مسیر وسرنوشت ملتها را در خاورمیانه رقم بزنید. منطقه خاورمیانه درحال حرکت به سوی یک نظم جدید انسانی واسلامی است.

متجاوزان به این دلیل به شما حمله کرده اند که می خواهند از دخالت ملتها درسرنوشت خود جلوگیری کنند. آنها نمی خواهند ملتها به استقلال و آزادی دست یابند. جرم شما این است که میخواهید یمن، توسط یمنی ها اداره شود. در سوریه، لبنان، عراق، فلسطین و بحرین هم همین صدا از ملت ها شنیده میشود. آیا دشمنان می توانند این خواسته های بحقِ ملتهای منطقه را که بیش ازصدسال است بدنبال آن هستند نادیده بگیرند. مطمئنا نخواهند توانست ارزشهای جبهه مقاومت( آزادی واستقلال ومردمسالاری درچارچوب اسلام ) را دردل وجان ملتها سرکوب کنند.
 
فرزند عاشورایی یمن
 
امروز، جهان اسلام درحال بیداریِ واقعی است. تلاش مذبوحانه طایفه سازی ومذهب سازی های صهیونیستی ومتعصبانه جاهلی را، یارای خاموشیِ این حرکت اسلامی نیست. همه می دانند که ایران حتی یک عنصر نظامی هم دریمن نداشته است. البته دشمنان در پی آن هستند که با این تبلیغات، ایران حتی به درمان مجروحینِ مسلمان هم نپردازد. آنها حتی از تختهای بیمارستان های ایران هم وحشت دارند. باید رمز وراز این ابهت وعظمت را کشف کنند. آنها هم اگر برای مردمسالاری واستقلال وآزادی مبارزه کنند صلابت پیدا خواهند کرد واگر به تجاوز ادامه دهند هر روز در دنیا و در نزد افکار عمومی ضعیف تر و بی آبروتر خواهند شد.

جلسه شرم الشیخ، نمایش سلاطین درمقابل قدرت الهی بود و بزودی در خواهند یافت که "یدالله فوق ایدیهم". تردیدی نیست که جبهه مقاومت برجبهه تجاوز پیروز خواهد شد. جهان، تشنه ادبیاتِ مقاومت درمقابل تجاوز به حقوق انسانها وتعدی به مرزهای رسمی کشورهاست،اطمینان داشته باشید که نه تنها درجهان اسلام، حتی درافکار عمومی جهان، طرفداران جدی وگسترده، خواهید یافت. به نفع برادران قابیلی ماست که هرچه سریعتر حملات را قطع کنند وبه گفتگو با شما روی آورند. تنها راه حل مشکلات کشورهای اسلامی میز گفتگو وبرادری است.

با حوادث سوریه وعراق و یمن می خواهند جبهه اصلی که مبارزه با رژیم اشغالگر قدس است را تغییر دهند ولی همانطورکه که رزمندگان اسلام صدام را به جای خود نشاندند وازمبارزه با اسرائیل هم دست نکشیدند ، امروز برادران ما در یمن و سایر مناطق نیز باید به این مهم، همت گمارند.
 
برادر شما محسن رضایی
 
پاسدار انقلاب اسلامی
واکنش رضایی به خبر بازگشتش به سپاه

۱۴ اسفند ۱۳۹۳
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سخنان اخیر نتانیاهو گفت: این سخنرانی در حقیقت یک شوی تبلیغاتی طراحی شده بود که در راستای فرافکنی و فرار از افکار عمومی دنیا علیه جنایت‌های نتانیاهو در غزه صورت گرفته بود.

محسن رضایی ظهر امروز در حاشیه همایش اقتصاد مقاومتی، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی  مبنی بر اینکه وی خواستار مجدد خود در سپاه پاسداران شده بود اظهار کرد: من خود را سرباز انقلاب می‌دانم و هر کجا که لازم باشد در آنجا حضور خواهم داشت.

وی افزود: هر کجا که لازم باشد از کشور دفاع کنیم من در خدمت انقلاب و رهبر معظم انقلاب خواهم بود و هر چه که رهبر معظم انقلاب تشخیص بدهند انجام خواهم داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سخنان اخیر نتانیاهو گفت: منابع اطلاعاتی اروپایی به ما گفته‌اند که برای این سخنرانی مبلغی در حدود 10 میلیون دلار هزینه شده است و یک جریان انتخاباتی مشترک از سوی حزب جمهوری خواهان و حزب نتانیاهو بوده است که در تلاش بودند هم نتانیاهو در اسرائیل پیروز شود و هم اینکه در انتخابات آینده دموکرات‌ها را شکست دهند.

رضایی تصریح کرد: این سخنرانی در حقیقت یک شوی تبلیغاتی طراحی شده بود که اعضای کنگره مانند کودکان دبستانی برای وی کف می‌زدند که منظور آن این کنگره فراتر از بحث انتخابات بوده است و به نوعی می‌خواستند جنایات عظیم در غزه را تحت شعاع قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه نتانیاهو به عنوان یک فرد جنایتکار در غزه در عرض یک ماه 500 کودک را کشته است گفت: برخی خواستار تشکیل دادگاه جنایت جنگی برای وی بودند که این سخنرانی در راستای فرافکنی و فرار از افکار عمومی دنیا علیه جنایت‌های نتانیاهو در غزه صورت گرفته بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: مذاکرات هسته‌ای تا به حال روند مثبتی را در پیش گرفته است و در سه هفته اخیر وضعیت مذاکرات نسبت به گذشته یک مسیر رو به پیشرفت بوده است، گرچه در این میان اختلافات جدی وجود دارد.

رضایی با اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای یک اتفاق مثبت بوده است گفت: البته نمی‌دانیم مذاکرات هسته‌ای تا چه میزان در اقتصاد کشور ممکن است تاثیر بگذارد.

وی با اشاره به اینکه تیم مذاکره‌کننده یک روند مثبت را در پیش گرفته‌اند گفت: تیم مذاکره‌ کننده در چارچوب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در حال فعالیت هستند و از این پس نیز امیدواریم در همین مسیر فعالیت خود را ادامه دهند.
خداحافظی رضايی با اصولگرايان
۲۴ دی ۱۳۹۳
اصولگرايان تاكنون پنج همايش وحدت برگزار كرده‌اند. همايش‌هايي كه به گفته خودشان كاركرد انتخاباتي ندارد و تنها براي همگرايي گروه‌ها و شخصيت‌هاي اصولگرا تشكيل مي‌شود. سيد محمد رضا تقوي، رييس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه و عضو جامعه روحانيت مبارز تهران متولي برگزاري اين همايش‌هاست و تلاش مي‌كند نشان دهد اصولگرايان زير چتر جامعتين جمع شدني هستند. البته توفيق تقوي در اين كار تنها به نزديكي جامعتين و جبهه پايداري انجاميد و بسياري از بزرگان اصولگرا ترجيح داده‌اند در اين فرايند حضور نداشته باشند. دو همايش شاخص آنها با سخنراني آيت‌الله مصباح و آيت‌الله علم الهدي تنها به نزديكي پايداري و بخشي از اصولگرايان انجاميد اما مسوولان اين همايش هر بار كه درباره علت غيبت برخي اصولگرايان شاخص قرار گرفتند گرفتاري و مسافرت را دليل عدم حضور آنان عنوان كردند. با اين حال محمد باقر قاليباف، اصولگراي هميشه غايب اين همايش‌ها در پاسخ به سوالي درباره دليل غيبتش مسووليت در شهرداري تهران را بهانه كرد و گفت كه مردم از او شهري بهتر مي‌خواهند.

 پس از قاليباف، محسن رضايي هم روز گذشته صراحتا اعلام كرد تعمدا در اين همايش‌ها شركت نمي‌كند تا ديگر از جانب او بهانه‌هايي مانند گرفتاري شخصي و مسافرت آورده نشود. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه قصد شركت در جلسات همگرايي اصولگرايان را ندارد، گفت: احمدي‌نژاد هم اختيار دارد فعاليت سياسي داشته باشد و حق دارد فعاليت كند.

محسن رضايي در گفت‌وگو با ايلنا در خصوص دليل عدم شركت در جلسات همگرايي اصولگرايان براي انتخابات مجلس گفت: موافق وحدتم و از وحدت همه نيروها استقبال مي‌كنم اما در جلسات اصولگرايان شركت نمي‌كنم. وي افزود: وحدت و همگرايي نيروها باعث مي‌شود اصطكاك‌ها كم شود اما بنده بنا ندارم در اين جلسات حضور داشته باشم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص حضور احمدي‌نژاد در انتخابات پيش روي مجلس و نظرش در اين مورد نيز اظهار داشت: همه اختيار دارند و مي‌توانند در انتخابات يا فعاليت‌هاي سياسي حضور داشته باشند اما فعاليت‌ها بايد در چارچوب قانون اساسي باشد. محسن رضايي در جريان انتخابات گذشته حمايت رسمي هيچ يك از تشكل‌هاي ريشه‌دار جريان اصولگرا را پشت سر خود نداشت و با اين حال بيش از ٣ ميليون و ٨٨٠ هزار راي جمع كرد در حالي كه سعيد جليلي با حمايت جريان آيت‌الله مصباح و جبهه پايداري تنها ٣٠٠ هزار راي بيش از او كسب كرد. از اين حيث رضايي مي‌تواند مدعي باشد كه بايد وزني به قدر شان ناشي از آراي كسب شده‌اش داشته باشد. اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد او همچنان از سوي جامعتين جدي گرفته نمي‌شود. رضايي تنها اصولگرايي است كه در سه نوبت نسبت به فروپاشي اين جريان هشدار داده است.

رضايي در انتخابات گذشته نيز با طرح بحث جريان سوم كوشش كرد خود را از اردوگاه اصولگرايان جدا كند و شخصيت مستقلش را به نمايش بگذارد. او البته با آزمودن تاسيس يك جبهه سياسي به نام جبهه ايستادگي تلاش كرد تا عقبه جرياني مناسبي براي خود فراهم كند اما به دلايل مختلف نزديكان رضايي در اين تشكل نتوانستند آن طور كه او مي‌خواست تاثير‌گذاري خود را نشان دهند. عبدالحسين روح‌الاميني و حجت‌الاسلام محمود علوي وزيراطلاعات فعلي از مهم‌ترين چهره‌هايي بودند كه رضايي توانسته بود آنها را جذب كند. با اين حال رضايي به تنهايي توانست حدود ٣ ميليون و ٨٨٠ هزار ايراني را قانع كند كه مي‌تواند رييس‌جمهور خوبي باشد.

 او اگرچه با راي قابل توجهش پيغام روشني به اصولگرايان داد اما باز هم از سوي آنان مورد توجه جدي قرار نگرفت. رضايي از جهات مختلف اختلاف علني و جدي با اصولگرايان دارد. در همايش‌هاي وحدت آنان وزرا و نزديكان احمدي‌نژاد و مشايي شركت مي‌كنند در حالي كه رضايي در جريان انتخابات سال ٨٨ نقدهاي موثري بر او وارد كرد و در جريان انتخابات ٩٢ نيز مسير خود را بر همان راه قبل انتخاب كرد. او به صراحت عليه محمود احمدي‌نژاد و عملكردش انتقاد مي‌كند. انتقادي كه لااقل امروز در ميان اصولگراياني كه به دنبال وحدت مي‌گردند كمتر يافت مي‌شود. آنها در تندترين مواضع تلاش مي‌كنند وضعيت فعلي احمدي‌نژاد را محصول اشتباه سياسي او در نزديكي به مشايي عنوان كنند اما رضايي در يك نقطه ديگر با آنها اختلاف دارد. رضايي شيوه كشورداري احمدي‌نژادي را نمي‌پذيرد و از اين حيث هيچ نقطه مشتركي با او، هوادارانش و البته جبهه پايداري ندارد.

اما در كنار محسن رضايي و محمدباقر قاليباف كه رسما اعلام كرده‌اند در جلسات حضور نمي‌يابند، علي لاريجاني و علي‌اكبر ولايتي نيز از غايبان بزرگ اين همايش‌ها هستند. لاريجاني در حالي به همايش‌هاي اصولگرايان نمي‌رود كه تشكيل حزب رهروان ولايت توسط نزديكانش نشان مي‌دهد او بي‌ميل به بازي قدرت از طريق تحزب نيست اما در عين حال نمي‌خواهد آراي خود را به سبد اصولگراياني كه همايش وحدت برگزار مي‌كنند گره بزند. علي‌اكبر ولايتي نيز تاكنون نه در همايش‌ها شركت كرده و نه حتي به بيان دليل عدم شركتش پرداخته است. اما نه لاريجاني و نه ولايتي حاضر به موضع‌گيري صريح در اين خصوص نشده‌اند. شايد اظهارات رضايي را بتوان خروج رسمي او از اردوگاه اصولگرايان امروز عنوان كرد. رضايي مي‌خواهد خيمه و خرگاه خود را جايي دورتر از هياهوي اصولگرايان برپا كند.
محسن رضایی: قاسم سلیمانی اعجوبه است 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: می‌توانیم ادبیاتی متناسب با ادبیات جبهه و مطابق با شرایط اقتصادی امروز پیاده کنیم.

"محسن رضایی" شامگاه شنبه در نشستی با پیشکسوتان دفاع مقدس استان کرمان، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: هفته دفاع مقدس متعلق به یکی از مهمترین حوادث تاریخ ملت ایران است و هرچه از این دوران فاصله بگیریم، عظمت این دوران برای ملت ما و جهان بیشتر می شود. جنگ هشت ساله شاخصی شده است که ایران باثبات‌ترین و امن‌ترین کشور منطقه است، زیرا توانست با سربلندی از جنگ هشت ساله بیرون بیاید.رزمندگان در دفاع مقدس مرزها را حفظ کرده و سرزمین خود را آزاد کردند و این تلاش، بر فرهنگ، اقتصاد و هویت ما اثر گذاشته است.

وی اظهار کرد: راز موفقیت قاسم سلیمانی‌ها و شهید باکری‌ها در انس با خدا و انس با خود است و تمام عظمت این موفقیت‌ها در همین مسئله نهفته است.امام راحل فرمود«تحول انسانی که در نفوس و افکار شکل گرفته، از انس با خدا سرچشمه گرفته و توصیه می کنم انس با خدا و خود را از دست ندهید».اولین دستاورد انس با خدا، برادری است که فاصله ها را کم کرده و موجب آشتی می شود. برادری موجب وحدت، هماهنگی و یاری کردن یکدیگر می شود.

رضایی در بخش دیگر سخنانش اظهار کرد: چرا در حال حاضر اصطکاک‌ها در کشور ما وجود دارد؟ مگر یک نظام و یک قانون اساسی نداریم؟ چقدر خودمان را به دست خودمان تضعیف می‌کنیم؟ این علامت ضعیف شدن برادری در جامعه و بالا رفتن تفرقه است. برادری، موجب همفکری و افزایش تدبیر می‌شود، لذا تدبیر جنگ در میان انبوهی از چالش‌ها و بحث‌ها انجام می‌شد و برادری از اشتباهات جلوگیری می‌کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برادری سرمایه‌ای عظیم و نقش مهمی در پیروزی‌های ما در دفاع مقدس داشت، بیان کرد: نتیجه دیگر انس با خدا شجاعت و شهادت‌طلبی بود و این انس، صبر و استقامت افراد را بالا می‌برد.این ویژگی‌ها موجب شد نیروهای مبتدی و نوجوان در دفاع مقدس یک شبه راه صد ساله را رفته، با شتاب کار را جلو برده و همه را متعجب کردند.

وی همچنین گفت: هنوز هم که فردی از رزمندگان در امور سیاسی، اقتصادی، کشاورزی و صنعتی قرار می‌گیرد و اگر به همان پاشنه برگردد، در کارها تحول عظیمی به وجود می‌آورد و نمونه آن، سردار قاسم سلیمانی در حال حاضر به تنهایی در عراق و سوریه می‌جنگد و اعجوبه‌ایست که با روحیه شهادت‌طلبی و شجاعت تلاش می‌کند. چرا نمی‌خواهیم فرهنگ شجاعت و دوری از دنیا در جامعه نهادینه شود؟ چرا می‌خواهیم فرهنگ عافیت‌طلبی و ادعاهای مدعیان بی‌هنر وارد جامعه شود؟

سخنان استاندار کرمان ادبیات بچه‌های جنگ است و حرف جناح‌های سیاسی نیست
وی همچنین گفت:سخنان استاندار کرمان ادبیات بچه‌های جنگ است و حرف جناح‌های سیاسی نیست. فرهنگ جهادی فقط دنبال رضایت خداوند و خدمت به مردم است و نگاه این فرهنگ به ولایت با نگاه جناح های سیاسی از زمین تا آسمان متفاوت است. نگاه جهادی به ولایت، صادقانه است و ما دنبال ثروت نبوده و نیستیم. اما تولید ثروت و اشتغال امروز مانند تانک و آر.پی. جی‌هایی است که باید به بدنه تحریم‌های اقتصادی بزنیم و این دیوار را با شایستگی‌هایمان فرو بریزیم.

رضایی گفت: برای فرو ریختن تحریم‌های اقتصادی روحیه انقلابی و جهادی می‌خواهیم و با این روحیه می‌توانیم اعتماد و برادری را برگردانده و صادقانه با محور ولایت، مردم را جمع کنیم. ما امام زمان(عج) را ادامه ولایت خدا و مقام معظم رهبری را ادامه ولایت امام زمان (ع) می‌دانیم که همه به ولایت خداوند برمی‌گردد و وسیله‌ای برای اتصال به خداوند است و ولایت ما را به این پایگاه اتصال می‌دهد.

با تولید ثروت می‌توانیم با تحریمها مقابله کنیم
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: اگر بخواهیم تحریم اقتصادی را بشکنیم باید تولید ثروت و اشتغال کرده و ثابت کنیم همانطور که در جنگ شکست ناپذیر بودیم، در جنگ اقتصادی هم شکست‌ناپذیر هستیم و این امر، روحیه شهادت‌طلبی و شجاعت می‌خواهد. اگر می‌خواهیم فرهنگ جبهه را در فرهنگ اقتصادی جاری کنیم، باید ببینیم چطور این ارزش‌ها و فرهنگ باید بازتولید شود؟ بازتولید در شرایط اقتصادی و فرهنگی امروز می‌تواند کشور را دوباره به یک جهش بزرگ برساند.رزمندگان دوران دفاع مقدس از هر کسی بیشتر بلد هستند که این کار را انجام دهند و تبدیل کردن ارزش‌های جنگ در شرایط غیرنظامی کار ساده‌ای نیست، اما رزمندگان می‌توانند این کار را انجام داده و غیر از شماها نمی‌تواند انجام دهد. این بحث، بحث مدیریت جهادی و انقلابی است که آن اصول و ادبیات را در محیط جدید بازتولید کنیم. می‌توانیم ادبیاتی متناسب با ادبیات جبهه و مطابق با شرایط اقتصادی امروز پیاده کنیم.

باید به همه نشان دهیم بچه‌های جنگ و ارزش‌ها، فقط برای توپ و تانک نیست
رضایی خطاب به رزمندگان حاضر در مراسم گفت: شما رزمندگان آخرین سرمایه‌های نظام هستید و حتی اگر از شما دعوت نکنند، باید بیایید و تلاش کنید و انتظار داریم امثال آقای رزم حسینی(استاندار کرمان) که حیثیت همه رزمندگان است را کمک کرده و باید در کشور موفق شوند. باید همه ایشان را حمایت کرده و به همه نشان دهیم بچه‌های جنگ و ارزش‌ها، فقط برای توپ و تانک نیست.همه باید دست به دست هم داده و خود را باور کنیم و با اعتماد به نفس و انس با خدا می‌توانیم در کشور کار کرده و موفق شویم و من هرکمکی بتوانم برای همکاری در استان کرمان انجام می‌دهم.
 ،
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا