محمد هادی سمتی/باید با بیان حقایق و هزینه هایی که برای این معامله پرداخت کرده ایم راه دلبستگی به غرب را مسدود سازیم. معامله ای انجام شده است اما دلیل نمی شود که هر طرف معامله ای دوست و خیر خواه باشد و این مسئله چیزی بدیهی و قابل لمس برای همه است.

یزدفردا"محمد هادی سمتی/بزرگراه انقلاب،تقاطع برجام/برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بعد از مدت ها کش و قوس سیاسی حالا ظاهرا به اتمام رسیده است و بنابرآنچه که سیاسیون و دولتی ها می گویند باید منتظر اتفاقات تازه ای در کشور باشیم و تحریم های ظالمانه برداشته شود و اقتصاد بیمار از کما خارج گردد.

البته باید به نکته ای مهم توجه کنیم که برجام یک پدیده فوق العاده و خیرکننده نیست و مانند هرپدیده سیاسی دیگری که اتفاق می افتد باید به آن بطور منطقی و همراه با تأمل نگریست نه با ذوق زدگی و کسانی هم که سعی می کنند برجام را کلید همه مشکلات معرفی کنند سخت در اشتباهند.

ما از روز اول معتقد بودیم که در زمینه برجام یک فصل الخطاب وجود دارد و آن هم بیانات رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای است و مواضع ایشان در سخنرانی ها و مکتوباتشان و نگاه تیزبینانه و دقیق به برجام را باید به صورت یک کتاب جداگانه تدوین کرد تا آیندگان نیز را عبرتی باشد و در سالیان بعد تاریخ بتواند قضاوت صحیحی از امروز ما داشته باشد.

بعد از این که ظاهرا پرونده برجام بسته شد رئیس دولت مانند قبل نامه ای به رهبر انقلاب نوشت و ایشان نیز در پاسخ این نامه موارد بسیار مهمی را گوشزد فرمودند.

ایشان ضمن ابراز خرسندی از این که مقاومت ملت ایران موجب عقب نشینی دشمن شده است در همان ابتدای نامه به نکته بسیار مهمی تصریح می کنند که عبارت است از رفع بخشی از تحریم ها و معنای راستگویی به ملت هم همین است که در کلام امام خامنه ای به آن تصریح شده است. کسانی که رفع کامل تحریم ها را نوید می دهند نباید جدی گرفت.

رهبر حکیم و بصیر ما سپس در ادامه توجه رئیس دولت را به پنج نکته بنیادین جلب فرمودند:

اولاً: مراقبت شود که طرف مقابل تعهدات خود را به‌طور کامل انجام دهد. اظهارات برخی از سیاستمداران آمریکائی در این دو سه روز کاملاً موجب بدگمانی است.

در همین نکته اول تفاوت دیدگاه ایشان با برخی سیاسیون دوباره مورد تأکید قرار گرفته است که عبارت است از بدگمانی و خوش بین نبودن به دشمن. حضرت آیت ا لله االعظمی خامنه ای در طی برگزاری مذاکرات بارها نسبت به خوش بین نبودن به دشمن و استکبار هشدار داده بودند و اکنون نیز با صراحت انقلابی به این مسئله پافشاری نشان داده و بدگمانی خود را در اثر برخورد آمریکایی ها ابراز می دارند. اساسا در منطق ما خوش بینی به دشمن محلی از اعراب ندارد و خوش خیالان را فرجامی تلخ در انتظار خواهد بود.

ثانیاً: به همه‌ی مسئولان دولتی تذکر داده شود که حلّ مشکلات اقتصادی کشور در گرو تلاش بی‌وقفه و خردمندانه در همه‌ی بخش‌ها در جهت اقتصاد مقاومتی است و رفع تحریم‌ها به تنهائی برای گشایش در اقتصاد کشور و معیشت مردم کافی نیست.

اقتصاد مقاومتی کلید واژه ای در سخنان رهبر انقلاب است که بارها مورد تأکید قرار گرفته و این بار نیز ایشان تأکید دارند که رفع تحریم ها کلید همه مشکلات نخواهد بود بلکه کار جدی اقتصادی درون گرا موجب پیشرفت و گشایشی در روند اقتصاد کشوراست اما افسوس که برخی نشان داده اند همت خود را برای مذاکره بیشتر صرف کرده و می کنند تا برای برنامه ریزی اقتصادی درون گرا و در تلاش هستند تا مردم را به این باور غلط برسانند که تا دشمن روی خوش نشان ندهد وضعیت از این بهتر نخواهد شد و حتی بدتر نیز خواهد شد.

ثالثاً: در تبلیغات توجه شود که در برابر آنچه در این معامله به دست آمده، هزینه‌های سنگینی پرداخت شده است. نوشته‌ها و گفته‌هائی که سعی می‌کنند این حقیقت را نادیده گرفته و خود را ممنون طرف غربی وانمود کنند با افکار عمومی ملت، صادقانه رفتار نمی‌کنند.

پرداخت هزینه های سنگین در معامله با دشمن مورد تأکید حضرت آقا بوده و ایشان احساس دین به طرف غربی را نشانه صداقت نمی دانند و این هشداری بسیار جدی است که اگر مورد غفلت قرار بگیرد برخی جامعه را به این سمت سوق خواهند داد و در این جا وظیفه گویندگان و صاحبان تریبون ها و نویسندگان بسیار خطیر خواهد بود. باید با بیان حقایق و هزینه هایی که برای این معامله پرداخت کرده ایم راه  دلبستگی به غرب را مسدود سازیم. معامله ای انجام شده است اما دلیل نمی شود که هر طرف معامله ای دوست و خیر خواه باشد و این مسئله چیزی بدیهی و قابل لمس برای همه است.

رابعاً: همین اندازه دستاورد نیز در برابر جبهه‌ی استکبار و زورگو، بر اثر مقاومت و ایستادگی به دست آمده است. این را باید همه‌ی ما درسی بزرگ برای همه‌ی قضایا و حوادث در جمهوری اسلامی بدانیم.

مقاومت ملت و ایستادگی در برابر جبهه استکبار عنصری اساسی و یکی از کلید واژه های گفتمان انقلاب اسلامی ایران است که در فرمایشات امام راحل عظیم الشأن ما نیز به فراوانی یافت می شود.

یکی از موارد اختلافی بین ما و برخی سیاسیون و دولتی ها در همین کلید واژه مهم است. برخی از مسئولین دولت معتقد هستند که مقاومت سقف دارد و اگر بیش از اندازه پافشاری نمائیم اثر معکوس خواهد داد در حالیکه منطق دین ما غیر از این را می گوید و هرگز مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار تاریخ مصرف نخواهد داشت.

خامساً: بار دیگر تأکید می‌کنم که از خدعه و نقض عهد دولت‌های مستکبر بویژه آمریکا در این مسأله و دیگر مسائل غفلت نشود.

در پایان حضرت امام خامنه ای توجه رئیس دولت را به نقض عهد و نیرنگ های استکبار و خصوصا آمریکا در همه مسائل سیاست خارجی معطوف می دارند و معنای این حرف یعنی ما همچنان به آمریکا بدبین هستیم حتی اگر لبخند بزنند و ما را به پیاده روی سیاسی دعوت کنند و حتی اگر به طور اتفاقی با ما دست بدهند نباید از مکر و حیله آن ها غافل شویم.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا