استاندار یزد گفت: برای تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باید به تفکرات مختلف سیاسی، گروه‌های فرهنگی، هنری، صنفی و قومی توجه و زمینه رقابت سالم آن‌ها فراهم شود.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا " شامگاه یک‌شنبه 4 بهمن‌ماه نشست ویژه خبري استاندار يزد با حضور خبرنگاران خبرگزاری‌های استان با حضور معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار و رئيس ستاد انتخابات استان، مديركل حوزه استاندار و مشاور استاندار در امور اطلاع‌رسانی و روابط عمومي در سالن زنده‌یاد حميديا استانداري برگزار شد.


افزایش مشارکت حداکثری با حضور اقشار مختلف


استاندار يزد در اين نشست ضمن گراميداشت ماه پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي اظهار داشت: باید مجموعه مسائل در برگزاري انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري و دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي به شیوه‌ای باشد که امکان رقابت سالم همه اقشار در چارچوب قانون فراهم شود زيرا توجه به اقشار و گروه‌های مختلف ابزاری است که انگیزه رقابت را در انتخابات افزایش می‌دهد و باید همه این انگیزه‌ها وجود داشته باشد تا مشارکت حداکثری مردم محقق شود.
«سید محمد ميرمحمدي» ادامه داد: اگر این انگیزه‌ها را در برخی موارد نادیده بگیریم به‌منزله کاهش مشارکت خواهد بود و برای تحقق فرمايشات مقام معظم رهبری لازم است عرصه رقابت را گسترش دهیم و نامزدهای متعدد از طیف‌ها و اقشار مختلف داشته باشیم تا موجب حضور حداكثري جامعه پای صندوق رأی فراهم شود.
وی افزود: شاید اگر این موارد را نادیده بگیریم اهداف و فرمايشات مقام معظم رهبري محقق نشود.


تأکید بر اخلاق‌مداری و بی‌طرفی در هیئت‌های اجرایی


ميرمحمدي درباره فعالیت‌های انجام‌شده درباره انتخابات پیش رو در استان تصريح کرد: باتدبیری که در نظر گرفته شد، فرمانداران و بخشداران مرکزی درباره قوانین و مقرارت موجود توجیه شدند و مجموعه این قوانین در اختیار آن‌ها قرار گرفت تا فرصت مطالعه چندباره را داشته باشند.
استاندار يزد بابیان اینکه در این نشست‌ها بر فعالیت حول محور قانون تأکید شد، ادامه داد: 30 نفر از معتمدان نیز از بین چهره‌های متدین و مقبول مردم انتخاب شدند که از بین خودشان هشت نفر را به‌عنوان اعضای هیئت اجرایی انتخاب کردند.
عالی‌ترین مقام اجرایی استان با اشاره به برگزاری نشست‌های مختلف با اعضای هیئت‌های اجرایی افزود: در این نشست‌ها با تأکید بر دیدگاه‌ها و اصولی که باید در برگزاری انتخابات سالم، پرشور و باشکوه رعایت شود، جانب‌داری نکردن از هیچ‌یک از نامزدها، رعایت دین، اخلاق وامانت مردم، توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره آرای مردم به‌عنوان حق‌الناس و دیگر رهنمودهای ایشان و تأکیدات رئیس‌جمهوری درباره انتخابات مدنظر قرار گرفت.
میرمحمدی تصریح کرد: از هیئت‌های اجرایی خواسته شد به‌هیچ‌وجه موارد فامیلی، آشنایی، همسایگی، دوستی، گروهی، جناحی، فکری را درباره تائید و رد داوطلبان دخالت ندهند بلکه عمل به قانون مدنظر آن‌ها باشد و نگاه یکسان به همه داشته باشند و همه را محترم و عزیز بدانند.


بی‌صلاحیت کردن افراد، امری منفی محسوب می‌شود


استاندار یزد گفت: پس‌ازاینکه مراحل یادشده به‌خوبی محقق شد انتظار داشتیم با استقبال و آمادگي که نامزدها و ایجاد شور و حال در این عرصه، روند رو به رشدی در همه ابعاد داشته باشیم.
وی افزود: اگر در موضوع انتخابات دو مسیر در نظر بگیریم یک مسیر این است که افراد را تشویق و ترغیب کنیم و صلاحیت‌ها و ظرفیت‌ها را در آن‌ها افزایش و رشد دهیم و مسیر دیگر نیز این است که افراد را ناتوان، بی‌ظرفیت و فاقد ارزش‌ها و توانمندی‌های لازم بشناسیم.
میرمحمدی تصریح کرد: رویه دوم که بی‌صلاحیت شمردن افراد تلقی می‌شود روندی منفی محسوب می‌شود، درصورتی‌که باید روند مثبتی داشته باشیم.
وی ادامه داد: هر چه افراد جامعه توانمندی، شجاعت و ریسک‌پذیری بیشتری داشته باشند، جامعه‌ای خلاق و توانمند خواهیم داشت.
استاندار يزد خاطرنشان کرد: اگر توانایی افرادی که خود را برای نامزدی انتخابات توانمند دیدند سرکوب و نابود کنیم یا به‌حساب نیاوریم سبب یاس، ناامیدی و سرخوردگی آن‌ها می‌شود؛ درحالی‌که خط‌مشی و سیاست کلی دولت تدبیر و امید حرکت در راستای ایجاد آرامش، امینت و امید در جامعه است.


امید و امیدواری شاخصه اصلی دولت تدبیر و امید


عالی‌ترین مقام اجرايي استان در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: از زمانی که بحث یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح بود و نامزدها وارد عرصه شدند در اظهارات حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی امید مشاهده شد و رئیس‌جمهوری وفاداری خود را نسبت به وعده‌ها در عمل نشان داده است.
میرمحمدی افزود: دولت یازدهم در مباحث اقتصاد، معیشت مردم و روند مهار شتاب تورم در شرایط رکود تورمی دشوار موفق شد و در تشکیل دولت و همکاری و حمایت مجلس به‌خوبی عمل کرد؛ همچنين درزمینه توسعه و حمایت از بخش خصوصی امیدهای خوبی به وجود آورد.
وی ادامه داد: این دولت در بحث دیپلماسی و سیاست خارجی توسعه مناسبات را دستور کار قرارداد و در امور داخلی نیز ایجاد فضای باز سیاسی، انتقادپذیری مسئولان، مهار تورم، رشد اقتصادی، رونق کسب‌وکار، رفع موانع تولید، حمایت از بخش خصوصي، توجه به فناوری و علوم را موردتوجه قرارداد.


ایران با مذاکرات به سطح اول قدرت‌های جهانی رسید


استاندار يزد گفت: در سیاست خارجی هم دیپلماسی فعال، خنثی‌سازی اسلام هراسی، مناسبات عزت‌آفرین و اتخاذ مواضع مقتدرانه، عالمانه، مدبرانه و اخلاق محور مدنظر قرار گرفت که این موارد در موضوع برجام در سطح بین‌المللی نشان داده شد و ایران اسلامی را در سطح قدرت‌های جهانی وارد مذاکره کرد و در آن پیروز گرديد.
وی خاطرنشان کرد: این پیروزی به تائید مقام معظم رهبری، مراجع نظام و اقشار متعددی از مسئولان و مردم نیز رسید به‌طوری‌که در نظرسنجی‌ها حدود 80 درصد مردم درباره برجام نظر مثبت داده‌اند.


 وظیفه اصلي دولت، احقاق حقوق مردم است


عالی‌ترین مقام اجرايي استان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع پابندی به قوانین و مقرارت اظهار داشت: در اصل 121 قانون اساسی رئیس‌جمهوری در سوگندنامه خود در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان مجری قانون اساسی محسوب می‌شود و وظیفه دفاع از حقوق حقه ملت را بر عهده دارد.
میرمحمدی افزود: در 21 اصل از فصل سوم قانون اساسی مربوط به حقوق ملت، وظیفه سنگینی درباره احقاق حقوق ملت ايران و ادای این حقوق به دوش دولت گذاشته‌شده و رئیس‌جمهوری درباره سوگندنامه متعهد است که به حمایت از آزادی و حرمت اشخاص و حقوق شناخته‌شده در قانون اساسی برای ملت گام بردارد.
وی ادامه داد: بر اساس اصل 56 قانون اساسی، حاکمیت مطلق برجهان و انسان از آن خداوند شمرده‌شده و انسان را بر سرنوشت اجتماعی خود حاکم ساخته است و فردی نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد.
استاندار يزد گفت: طبق اصل ششم نیز امور کشور باید از راه انتخابات به اتکا آرای عمومی اداره شود و در این اصل تأکید بر آرای عمومی است و نه آرای گروهی که رئیس‌جمهوری و دولت باید در دفاع از حقوق افراد جامعه اين اصل را مدنظر قرار دهند.


همه مراحل انتخابات حق‌الناس مطرح است


ميرمحمدي اظهار داشت: بیانات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب درباره انتخابات و تبیین حق‌الناس در فرمایشات اخیرشان مؤید سنگینی و اهمیت مسئولیت برگزاری انتخابات پيش رو برای مجریان، ناظران و شرکت‌کنندگان است.
عالی‌ترین مقام اجرايي استان افزود: در همه مراحل انتخابات حق‌الناس مطرح است و باید به‌عنوان امانت به آن توجه شود و کوچک‌ترین اختلالی در این موضوع پاسخگویی در بارگاه حق‌تعالی را دشوار می‌کند.
وی ادامه داد: در اظهارات روشنگرانه اخیر رئیس‌جمهوری اسلامي ايران نیز سه جمله کوتاه شامل «مجلس آیینه واقعی ملت»، «مجلس خانه ملت است نه خانه یک حزب» و «عمل به مُرّ قانون» بیان عمیقی در خود داشت كه مسير را براي برگزاركنندگان انتخابات مشخص می‌کند.
استاندار یزد گفت: همه به‌خصوص رسانه‌ها باید در راستای افزایش انگیزه مردم تلاش کنند و برخی نبايد به خاطر اختلاف‌های گروهی، جناحي و سياسي مردم را از حضور در انتخابات ناامید کنند.
میرمحمدی افزود: همه باید در راستای تحکیم و تقویت نظام، برگزاري انتخاباتي باشکوه با جلوه مشاركت عمومی، انگیزه‌ای خاص داشته باشیم تا همه واجدان رأی دادن بتوانند در انتخابات شرکت کنند.


قدرت نظام درگرو داشتن نیروی انسانی قوی است


وی خاطرنشان کرد: منویات مقام معظم رهبری همواره سبب رشد و پیشرفت، اقتدار، اهلیت و صلاحیت مردم است و نباید روشی را دنبال کنیم که سبب بی‌صلاحیت شدن افراد، چهره‌های سرشناس و موردقبول مردم شود، زيرا این روش نتیجه‌ای جز تضعیف ندارد و قدرت نظام درگرو داشتن نیروی انسانی قوی است.
استاندار یزد گفت: حضرت امام خمینی (ره) مردم را ولی‌نعمت و دولت را خدمتگزار مردم تلقی می‌کنند که این عبارت نشان‌دهنده نقش اساسی مردم است؛ میزان رأی ملت است از فرمایشات حضرت امام (ره) به معنی این است که ملت سرنوشت خود را خود رقم می‌زند.


در مورد رد صلاحیت‌ها با نماینده شورای نگهبان در استان رایزنی کرده‌ایم


میرمحمدی افزود: دراین‌ارتباط و با توجه به اعتراض‌ها به رد و عدم احراز صلاحیت‌ها نشست‌هایی با نماینده شورای نگهبان در استان برگزار و رایزنی کردیم تا اگر مواردی در تحقیقات محلی غیر مستند مطرح‌شده است لحاظ نگردد، زيرا در انتخابات برخی بر اساس حب و بغض شخصي مسائلی علیه یا له نامزدی مطرح می‌کنند که پایه مستدل و قوی ندارد.
وی با تأکید بر اینکه روی تحقیقات محلی نباید مانند مدارک و مستندات مراجع چهارگانه حساب کرد، ادامه داد: این احتمال باید داده شود که از روی مسائل گروهی گزارش‌هایی بدهند که هیچ مرجع رسمی آن را تائید نکرده است، ضمن اینکه مسائل مطرح‌شده از طریق هیچ مرجعی پیگیری نشده است.
عالی‌ترین مقام اجرايي استان تصریح کرد: بنابراین رویه‌ها را باید به نحوی اصلاح کرد که منجر به آسیب زدن به فردی نشود و کار را به نحوی دنبال کنیم که هم حرمت‌ها حفظ شود و هم افراد توانایی رشد و پیشرفت داشته باشند.
استاندار یزد اظهار داشت: در سطح کشور نيز رئیس‌جمهوری، وزیران کشور و اطلاعات را مأمور رایزنی با شورای نگهبان کرد تا زمینه بیشتر حضور نامزدها در انتخابات فراهم شود و مردم هم نامزدهای موردنظر خود را انتخاب کنند تا شاهد انتخابات باشکوهی باشیم.


داوطلبان در چارچوب قانون اعتراضات خود را پیگیری کنند


میرمحمدی در بخش ديگري از سخنان خود داوطلبان عدم احراز یا رد صلاحیت شده را خطاب قرارداد و گفت: شايسته است اين افراد اعتراض خود را در چارچوب قوانین و مقرارت از طریق شورای نگهبان پیگیری کنند.
وی افزود: بر این اساس تعداد افرادی که صلاحیت آن‌ها تائید نشده یا افراد سرشناسی که مورد تائید قرار نگرفته‌اند را به وزارت کشور اعلام کردیم تا در تعامل و رایزنی‌هایی که با شورای نگهبان دارند مسائل را مطرح کنند.
استاندار يزد ادامه داد: تبعات منفی اين رد صلاحیت‌ها زیاد است و جامعه را به‌جای پیشرفت به سیر قهقرایی می‌برد و باید به این خطرها توجه کنیم زيرا برخي از این افراد بر مردم تأثیرگذار هستند و طیف وسیعی از جامعه را تشکیل می‌دهند.


مسیر میدان دادن به همه را انتخاب کنیم


عالی‌ترین مقام اجرایی استان یزد گفت: باید در انتخابات پيش رو مسیر میدان دادن به همه را انتخاب کنیم تا شایسته‌ترین و کارآمدترین نامزدها بارأی مردم راهی مجلس شوند، هر چه شمار نامزدها بیشتر باشد احساس شکست کمتر می‌شود و رغبت آنان برای حضور مؤثرتر در دوره‌های بعدی بیشتر می‌شود.
میرمحمدی درباره رد صلاحیت گسترده داوطلبان نزدیک به برخی طیف‌های سیاسی نيز اظهار داشت: از همه طیف‌ها و گروه‌های سياسي صلاحیت‌های افرادي تائید شده و رد و عدم احراز بوده اما تعداد آن‌ها متفاوت است.
وی افزود: اعضای هیئت نظارت باید صلاحیت‌ها را با شناخت از داوطلبان تائید کنند، اما با توجه به تعدد داوطلبان و به گفته دبیر شورای نگهبان برای داوطلبانی که نتوانستند شناخت پیدا کنند ساده‌ترین راه اعلام عدم احراز صلاحيت بوده است.
استاندار يزد ادامه داد: یکی از مسائل مطرح‌شده توسط «آیت‌الله جنتی» این بود که قانون تنگناهایی دارد که باید رفع شود، به‌گونه‌ای که امکان ثبت‌نام تعداد محدودتری از داوطلبان در انتخابات باشد تا هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان بتوانند در فرصت 20 روزه تعیین‌شده به پرونده همه نامزدها رسیدگی کنند.


محدودیت‌ها علاقه را کاهش نمی‌دهد بلکه تشدید می‌کند


 استاندار یزد گفت: محدودیت‌ها نمی‌تواند علاقه را کاهش دهد بلکه در برخی مواقع حتی علاقه را تشدید می‌کند؛ ازاین‌رو باید روش‌هایی دنبال کنیم که طیف‌های فکری مختلف در جامعه بیشتر شود و افکار آن‌ها رشد کند.
میرمحمدی با تأکید بر اینکه در طیف‌های فکری خصومت معنا ندارد افزود: در این گرایش‌ها همه برای یکدیگر احترام قائل هستند، نظرهای خود را پردازش می‌کنند و ایده و نظر خود را ارائه می‌دهند.
وی بابیان اینکه نباید جنبه‌های قدرت را با طیف‌های فکری مرتبط کنیم ادامه داد: تقویت هدفمندی در نسل جوان اقدامی ارزشمند و باعث پیشرفت جامعه است اما اگر هدف وجود نداشته باشد تمام فعالیت‌ها به حاشیه خواهد رفت.


اولویت‌های سرمایه‌گذاری استان در پساتحریم


استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش و در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره اولویت‌های سرمایه‌گذاری استان در دوران پساتحریم و اجرایی شدن برجام گفت: با توجه به مجموعه ظرفیت‌ها و فرصت‌های استان، بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه گردشگری، انرژی خورشیدی، علم و فناوری و صنایع الکترونیک است.
میرمحمدی افزود: در این زمینه توجه به بحث محیط‌زیست، توسعه فضای سبز و پوشش گیاهی برای رفع مشکلات ناشی از واحدهای مستقرشده درگذشته در حال عملیاتی و اجرایی شدن است.
وی ادامه داد: توسعه صنایع «های تک» و الکترونیک مدنظر استان است، زيرا این صنایع آب بری کمتری دارند و آلودگی به همراه ندارند.


برای سال خوش‌آمد گویی به یزد؛ آماده‌ایم


استاندار یزد درباره برنامه‌های حوزه گردشگری استان و سال خوشامدگویی به یزد نیز اظهار داشت: در بخش خدمات گردشگری، برای 5 هتل 5 ستاره سرمایه‌گذار جذب‌شده است که احداث 2 هتل آغازشده است.
میرمحمدی افزود: سرمایه‌گذاران برای مرمت واحدهای بوم زیست و خانه‌های تاریخی نیز اقدام کرده‌اند تا پذیرایی از گردشگران خارجی به نحو شایسته‌ای انجام شود.
وی ادامه داد: بازسازی بافت‌های تاریخی و ایجاد موزه‌های مفید برای گردشگران ازجمله موزه منطقه‌ای نیز در دستور کار قرار دارد و شهرداری نیز زیباسازی شهر، ایجاد فضای سبز و پارک‌ها را دنبال می‌کند.
استاندار یزد گفت: در بخش گردشگری طبیعی نيز سرمایه‌گذاران در مناطق مختلف استان مباحث شن‌های روان، ریگ نوردی، كوير نوردي، شترسواری و چادرنشینی را دنبال می‌کنند.
میرمحمدی در پايان سخنان خود تصريح كرد: مرمت مجموعه میدان امیر چخماق و تغییر آن به وضعیت قبل نيز در دستور کار است و خوشبختانه خیابان مسجد جامع نیز برای گردشگری طراحی و آماده‌شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا