یزدفردا"در چهارمین جشنواره رشکوئیه که با معرفی آیین های بومی و محلی و پخت غذاهای سنتی همراه بود، بزرگترین نان کرنو پخت شد.

سیدمصطفی فاطمی در این خصوص گفت: این نان که با طول شصت و چهار و عرض 8 سانتیمتر با وزنی قریب به شانزده کیلوگرم پخت شد، بین جمعیت حاضر در جشنواره که قریب به هزار نفر بودند توزیع شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی یزد عنوان کرد: نان کرنو یا کرنون که آرد آن از گندم محلی تهیه شده و به کمک دست خمیر آن کاملا آماده می‌شود و نیز با توجه به اینکه تحت حرارت غیر مستقیم آتش و به صورت طبیعی پخته می‌شود، هیچگونه ضایعاتی در بر نداشته و به لحاظ خوب بودن طعم و خوشمزه بودن بی نظیر میباشد و در صورت ایجاد شرایط مطلوب، مدت زمانی بیش از سایر نان ها، قابل نگهداری و استفاده می باشد.

نان کرنو تنور مخصوصی دارد که تنور کرنون نامیده می‌شود و نام این نان نیز از تنور آن اقتباس می‌شود. تنور این نان تقریبا به شکل نیم کره‌ای است‌ که قطر آن در حدود 5/1 متر بوده و ارتفاع آن ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر است که در قسمت بالای آن دهانه‌ای دایره شکل و در پایین دهانه‌ای به شکل مستطیل ایستاده تعبیه  شده است. 

تنور ابتدا با استفاده از هیزمی که از دهانه فوقانی در داخل کرنون ریخته می‌شود، آن را کاملا گرم کرده و سپس سنگ‌هایی را که همگی تقریبا کروی بوده و در حدود ۴ تا ۵ سانتیمتر قطر دارند، روی آتش هیزم‌ هایی که در داخل کرنون سوخته‌اند‌، می‌ریزند.

‌روی آتش‌ها با این سنگها کاملا پوشانیده می‌شود و بعد خمیری که آماده شده در محل ”چونه” گرفته می‌شود و به اصطلاح محلی” خرده” می‌گیرند. که یک طرف این خمیرها را با مقدار کمی آب خیس کرده و خمیرها را به ترتیب روی سنگ‌های داخل کرنون که در اثر حرارت آتش کرنون داغ شده اند‌، قرار می‌دهند تا سطح سنگ‌ها با خمیر پوشانده شود (البته خرده‌های خمیر از یگدیگر جدا هستند).

تنور کرنون چوب و هیزم را به بهترین صورت می‌سوزاند و آتش آن کمتر دود می‌کند، این نوع تنور برای تمام سال قابل استفاده بوده و‌ تحت تاثیر شرایط جوی قرار ندارد.

گفتنی است: پخت نان کرنو به ابعاد بزرگتر از حد معمول کاری بسیار دشوار است که معمولا در داخل تنور از بین می رود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا