اولین نشست  بررسی توسعه فنی سایت یزد فردا برگزارشد +گزارش تصویری


یزدفردا "اولین جلسه بررسی  نظرات کارشناسان فنی و مدیر بهره برداری سایت یزدفردا با  مدیر پروژه طراحی سایت جدید یزدفردا تشکیل شد .

با عنایت  استقبال و رشد روزافزون کاربران سایت یزد فردا  و رشد و پیشرفت فن آوری های تولید محتوای اینترنتی در چند سال گذشته سبب شده است تا بازسازی و توسعه ابزاری و ساختاری سایت در دستور کار همکاران فنی سایت قرار داده شود.

ساختار اولیه سایت یزد فردا در سال 1384 با استفاده از کدی که توسط  مهندس راستیان به زبان PHP و با استفاده از بانک اطلاعات MySQL نوشته شده است، راه اندازی و مطابق هر کار نرم افزاری دیگر، در طول سالهای گذشته به تدریج بر اساس نیازهای بهره برداران سایت تغییراتی نیز در آن داده شده است تا به آن چیزی که امروز شما ملاحظه می کنید تبدیل شده است.
 برای آن روزها و آن امکانات کار خوب و در حد قابل قبول بوده است و امروز هم هنوز از کارآمدی برخوردار است. اما برای آینده باید بتوان ساختار آنرا تغییر داده و نسبت به توسعه آن اقدام نمود. لذا در طول دوره های اخیر تلاش شده است تا راهکارهای مختلف بررسی شده و نسبت به انتخاب بهترین راه حل که هم به لحاظ بودجه ای قابل پذیرش بوده و هم بیشترین و بهترین امکانات را تامین کند، با گروهها و کارشناسان مختلف مشاوره صورت گرفت.


آخرین این جلسات و بررسی ها منتهی به اولین جلسه رسمی شد که با حضور   میلاد راستیان مدیر پروژه طراحی سایت جدید ،مهندسین  حسینی، رضائی، ملاحسینی،  ابراهیمی،محمد حسن رجبی و سردبیر سایت یزدفردا در مرکز فناوری اقبال برگزار شد.

نظرات
،خواستها و نیازهای مطرح شده توسط مشاورین به طراح سایت ابلاغ   و مهندس میلاد راستیان با ارائه  پیرامون نظرات و برنامه های داده شده  و همچنین ایده های در نظر گرفته شده برای طراحی سایت جدید  مطالبی را ایراد نمود .

مطالب طرح شده در این جلسه  :


1- تعداد ستونهای سایت و نحوه تقسیم بندی صفحه نخست یکی از موضوعاتی بود که مورد بررسی قرار گرفت. قالبی که برای این منظور توسط مهندس رضائی ارائه شده بود  مورد توافق اولیه قرار گرفت که یک قالب ترکیبی جدید بوده و مقرر شد تا طراح از آن بعنوان قالب پیش فرض جهت درج محتویات استفاده نماید.

2- امکان طبقه بندی RSS و ارسال و دریافت اطلاعات بصورت طبقه بندی شده و با عضویت مطرح شد که مقرر شد این موضوع در سیستم جدید دیده شود.

3- مقرر شد منوهای سایت قابلیت دسته بندی داشته باشند تا بتوان ضمن آنکه ساختار کنونی سایت حفظ میشود و اطلاعات و اخبار بصورت آزاد و در دسترس روی صفحه قرار داده میشود، برای آن دسته از کاربرانی که علاقه مند به دریافت و مرور اطلاعات گروه خاصی نیز هستند این امکان از طریق طبقه بندی داده ها فراهم گردد. این طبقه بندی همچنین اجازه میدهد تا بعنوان مثال اخبار نمایش داده شده را به تفصیل برای همه شهرستانهای استان داشته و از انباشته شدن اخبار در صفحه اول نیز ممانعت بعمل آورد ،البته با تاکید براین پیش فرض که تمام اخبار منتشره در صفحه اصلی سایت منتشر شود .

4- نکته دیگری که بررسی شد ایجاد سطح دسترسی و به نوعی فراهم سازی نوعی دفترکار مجازی است که طی آن بتوان به کاربران مختلف دسترسی ها و اختیارات مختلف داده شده و هر کاربر برحسب سطح دسترسی خود وارد سامانه شده و کارهائی مانند درج خبر و  مقاله خود را صورت داده و کارهای مقدماتی را شخصا انجام دهد و آنگاه مدیریت در سطوح بعدی بتوانند نسبت به تایید فنی یا علمی محتوا اقدام و سپس اجازه نشر و نمایش آن داده شود. به این ترتیب کار از حالت متمرکز خارج شده و میتوان درج اطلاعات را بصورت مجازی انجام داد و در نهایت امکان افتتاح شعب شهرستان های استان فراهم میگردد. حداقل سطوح دسترسی تعیین شده شامل سردبیر، مدیر گروه خبری و خبرنگار تعیین شد.

5- از موضوعات دیگر مطرح شده امکان درج پاسخ به نظر خوانندگان توسط نویسنده بود. همچنین مقرر شد تا نظرات درج شده قبل از تایید و نمایش بر حسب درخواست یا تنظیمات سیستم به ایمیل نویسنده ارسال شود تا وی از نظرات خوانندگان مطلع گردد، هرچند ممکن است آن نظر در سایت نمایش داده نشود.

6- مقرر شد سیستم بتواند برای نویسندگان خاص امکان ایجاد زیر سیستمهائی را داشته باشد که بعنوان وبلاگ شخصی ایشان استفاده شده و محتوای آنها توسط خود ایشان مدیریت شود و سامانه در صورت تمایل به نشر مستقیم بتواند از آنها در صفحات خود نیز استفاده نماید. وبلاگهای فوق به صورت subdomain ایجاد میشوند.(با اولویت بندی دوم)

7- تصمیم گرفته شد تا نسبت به انتقال تمام سایت از سرور قبلی به سرور جدید  اقدام گردد و در این راستا هماهنگی های لازم صورت گرفت.

8- مقرر شد تا داده های کنونی با بیشترین دقت به سیستم جدید مهاجرت داده شده و کمترین تخریب در آن بوجود آید.تا کابران به راحتی بتوانند به آرشیو مطالب منتشر شده از ابتدا دسترسی داشته باشند .



امید است تا ظرف مدتی حدود دو ماه تغییرات خواسته شده اعمال شود و شاهد سامانه جدید و نوعی پورتال خبری متکی بر داده های پیشین و تجربیات واقعی کاری باشیم که سرعت رشد و نفوذ سایت یزدفردا را شتابی دیگر دهد و نسبت به ارتقاء جایگاه این رسانه مجازی در سطح استان کمک نماید. سامانه جدید نوعی پورتال خبری متکی بر داده های پیشین و تجربیات واقعی کاری بوده که سرعت رشد و نفوذ سایت یزدفردا را شتابی دیگر خواهد داد و نسبت به ارتقاء جایگاه این رسانه مجازی در سطح استان کمک خواهد نمود.

یزدفردا در همین راستا نظرات صاحب نظران را بررسی و درصورت اجرائی بودن در طراحی سایت جدید به کار خواهد بست.

درپایان ضمن تشکر مجدد از همراهی تمامی عزیزانی که با صداقت و همت خود ما را در رسیدن به یک سایت ایده آل همراهی کرده و می کنند  گزارش تصویری این نشست منتشر می شود :


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا