محسن اختياري

متاسفانه يكي از مشكلات ريشه اي و اساسي در كشور ما عدم تحقيق و بررسيهاي كارشناسي لازم در انجام امور حتي بزرگترين مسائلي كه با سرنوشت عامه مردم گره خورده ،  و شكل گيري فرايندها بر مبناي آزمون و خطاست ،كه بعضا حتي تحميل سليقه هاي فردي يا اغراض و لج بازيهاي جناحي و سياسي وضع را بسيار بدتر مي كند و بدون ترديد احتمال خطا در تصميم گيريها بسيار زياد مي شود و قطعا به دوباره كاريها و تحميل هزينه هاي هنگفت به مملكت و بيت المال منجر خواهد شد ، كه درنهايت هم معمولا دود آن فقط به چشم مردم مي رود . داستان جابجاييهاي مكرر شهرستان طبس يكي از اين موارد روشن و قابل استناد است .

اگر چه ما در اين مطلب مختصر قصد هيچگونه اعمال نظري چه به عنوان موافق يا مخالف نداريم ، وليكن با توجه به زمزمه ها و بحثهايي كه اينروزها بار ديگر درخصوص الحاق مجدد شهرستان به استان يزد مطرح است و همچنين با توجه به اشرافيت نسبي به مسائل ، لازمست واقعيتهايي را گوشزد نماييم كه تمامي دوستان و همشهريان اعم از مردم شريف شهرستان و همچنين مسئولان محترمي كه نظراتشان در تصميم گيريها موثر است با ديد بازتر و نگاه جامعتري نسبت به اوضاع ، بدور از جوگيري وخارج ازتاثير فضاي احساسي موجود  تصميم گيري كنند .

بدون شك  استان يزد به عنوان يكي از هفت استان برخوردار كشور از موقعيت ويژه اي برخوردار بوده و مخصوصا از نظر اقتصادي و امكانات و بويژه موقعيت صنعتي نسبت به بسياري استانهاي ديگر از جمله خراسان جنوبي داراي شرايط مطلوبتري  مي باشد ، بطوريكه فعاليتها و اقدامات اساسي انجام گرفته در دوران كوتاه تصدي استان يزد بر شهرستان طبس كاملا مشهود است كه به عنوان نمونه حداقل در رشته تخصصي خود شاهد بوديم كه قبل از الحاق شهرستان به يزد در سال 80  اكثر راههاي روستايي خاكي بود درصورتيكه ده سال بعد يعني سال 90  كمتر راه روستايي خاكي در شهرستان پيدا مي شد ؛ وليكن نكته اساسي كه بايد به آن توجه جدي داشته باشيم اينستكه اينبار شرايط كاملا متفاوت از گذشته است .؟ به عنوان يك طبسي الاصل كه بيشتر عمر خود را در يزد گذرانده ام ، بدون هيچگونه اعمال نظر خاصي و بطور خودماني فقط با توجه به شرايط و واقعيتهاي ملموس موجود لازم است اين نكته اساسي را گوشزد نمايم .

در دوره قبل يزديها با نظرهاي كاملا متفاوتي به شهرستان طبس نگاه مي كردند بطوريكه كاملا شاهد بوديم كه به تمامي ارگانها توصيه شده بود كه با توجه به شرايط موجود از جمله دوري راه و بحثهاي اجتماعي ديگر ، تا حد امكان كار طبسيها را در اولويت قرار دهند و حتي الامكان كارشان را راه بياندازند ، و از طرفي قسمت عمده اي از اعتبارات و بودجه استان را به طبس اختصاص داده بودند ، در حاليكه اينبار اوضاع كاملا متفاوت است ؟!

خودماني بگوييم ، اينبار ديگر طبس ارج و قرب گذشته را نخواهد داشت ؟! يزديها مخصوصا با توجه به تجربه قبلي ، اينبار نگاه كاملا متفاوتي به شهرستان طبس دارند ، بطوريكه طبس را به عنوان شهرستاني كه فقط قسمت عمده اي از اعتبارات استانشان را بايد در آن خرج كنند ، و بدون هيچ سودي مي بينند ، چرا كه حتي ثروت هنگفت معادن عظيم طبس هم همانطور كه براي خود شهرستان و مردم شريف طبس غير از بيگاري و زحمت سود مستقيمي ندارد ،! براي يزد هم هيچ فايده خاصي نخواهد داشت ؟! بنابراين نكته مهمي كه بايد مد نظر داشته باشيم اينستكه حتي در صورت تحقق اين امر و الحاق شهرستان طبس به يزد ، اينبار شرايط و برخوردها كاملا متفاوت خواهد بود .

در پايان بار ديگر تاكيد مي كنيم كه بدون هرگونه اعمال نظر خاصي و بدور از هر گونه جانبداري چه به عنوان موافق و چه به عنوان مخالف طرح ، فقط خواستيم با ديد بازتر و نگاه جامعتري شرايط موجود را مورد ارزيابي قرار دهيم و بدون هرگونه جوگيري و بدور از هرگونه تاثيرپذيري از جو احساسي كه معمولا در چنين مواقعي ايجاد مي شود ، بر اساس مصلحت و منطق تصميم گيري كنيم تا دو سال بعد دوباره پشيمان نباشيم !!

به اميد فرداهايي بهتر

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا