مهران فاطمی شهروند یزدی"پروژه تعاونی نظام مهندسی ساختمان استان که علی رغم گذشت بیش از ده سال از آغاز عملیات پروژه همچنان در حال ساخت می باشد!!!می طلبد تا مسوولین نظام مهندسی چنین پروژه ای که نام و نشان آنها را به دنبال دارد مدیریت کرده و پیگیر کیفیت و هزینه های تمام شده آنها باشند تا تخطئه کامل پروژه های مسکن مهر!!!

یزدفردا"بسمه تعالی"برادر گرامی جناب آقای مهندس فرشید"رییس محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد"سلام علیکم"احتراما ،ضمن آرزوی توفیق و سلامتی ، در حاشیه برگزاری اولین همایش نظارت کارگاهی در استان یزد،نکاتی در جهت وجاهت بخشیدن به برگزاری چنین همایش تبلیغاتی( احیانا تبلیغات جهت انتخابات هیات رییسه شورای مرکزی نظام مهندسی کشور تیرماه 95 کیش)بدون مستندات و ادله منطقی ، به شرح زیر توسط جنابعالی مطرح گردیده است :
" ...گرچه عنوان می‌شود که کیفیت ساخت مسکن مهر در استان یزد نسبت به سایر مناطق کشور مطلوبتر است اما در همین استان نیز هیچ!!! مهندس ناظری از کیفیت ساخت و سازهای این پروژه ها رضایت ندارند.در پروژه های مسکن مهر نظارت واقعی و کارگاهی وجود نداشته و کار به شیوه اصولی انجام نشده است و بسیاری از پروژه ها مورد تایید مهندسان ناظر نیز نیست..."
هرچند که اجرای این پروژه عظیم ،بزرگ ،مفید و مردمی ،مانند همه پروژه های بزرگ دیگر، بدون نقص و خطا نیست، منتها در راستای قضاوت غیر کارشناسی و غیر مهندسی شما ،توجه به نکات ذیل جهت استحضار جنابعالی ، تنویر افکار عمومی و دفاع از حقوق معنوی برنامه ریزان وزحمت کشان این پروژه، خالی از لطف نخواهد بود:
1- در استانی که بیش از 70 درصد ساخت و ساز ها ،به اذعان آمار و مصاحبه های مسوولین و متولیان امر ، بدون پروانه انجام می گردد ،جای بسی تعجب است پروژه هایی را بی کیفیت اطلاق نمودید که مکلف به اخذ پروانه ساختمانی و طی مراحل قانونی بوده اند تا مجوز اخذ تسهیلات بانکی یارانه ای وتخفیفات بیمه و بهره مندی از خدمات روبنایی و زیر بنایی را کسب نمایند!! آنچه مسلم است مجریان مسکن مهر جدای از نظارت مهندسین مندرج در پروانه های ساختمانی،مکلف به بهره گیری از مهندسین مقیم و کارگاهی بوده اند. مضاف بر اینکه نظارت عالیه ادارات مسکن و شهرسازی وقت هم به عنوان شرط تاییدیه پرداخت تسهیلات بوده است.
2- پروژه ی مسکن مهر سه جانبه از جمله طرح های موفقی بود که در راستای تقویت هر چه بیشتر نظارت بر قیمت تمام شده ، نظارت کارگاهی و نظارت مستقیم مسکن و شهرسازی را علاوه بر نظارت پروانه ایف به دنبال خود داشت.
3- از جمله وظایف مهندسین ناظر، انعکاس به موقع ، پیگیری و جلوگیری از بروز هر گونه خطا و بی کیفیتی در امر ساخت و ساز می باشد که می بایست در موعد مقرر و به صورت مکتوب به مراجع ذیربط منعکس گردد،جالب اینکه مستندات موجود در گزارشات شهرداری ها، نشان از اجرای مطلوب پروژه های مسکن مهر دارد لذا اعلام این مطلب، به معنای عدم رضایت از کیفیت، آن هم از سوی جنابعالی ،نه به لحاظ جایگاه تعریف شده مهندسی پذیرفته است و نه می تواند در قالب شرح وظایف و اختیارات مهندسین ناظر قابل پذیرش و توجیه باشد.
4- گذشت قریب به 4 سال از زمان تحویل بسیاری از پروژه های مسکن مهر استان ، بهره برداری ، نقل و انتقالات انجام شده با قیمت های چندین برابری نسبت به هزینه های تمام شده، نشان از اقبال عمومی به این طرح عظیم و کیفیت قابل قبول آن دارد.
5- بسیاری از پروژه های مسکن مهر در مقایسه با پروژه های ویژه و حتی خاص استان ،از سرعت چندین برابری و نیز کیفیت مناسبتر به تناسب قیمت تمام شده برخوردار می باشد، از جمله پروژه تعاونی نظام مهندسی ساختمان استان که علی رغم گذشت بیش از ده سال از آغاز عملیات پروژه همچنان در حال ساخت می باشد!!! و می طلبد تا مسوولین نظام مهندسی چنین پروژه ای که نام و نشان آنها را به دنبال دارد مدیریت کرده و پیگیر کیفیت و هزینه های تمام شده آنها باشند تا تخطئه کامل پروژه های مسکن مهر!!!
6- آیا رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی بدون دلیل و بدون توجه به نوع کار و کیفیت انجام شده طرح مسکن مهر به دولت تدبیر و امید تاکید نمودند:" اکنون چندین میلیون نفر چشم انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به طور جد پیگیری شود و به اتمام برسد."؟؟؟.
ان شاءالله خداوند متعال همه ما را در صراط مستقیم خود قرار داده و در آستانه فرا رسیدن ما رمضان المعظم توفیق توبه ، انابه و تضرع به درگاه خود و کسب فیوضات بیکران معنوی را عنایت فرماید. ان شاءالله
اللهم ان لم تکن غفرت لنا فی ما مضی من شعبان فاغفرلنا فیما بقی منه

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا